Imetys

No siis vauva hamuaa tissiä uudestaan heti 15 min syömisen jälkeen. Nii ja yritin pumpata tytölle matkaevästä ennen kun lähettiin lounaalle mutta en saanu pumpattua kun 40 ml...

Oon yrittäny syödä ja juoda ihan yli tarpeiden jo muutaman päivän! Siks tätä ihmettelenkin... Mutta ehkä tänään on vaan jotenkin huono päivä.

Alkaa tarjonta vastata kysyntää!! Mulla nännit niin rikki et itken ja imetän... Lansinoh vähän auttaa mut auauauauu!!!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä oli aikamoista alkukankeutta imetyksen kanssa ja tuntuu ettei vieläkään päästä normaaliin, mulle jäi sairaalasta niin kaamee univelka että isi on hoitanu parina yönä niinkin innokkaasti et imetysväli on pamahtanu vähän turhan pitkäksi. Lypsämällä tilannetta saa hiukan tasattua mut suurempi ongelma on se et imetysvälit on tosi epätasaiset eikä tuo sitten vaan ime jos sen herättää tai monesti vaikka itse on jo herännyt, nukahtaa muutaman imun jälkeen.
Mun kaveri sanoi että vauva pitää mua ihan tuttina eikä mun tarttis antaa sen olla siinä rinnalla jos sen ei oo yhtään nälkä. Uskoisin että saa kuitenkin tarpeeksi maitoa ja huomenna ois tarkotus käydä neuvolassa tsekkaamassa paino.

Mitä mun nyt kannattas tehdä, jatkaako samalla lailla et lypsän sitten jos vauva nukahtaa heti? Mulla on manuaalinen pumppu mutta se ei ota rintaan kiinni ollenkaan joten ihan käsin olen lypsänyt, siinä on aika kova homma!
Meillä kun ei haluta nukkua vauvan kanssa ns. perhepedissä niin öisin toi sen kaks imasua ja simahdus on aika iso ongelma. Sit kun sen nostaa omaan sänkyyn, haluis jo taas sen kaks imasua.

Mullaki nännit meni rikki heti synnärillä mutta nyt onneksi ovat jo karaistuneet! Se olikin mukavaa kun nännit huusi hoosiannaa ja jälkisuppareita iski ku pikkunen imiä lussutti tyytyväisenä tissiä :D

Mullakin tuota maitua tullee vähä liikaaki vaikka nyt näyttäs et alkais vähä tasaantumaan. Pikkusen ollut vaikea syödä kun tulee niin höylisti ja toinen ei ehdi mukaan. Joskus siis lopettanu syömisen muutaman imasun jälkeen kun alkanut kunnolla herumaan ja se jos jokin vähä aina välillä huolestuttaa. Paino nyt oli kyllä onneksi noussut kun terkkari perjantaina kävi mutta mistäs sitä ei äitinä huolestuis, vähä väliä jostakin sanoisin...

Nii ja meilläkin viime yö oli vähän ihmeellinen kun tuntu että tyttö ei saanut tarpeekseen tissistä vaan halus vaan syödä syönnin päälle (vatsa vaivaa?) Olen ainakin huomannut että kun hällä vatsaa vääntään niin haluaa tissiä siihen lohduksi. Oon sitten antanut aina tuttia siihen että saa edes jonkinlaisen välin ruokailuihin jos selvästi näkee että vatsa se on mikä vaivaa...
Ja varmasti sitä on näin vauhkona noiden vattavaivojen kanssa senkin vuoksi kun esikoisella niitä oli ja se oli niin rankkaa aikaa se ennen kun todettiin maitoallergia ja saatiin lääkitystä.

Meillä on Elisha just toisinpäin mun mielestä et jos maha on kipee ja kovin möyryy, ei tissi oikeen maittais... Voiskohan johtuu imetysasennosta meillä sitten... No toisaalta, kaikissa asennoissa vauva on käytännössä selällään vielä tässä vaiheessa.

