Imetys

Meilläkin röyhtäykset on tosi vähässä! Enemmän mennään pierulinjalla. Meillä piereminen johtuu todennäköisimmin Panda juuri siitä että maitoa tule paineella ja syödessä massuun menee maidon lisäksi myös ilmaa. Neiti söi eilen koko illan vähän väliä, joten jonkin sortin kasvukausi taitaa olla menossa. Maitoa on onneksi tullut edelleenkin ihan hyvin. Tilaus ja tarjonta siis kohtaavat hyvin :)
 
Mä sainkin sitten ihan hyvät ohjeet miten lähteä vähentämään tuota lisämaitoa oikeaoppisesti. :) Vähän kyllä jännittää omien tissien riittävyys....
 
Voi hurraa! Uskalsin kokeilla pelkkää tissiä viime yön.. Herra tankkasi 11sta, sitten ennen yhtä sängyssä ja seuraava kerta olikin puoli kuusi. Eli samalla tahdilla kun pullon kanssa, mutta poika on nukahtanut yöunille hirveän huudon jälkeen 1-3.30 välillä. Nyt nukahti 11sta syömisen jälkeen ja sitten heräsi vain tissille. Tosin hän nukkui yön meidän välissä, mutta se ei haittaa, perhepeti kunniaan :) mutta ihanaa kun melkein täysin eletään nyt tissin voimalla. Lypsykone vietiin eilen takaisin sairaalaan. Toki mulla on omakin kone, mutta toivotaan senkin jäävän vähäiselle käytölle :)
 
Huomasin silloin alussa, kun piti vielä osittain antaa korviketta, että äidinmaitoaterian jälkeen simahdettiin nukuumaan kuin tukki, mutta vaikka korviketta olisi juonut kuinka vatsan täyteen, silti oltiin levottomammin hereillä. Liekö äidinmaito sen verran rasvaisempaa? Oli mukava, kun saatiin sieltä lastenosastolta mukaan pullo luovutettua äidinmaitoa, niin jäi enemmän aikaa opetella sitä imetystä, ilman että heti olisi pelkälle korvikkeelle joutunut. :)

Mutta nyt taas.. onnistuneemmaksi muuttunut imetys on taas vaikeutunut. :confused: Eilen yhdelläkään syötöllä ei suostuttu tarttumaan kunnolla rintaan, ja sitten nälkä kun tietenkin kasvoi, niin huudettiin naama punaisena, kunnes vasta tunnin päästä jollain ihmeen kaupalla sai imut alkamaan. Huokaus. Päivän huudot taisi kuitenkin väsyttää sen verran, että yö nukuttiin hyvin ja yösyötötkin onneksi vähän helpompia olivat. Saa nähdä miten taas tänään..:rolleyes: Missään vaiheessa oikeastaan en ole oppinut tarjoamaan rintaa oikein, niin että poika tarttuisi siihen itse kiinni. Alussa johtui paljolti siitä, kun imetys sattui niin kauheasti, että halusin olla tarkka miten se rinta sinne suuhun menee. Mutta nyt jotenkin vain poika heiluttelee päätä puolelta toiselle eikä osaa tarttua siihen nänniin. Pitäisi ehkä kokeilla jotakin ihokontaktikikkoja ja joitakin kikkoja runsaan maidontulon haittojen vähentämiseksi, ettei se aiheuttaisi kieltäytymistä..
 
Nyt on poika taas nätisti tississä kinni, vajaan puolen tunnin alkuongelmilla. Toivon, että se pitää paikkansa mitä jossain luki, että tuollaiset kieltäytymiset kestää vain päivän pari kerrallaan.. :)
 
Mulla tuli eilen ekat 'mun tissi ei riitä'-itkut... :sad001

Nyt kahdentoista aikaan sain imetyksenkin jälkeen vielä lypsettyä realistisesti viisi, miehen optimismillä jopa kymmenen milliä ja annoin sen vielä korvikkeen jälkeen pullolla! :dance011Ehkä tämä tästä?

En oikein tiiä miten usein tässä nyt pitäisi lypsää? Tuon sairaalasta sadun oppaan mukaan kahdeksan kertaa päivässä, mutta itsestä se tuntuu olevan kamalan usein? Mihin mä saan säilöttyökään niin montaa pientä erää? Saako noita tissimaitoeriä yhdistää samaan pulloon? Apua! :anyone
 
Ok googletin... eli aina puhtaaseen pulloon, kun on jäähtynyt, voi samanlämpöiset maidot yhdistää?

Just lypsin melkein 20ml! :O Tyttökin nukkuu kohta neljättä tuntia. Pandakin puhui tuosta nukkumisesta, äidinmaidosta ja rasvaisuudesta. Mietin, että jos nyt kotona on tyttö (ja minä) malttaneet rinnalla paremmin, kun se sairaala on kuitenkin aina sairaala ja saanut sitten enemmän tissimaitoa? Ja onhan tuo tissimaito selvästi ainakin keltaisempaa, verrattuna korvikkeeseen, varmaankin siten myös huomattavasti rasvaisempaa?
 
