Imetys

Heräsin kylmissäni ja tokkurassa ja luulin vauvan olevan sängyssä mun vieressä ja pelästyin, että olen tyttöä imettänyt ja nukahtanut kesken kaiken ja onko hän kunnossa. Se olikin vaan peittomytty ja neiti turvassa omassa sängyssä. Mutta sänky olikin sitten todella märkä valuneesta maidosta! :confused: Olin nähnyt siis unta , jossa imetin sängyssä! Ja pitää varmaan ostaa uusi petari ja mun alkaa käyttää niitä muovitettuja froteita.. Sänky alkaa oikeasti kohta varmaan haista puklurätille!

Miten, onko muilla ongelmia imettää kodin ulkopuolella? :confused: Eilen oltiin miehen mummilla, enkä jotenkin yhtäkkiä osannut! :oops: Vaikka siis paikalla ihan vaan mummi, anoppi ja mies... Mietin, että uskallanko lähteä ilman pulloa ja Nannia mihinkään, jos noin meni pasmat sekaisin kuitenkin tutussa ympäristössä.

 
Niin, ja kiitos Blaueblumme lohduttavista sanoista! :Heartred Ja kyllä tänne foorumille varmaan valitusta mahtuu. :) Itsekin olen avautunut niin paljosta... :) On täällä vaan niin hyvä ja turvallinen ilmapiiri!
 
Eikä, ReginaVeritas! Määkin olen herännyt jo useampana yönä useampana kertana paniikkiin, että olen nukahtanut imettäessäni ja etsin poikaa siitä vierestä. Sitten kun kuulen tuhinaa pojan kopsasta, niin en vieläkään tajua, vaan olen pari kertaa noussut ylöskin, kun pitää tissi sitten rasvata. :p Vaikkei tuossa mitään logiikkaa ole, sillä olen nykyään imettänyt aina istuaalteen, eikä siinä oikein nukahda, ja siitä kun nousen, niin tulee tissikin rasvattua ennen kuin palaan nukkumaan.

Me ei olla vielä uskaltauduttu niin pitkäksi aikaa muualle, että pitäisi jossakin _huomaamattomasti_ imettää, kun se on sen verran showta kuitenkin, että kiinnittäisi kaikkien huomion. IMG
 
panda Mäkään en imetä ikinä maaten sängyssä. :D 'Imetyssohvalla' saattaiskin torkahtaa hetkeksi, mutta siinäkin istun niin, ettei mitään pääsis tapahtumaan, ennen kun jo itsekin heräisin...

Mä haluaisin oppia imettämään julkisellakin paikalla.. Olis kiva pystyä kunnolla, varsikin kesällä, tehdä pieniä reissuja niin, ettei tarttis olla pulloja mukana.
 
Nyt kun maito on noussut ja saa jo imetettyä kunnolla (jes, en ole tarvinnut edes lisämaitoa muutamaan päivään!), niin melkeinpä joka toinen syöttö on pullosta omaa maitoa ja joka toinen rinnasta. Säästyy rinnanpäät ja pullosta tämä uninen vauva saa juotua paremmin mm. yöllä. Aamuyöstä olen sitten imettänyt makuultaan toisen tai molemmat rinnat, mutta sen pysyn hereillä, kun vauva juo max 20min nukahtamatta... jatkan sitten myöhemmin, kun taas heräilee. Nyt poitsu juo pullosta 60-80ml, riippuen koska ja paljonko on viimeksi juonut.
 
Meillä nyt imetystä häiritsee ummetus... On niin kipeä massu, ettei malta kunnolla keskittyä tissiin... :sad001
 
Oisko kellään vinkkejä miten pyyhkeistä saa pestyä tuon ummehtuneen maidonhajun pois? Öisin käytän niitä suojana, mutta pesukoneessa käynnin jälkeen jäi kiva lievä tuoksu vielä jäljelle.. o_O
 
Hmm... mä olen pessyt puklurätitkin ihan vaan normipesussa, neljässäkymppissä, eikä oo jäänyt mitään hajuja... :S En tiiä vaikuttaako sitten se, että meille menee kuivausrumpuun...? Itse pesen kaikki pyyhkeet aina 95 asteessa.
 
