Imetys

Meillä tyttö nukkunut nyt pääsääntöisesti kainalossa yöllä,haluisin kyllä että nukkuis omassaankin,kun oma uni sellasta valveunta kun varoo toista. Päivällä laitan nukkumaan sänkyynsä ja välillä nukkunut sohvalla,jos oon olkkarissa.

Tuntuu että maidon tulo alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan,eikä imetys tunnu enää ikävälle. Sairaalassa itkua väänsin kun rinnat särki imettäessä niin paljon ja olivat todella täydet. Imetysvälit vaihtelee ja välillä imee hetken ja taas välillä kauan. Tyttö tuppaa hotkimaan ja se menee yleensä siihen että ottaa muutaman imasun ja sitten irrottaa kun meinaa henki loppua kun ei malta juoda maltilla.

Meijän tyttö oli sairaalassa aika laiska syömään. Herättelin välillä ja sit kyllä otti aina muutamat ihan kunnon imasut, joten en asiasta huolestunu. Maha on kuitenkin vielä niin onneton, et täyttyy nopeesti. Tota vähintään 2h syöttöväliä en oo ikinä kuullu... :eek: Kotonakin oon vähän herätelly jos alkaa väli olla 5 tuntia. Viime yönä neiti veti kyllä 6h unta putkeen ku äitikin nukku niin sikeesti :oops: Ikää siis 5vrk.

Meillä emäntä alottaa kyl innokkaasti syömään, mut sit melko pian menee tissin nuolemiseksi ja pään heilutteluksi. Tän huomasin johtuvan ilmasta. Vähän vauvaa pystympään, ilmat mahasta pois ja sit luonnistuu taas kunnon imu. Mulla ei maitomäärästä ole mitään havaintoa ku en oo pumppaillu eikä syöttöpunnittu. Tyytyväinen vauva, joten eiköhän tuu tarpeeks. Suojat ainaki kastuu...

Esikko imi yks päivä n. 2 vkon vanhana 6h putkeen. Sen verran välissä ehti, et vessassa kävi. Nosti silloin taas tota maitomäärää sopivaksi.

Meillä sylitellään nyt tosi paljon ku mies on kotona auttamassa. Katotaan kolahtaako tää omaan nilkkaan sit ku jään pyörittää päiviä yksin. Vauva nukkuu vieressä. Yleensä nukun kylelläni vauvaan päin tai selälläni. Minusta on jotenkin helpompi varoakin pientä silloin ku hän on ihan siinä kupeessa kiinni eikä pienen matkan päässä.

Mä en tiedä voisko toi ilma olla syynä meilläkin näihin ongelmiin, ainakin osittain. Mut mä oon imettäny sängyssä ja imetystyynyllä ja näissäkin asento hiukan on eri ja lopputulos silti sama: vauva irrottaa tissistä koko ajan ja lopulta itekin kyllästyy sitä hakemaan ja rupee huutamaan.
Meillä aika tyypillinen tilanne on se et imetys alkaa oikein hyvin vaikka sitä rintaa joutuu koko ajan uudestaan sihtaamaan sinne suuhun. Mutta vauva vääntelee naamaansa koko toimituksen ajan ja on jotenkin tyytymätön. Sitten pikkuhiljaa iskee se kyllästyminen siihen rinnan hakemiseen, hetken vaan nuollaan tai hamutaan ja sit alkaa raivoisa karjunta. Tässä kohtaa väsynyt äitikin itkeä tirauttaa ja isä on ihmeissään... Yleensä isi sitten katkaisee tilanteen ja lämmittää pumpattua maitoa pulloon.
Harmi vaan että eilisen ja tän päivän saldo on joku muutama onnistunut imetyskerta ja loput on annettu pullosta hermoromahduksen saattelemana.
Niinkun tonne toiseen ketjuun jo mainitsin, tiedän kyllä et on olemassa imetystuet sun muut mutta mulla on aika vahva pelko et jos sinne otan yheyttä, ne saa mun olon vaan vaikeemmaks ja syyllisyyden pahemmaks. Ni en sit oo uskaltanu.