Joo oon määkin yhdistänyt maidot aina sen jälkeen kun molemmat on jäähtyneet jääkaapissa. Musta ainakin alussa tuntui todella tympeältä se lypsäminen, kun ei se herätä rintoja oikein samalla tavalla kuin vauvan imu, mutta kai se ehkä jossain määrin kuitenkin auttaa siihen maidon muodostumiseen? Parhaiten sitä maitoa alkoi tulemaan, kun vauva kävi tiheään tissillä (ja kuulemma varsinkin öisin, ehkä tuokin vaikutti meillä asiaan, nyt sitä maitoa nimittäin tippuu ja suihkuaa joka paikkaan :confused2).
 
Onhan toi lypsäminen vähän... Mies erehdyksessä vertasi mua lehmään ja sitten porakaivoon... Muutenkin tosi tympeetä puuhaa.. Toisaalta tuntuu, että nyt on auttanut maidonnousua tuo lypsäminen. Tai lähinnä se tissien 'leipominen' siinä yhteydessä.
 
Täällä ollaan tissillä vähän väliä. Mutta syödään joku 10-15 min kerralla. Nukkuu päivisin 1-2 tuntii ja sit saa taas tissini olla antamassa ja illalla tankkaa parhaillaan 3-4 tuntii. Ja yöllä ei syödä ku kerran tai korkeintaan kaks kertaa.

Kunhan muistatte että annatte vauvan olla siinä samalla tissillä vähintään sen 20-30 min, että vauva saa myös sitä rasvaisempaa takamaitoa. Esikoisen kohdalla joku sano et pitää tasaisesti molemmista rinnoista syöttää, ettei tuu toispuoleisii rinnoista niin vaihtelin vähän väliä rintaa. Sit ihmeteltiin neuvolassa ku paino ei tarpeeksi nouse. Sit vasta joku sanon mulle tuon rasvaisemman takamaidon. Nyt sit imetän melkein kerran tai kaks kertaa samaa rintaa.
 
Ihan ekaa kertaa kuulin moisesta takamaidosta! :O Oon kyllä antanut olla ihan rauhassa siinä tissillä ties vaikka kuinka kauan tuntuu, mutta nyt varmaan pitää vähän alkaa kattoa kuinka kauan on. Luulen että hyvinkin oon voinut pitää lähemmäs 20-30min, kun on se vaan niin ihana pitää sitä tuhisevaa nyyttiä siinä! :Heartred Ainakin kerran katsoin jo sairaalassa syöttäneeni 20 min + 20 min, molemmat tissit.

Onneksi täällä on teitä viisaita neuvomassa!:notworthy
 
Esikoisella lypsin aina syötön jälkeen. Silloin piti lypsykoneella aluksi lypsää noin 10-15 min kumpaakin rintaa, sitten kun maitoa alkoi tulla kunnolla, lypsyt sai pitää sen pituisina kun maitoa pulloon tuli. Mutta silloin sanoittiin lypsyn joka syötön jälkeen auttavan tuohon maidon nousuun.. Mutta yksilöllistä se on.. Tälläkin miehellä olen lypsänyt alussa samaan tahtiin kun poikaa syötettiin.. Maitoa kun tuli hurjasti lypsämällä alusta asti. Ja jos reginaveritas huolestuttaa, niin soita neuvolaan ja kysy apua neuvoa :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Ok... Seitsemältä imetin ja lypsin vielä 20ml. Kymmeneltä uudestaan herätessä tissit oli niin kipeät ja turvonneet maidosta, että melkein itkin. Tyttö ei saanut otetta, enkä kyllä tiennyt itsekään miten siinä enää olla, joten mies vaan hereille, tytölle pullo suuhun ja äitille lypsykone tissille. Vieläkin särkee, vaikka lypsin 50ml ja imetinkin taas kahdesti.

Ihanaa, koska nyt on maitoa, ihan kamalaa, koska se kipu oli hirveää ja se avuttomuus, kun en saanut tyttöä imemään.
 
huh huh, muistakaahan siskot sitten vaihtaa sitä rintaa vaikka mikä olis syynä, täällä ollaan rintatulehduksen kourissa. kamalaa odottaa että milloin panadolin vaikutus lakkaa ja että ehtiikö mies takaisin kotiin apteekin-reissulta antibiootteja hakemasta ennen sitä. meillä kun ei oo omassa kylässä sitä apteekki ja aamulla olin tosi kehnossa jamassa. ja aivan yhtäkkiä nousi kuume
 
Voimia blaublummelle. Olen kuullut, että osaa olla todella tukala tuo rintatulehdus.

