Imetys

Kirjoitinpa epäselvästi.. Siis valojen jälkeen lähtivät laskuun, valoista kun oli poissa, 12sta tunnin päästä oli pientä nousua, siitä 12sta tuntia, taas nousua, mutta niin maltillista, että päästiin kotiin :) käytiin vaan vissiin neljä kertaa keskussairaalalla labrassa ja lastenlääkäri soitteli tuloksista.. Todellinen lasku alkoi vasta viikon päästä kotiinpääsystä :)
 
juuh meille ei ole kukaan puhunut jälkikontrollista, oliskohan se sitten oman kunnan terveyskeskuksen labrassa? tämä keskussairaala taitaa olla lähin paikka jossa on tuo sinivalo. ei huvittais ajaa kotiin 350 km vauvan kanssa ja palata parin päivän päästä takaisin.. sehän se oiski! :D moi, tulin taas..

just tänään juteltiin että kuulun jo osaston kalustoon, muut tulee synnyttämään ja kotiutuvat ja mie vaan katson kun huonetoverit vaihtuu. tässä on ollu jo kolme mammaa ja vauvaa mun huoneessa, huomenna tulee taas uusi.

meilläkin muuten lähti jo kerran se biliarvo laskuun mutta jo seuraavassa kontrollissa oli taas noussu. luulen ettei meillä tilanne oo niin kovin paha kun poika syö ihan hyvin, ja kakka sekä pissa kulkee.

täälläkin on lypsämään ryhdytty ja tänään ei oo menny enää mitään muita maitoja kuin omaa vaan, ehkä tämä nyt tästä lähtee :)
 
No mekin oltaisiin voitu käydä missä vaan, mutta meidän kylän terveysasemalla ei noita vauvojen verikokeita oteta, kun ne putkilot säilyy vaan vähän aikaa ja niille on käyttöä niin vähän että vanhenee, niinpä piti ajella joka kerta 10 kilsan päähän kaupunkiin. Ei toki ole paha matka, mutta silloin oli pakkasta sen 20-25 astetta, niin kyllä vähän sapetti lähteä poikaa retuuttamaan, varsinkin kun poika piristy vaan kokoajan, söi hyvin ja painoa tuli hirmuisesti..
 
Meillä taitaa pikkuhiljaa lähteä imetys onnistumaan, eilen poika söi tissiä kaksi kertaa ja ekalla kerralla meni 60ml ja toisella 65ml.. Illalla kun annoin, oli hän niin väsynyt, että ei jaksanut syödä tissiä kuin 35ml.. Kun se äidin tissi on niin ihana unilelu ;D
 
täällä ei oikein tuo maito ole vielä lähtenyt nousuun :sad001 johtunee kaiketi siitä, että en oikein saa nukuttua täällä osastolla ja maanantaista asti jo oltu.. yks hoitaja tossa lohduttikin, et rohkeesti otat tissille vähäks aikaa et stimulois vähän ja antaa sitten vaan pullosta perään. pikkumies onneks imee hyvin kumpaakin, tosin rintakumin kanssa tissitetään, kun käy helpommin :) mutta en nyt jaksa stressata, maito nousee jos on noustakseen, tärkeintä on et poika saa vattansa täyteen :)
 
Mmaljo varmasti lähtee käyntiin pikkuhiljaa! Mä muistan esikoisesta kuinka vähän sitä maitoa tuli aluksi, olin moneen kertaan lopettamassa, mutta aina jatkoin päivän eteenpäin ja loppujen lopuksi imetin yli vuoden poikaa :) mutta ei sitä kannata stressata. Vaikka hyvä sanoa, kun itsekin jännää täällä että saadaan homma toiminaan :wink tsemppiä! :Heartred
 
mmaljo: juuri niin kuten Dangel totesi. Ja pidät vaan vaikka ihan viekussasi paljasta ihoa vasten, vaikka et imettäisikään. Olen kuullut myös sen stimuloivan maidon nousua. Tsemppiä!
 
meille alkaa muodostua selvä rytmi tässä syömisessä. edelleen poika haaveilee välillä ja lakkaa imemästä, mutta en oo enää jaksanu muistutella häntä kuten osastolla opetettiin, vaan annan pitää taukoja oman tahtonsa mukaan. silloin kun imee, niin tatsi on kova, ahnaasti imee. aamuisin hän syö aikasta vähän, nukkuu pitkään ja pitkin päivää parin tunnin välein noita haaveilusyöttöjä.

hänellä oli jo mahassa tuo aamu-uninen rytmi, osastolla hoitajat herättelivät siinä aamukäyrän aikoihin häntä joka ikinen aamu :)

iltaa kohden alkaa syömään enemmän eikä niin taukoile vaan imee sitä tissiä kuin raivon vallassa :D kunnes on luultavasti kylläinen ja nukahtaa, ei pahemmin taukoile.