Vauvojen syöminen voi olla vähän sellasta epäaktiivista, kun se tissilläolo on paljon muutakin kuin syömistä. Kaikkeen vaivaan/itkuun kannattaa tarjota tissiä, mut sen kyllä huomaa, jos vauvalla vaan ei oo nälkä vaikka imututtaiskin masukipujen tms takia. Ja siksi on hyvä olla tutti, ainakin itse olen kokenut näin.

Onko sarra jokin syy, että vauva pitää herättää öisin syömään? Ja voisitko ajatella ainakin parina yönä kokeilla nukkua vauvan kanssa, että imetys alkais sujua paremmin?

Joinakin öinä meidän poika on melkein koko yön tissi suussa ja joinakin öinä syö pari kertaa. En mitenkään jaksaisi olla päivällä, jos ei nukuttais öitä vieretysten. Jotkut päivät on sellasia, et vauva haluaa ajoittain tosi tiheästi tissille ja sit nukkuu useita tunteja putkeen tankattuaan kunnolla, joinain päivinä syö tasaisesti 3h välein ja joinakin päivinä saa kanniskella koko ajan. Vaihtelua on niin paljon eri päivissä näin pienillä, että kaikki on normaalia. :) Siinä 3-4kk ikäisenä alkaa olla paremmin jo rytmiä ja säännöllisyyttä päivissä ja itsellä on kaikki vauvat olleet hyvärytmisiä ja "helppoja" vauvoja. Vastasyntyneet vaan on sellasia epäsäännöllisiä olemassaan.

hymykuopan vauvalla voi olla vaan jokin oma maidon lisätilaus meneillään, tai haluaa olla lähellä tms kun tahtoo tisulle koko ajan?! Tai sit se maidonnousuvaihe alkaa olla ohi ja tissit tuottaa tasaseen evästä tällä hetkellä.

Me taidetaan kokeilla nyt ainakin yks yö ihan vierekkäin nukkumista. Saa nähdä kuinka levotonta tulee, uskaltaako sitä nukkua kun pieni on siinä kainalossa... oon mä kyllä sairaalassakin nukkunu ja puolet pienemmässä pedissä.
Isi saa sitten kanssa nukuttua paremmin kun pääsee eri huoneeseen jossa ei eräs mamma kuorsaa...

Mie nukuin pojan kanssa saikulla kaks yötä vierekkäin, kun itki kokoaja ko ei tissist imeny tarpeeks eivätkä kätilöt suostunu antamaa lisämaitoa eikä edes rintakumia helpottamaan imetystä..

Miksi ihmeessä??? o_O Kauheeta pienen kiusaamista!

joo kyllä tuota on tuttia tullu annettua nyt vähä juurikin kun haluaa tuota tissiä vatsavaivaan ja se kun vaan pahentaa asiaa. Lääkäri ainakin silloin esikoisen kohdalla painotti että syöttöjen välin tulis olla ainakin sen 2h jotta vatsa ehtii rauhoittua eikä koko ajan ole ns käynnissä. Mut mene ja tiedä kun en tästä kyseisestä lastenlääkäristä itse tykkää yhtään. Tuntu sillon varsinkin kun ekan kohdalla niitä vatsa ongelmia oli niin hänen tapansa auttaa oli syyllistäminen ja tyhmänä pitäminen.

Ehkäpä nyt oon vaan ylivarovainen ja vauhko...

