Imetys

panda

Näppärä viestien naputtelija
Helmikuunmammat 2014
Voisi ehkä pistää pystyyn ketjun, jossa keskustella imetykseen liittyvistä jutuista? Niistä varmaan riittää vielä jutuntynkää..



Tällä hetkellä mietityttää, kun imetysvaateostoksia ajattelin, että miten aiotte julkisilla paikoilla hoitaa ruokkimisen? Kaipa se on kuitenkin mulkoilua aiheuttavaa jos julkisesti rupeaa imettämään.. Kuitenkin sen jälkeen kun synnytyksestä on toivuttu, ajattelin päästä liikkumaankin vauvan kanssa. :) Pullo mukaan vaan vai vessaan imettämään?
 
Minä ainakin imetin esikoista ja niin meinaan imettää myös tätä herraa, kunhan hän vain kasvaa lisää, julkisilla paikoilla. Imetyspaita päälle ja tissi esiin :D imetyspaidoista ei meinaan paljoa näy, se pelkkä tissi, minkä vauva peittää :wink
Meillä imetys ei vielä oikein onnistu, kun poika on niin pieni että ei paljoa jaksa imeä :/ niinpä minä lypsän maitoa kolmen tunnin välein... Pikku hiljaa jos päästäisiin lypsämisestä tissiin, olisi elämä niiiin paljon helpompaa. :)
 
Itselläni ei sinänsä ollut mitään imetysvaatteita. Normi vaatteilla mentiin. Ja jos julkisilla imetin, niin puklurätti siihen vauvan pään päälle. Ei mitään näy. Ja koko homma kuitenkin on niin luonnollinen.
 
Mullakaan ei ole koskaan ollut imetyspaitoja. Tavallisilla paidoilla ja räteillä on menty täälläkin. Vähän paikasta riippuen olen imettänyt niin vessassa kuin julkisestikin. Tosi vähän tulee kyllä pienen kanssa liikuttua kaupoilla tms. Ainakin näin alkuunsa yritetään välttää kaikenlaisia pöpöpaikkoja.

Meillä neiti oppi heti alkuunsa imemään hyvin. Pojista kukaan ei ole oppinut imuotetta niin pian kuin tämä tyttönen :) Maitoa tulee sen verran runsaasti, että pikkuisella on välillä hankaluuksia syömisen kanssa.
 
Meilläkin kyllä imuote heti alusta asti hienosti hallussa, mutta heti sairaalassa olivat lisämaitoa antamassa ja sen pullon syömiseen meni se puoli tuntia, jossa syömisestä piti selvitä, niin eipä siinä tissille aikaa jäänyt. Eikä tuo herra olisi jaksanut enää syödä pulloa.. Odotan kyllä kovasti että jaksaisi alkaa imeä ruokansa, niin ei tarvitsisi tuota lypsämistä koko aikaa tehdä. Tosin ihanaa se on kun mieskin voi välillä syöttää :)
 
Mukava kuulla, jos voisi sitten onnistua imettäminen ihan suoraankin. :)
Omista vaatteista tosin mietityttää, kun talvisin en yleensä tykkää suosia kovin avonaisia kaula-aukkoja, mulla kun on aika herkästi kipeytyvä kurkku. Mutta olen kuullut, että imetysaikana taas hikoaa todella helposti? Ehkäpä ainakin yhden imetyspaidan hankin kokeeksi ja sitten lisää jos on kätevä ja tarvis sille.
 
Panda: ehdottomasti kannattaa kokeilla imetyspaitaa, jos siltä tuntuu. Jokainen löytää itselleen sopivat tavat vain kokeilemalla. Voisihan se olla, että jos minäkin sellaisen ostaisin, tykästyisin siihen kovasti :) Ei ole vain tullut ostettua.