Välillä kun on olleet rinnat pakkautuneen oloiset, ja poika nukkuu vailla merkkiäkään nälästä, niin olen pumpannut silloin tuo rintatulehduspeikko mielessä. Saapahan myös pakkaseen sitten samalla varastoon. Vaikkei se pumppaus yleensä poista niitä paukamakohtia, mutta helpottaa ainakin siksi aikaa kunnes tulee taas tuo pieni imukone tuohon. :)
 
Voi ei, toi rintatulehdus on kyllä tosi ikävä. Kannattaa suojata rinnat kyllä tosi hyvin, kun ulkoilee. Tuuli on vielä pahempi melkein kun kylmyys. Mun äitini sai aikoinaan rintatulehduksen toukokuussa ja nimenomaan kovasta tuulesta, kun oli vähillä vaatteilla vaunuttelemas. Toivottavasti paranee Blaueblumme nopeesti!
Meillä viime yö meni taas ihan plörinäksi, poika nukahti yöllä neljältä vasta korvikkeen jälkeen ja söi tissien lisäksi sitä170ml!!! Musta tuntuu aika isolta määrältä...ja siis tätä ennen oli syönyt tissiä /nukkunu tissillä/ kolme tuntia välillä 10minuutiksi nukahtaen. Tossa imetyksien välillä huuti suoraa huutoa vattavaivoja. Yöllä klo 24 siis heräs ja seuraavan kerran saatiin nukahtamaan klo 04:00. Nyt on aamu ja koko tää päivä menny hyvin, syöny kahen tunnin välein, yks tissi riittäny (syöny sitä 30min kerralla) ja nukahtanu 1,5h aina syöttöjen jälkeen ilman minkäänlaisia huutoja.
 
Täällä odotellaan maidon nousua... poika tarvii ison kokonsa vuoksi nyt lisämaitoa 30ml neljän tunnein välein, mutta imetän aina alle hetken kummastakin rinnasta. Täytyy kohta taas koittaa rintapumpulla mitata mitä sieltä tulee, eilen sain vaivaiset 5ml yhteensä (tosin sitä paksua) :/ Mutta muistaakseni meni viimeksikin useampi päivä, ennenkö maito alkaa herua.

Tämä vauva vaan suostuu rinnalle täysin hereillä, nukuksissa ei tartu lainkaan. On-off luonne... ensin ehdin jo pelästyä, koska veljensä tarttui aina kiinni kuin herhiläinen. Mutta luonteensa kummallakin :) Toivottavasti maitoa tulee edes jonkin verran, että pääsisin edes kunnon osaimetyksellä sen 3kk.
 
Huh... Huomenna yritetään löytää sähköpumppua, jos vähän helpottaisi...

Tyttö malttoi imeä tuossa tissiä jonkun aikaa, kun oli saanut pullosta aiemmin lypsettyä, sitten nukahti. Tuntuu olevan hänelle nyt tosi haastavaa tarttua tissiin tai sitten en yhtäkkiä itse osaakaan tarjota sitä oikein, kun on niin erituntuiset. Joka tapauksessa vaatii nyt imetys aika paljon meiltä molemmilta...

Kuinkahan usein sitä joutuu ensiyönä heräämään ihan vaan lypsämään? Nyt oon joutunut kahden tunnin välein... Vähän pelottaa, että herään joko ihan kauheeseen kipuun nukuttuani liikaa tai sitten herään tosi usein..
 
kiitos tsempeistä! kyllähän se mies ehti kuin ehtikin takaisin.

hitsin pimpulat kun en oo edes ulkoillu, mutta torkuin puoli yötä puoli-istuvassa asennossa vauva tuossa rinnoilla, hän ei rauhottunu mihkään muualle ja kun viimein olin saanut rauhoittumaan niin en raaskinu alkaa vaihtamaan enää aamuyön syötöillä omaa makuupaikkaa vaan pyöräytin oikealle puolen kun siihen oli lyhyempi matka - ja aamulla havahduin järkyttävään kipuun siinä kohtaa mihin vauvan pää oli painanu, vasen tissi aivan pakissa ja tulessa. kuume nousi vasta kun kävin suihkussa ja pumppasin käsipumpulla rinnan "auki" ja uskalsin syöttää kun maito oli normaalin väristä. oireiden rajuudesta pysty päätteleen että kyse on siitä bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta ja sain antibiootit, pelkässä tiehyttukoksessa ei kait tule välttämättä ees kuumetta

mutta että toispuoleinen syöttäminen oli kuitenkin neuvolan mielestä tässä tapauksessa se varsinainen syy, vaikka bakteeri on todennäköisesti menny jo aiemmin rintaan
 
Meillä viime yö oli vähän vaikeampi kuin edellinen.. Oli herra rauhaton ja tissillä oli vähän väliä.. Meille kummallekin tosin kävi niin, että kun tissi oli saatu suuhun ja vähän syöty, nukahdettiin kumpikin ja joskus paljon myöhemmin heräsin, niin tissi oli poskella, eikö suussa ja sänky märkänä :D mies sanoi, että kerran yöllä heräsi ja naureskeli meitä, mutta ei raaskinut nukahtaa kun nukuttiin sikeästi kumpikin pojan kanssa :D kuudelta olin niin väsynyt, että pyysin miestä hakeen vähän lisämaitoa ja sitten pikku mies nukkuikin makeasti, jouduin puoli yhdeksän herättää syömään, että ehdittiin perhekerhoon... Tänään on tarvinnut vähän lisämaitoa melkein joka syötöllä.. Kyse ei ole mielestäni maidon vähyydestä, vaan poika ei jaksa enää imeä..


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top