Imetys

Hui kauhea blaueblumme! Itsellä on tarpeeksi ikävä olo jo nyt, en tiedä haluanko edes kuvitella miltä sielä tuntuu! :sad001

Oon nyt lypsänyt kahden tunnin välein.. ehkä hieman helpottaa. Täytyy kyllä sanoa, että tuo Ainun Medela -pumppu ei ole mua varten! Sopii kyllä tissille, mutta toi pumppaussysteemi on mun käsille ihan liian vaivalloinen, enkä meinais jaksaa pumpata tarpeeksi. Toivottavasti pian alkaa taas onnistua tuo tissin syöminen paremmin! Olo on kun vanhalla lypsylehmällä. :sad001

Vois mennä nukkumaan... Tekis mieli ottaa särkylääke.:confused:
 
Mä en ainakaan pysty lypsämään käsipumpulla. Mulla on ainun medela swing sähköpumppu. Pitää kyllä hirveetä ääntä, mutta sillä lypsin esikoisella maidot :) kuulemma phillips avent sähköinen pumppu on paljon miellyttävämpi ääneltään..


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Meillä Dangel just samoja ongelmia, paitsi mä en pysty nukahtaan, kun imetän. Nyt annoin suosista 80ml korviketta tissityksen päälle ennen yöunille laittoa, josko nukkuis vähän paremmin ja pitempään...saa nähä. Oli taas nukahtaa ja ei, kun oli tissillä vaikka joka välis yritin herätellä ja sit ku sai pullosta päälle niin kummasti virkos ja veti koko 80ml!!! :)
 
Meillä tuohon tissille nukahteluun annettiin vinkki, että syötä eka tissi, sitten vasta vaihdat vaipan, niin lapsi herää ja jaksaa sitten syödä toisenkin. Tosin yöllä ei vaihdeta vaippaa, jos ei ole kakkaa.
 
Mää taas olen tykännyt käsipumpusta, kun sen kanssa ei ole kiinni missään johdossa ja voi itse säädellä voimakkuutta. Kuulemma aventin käsipumppu nystyröineen on tehokkaampi kuin ainun, mutta mulla tosiaan tuo ainu kanssa. Toivottavasti se ReginaVeritas sulla alkaa helpottamaan, kun maito hieman asettuu niissä rinnoissa.

Täällä hieman samoin yhden aikaan kyllä tankattiin kunnon maitoannos vielä, mutta seuraavan syötön jälkeen irroitauduttiin aika nopeasti tissistä ja heräiltiin levottomana parin tunnin välein. Luulen, että se tällä kertaa johtuu tuosta yön aikana tukkoon menevästä nenästä. Voisi siis alkaa noitten keittosuolatippojen kanssa pelailemaan. En ole vielä viitsinyt, kun poika kuitenkin on syönyt hyvin, mutta jos nyt kerran alkaa vaikuttaa siihen niin..
 
Huh. Tissit huomattavasti kivemmat tänään. Nyt jo naurattaa , mutta yöllä ei yhtään, kun vaippa oli falskannut ja herättiin itkuun. En tiiä oliko kitissyt, enkä vaan ollut herännyt, vai oikeastiko tyttö suoraan alkoi itkeä täyttä kurkkua. Mutta jotenkin se olo oli hieman surrealistinen, kun vauvalla sänky, vaippa ja yöpaita märkä ja mulla tissit valuu maitoa aivan valtoimenaan lattialle asti! :color En edes yrittänyt tarjota tissiä, vaan annoin lypsettyä.

Aamulla menikin sitten paljon paremmin! Nyt on suhteellisen onnistuneita imetyksiä ollut. Yksi oli jo oikein lupaavan pitkäkin, mutta sitten mun antibioottimaha päätti, että vessaan pitää päästä just sillä siunaamalla sekunnilla.:laughing005 Ei voinut muuta kun ottaa tytön raa'asti tissiltä pois ja juosta!:confused:

Meillä on nyt ollut vähän imetyksessä se ongelma, ettei tyttö ime kuin ehkä 10min ja sitten nukahtaa. Kaikki herättely tuntuu sitten kadottavan ne viimisetkin imuhalut... :oops::sad001 Noh.. jospa se siitä? Ainakin nyt on ollut sentään muuten onnistunuttta tuo tissin syöminen ja tuntuu maistuvan.
 
