Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Latteäiti, meillä on myös tuota pään heiluttelua, mutta se tuntuu täällä liittyvän enemmän yli-innokkaaseen tissin tavoitteluun kuin väsymykseen. Yleensä pään heilutteluun yhdistyy hirmuinen ähinä ja läähätys, kun toinen niin kiireellä pyrkii rinnalle :laughing002

Meillä syödään nyt n. 45 min - 1h välein, mutta vain viitisen minuuttia per tissi (jos edes molemmin puolin), ja sitten poika joko sammuu tai lopettaa tyytyväisenä syömisen. Ja sitten on taas nälkä hetken päästä... o_O Terkkari ehdotti neuvolan kotikäynnillä, että herättelisin poikaa, jotta söisi molemmista tisseistä, mutta minkäs teet kun herättyäänkin toinen vaan napsauttaa suun kiinni ja nojaa iloisena nänniä vasten.

Poikkeuksena tosin, kun ollaan vaunulenkillä/autoilemassa tms., niin uni maistuu hienosti kolme-neljäkin tuntia, vaikka ennen/jälkeen syödään taas vain se muutama minuutti. Öisin ollaan välillä saatu hyvä, pidempi nukkumispätkä varsinkin, jos onnistun nukuttamaan poitsun pinnikseen, mutta enemmän on öitä, jolloin poika on vieressäni (mulla ei sitkeys riitä nukuttaa pinnikseen) ja tuntuu syövän tai ainakin roikkuvan tississä hyvin tiuhaan.

Paino on noussut hyvin ja maitoa tuntuu riittävän (sitä valuu yli äyräidenkin tällä hetkellä), joten en ihan tiedä, mistä tämä välipalameininki on tullut. Kuulostaako yhtään tutulta? :anyone
 
Vois monilta osin olla mun näppäimistöltä... Huaah..

Tänään oli ekat 60 ml tuttipullosta. 30 ml meni ok, sitä ennen ja jälkeen aika tapellen.. No se oli hyvä, että kun sai nopeassa tahdissa masun täyteen, nukahti paremmin päikkäreille ja herättyäänkin hetken päästä oli hyvällä mielellä pitkän aikaa. :) Mut kyllä tässä muutamat harjoitukset viä tarvii..
Tuli ensimmäinen ilman vauvaa meno sovittua, joten jätetään mummo ja pullo seuraksi.
 
Te, jotka annatte cuplatonia vauvalle, annatteko tosiaan sen neljä tippaa ennen JOKA imetystä, niin kuin ohjeessa sanotaan? Meillä syödään niin usein, että pullohan hupenee päivässä, jos joka kerta antaa... :eek:

Lady Murmeliini, meillä jätetään kans pullo (ja isi) loppuviikosta pojan seuraksi, jotta mamma pääsee hetkeksi shoppailemaan ihan itsekseen - en nimittäin mahdu noihin nykyisiin imetysliiveihini :)
 
^ Mä en ainakaan anna, sama syy. Mut säännöllisesti yritän. Meillä se vaan ei edelleenkään taida paljoo tehota. Jatketaan yrityksiä ja vaihdetaan tarvittaessa valmistetta.
 
Minäkään en antanut, samasta syystä. Enkä sit huomannu cuplatonin auttavan ollenkaan, niin vaihdettiin Disflatyliin. Siinä on helpompi annosteluohje (10-15 tippaa 2-3 kertaa päivässä) ja siitä on ollu apua:) Oon kuullu näistä kahdesta lääkkeestä et on niin yksilöllistä kumpi auttaa vai auttaako kumpikaan. Kavereilla Cuplaton on auttanu ensimäiselle vauvalle mut toiselle auttoi Disflatyl..kokeilemalla se selviää:)

Meillä ollut tosiaan aikamoiset vatsavaivat ja kokeiltiin kaikenlaisia yhdistelmiä, mut tää nykyinen on aika hyvä, ei näyttäis olevan enää juurikaan vatsakipuja. Nyt meillä siis menee Disflatyl ja Relatippoja + ollaan vaihdettu D-tipat Jekovitiin. Vähän mietitytti kaikkien näiden tippojen antamista näin pienelle, ja yritettiinkin jo vähentää Disflatylia, jolloin vatsakivut tulivat takaisin. Tarkistin asiaa neuvolasta ja sieltä kehoitettiin antamaan täys annostus jos siitä kerran on hyötyä, koska niistä ei kuulemma ole mitään haittaa! Joten näillä mennään..ja vauva on tyytyväisempi kuin koskaan:)
 
Herne, meillä ainakin just tollainen meininki ollu tän viikon, rinnalla olis varmaan aina jos vaan saisi olla. Eilen sitten kävi illasta taas niin että söi ja söi ja söi ja lopulta pulautti kunnolla äitin päälle. :eek: Eikä sitten edes suostunut käymään nukkumaan ennen neljää vaan söi, nukkui ehkä 10min ja alkoi kauhea huuto. Tänään aloitin aamusta cuplatonit jos se vaikuttais tohon syömiseen ja itkuihin.
 