Onneksi se imetys usein helpottuu kun vauvalle tulee ikää ja kokoa. Kunhan ei kokonaan missään vaiheessa lopeta niin kyllä se siitä! Vaatii malttia ja se on niin herkkä aihe äidille että uskon jos ei halua soitella mihinkään tukipuhelimiin. Mutta miks ne sais olon huonommaksi? Ei ne nyt siellä ala moralisoida... Toivottavasti!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

sarra: En usko, et noi imetysdoulat/"imetystuki-ihmiset" saa sua syyllistymään. Osaavat varmasti asiansa ku ovat siihen vihkiytyneet ja ymmärtävät meitä herkillä olevia äitejä. :) Neuvolasta saattaa valitettavasti ennemmin saada niitä töksäyttelyjä :sad001 Toi teidän kuvio kuulostaa ihan samalta ku meillä. Siinä vaiheessa ku toi naaman vääntö ja irti lupsauttelu alkaa ni mä nostan vauvan pois rinnalta ja pystympään. Kyllähän siinäkin meinaa neidillä pinna palaa ku nälkä on ja tissiltä joutuu pois. Pysyy kuitenki jotenki rauhallisena ku taputtelee pepulle, silittelee selkää, hytkyttelee tai keinuttelee... Tai kaikkea näitä sen aikaa ku röksy nousee pois. Sitten taas takas tissille. Jollain syötöllä joutuu nostamaan useamman kerran, jollain ei kertaakaan. Sitähän en tiiä auttasko tämmönen veivaaminen teillä, mutta kyllä sä siihen varmaan jonkun konstin keksit. Tseppiä ja sitkeyttä yrityksiin. Niin ja mä imetän makuullani navat vastakkain, istuen vauva sylissä tai puoli-istuvassa asennossa vauva kylellään/osiks jo mahallaan mun päällä.

Nyt on sit takana yks ihan katastrofivuorokausi imetyksen suhteen ja eilisillasta on menty reilusti parempaan suuntaan. Kuka oliskaan parempi tuki kun oma äiti <3.
Me ensinnäkin kiedottiin tuo pikkuotus kapaloon koska se huitoo ja riekkuu niin ettei pysy housutkaan jalassa kun sitä yrittää imettää... Se rauhoitti selvästi ja oon nyt muutamasti imettänyt tossa imetystyynyllä vauva kapalossa ja hyvin on sujunut. Yöllä söi tosi hyvin ja sain imetettyä molemmin puolinkin. Kokeilin sitä pystyyn nostamista kun tuntui olevan vatsanväänteitä ja sekin tuntu auttavan. Oon tainnu olla liian kärsimätön siinä imetyksen alotuksessa, nyt jos on kovasti helpolla meinannu vauva lopettaa imemisen, oon vähän touhunnu jotain muuta, vaihtanu vaipan ja sit takas tissille ja tadaa! Kyllä taas maistuu.
Tosin yöllä oli sit jo "pakko" antaa pullostakin kun mä olin imettäny toista tuntia tissiä vaihdellen ja se oli vähän sellasta haahuilua ja ihmettelyä, ite aloin väsyä ja totesin et menee kohta taas liian kiukutteluks. Aamusta sujui taas jo mukavasti kun oltiin hiukan nukuttukin.
Mä laitoin yöllä kellon soimaan ettei syöttövälit menis yli 3-3,5h mutta poikapa piti puolensa ihan ite, vasta aamusta meni neljään tuntiin ja vähän päälle sen maratoonisyömisen jälkeen.
Ehkä tämä tästä vielä...

Hienoa Sarra!!! Olen niin onnellinen teidän puolesta :)

Mäkin luin hymyssä suin Sarran viestin. Ihanaa tietää, että sinnikkyys palkitaan tossakin asiassa :)

Tässä viimeisen parin päivän aikana on tullut mieleen, että elämä on imetystä / pane tissi suuhun, ollaan hiljaa...