En oo uskaltanu rikkoa pesulappujen ohjeita vastaan, eli olen pessut 60:ssä. Ehkä vois kokeilla 90:ä.. huuhteluaineista kun en ole perustanut.. :rolleyes:

Puklurättinä jos onkin harso, niin ne peseytyvät helpommin kuin paksut pyyhkeet.
 
Panda Meillä ei ainakaan oo mitään tapahtunut pyyhkeille tuossa 'keittämisessä'. :) Muutamasta halvemmasta lahjaksi saadusta värit levisi lievästi, mutta luulen, että olis levinnyt muutenkin... Pesen myös lakanat aina 95 asteessa ja nekin ihan yhtä hyvin kestänyt. Toki en pesis mitään muita kun tommoisia perus puuvillalakanoita niin kuumalla! :) Huuhteluaineita ei meilläkään käytössä. Pyyhkeisiin niitä ei kannata käyttää alkuunkaan! Vähentää imukykyä.

Musta tuntuu, että mulla vaan vähenee tissimaidon määrä, vaikka kuinka imetän usein ja niin pitkään kun vaan kiinnostusta tissillä oloon suinkin vaan riittää. Ja lypsän aina tyhjiksi, jos yhtään tuntuu, että vielä tulis ja silloin, jos tihkuu, mutta neiti nukkuu enkä vielä kehtaa herättää. Nukkuessa mulla aina tihkuu sitten kyllä melko paljonkin! Mutta eihän sitä oikeen pysty nukkumaan millään maidonkerääjilläkään. Ja oon yrittänyt nyt ihan erityisesti muistaa juodakin!
 
ReginaVeritas, kuinka usein teillä on neuvolakäyntejä? Se ainakin on rauhoittanut mieltä, kun siellä punnitaan ja huomaa, että vauva kasvaa kuitenkin hyvää tahtia. Se kun voi myös välillä vain tuntua siltä, että maito ei riitä. Meillä on nyt ollut muutama ekstrakäynti, ja tosi hyvä juttu tähän alkuun. :)
 
Panda HHmm... Mitenköhän se täti sanoi, että niitä on? Kai nyt eka on nämä kaksi viikon välein (eli viimeviikolla oli torstaina ja nyt on perjantaina), sitten kahen viikon välein jonkin aikaa ja sitten kerran kuussa..? Ja tietty tarvittaessa useammin. Oon nyt tietysti edelleenkin antanut korviketta lisänä sen mukaan mitä tytöllä on ollut nälkä.
 
En muista neuvolassako vaiko osastolla sanottiin, että vauvat eivät osaa pullosta annostella ruokamääräänsä niin kuin rinnasta, ja yleensä syövät kaiken mitä pullossa on. Siten mahalaukku rupeaa kasvamaan nopeammin kuin olisi tarvis. Siinä mielessä voi syötellä pullosta ehkä mielummin pienissä annoksissa kerrallaan, ja laittaa lisää jos on selkeästi nälkä vielä. Ois kiva jos ois kotona semmonen tarkka vaaka millä vois tehä syöttöpunnituksia. :) Joka tapauksessa varmaankin siellä neuvolassa osaavat sanoa asioista jos kerrot ettet luota maidon riittävyyteen. Toivottavasti oot saanut vaihdettua mukavemman tädin tai ainakin tunnelma ois parantunut.
 
Meillä kyllä ainakin ihan selkeästi syljetään maito ja kieltäydytään pullosta jos ei oo enää nälkä. :)
 
Kysykää neuvolasta vaakaa lainaan.. Meillä ainakin saa sieltä lainaan :) ja netistä saa vuokrattua niitä aika edullisesti..