toissayönä alkuyöstä hän ensimmäistä kertaa oli tehnyt isot puklit ja epäilen että siinä oli varmaan kaikki se maito jota pullosta söi viimeisenä illalla, joten olen vähentäny lypsämistä ja pullottelua. lypsäen on se hyvä kun tietää varmasti minkä verran sitä maitoa menee, mutta eipä siitä hyötyä oo jos se kaikki tulee ulos. mies heti huolestui että olikohan lämmittäny sen maidon liian lämpimäksi kun noin puklasi.

yritin sitäkin että joka kerta kun vauva näyttää syömisen merkkejä niin tissiä suuhun. lopetin tunnin kuluttua :D noin 5 minuutin välein unissaan suipistelee suutaan ja jos laittaa tissiä suuhun ja yrittää härnätä hereille niin ei reagoi mitenkään. tosi turhauttavaa kun osastolla jotkut hoitajat ja nyt kotiutumisen jälkeen tiuhaan vieraileva anoppi huomauttelevat jokaisesta suipistelusta että noniin äiti, nälkä ois. ainoastaan vaipanvaihdon jälkeen virkeänä nuo syömismerkit pelittää niin että varmasti syö. onkohan mun lapsella vaan vilkas unielämä mutta kokemukset elämästä ylipäänsä rajoittuu siihen imemiseen niin näkee siitä kaiken aikaa unta? :D

mmaljo, mullakin meni useampi päivä kuin se 2 siihen maidon nousuun, elä huoli. en nyt muista monesko päivä se oli kun aloin juomaan paljon vettä väkisin, vaikka ei ollutkaan jano. luulen että se saattoi auttaa. ja tosiaan se kun sai nukuttua vähän enemmän, maitoa valmistuu eniten levossa
 
niin tosiaan jäi tuo syömisrytmi-juttu kesken :p

aamuöisin hällä on se kaikista aktiivisin ruokailuaika, tissin on oltava siinä KOKO ajan. vaikka hän söis pitkään & hartaasti, sen jälkeen nukahtaen ja yrität siinä ujuttaa tissin pois suusta niin saa sellasen rääkäsyn että hyvin nopeasti luopuu ajatuksesta.

en ihmettele lainkaan että tollasen syömismaratoonin jälkeenuni maittaa aamutuimaan
 
mietin vaan sellasta että pitäiskö mun kuitenni lypsää ja pakastaa sitä maitoa jos tulee tarvetta myöhemmin, kun sitä nyt tulis kuitenkin, vaikken pullosta syöttäiskään?
 
Meillä kieltäydyttiin tissistä viime torstaina ja olin jo ihan valmis luopumaan koko touhusta.. Perjantaina kokeilin vielä makuulla imetystä ja avot: loppupäivä mentiin tissillä ilman lisämaitoa. Niinpä sen jälkeen päivät on menty tissillä, kerran tai kaksi saanut pullosta vähän. Yöt annan pullosta ruoan, kun yksi syöminen rinnasta vie reilut puoli tuntia :D kummasti jaksaa paremmin, kun ei tarvi lypsää kuin pari-kolme kertaa vuorokaudessa :) ehkä tämä tästä, jos vain painon nousu ei ala tippua pojalta. :)
 
tissipoika täälläkin ja edelleen hän haluaisi nukkua tissi suussa :) mekin ollaan unohdettu kokonaan pullot, sitten en ole lypsänytkään enää ollenkaan kun ajattelin että jospa se lapsi omalla syömisellään säätelee sen maidontulon kohilleen. välillä kipeytyy toinen nänni ja pitää mennä päivä, pari rintakumilla. varoiteltiin ettei saa totuttaa lasta siihen kumiin kun joku ei ollu enää syöny muusta kuin siitä kumista,mutta ei mun nännit kestäis mitenkään tätä ympäri vuorokauden tissittelyä, niin käytän sitä välillä

ja sit mua pelotellaan useammastaki suunnasta että mun ite pitäis syödä enemmän ettei maito lopu kesken. eikö tässä jo vois rauhottua tuolta hermoilulta? mmaljo jossain mainitsi että ruokahalu ollut hukassa, mulla vähän samaa välillä. sillain yleisesti ei oikein tee mitään ruokaa mieli ja väkisin yrittää ees vähän syödä tuon maidontulon loppumis-uhkailun vuoksi. ehkä ois enemmän nälkä jos tekis jotain muuta kuin makais sängyssä
 