Onneksi on henkilökohtainen "imetystuki" eli ihan tuo oma mies, jolla on kokemusta aiheesta. Osasi niin hyvin auttaa sairaalassa sekä minut että vauvan oikeaan asentoon, rauhoitti vauvan huitomiset kapaloimalla ja ohjaamalla nännin tarpeeksi syvälle vauvan suuhun. Mies myös röyhtäyttää öisin, koska mun on vielä hankala nousta pystyyn sektiohaavan takia. Sairaalassa mitattiin vauvan sokereita vähän väliä, joten imetystäkin piti hoitaa pakosta parin tunnin välein. Mies osasi ottaa vauvan pois multa, vaihtaa vaippaa tai muuten "vilvoitella" mun ihosta hikistä lasta, että poika heräsi kunnolla ja viitsi yrittää syömistä. Kotiutuspapereissakin on erityismaininta, että ollaan hienosti hoidettu imetys. :)

Nyt kun maito on noussut kohinalla ja pikkukaveri saa helpommin haluamansa, ei tarvitse enää niin kovasti huiskia. Osaan jo itse päätellä, milloin tarvitsee hieroa masua, että poika saa pieraistua ja milloin taas on röyhtäytyksen paikka. Syömisväli on nyt noin kolme tuntia. Poika syö molemmat rinnat ja välissä vaihdetaan vaippa.

Meillä myös monesti tuota tissistä irrottelua,huutoa,irvistyksiä imetyksen aikana. Luulen,että mahaa vain pikkuisella kiertää,röyhtäys ja truuttaus vaippaan yleensä rauhottaa tilanteen ja syö taas hyvin. Oon nostanut pystympään asentoon ja keinutellut sekä hieronut selkää,niin se auttaa. Kun ei luovuta niin siitä se taas lähtee.

Itse itseäni vähän ihmettelin, että miten levollisesti oon osannut imettää. Ei mulla ole mitään ennakkokokemusta enkä oo lukenut imetysoppaita. Neuvolassa sanoin, että juu, aion imettää - että tissi suuhun ja menoksi, eikö? No hapuiltiinhan me pari ekaa päivää, vauva ja minä, mutta yhdessä on opittu ja opitaan lisää.

Pumppu tarvinnee ostaa. Kaveri pelotteli kolmen rintatulehduksen kokemuksella, että pidä huolta niistä kannuistas. Tuntuu jotenkin tosi täysiltä, vaikka vauva tekeekin parhaansa. Ja pumppumaidolla saattaisin saada ostettua lisäaikaa yöuniin.

Mäkin mietin pumppua mutta nyt kun vauva on 10vrk vanha niin maidontulo on tasaantunut... Alun täyden olon kun kesti niin jo alkaa helpottaa!!

Mun on edelleen pakko pumpata joka aamu kun yön jälkeen olo on aina niin tukala... Onneks toi pumppu toimii mulla niin hyvin. Imetän siis tytön ensin ja sit kun se nukahtaa niin pumppailen tarpeen mukaan yhen tai kaks tissiä. Sen jälkeen saa usein itekin vielä hetken nukuttua kun olo helpottuu niin paljon!

Mä lypsin viime yönäkin ihan käsin tolle 60ml pulloon ja syötin sen imetyksen päälle; imettää ei pysty hirveen hyvin toisesta rinnasta ku se on aika rikki... Oon yrittäny tota Lansinohia läästiä ja pitää taukoa imetyksestä mut ei se kovin äkkii tunnu paranevan. Mä lypsän aina aamulla, hyvin imetetyn yön jälkeen mulla heruu helpohkosti ja saan homman suoritettua järkevästi. Jos tuntuu ettei meinaa irrota, meen suihkuun lypsämään. Siellä lähtee niin hyvin liikkeelle et suihkusta tullessa pitää varoo missä kulkee, koska maitovana seuraa... Oon nyt yrittäny muutenkin lisätä lypsämistä et maitoa tulis reippaasti jatkossakin mut nyt toi meidän pikkumies syö ihan hulluna! Ja paskoo...