Herne: kysyin samaa lekurilta, kun cuplatonit aloitettiin ja vastaus oli, että ei tarvitse jokaisella syötöllä antaa cuplatonit. 5-7 päivässä (4tippaa kerralla) riittää.
 
Saako sitä Cuplatonia aloittaa antamaan omatoimisesti vai pitääkö olla neuvolaan yhteydessä ensin? Kävin sitä tänään apteekista hakemassa ja haluaisin kokeilla hillitsisikö se tuota tirinää.
 
Salme, en usko että ei saisi antaa. Mulle th sanoi jo ennen vauvan syntymää että sen voi varata kaappiin valmiiksi jos sitä tarvitsee. Tietysti jos haluaa ihan varman päälle pelata niin voi tietysti soittaa neuvolan neuvontalinjalle aamusta ja kysyä sieltä. Meillä ainakin näin päivän kokemuksella sanoisin että toimii :)
 
6 tunnin automatka sujui oikein mallikkaasti. Poika nukkui suurimman osan ajasta. Pysähdyttiin kaksi kertaa vaihtamaan vaippa ja syömään. Toisella kerralla kun poika makasi mun sylissä ILMAN vaippaa sen puoli minuuttia niin eiköhän poika päättänyt että nyt on hyvä hetki tyhjentyä 4 päivän jälkeen... Voi luoja sitä määrää ja sitä sotkua autossa :) onneksi matkaa oli vain vajaa tunti jäljellä niin saatiin poika kylpyyn ja mammalle puhdas paita :)
 
Salme, itse oon antanut vauvalusikalla niin että oon tiputtanu 4 tippaa lusikkaan ja sekottanut rintamaitoa siihen. Uppoaa hyvin ainakin meillä
 
Täytyy kokeilla. Meillä lusikka oli kyllä kauhistus ainakin kun sen kanssa koitettiin niitä vitamiineja antaa.. Tämä päivä on kyllä ollut sellaista huutoa, että mielellään kokeilee jos olisi cuplatonista apua. Jos tuo huuto nyt yleensä ilmavaivoista on johtunut. Kiitos neuvoista Noonis! :)
 
Salme, kaikista kätevintä on mielestäni puristaa siitä pullosta ne tipat suuhut. Mä aluksi säädin lusikan ja maidon kanssa, eikä siitä tullut mitään
 
Mäkin tiputan suoraan suuhun kaikki noi, huutaessa helppoo. :D

Toinen konsti on pusertaa tippa kerrallaan omaan puhtaaseen sormeen ja viedä se vauvan huulille, imasee automaattisesti. :) Meillä toi Cuplaton ei näemmä auta. Pitää suunnata viikonloppuna apteekkiin..

En oo muuten sekoittanut nesteeseen, lykkään rinnan suuhun heti perään, mun logiikalla ajaa saman asian?
 
Tutustuminen maidontuotantoni ihmeelliseen maailmaan.. Nyt olen pumppaillut ja pistänyt pakkaseenkin maitoa ja samalla tullut noita millimääriä seurattua. Aamulla rinnat on niin täynnä, että on kivikovat ja vuotaa niin paljon, että melkein kellutaan sängyssä. Päivällä pumppasin sitten ipanan päiväunien aikaan ihan pumpulla, enkä käsin, niinku yleensä. Sain aika nopeesti täyteen semmoisen 90 ml jonka pistin pakkaseen. Sitten vauva jo heräs ja halus ruokaa ja vielä riitti täyttään masun. No aattelin nyt illalla koittaa pumpata tuttipulloon vähän maitoo, jos nukahtais paremmin kun saa nopeemmin iltapalaa. Edellisestä syötöstä oli noin tunti.. Sain vaan 15 ml!!! Se siitä sitten. Vaik söin hyvin ja join paljon ja aattelin vesiputouksia jne. :D Nyt rinnat tuntuu ihan pullataikinalta, melkein roikkuu tyhjinä pusseina niinku mummoilla. Ja en saa mitään irti.. Ei ihme, että vauva sit roikkuu pari kolme tuntia kiinni, jos on tarjoilu niin vähissä. :( Illalla ois just suurin kysyntä, niin sitten ei tuu??!