Tissipoika meilläkin ja herää syömään joka yö (ja päivällä tietysti myös) kahden tunnin välein ja syöö noin puolituntia-tunnin kerralla! Päivällä luojan kiitos nukkuu yhet pidemmät, n. 3,5h päikkärit. Ollaan nyt menty viikon verran pelkällä tissimaidolla ja nännit kipeet, mutta oon välttäny ainaki vielä rintakumit, kun oon rasvannu lansinohilla ja bepanthenilla joka syötön jälkeen. Kovasti kyllä odotellaan, että rupeis vähän harvemmin syömään ja nukkumaan pidempiä pätkiä. Ruokahalu mulla on kyllä lisääntynyt ja toisinaan joudun aamuyölläkin käydä tekees voileivän :wink Kai se oma juominen on kuitenkin tärkeempää, koita vetää Blaueblumme vaikka mehukeittoja tai jotain jos ruokaa ei lystä syödä...
 
Tuo lanoliinivoide on mullekin ollut taivaanlahja, nännit pysyneet kunnossa. Oon ite ostanu marketista purelania, mutta kun on sen verran pieni tuubi, vois ehkä vertailla vähän hintoja. Nukun myös yöt ilman liivejä, vaikka maitoa onkin joka puolella, mutta saa rinnat vähän hengittää.

Mullakaan ei ruokahalu ole vähentynyt, itse asiassa vähän päinvastoin oon lipsunut antamaan itseni jatkuvasti herkutella kaikella pullalla, keksillä ja sipsillä. Tuskinpa sekään on maidon ravintoarvon kannalta paras vaihtoehto, mutta kyllä minä nyt tässä hetkessä vähän jotain hyvää ansaitsen.. :happy:smiley-angelic008


Tänään vaihteeksi on imetys onnistunut taas hyvin, tartutaan kiinni kohtalaisen nopeasti ja hyvällä otteella. Tuossa eilen tarjosi vain huonompaa otetta aina aluksi. Se vain, että vaikka niitä yhden ja kahden tunninkin pikavälejä välillä on, niin välillä taas nukuttaisiin jo lähemmäs viittä tuntia. En ole vielä yli neljää tuntia uskaltanut antaa olla herättelemättä, kun alunperin suositeltiin vielä sitä kolmen tunnin väliä, jotta paino varmasti lähtee nousemaan.
 
Meillä on täällä ainakin imuotteen puolesta lähtenyt hyvin liikkelle ruokailu! Niin hirveä nälkä kyllä tytöllä, ettei voi unelmoidakaan vielä, että riittäis pelkkä tissi! :D
 
Täällä imetys on hyvin lähtenyt käyntiin. Eilen oltiin ensimmäisessä punnituksessa äitiysneuvolassa ja Ilkka oli jo saanut syntymäpainon kiinni ja hieman lisääkin :) Syntymäpaino 3875 ja nyt eilen oli 3915 . Helpottaa omaa olo kun tietää et omaa maitoa tulee ainakin riittävästi. Vaikka välillä syö vain 10-15 min kerralla, mut sit illalla saatetaan syödä 3 tuntia putkeen ennen yöunia ja sit yöllä syödään suunilleen kerran tai kaks, mut sit kuitenkin syödään vain 10-15 min silloinkin. Esikoinen kun söi yöllä 1-1,5 tuntii pari kertaa yössä.
 
Tuossa ihan ohimennen rintaa esille ottaessa satuin kevyesti painamaan rinnasta, ja sieltäpä suihkusi semmoinen 10 sentin suihku! :eek: Ehkä taitaa tässä olla syytä niihin mahavaivoihin, joihin en muuten ole ruokavaliosta tai muusta oikein löytänyt mitään suoraa syy-seuraus-suhdetta. Niitä kun on välillä paljon, välillä vähemmän, ja välillä ei ollenkaan. Toisaalta, ehkä se vain myös on noin sattumanvaraista muutenkin..

Ainakin röyhtäyttäminen on hankalaa, kun millään sitä röyhtäystä ei meinaa tulla vaikka mitä tekisi. Eikä kauheasti viitsi höykytelläkään, kun poika on alkanut puklailemaan aika paljon.
 
Meillä ei siis paljon myöskään röyhtäillä. Korkeintaan ehkä kerran päivässä voi tulla röyhy jos sitäkään. Mutta ei myöskään puklailla. Ilma tulee sit toista kautta ulos eli pieruina. Ja pahan hajuisena sellaisina.
 
Meillä röyhtäillään, piereskellään, puklaillaan ja kakkaillaan isoja antibioottikakkoja. :S

Tää vetää niin kovaan tahtiin tota lisämaitoa, että pelottaa miten mulla koskaan voi riittää oma maito! :sad001
 
Takaisin
Top