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Ei mua niinkään se huoleta, että saako tyttö tarpeeksi ruokaa /kasvaako, vaan se, että niin kovin mieleläni imettäisin ja taidan nyt vähän pelätä, että maito loppuu tyystin. :sad001 Ensiviikolla taitaa olla joku imetystuki-aamu, jospa menisin sielä käymään sitten vielä ? Toki otan neuvolassa puheeksi...

Tietääkö kukaan muuten mihin pitää olla yhteydessä, jos haluaa neuvolatädin vaihtaa? En kehtaa sille tädille suoraan sanoa, jos vielä jatkossa tunuu, ettei synkkaa..
 
Mää olen kaipaillut tuota vaakaa juuri niinä päivinä, kun on rinnat tuntuneet jotenkin tyhjän oloisilta ja siltä ettei niistä tulisi paljoa, ja kun poika on ollut jatkuvasti levoton ja hamuilemassa ja syönyt vain jonkin muutaman minuutin kerrallaan, niin syöttöpunnituksilla voisi tarkistaa sen miten paljon sitä rintamaitoa kuitenkin on syöty. En ole antanut lisämaitoa sen jälkeen, kun imut ovat alkaneet onnistua. Aattelin, että ainut tapa saada oma maito riittämään on antaa pikku hiljaa vain sitä omaa maitoa, että saa rinnat tuottamaan tarpeeksi. Lisämaidot takaisin sitten jos kasvu ei kehity. (Pullo meillä sai myös pojan tottumaan siihen, että maito tulee helpolla eikä tarvitse kauheasti imeä, joten siksikin lopetin heti kun vain onnistui. Jospa kohta voisi palata taas pulloilemaan sellaisissa tilanteissa, missä pullo on kätevämpi..) Neuvolan punnituksissa poika on kuitenkin kasvanut hyvin, eli on pakko uskoa, etteivät nuo merkit aina tarkoita nälkää tai maidon riittämättömyyttä. Kyllä mää siis tällä mun minimaalisella tietämykselläni suosittelen niitä syöttöpunnituksia jos miettii maidon riittämistä. Tietenkin ammattilaiset ja muut enemmän tietävät osaa yksilöllisesti neuvoa paremmin. :)
 
Neuvolatäti käski jatkaa samalla linjalla, kun tähän asti. :) Hyvin tullut kasvua. Piti tärkeimpänä, että äiti ja lapsi on tyytyväisiä ja rauhoitteli, että loppujen lopuksi on vain määrätty määrä, mitä itse voi maidontuotannolle tehdä. Jatkan siis antamalla aina ensin tissiä ja sitten maitoa sen mukaan, miten nälkäänsä ilmaisee.
 
Mä oon ajatellut tuon imetyksen kanssa oikeastaan aina niin, että maitoa tulee riittävästi, jos vauva on tyytyväinen. Jos painoa ei tulisi ja vauva olisi itkuinen, se olisi varmastikin nälkäinen. Meillä kyllä itkeskellään iltaisin, mutta pääasiassa vatsavaivoista. Silloinkin syöminen helpottaa hetkeksi. Tiedän, että tutti varmasti voisi helpottaa asiaa, mutta olen päättänyt olla antamatta sitä. Meillä tuttia on syönyt vain esikoinen. Kaksi muuta eivät suostuneetkaan, vaikka kuinka yritin ensimmäiset 5 kk. Mutta he ovat myös nukkuneet yönsä aina tosi hyvin. Mulla onkin pienenä toiveena, että myös neiti alkaisi nukkua täysiä öitä imetyksen loputtua. Esikoinen heräili vähän väliä öisin siihen, että tutti tippui suusta. Tuttiahan kuitenkin suositellaan, jos vauva on koko ajan tississä kiinni eli valtava imun tarve tai jos peukalo alkaa mennä suuhun. Tilanteen mukaan tietty mennään meilläkin, eli mikään ehdoton päätökseni tutittomuudesta ei tietenkään ole. Enkä myöskään kauhistele lapsia, jotka tuttia syövät. Se helpottaa kuitenkin monessa tilanteessa. Itsekin olen mussuttanut sitä 4-vuotiaaksi saakka :)
 
Takaisin
Top