Haluaisin useammin ottaa pienokaisen ihokontaktiin, mutta kun A) tekemistä riittää eikä malttais varsinkaan pitkän imetyksen jälkeen jäädä vielä makoilee =/ B) itsekin haluais välillä levätä ihan kunnolla, (niin ettei tarvitse "varoa" vieressä olevaa pientä tuhisijaa, joten on ollut helpompi laittaa poika koriinsa nukkumaan syöttöjen jälkeen. Oonko liian itsekäs =( Tosin se ihokontakti varmaan olis tässä vaiheessa äärimmäisen tärkeää, kun pitäisi saada maitoa herumaan.. Edelleenkään en saa manuaalisella pumpulla kun sen 30-40 ml kerralla. Poika on välillä ollu tissillä sen parikin tuntia... et kai se sieltä saa kuitenkin! Eihän se pumppaus kerro "koko totuutta".

Jänskättää myös vähän se yöllinen nukkuminen.. miten olette yleensä nukkuneet lapsenne kanssa? Esim. kyljellä ja vauva vieressä selälteen? Ja eikai siinä voi vierähtää yli. En vaan jostain syystä saa niin hyvää asentoa/unta jos hän on vieressä... Olisko teillä jotain vinkkejä?

Dreamer meillä tyttö nukkuu aina omassa sängyssä. Parit päiväunet on nukkunu meidän sängyssä, mutta sillonkin yksin. En imetä enää ollenkaan makuullaan kun se ei onnistu eli tyttö syö sylissä ja kun nukahtaa lasken heti sänkyyn enkä koe että tää olis multa mitenkään itsekästä. Tyttö saa tarvitsemansa läheisyyden siinä n. puolen tunnin imetyksen aikana ja sen jälkeen nukkumisrauhan sängyssä. En halua että tytöstä tulee syliriippuvainen niinkun oon ite ollu. Muutenkin sylitellään lähinnä vaan jos tyttö kaipaa esim mahavaivojen takia pientä hytkyttelyä. Yleensä tyttö siis makoilee lattialla, vaunukopassa tai kaukalossa jos vaan pysyy hereilläollessaan tyytyväisenä. Tietenkin oon koko ajan vieressä pitämässä tytölle seuraa, mutta en koe tarpeelliseks sylitellä koko ajan!

Meillä sylin tarve vaihtelee. Jos on sylipäivä, et vauva ei oikein muualla viihdy, niin otan liinaan joksikin aikaa ja saa siinä tankattua läheisyyttä. Muuten vauva nukkuu joko matkasängyssä tai vaunuissa päivällä. Vauvalla ei oo omaa yönukkumispaikkaa vielä ollenkaan, kun kolmonen käyttää pinnistä. Klassisesti vauva kränyää syliä juuri, kun olen aloittamassa syömistä tai ruuanlaittoa tai olis jotain meneillään isompien kanssa, niin aika montaa juttua joutuu tekemään vauva sylissä.

Mä toisaalta haluan antaa sitä syliä nyt niin paljon kuin toinen tarvii ja haluaa siinä olla. Muutaman kuukauden päästä laps venkoilee itsensä pois siitä, vaikka olis mitä pukemista yms tekeillä, kun meneminen alkaa kiinnostaa enemmän kuin äidin syli..

Vauva on öisin yleensä ihan kiinni mussa. Vaikka siirtäisin vauvan etäämmälle, niin herään aina siihen et vauva on ihan kupusessa, jotenkin saa möngättyä ittensä pehmeällä sängyllä ihan kiinni. Kaikki vauvat on tehneet samaa. Itse nukun ihan missä asennossa huvittaa. Joskus mahallaan ja joskus käännän selän vauvalle. Vauva vaan nukkuu siinä vieressä, niin kuin ukkokin. Kai sitä varoo automaattisesti toista. Kertaakaan ei oo mies tai minä kiepahtanu vauvan päälle tms.

Mulle sattuikin imuteholta sellanen hooverin pikkuimuri, että auts! Vaikka ote olisi miten täydellinen, niin nännin ympärykset on fritsuilla, kaikki verestää... Aattelin jo, et tästä mitään tule, mutta en siis liene sittenkään ainut! Maitoa kun tuli sillon puoltoista viikkoa sitten, niin vähenemään on päin. 20 min imua per puoli putkeen, mutta painoa tullut lisää ensin ihan muutama gramma, nyt pääosin viimeyönä ja aamuna 12, 14 ja 16 g. Joka syötön päälle on saanut nyt vuorokauden luovutusmaitoa 15 tai 20 ml. Toivon silti, et pääsis tänään kotiin. Luulen, että kotona muutenkin olo paranee ja ressi vähenee.