Dangel: mullekin annettiin heti lisämaitopullo käteen, kun päästiin salista osastolle. Mutta sen jälkeen sain keskittyä rauhassa imettämiseen. Ensimmäisen lapsen kohdalla osastolla seurattiin imettämistä aika tarkasti, mutta kahden seuraavan kohdalla ei juuri lainkaan. Minusta oli kiva, että neljännen kohdalla sattui taas sellaiset kätilöt, jotka kyselivät vähän väliä kuinka imetys sujuu, millainen imuote on ja tarvitsenko apua. Jokainen lapsi on kuitenkin niin yksilöllinen, että jos jonkun kanssa imetys sujuu hyvin, niin ei kuitenkaan välttämättä käy seuraavan kohdalla. Eräs kaverini sai muutama kuukausi sitten kolmannen lapsensa ja hänellä meni imetyksen suhteen kaikki päin p:tä. Jälkeenpäin, kun hän ei jaksanut enää yrittää imettämistä, selvisi, että vauvalla oli liian kireä kielijänne. Se vaikeutti imemistä, minkä vuoksi vauva ei saanut riittävästi ruokaa rinnasta.

Vaikka imetys on alkanut mun kohdalla sujua jo sairaalassa ihan hyvin, se on päässyt toden teolla vauhtiin vasta kotona. Kotona on jotenkin paljon rennompaa ja rauhallisempaa, mikä on mun mielestä imetyksen kannalta tosi tärkeä asia. Ja toki maitokin alkaa nousta kunnolla vasta ensimmäisen viikon jälkeen, jolloin usein ollaan jo kotiuduttu.
 
Mä laitoinkin tuosta meidän tissittelystä juttua tuonne helmikuun höpinöihin, kun en hokannu tätä ketjua täällä.
 
Meillä tissittely ei meinaa lähteä ollenkaan vauhtiin.. Pojalla ote mun mielestä hyvä ja on kiinnostunut, mutta ei jaksa imeä paljoa. Tänään ostin vielä rintakumin jos auttaisi, mutta poika sai puolen tunnin tissittelyllä 15 ml imettyä :/ ja ongelma ei ole maidon tulo kun sitä tuli niin että suupielestä valui pojalla ulos :D täytyy toivoa että tuo tissin syöminen lähtee käyntiin, meinaan en kovin kauaa pysty lypsämälläkään jatkamaan..
 
Dangel: Tuleeko maitoa sitten niin paljon, ettei poika pysty nielemään kunnolla? Oletko puhunut asiasta neuvolassa ja onko siellä osattu auttaa? Itse en ole mikään imetyshörhö, mutta olen kuullut joidenkin saaneen apua imetystukiryhmän doulilta. Voihan sekin olla mahdollista, että pullosta syöminen on pojalle sen verran helpompaa, ettei oikein jaksa rinnasta imemistä. Toivon kovasti, että imetyksesi alkaisi sujua ja jos ei, niin muista kuitenkin, ettei hyvä ja onnistunut äiti ole yhtä kuin imettävä äiti. Pääasia, että poika on tyytyväinen, söi hän sitten pullosta tai rinnasta.
 
No ei se sentään ihan suihkuamalla tule, eli en usko että ongelma on siinä. Luulen että ongelma on pojan pieni koko ja pulloon tottuminen. En stressaa tästä imetyksestä. Esikoisen kanssa jo kävin saman läpi, kun hänkin oli pieni. Loppujen lopuksi imetin häntä vuoden ja kaksi kuukautta :) yritän vielä hetken yksin ja sitten täytyy soittaa imetystukeen. Neuvolasta neuvottiin vaan pikku hiljaa yrittämään.. Ja oli samaa mieltä että jos ei ala tissiä syömään, ei voi ikuisuuksia lypsää, kun on tuo esikoinenkin, menee sitten homma liian rankaksi kun mies kohta menee töihin takasin..
 
Voihan masennus tämän imettämisen kanssa.. Koitin tossa äsken taas antaa pojalle tissiä ja sen jälkeen punnituksella vaaka näytti että korkeitaan meni 5 milliä, vaikka maitoa tuli reilusti, valui suupielestä ulos ja poika söi ponnekkaasti. Eilen hän sai 25 milliä syötyä.. Kohta meinaan täytyy viheltää peli poikki jos tää ei rupea yhtään paranemaan.. Ja se masentaa ihan hirveästi, kun olisin niin halunnut imettää. Se on niin paljon helpompaa kuin pullot ja oikeistaan aika ihanaa ja lapselle kaikkein parasta ravintoa. :sad001
 