Noniin! Ekat lypsyt tehty! Ostin Ainu Medela Mini Electricin ja on muuten huomattavasti hellävaraisempi tissillekin, kun se käsikäyttöinen! :O Tai ainakin mun tissille... Kivasti pystyin hellästi hieromaan tissiäkin samalla.

Niistä aventin käsikäyttöisistä en tykännyt ollenkaan! Oli synnärillä semmosia ja mun nännit kyllä huusi hoosiannaa niiden kanssa.
 
Jes! Täällä alkaa nyt sujua imetys kunnolla! :dance011 Neiti jaksaa hyvinolla kiinostunut tissistä ja pitkiä aikoja imee. Liekö olis tosiaan ollut syynä se, että ensin ei niin hyvin maitoa tullut ja sitten tissit oli niin ikävän tuntuiset, ettei vaan pelannut homma kunnolla.
 
Hei onko kellään kokemusta Mollavauvan tai muiden imetystyynyistä? Itse tänään neuvolassa ekaa kertaa mitään imetystyynyä kokeilin ja se oli ihan mahtava! Oli vaan sitten jonkun neuvolan entisen työntekijän itse tekemä,eikä semmoista mistään nyt saakaan... :sad001
 
mulla on Doomoo imetystyyny, sain tämän synttärilahjaksi jo viime vuoden lopulla, oli aivan mahtava tuki ristiselälle loppuraskaudesta. oli jopa siellä osastolla mulla mukana. kovasta käytöstä kuitenkin löystynyt sen verran että lisätäyte tulisi jo tarpeeseen, joissain nettikaupoissa oon nähnyt Doomoo-lisätäytettä.

on hyvä alusta istualtaan imettäessä, ja makuultaan imettäessä tai sylitellessä sen saa nopeasti tukemaan vaikka olis millainen asento ja asettuu heti hyvin, eikä tarvi taitella ja möyhiä kuten normaaleja tyynyjä. en luopus enää mistään hinnasta :)
 
Meillä oli esikoisella vaunuja.net sivulta hommattu tyyny, tykkäsin siitä kovin, mutta nyt se on jo niin tyhjentynyt tai siis latistunut, että ostin uuden. Prismasta Muumi-imetystyynyn.. Erilainen, vielä opetellaan siitä tykkäämään :wink


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mulla on kanssa ollut Ainun perinteinen käsipumppu, mutta en ole paljon joutunut sitä käyttämään. Imetystyynyä en ole koskaan omistanut, mutta sen takia olenkin varmaan ihan jumissa niska-hartiaseudulta. En taida kuitenkaan viitsiä ostaa sitä enää viimeiselle lapsukaiselle, joten jumppaamalla yritän pitää pahimmat säryt poissa. Tosi hyvä kuitenkin, että tuollaisiakin helpotuksia on keksitty!
 
Mulle taas on jotenkin käsittämättömän vaikeaa oppia käyttämään imetystyynyä. Kotiin ei ole tullut hankittua, mutta siellä sairaalassa yritin käyttää. Voisi tosiaan olla suuri apu, kunhan vain osaisi tekniikan..
 
Täällä kans tuo Ainun käsipumppu, kun tuolla pojalla on vielä tuota hätäraivoa tissillä jos ei heti saa otetta.. Ja siis tykkään kyllä. Ei nyt ehkä heru samallai kun käsin lypsäessä, mutta lypsäessä kipeytyy rinnat ikävästi :/

Niin ja itsellä ei kans ole tuota imetystyynyä. Tuntuu itestä hankalalta jos on jotain minkä päällä poitsu on imettäesä. Johtunee ehkä lyhkäsestä selästä itellä? :)
 
niin mikäs juttu se oli että kuukautiset pysyy poissa imetyksen ajan? =D

synnytyksestä tänään 30 vrk ja aivan yhtä säännöllisesti kuin aina ennenkin alkoivat aamusta. luulin aluksi että olivat 2 päivää myöhässä mutta sitten muistin että helmikuussa on vain 28 päivää.. just :p
 
niin ja toivon nöyrästi että rintatulehdus on nyt selätetty, en julista vielä voittaneeni mutta hyvältä vaikuttaa! tosiaan mullahan tulehtui toinenkin, vaikka kuinka koitin muistaa pumpata ja syöttää siitäkin, niin molemmat täyttyy nyt tuplatahtia. aiemmin ne tuntui täyttyvän vaan öisin mutta nyt koko ajan, kun niin tiheästi pitänyt tyhjentää. tämä on oravanpyörä, tissi on saatava tyhjäksi usein ja kunnolla jotta tiehyet ei tukkeudu uudestaan, joka taas saa maitoa tulemaan lisää, enemmän kuin lapsi jaksaa syödä.