Luin jostain, että vauva voi aloittaa sen imemisen "ravistelemalla" nänniä suussaan ja se selittää myös tuon iltaisen käytöksen, jonka olen tulkinnut pelleilyksi.. Tyttö yrittää siis heruttaa maitoa, joka nousee kehnonlaisesti. :(
Huomenna otan jo ajoissa tuttipulloon iltaruuan ja testaan, onnistuisiko nukkumaan meno paremmin nopealla mahantäytöllä. Helpottaisi varmaan omaan sänkyynkin siirtymistä.

No ei muuten huolta, tyttö saa kuitenkin päivän aikana masun täyteen ja kasvaa hyvää vauhtia. Jännä vaan tuo, miten se maidonnousu vaihtelee vuorokauden kuluessa. :O

Tuttipullo on edelleen vähän mörkö, mut hiljalleen!
 
Luin jostakin, että illalla maitoa tulee vähemmän, mutta se on paksumpaa ja ravitsevampaa. Joskus pumpatessa maitoa ei irtoa lainkaan, mutta vauva saa kyllä maidon liikkeelle ihan hyvin.
 
Tuossa yöllä oli vähän tuskainen olo, ja viihdytin itseäni ajatuksella "jos imetyksestä tehtäisiin lööppejä"... Viime yöstä saisi tämmöisen:

Panttivankidraama makuuhuoneessa. Perheenäidin tuskanhetket, lue koko tarina!

"En saanut edes vettä, eikä kaappaajani päästänyt minua vessaan" kertaa makuuhuoneeseen kaapattu äiti yön tapahtumia. "Lisäksi kaappaaja löi minua rintaan ja yritti purra. Onneksi hänellä ei ollut hampaita."

Äiti oli kaapattua makuuhuoneeseen useita kertoja yön aikana, äidin yrittäessä vessaan kaappaaja ilmoitti, että herättää koko talon jos äiti yrittää poistua. Poliisi epäilee kaappauksesta perheen vauvaa, joka kommentoi tapahtunutta hymyilemällä. "Vauvat ovat yliedustettuina näissä yöllisissä kaappauksissa, joissa usein uhrina on perheen äiti. Valitettavasti he eivät ole vielä rikosoikeudellisessa vastuussa, joten emme voi tehdä asialle mitään" kommentoi paikallinen poliisi. "Lisäksi vauvat uusivat rikoksensa lähes sadan prosentin varmuudella, ja äidit kärsivät pahasta Tukholman syndroomasta. Niin tässäkin tapauksessa."
 
Latteäiti, myötätuntoja :hug013Mutta tuolle ideoimallesi tekstille täytyi kyllä nauraa! :laughing021

Fiilistelyä; meillä nukuttiin eilen viiden tunnin pätkä kerralla! Ja maitoa tuntuu riittävän ku jätkä näyttää kasvavan ihan silmissä, saas nähä mitä neuvolantäti huomenna sanoo painosta kun poika about 57cm ja painaa varmaan reilu 6kg jo... :DD Ja oon ihan mielissään nyt ku oon pumpannu pakkaseen maitoa että pääsee parin viikon päästä tanssimassa käymään, oon aika harvakseltaan pumppaillu n. viikon ajan ja kohta 8dl jo tallessa! \o/ On aika voittajafiilis :)
 
Imetys on nykyään jopa hauskaa. Mein poika 6 vk on oppinut että mistä sitä ruokaa oikein saa...
Hän on nyt kahtena iltana istuskellut sylissäni ja tapitellut minua suurilla sinisillä silmillään. Hetken päästä hän on tarttunut toppini rintamukseen, kiskonut sitä alaspäin ja pyöritellyt kasvojaan rintamustani vasten. Meinasin tikahtua nauruun molemmilla kerroilla. Ensin luulin sitä vahingoksi mutta kun näin on käynyt nyt muutamana iltana alan epäillä ettei voi olla vahinko. Toinen mitä poika on oppinut on naksahdus joka kuuluu kun avaan topin ja rintaliivien "syöttöhakasen". Tämän kuultuaan saan aina iloisen hymyn ja alkaa ruokainnostustohina :grin.
On varmaan vaan tämän höpsön äidin oman pään tuotoksia että olisi jotenkin harkinnanvaraista toimintaa. Ainakin on äidillä ollut hauskoja hetkiä.
 
Takaisin
Top