täälläkin on nyt imetys päällimmäisenä mielessä. ollaan edelleen osastolla ja mun pitäis nukkua muttei uni tuu. pojalla oli aluksi sokerit alhaalla niin piti syöttää lisämaitoa aika rutkasti, tänään aamulla saatiin kolmas hyvä tulos että seurannan pystyi lopettaan. mutta toissapäivänä huomasin että poika kellertää ja yritin kysyä että voisivatko ottaa bilirubiinit kun sekä minä että mies ja kaikki meidän veljet ja siskot on olleet valohoidossa. senhän pitäis olla joku 30% vauvoista mutta meidän perheissä 100%

mies oli sitä mieltä että ylireagoin, eikä hoitajienkaan silmiin ollut keltainen ja sairaalan käytäntö on ettei bilirubiineja oteta rutiinisti vaan lääkärin arvion perusteella. onneksi seuraavana aamuna oli 2 vrk lääkärintarkastus ja hän antoi luvan, no niinhän ne olivat reilusti koholla ja lapsi valoihin. viime yön oli valopatjan päällä kärryssään mutta tänään oli jo niin korkeat arvot että joutui yöksi toiseen huoneeseen jossa on tuplavalokaappi. oli tässä äsken rinnalla mutta vein jo takaisin, syötöt pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti. nyt lisämaitoa täytyy antaa bilirubiinien vuoksi.

pojalla oli jo heti salissa vahva imu mutta otetta piti korjailla kun tuppaa olemaan aika raisu välillä. nänni ei tosiaankaan ollut pyöreä tämän pikkuherran käsittelyn jäljiltä :D nyt kun alkoi rinnat turpoamaan niin hoitaja neuvoi mua kumin käyttöön, kun lapsen on varsinki aluksi vaikea saada kiinni kunnolla. nyt oon käyttäny kumia hetken ja sitte ottanu pois kun vähän on tyhjentyny, kätevä mun tapauksessa tuo kumi.

vaikka hän aloittaa imun ahnaasti niin pian alkaa jo haaveilemaan että pitää hieman muistutella koko ajan mitä tässä oltiinkaan tekemässä :) kunpa nyt tämä imetys onnistuisi pian ilman lisämaitoa niin olis varmempi olo kotiinlähdönkin kannalta.
 
Blaueblummelle ja vauvalle isot tsempit, että biliarvot laskee, pääsette kotiin ja imetys alkaa sujua!

Dangeliakin koetellaan nyt vähän liikaa. Peukut myös sinulle!

Meillä on syöty edelleen ihan hyvin. Neidin posket alkaa jo pullottamaan ja reittä löytymään :) Imetys on kyllä munkin mielestä helpompaa kuin pulloista syöttäminen ja tietenkin ilmaista korvikkeisiin verrattuna. Aina imetyksen onnistuminen ei kuitenkaan välttämättä ole äidin tahdosta ja yrittämisestä kiinni -valitettavasti. Pullosta syöttämisen hyvä puoli on tietenkin se, että isäkin voi tehdä sitä.
 
Blaueblamme: tsemppiä! Tiedän kuinka kurjalta tuntuu kun lapsi on valohoidossa, kun kummatkin pojat ovat siinä olleet. Toivottavasti arvot lähtevät laskuun, jotta pääsette kohti kotia. Ja pidän peukkuja että teillä imetys onnistuu bilirubiinin selättämisen jälkeen!
Meillä tänään herra söi jo jopa 30ml tissistä, ennen kun hältä meni hermo :D
 
Meillä kans edelleen tihkasee tuo imetys. Maitoa kyllä nyt tulee ihan hyvin, mutta poika meinaa huinaalla ja nukahtaa vain kesken kikkailun. Korviketta on jouduttu antaan enää pari kertaa öisin, kun ei meinaa rauhottua tissille kuin hetkeksi, sitten nukahtaa ja kun tissin ottaa pois, niin nukkuu 5min ja herää nälkään ja sama homma alusta. Kerran katoin oikeen kellosta, että 3,5 tuntia jaksoin tuota, sitte piti antaa pullosta 40ml. Lisäksi pojalle tullut hirveet vattavaivat, lähinnä piereskelee todella paljon ja pahanhajuisia pieruja. Ollaan mietitty, että mistähän tuo voisi johtua? Ollaan annettu korvikkeena nannia, vielä sitä minkä pitäis vähentää maitoproteiiniallergiariskiä tms. Nyt kokeilussa myös Kuplastop-tipat (ovat muuten sama kuin cuplaton,mutta lisänä on maitohappobakteerit), mutta tuntuu, ettei mitään vaikutusta piereskelyyn. Oon miettinyt sitäkin, että onko mun omassa ruokavaliossa jotain sellasta mikä hälle nuo vaivat aiheuttais, mutta en oo keksiny mikä se vois olla. En oo syöny sipulia, enkä ruisleipääkään oikeestaan ollenkaan.
Poika huutaa yöt ja nukkuu päivällä vain pieniä torkkuja, joten äiti ja iskä on ollut hiukan helisemässä. :sad001
 