nyt olenkin tyhjentänyt niitä suihkussa useasti päivässä käsin lypsäen, kun niin pääsee paremmin tyhjentämään täsmällisesti jonkun kohdan, hieromalla ensin sitä "jurskua" ulospäin. sitten suoraan suihkusta syöttämään lasta peiton alle lämpimään. neuvolastakaan eivät hoksanneet sanoa että kannattaa syöttää ilman rintakumia jos haluaa äkkiä tyhjäksi rinnan. ja nyt huomasin että mulla on vähän sitä suihkutissin vikaa

toivon totisesti ettei kenenkään teistä tarvi rintatulehduksesta kärsiä mutta jos niin kurjasti käy, niin kannattaa kokeilla tuota suihkussa lypsämistä. siinä maito tosin menee hukkaan mutta ensiapuna korvaamaton
 
Mä oon nyt ihan älyttömän epävarma mun maidontuotannosta... :confused: Ei enää tunnu samalta, kun tuossa pari päivää, mikä tietysti on sillä lailla hyvä, että se oli aika epämukavaa, mutta eipä ollut ainakaan epäilystä siitä, nousiko maitoa vai ei! Kyllähän kai tuo tyttö itkis jos olis nälkäinen, mutta en nyt yhtään jotenkin osaa rauhoittua! Ihan turhia paineita otan tästä imetyksestä, tiedän sen, mutta en mahda sille taas mitään.

Blaueblumme Onpahan sullakin tässä vaivaa riittänyt. :sad001 toivotaan todella että rintatulehdus on nyt mennyttä!
 
Regina sulla varmastikin vaan tasottuu nyt se nouseminen, kuuluu asiaan. mulle sanoivat osastolta ettei tarvi miettiä sitä kun just välillä ovat näin alussa ihan täynnä ja sitten taas vähemmän, heiluriliikkeellä. ja lopulta, sillehän ei paljon voi jos maito loppuu, mutta siitä stressaaminen voi kyllä vähentää tuloa. joten parempi vaan luottaa että asia menee oikein omalla painollaan ja pitää perusedellytykset imetykselle kunnossa, vaikuttaa siihen mihin voi esim. juo tarpeeksi :)
 
niin ja näitä mun vaivoja kun tänne oon kirjotellu pitkin raskautta niin käyny kyll itselläkin mielessä että onpa siinä sairaalloinen ihminen kun uutta vaivaa pukkaa aina entisen perään. oon ennen raskauksia eläny suht vaivatonta, perusterveen ihmisen elämää, ollu jopa vähän ylpeäkin (siitä että on käyny hyvä tuuri kun terveyttä on jaettu :p ) niin jonkulaista nöyrtymistä pitäny käydä oman kuolevaisuutensa kanssa. raskaustoksemiakin oli yksi niistä asioista joista en missään välissä panikoinu ja sitten kun se omalle kohdalle osui niin en osannu hyväksyä sitä ensin. että kyllä, mun istukassa voi olla jotain vikaa, jonka takia en olekaan paras mahdollinen alkukoti ja turvakohtu omalel suunnattoman rakkaalle pienelle.

terveysongelmat raskaudessa ovat paljon monimutkaisempia käsitellä ja hyväksyä, ainakin mun oli vaikeampi löytää lohtua ja toivottomuus tuli paljon nopeammin vastaan, kuin sillon kun ei-raskaana sairastaa. ei pelkästään hormonien vuoksi vaan siksi että vauvan saattaminen maailmaan oli sillä hetkellä se ainoa tärkeä tehtävä, ja on niin paljon enemmän menetettävää.

en tiiä onko näillä mun avautumiset ees luettavia kun ne tulee niin tajunnanvirtana mutta ilman ois varmasti painekattila räjähtäny jo kauan sitten. ja se yleinen tsemppaushenki joka täältä meidän ketjuista henkii, on arvossa arvaamattomassa mulla. vaikka välillä tulee lähinnä vaan tykkäilty ja kirjotukset pyörii usein vain oman voinnin ympärillä niin hengessä mukana meen silti
 
Takaisin
Top