Mä uskon että oot oikeessa pikkulintunen; jos vaan mahdollista kotiutua, kannattaa sitä yrittää mahdollisimman pian Mun toipuminen sektiosta oli vähän huonoa ja oli se odotettavissakin kun oon ihan super kipuherkkä enkä kestä minkäänlaista kipua oikeestaan. Kolmantena päivänä olin ihan hermoraunio ja kysyin kotiutumisesta, jolloin sain vastaukseksi ettei onnistu ennenkuin pärjään ihan peruskipulääkkeillä. Lisäksi imetysasia hiukan jännitti mutta pyysin kuitenkin neljäntenä päivänä kotiinpääsyä ja se ehkä vähän pitkin hampain myönnettiin.
Mulla lähti kaikki sujumaan heti paremmin ja sain lisäks vauvan nukkumaan kunnon unia kun sairaalassa ne oli vähän mitä oli. Vastiketta on kotona annettu pari kertaa lähinnä kun nukuin mutta nyt ei oo sitä tarvetta ja jääkaapissa on pumpattuna maitoa odottamassa.

Sori, meni vähän aiheen viereen mutta siis mulla ainakin kotiinlähtö tipautti stressiä tosi paljon. Maitohan mulla nousi vasta just lauantaina jolloin kotiuduttiinkin ja lisämaitoa oli meidänkin poika saanut synnärillä päivittäin ainakin jossain kohtaa. Mä en jaksanut kokea siitä huonoa omaatuntoa, enemmänki helpotusta et se huolii sitäkin jos pakko on.

Minun mielestä lasta ei voi imettää liikaa, liian usein tai liian pitkään. Lapsi ei voi saada liikaa syliä ja läheisyyttä. Meillä esikoisen kanssa nukuttiinkin tissi suussa ja hyvin reipas ja "itsenäinen" kaksi vuotias on tällä hetkellä. Ei mikään sylitakertuja vaikka päiväunetkin nukuttiin aina sylikkäin tai vierekkäin. Ja meillä toimi perhepeti hyvin. Tyttö heräili usein yksi vuotiaaksi asti, mutten koskaan kokenut valvoneeni kun ei tarvinnut sängystä ylös nousta.

Mutta tiedän myös perheitä, joissa unet parantuneet kaikilla kun lapsi on siirretty jo hyvinkin pienenä omaan huoneeseen. Kokeilemalla selviää mikä sopii parhaiten itselle ja vauvalle.

Aika samoilla mennään meillä kuin Hannan! Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen ollessaan reilun 1v ikäinen. Vauva-ajan nukkui käytännössä vieressä... Laitettiin nukkumaan omaan sänkyyn mut ekasta syötöstä jäi aina viereen :D sylissä pidetään vauvaa niin paljon kuin mahdollista! Ja aamupalalla hän on pöydällä mukana (jos on hereillä). Nukkumisen omassa lootassa jota siirrellään sit sen mukaan missä muut on. Vaunuissakin on nukkunut jo kahdet unet ulkona...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Joo näähän on ny näitä asioita joissa jokaisella perheellä omat tyylit hoitaa asioita ja vaikea kenenkään ulkopuolisen alkaa arvostelemaan. Vauvatkin kun on erilaisia temperamentiltaan ja luonteeltaan yleensäkin niin se mikä tepsii toiseen, ei tepsi toiselle :)
mut mielenkiintoista lukea kuinka erilaista vauva arki eri talouksissa on ja miten menetellään kelläkin :)

Takaisin