Ei ole pikkunöösä teillä helppoa :sad001 tsemppiä ja jaksamista kovasti!
Meillä pikkumies söi äsken jo 40ml tissistä suoraa! Voi riemua, minkä äitinä koen asiasta :Heartred meillä näköjään vikana taisi olla väärä imuote, kun mentiin sängylle makuulle syömään, niin nyt on kaksi syöttöä poika syönyt sen 30 tai 40 ml, kun sylissä meni 5-15ml. Toivottavasti tästä tämä lähtisi pikkuhiljaa sujumaan, niin pääsisi tuosta lypsämisestä eroon.. Nyt lypsän pojalle maidon, vetää 2-4 tunnin välein 90ml maitoa ja korviketta joudun antamaan seassa alle 100ml päivässä.
Meillä on kanssa ilmavaivoja. Vaihdettiin korvike nanista Valion tuutiin. Se vähensi pörinää vähän, pojalle annetaan cuplatonia ja maitohappoa kun joutuu tuota rautalisää syömään..
Pikkunöösä, meneekö teidän pienelle D-vitamiinit? Ne meinaan jollekin aiheuttaa masuvaivoja. Kannattaa kokeilla erimerkkiä, esim. Jekovit, joka ei ole öljypohjainen.
Me ei olla aloitettu D-vitamiinia vielä, kun haluttiin eka saada masu rauhoittumaan..
 
Meille tuo neukkutäti d-vitskut vasta keskiviikkona, joten niiden syytä vattavaivat ei ole...täytyy käydä huomenna ostaas tota valion tuutia ja kokeilla auttaisko se. Meillä menee korviketta 110-160ml vuorokaudessa ja siis pääasiassa öisin. Rinnanpäät rupee kyllä oleen niin kipeet vaikka joka syötön välissä niitä bepanthenilla rasvailenkin. Oon kans miettiny tota imuotetta, mutta kätilöiden mukaan se on kulemma kunnossa. Tuntuu vain, että poika hapuilee tosi kauan, ennen kuin saa otteen tissistä ja välillä turhautuu ja hermostuu sitten kunnolla, kun ei heti onnistu.
Hienoa, että teillä Dangel sujuu imetys jo paremmin!
 
kokeile Pikkunöösä sellasta rasvaa nänneihin ku Lansinoh. mie käytin sitä jo raskausaikana kun nännipihat halkeili, Bepanthenista ei ollu hyötyä. täällä osastolla yks hoitaja antoi mulle purkkiin Lansinohia kun kuuli että rasvailen omalla rasvalla ja käski säästää kotiin oman. pienellä pelolla myös oottelin että mitenkähän mun nännit kestää sitä imetystä kun raskausaikana jo hellänä. luulen ett itellä nuo rintakumit on pelastaneet paljon, niiden pitää vaan olla oikeaa kokoa. ja kaalihauteet auttoi yölliseen pakotukseen

harmittavan vaikeaa kirjotella puhelimella. bilirubiinit oli laskeneet mutta huomenna aamusta vielä kontrolli. inhottavaa se kun ne saattaa ihan hyvin nousta vaikka alkaisivat laskea välillä, vaikeasti ennustettavissa. sain kuitenkin pojan nyt itselleni takaisin, heh. ainakin täksi yöksi. täällä nukutaan taas tissi suussa :)

mun sydän sulaa kun poika on jonku muun sylissä ja vain kuulee mun äänen, automaattisesti kääntää päätään, suipistelee pulleita huuliaan mua kohti silmät ummessa ja vilkuttelee kieltä. oon äiti, eli maitokone =D
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin nousi bilirubiinit sillai,että viimeinen labra kontrolli oli viikon päästä kotiin pääsystä. Onneksi se nousu oli maltillista ja lekuri halusi seurata niin kauan että lukemat kääntyi laskuun :)
 
Takaisin
Top