Meillä on lähteny imetys tosi hyvin käyntiin. Tyyppi syö ja kakkaa, kasvaakin tosi hyvin! Ainoo inha asia on, kun tissit alkaa olla tosi kipeet. Tyyppi kun viihtyis rinnalla about kerran tunnissa. Auts. Lansinohia kuluu! :D meinasin täs kotona alkaa lypsää, että sais välillä edes muutaman tunnin tauon ja rinnat sais levätä...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mäkin mietin pumppua mutta nyt kun vauva on 10vrk vanha niin maidontulo on tasaantunut... Alun täyden olon kun kesti niin jo alkaa helpottaa!!
Hyvä tietää. En ole mitenkään tukossa vielä, kunhan nyt omaa mukavuuttani helpottamaan ajattelin. Käsipumppukin maksaa kuitenkin viis-, kuuskymppiä, joten ehkä mä odotan vielä ens viikon.

Mä en meinaa ehtiä tänne lukemaan ja kirjottelemaan ollenkaan. Vauva on rinnalla koko ajan. Tilausta tehdään!
Tilanne on ihan erilainen kuin esikoisen kohdalla... Sillon kärsin ylituotannosta ja suihkutisseistä. Miten voikin olla nyt päin vastoin???

Vauva alkaa itkeä heti kun herää ja on tyytyväinen ainoastaan tissillä. Unet on ollu hänellä lyhkäsiä. Tytön bilirubiiniarvot on koholla, mut kotona ollaan ja arvoja seuraillaan verikokein.

Eilen pissaa ei ollut tullut kuin yksi vaipallinen ja päätin antaa korviketta molempien rintojen imemisen jälkeen. Tyttö söi korviketta 20 ml ja nukkui tyytyväisenä parin tunnin ajan. Tuloksena oli kunnon pissavaippa ja hyvä mieli äidille! Joskus on vaan pakko antaa korviketta! Vauvan terveys on pääasia!

Tänään sama tilanne ja kätilö soitti polilta verikoeasioissa. Kerroin tilanteesta ja kätilö sanoi, että anna ihmeessä korviketta ja päästä rinnat levolle. Tyttö söi 25 ml ja nukkui tyytyväisenä. Seuraavat imetykset rinnasta ja uni on taas maistunut. Helpottavaa! Kyllä tää tästä, vauva on vasta 3päivää vanha!

Ilman muuta korviketta rintamaidon perään. Täytyyhän pienen syödä, että jaksaa tehdä maitotilauksia. :)

Mulla kanssa tyttö olisi koko ajan tissillä, mutta ei vaan saa vielä tarpeeksi maitoa. Sille on nyt ensimmäisen vuorokauden aikana annettu ties kuinka monta kertaa noita 20ml annoksia, kun roikkuu helposti 1,5h tissillä ja sekin päättyy täyteen raivoon kun edelleen vaan maiskututtaa.

Tissit on jo niin kipeät että innolla odotan seuraavaa heräämistä.. Mutta onpahan ainakin laitettu maitoa tilaukseen urakalla, toivottavasti nousee ja pian!

Tyttö sentään imee innolla, eikä joka imetys pääty raivoon, lisäksi takana on vasta niin vähän aikaa että eiköhän tästä vielä kunnon imetys tule!

Millasin väliajoin teillä pienet syö ? Ite saan oikein pitää huolen,ettei tytöllä mee syömisväli kovin yli kolmen tunnin. Unestakin joutuu herätellä välillä syömään. Tää kun ei itkulla ilmoita nälkäänsä vaan ähisemällä ja maiskuttelulla. Yölläkin mun pitäis herätä siihen,että toinen saa ruokaa. Hassu lapsi! :)

Takaisin