Imetys

Meillä ei toiminu ollenkaan tuo, että mies yösyotti vauvan. Kun vauva kerkesi aina jo huutaa ennenku mies heräsi ja itekki sit heräsin siihen AINA ja olin valveilla sen ajan kun he olivat valmiita. Jotenka parhaaks nöin hoitaa itse yösyötöt ja antaa mihen nukkua yönsä, kun niin sikeesti muutenki nukkuu etteä ei kyllä herää meidän ääniin :) Ja ite herään jo tosiaan vauvan tuhahteluun, sen ei tarvinu ku osoittaa heräämisen merkkejä niin tiesin jo että nälkä on. :)

ihan sama homma meillä! :D en siis saa itse ikinä nukkua, vaikka kuinka olisi miehen vuoro hoitaa yösyötöt..
 
jep, taitaa olla aika monilla sama juttu :) Sit ku mies käy kuintenki töissä, nii sama sen on antaa sit nukkua ku ei se kuitenkaan mua hyödyttäny mitenkään ja saa sitte ees toinen meistä kunnon yöunet :D
 
Voihan rintatulehdus. Ilmeisesti on sellainen iskenyt kun nyt illalla nousi kuume. Nyt oon tiheästi pumppaillut ja antanut pikkuisen syödä niin paljon kuin mieli tekee, aamulla sitten lääkäriin. Tää tästä vielä puuttui. En muuten muista kyselikö joku siitä vihreästä maidosta mutta kun tosta rintatulehduksesta lueskelin niin siellä mainittiin tuo vihertävä maitokin.
 
Imetykseen liittyen, kuinka moni täällä hallitsee useamman imetysasennon? Itse osaan tasan tarkkaan sen perinteisen ja kylkimakuulla. Oon miettinyt sitä että kuinka tärkeää se on että rintaa imetään useammasta suunnasta vai onko se ihan ok tehdä tuolla perinteisellä tyylillä pelkästään? Oon kyllä ajattelut että opettelisin sen kainalon kautta imetyksen. Niin ja jos pumppailee vielä lisäksi välillä niin eikös pumpulla tuu se tyhjennys joka puolelta? :anyone
 
Noonis86 voi harmi, että tollanenki sit päätti tulla :< Varmaan ku ilmat viilenee ja tuuleeki enempi, nii rinnat saanu kylmää.

Joo en itekkää muita vaihtoehtoja keksis vihreelle maidolle kuin tuon rintatulehduksen.
 
Meillä ei toiminu ollenkaan tuo, että mies yösyotti vauvan. Kun vauva kerkesi aina jo huutaa ennenku mies heräsi ja itekki sit heräsin siihen AINA ja olin valveilla sen ajan kun he olivat valmiita. Jotenka parhaaks nöin hoitaa itse yösyötöt ja antaa mihen nukkua yönsä, kun niin sikeesti muutenki nukkuu etteä ei kyllä herää meidän ääniin :) Ja ite herään jo tosiaan vauvan tuhahteluun, sen ei tarvinu ku osoittaa heräämisen merkkejä niin tiesin jo että nälkä on. :)

Joo meillä on vähän sama ku mies ei herää vauvan ääniin niin nopeesti ku minä ni joutuu sitä tökkiä ylös ja sit ei ite enää saa unta ni sama siinä vaiheessa ite syöttää se vauva. Yritän vielä kokeilla korvatulppien kanssa nukkumista kun mies lupasi ensi yön hoitaa vauvaa.
 
Ma olen jo ajat sitten luopunut ihan suosiolla yoimetyksista. Valmistan parit tuttipullolliset korviketta jo illalla valmiiksi. Onpahan sitten paivalla enemman energiaa puuhailla kotihommien ja vauvan kanssa.

Tuosta vanhempien nukkumisongelmasta. Meilla on muutaman hyvin vaikean yon jalkeen siirrytty kahteen eri makuuhuoneeseen aina tilanteen mukaan. Ei ole mitaan syyta miksi kahden ihmisen pitaisi herata siihen, etta yksi syottaa tai rauhoittelee kiljuvaa vauvaa. Toisaalta meilla on sekin ongelma kun mun mies on lentokonemekaanikko ja tekee tyota kolmessa eri vuorossa. Jos se on yovuorossa niin vauva tietty on ihan taysin mun vastuulla. Viimeeksi kavi niin, etta ma nukuin ja vauva itki. Kuulin sen itkun unen lapi ja mun unessa olin jossain hieman paremmassa vaateliikkeessa shoppailemassa ja pukukopissa sovittamassa aivan ihania vaatteita. Sitten kuulin vauvan itkua ja olin kovasti narkastynyt, etta miten joku kehtaa tuoda vauvan nain hienoon ja kalliiseen vaateliikkeeseen. Tata jatkui vaikka kuinka kauan ja sitten lopulta tajusin, etta en ole pukukopissa vaan ihan omassa sangyssa. Ja se on mun vauva, joka huutaa.
(Eli tulipa samalla jarkytettya vauvan perusturvallisuuden tunnetta, kun mami vaan vetelee sikeita, kun toisella on hata.)
Mut minkas sille voi, jos itse en yksinkertaisesti vain heraa ja ei ole ketaan muutakaan aikuista kotona?

Sitten taas, jos mies on toissa vaikka 15-23, niin ma meen nukkumaan 22-23 maissa (riippuen vauvasta) ja vauva on miehen kanssa toisessa makuuhuoneessa tai olohuoneessa aina sinne 3:een tai 4:een saakka. Mies ei kuitenkaan koskaan laita nukkumaan heti kun tulee duunista ja sitten kun se laittaa nukkumaan, niin se tuo vauvan pinnikseen mun viereen ja monesti vauva jatkaa siinakin uniaan. Mulle noi vahintaankin 4-5 tunnin taysin katkottomat ja taatut younet, jolloin en kuule pihaustakaan vauvasta, ovat tosi tarkeet. :)
 
Itseäkin houkuttaisi ajatus "kokonaisesta yöstä", mutta pelottaa se, että rintojen maidoneritys jotenkin hiipuisi, jos ei saisi mitään ärsykettä koko yönä.. Oonkohan aivan vatipää, kun edes pohdin tälläistä? Olen vaan niin natsi tuon oman imetykseni suhteen, etten haluaisi pilata onnistunutta täysimetystä yhdellä yöllä.:scratch
 
En kyllä usko että yhdessä yössä maidoneritys muuttuisi mikskään :) Ja et ole vatipää, meillä äideillä vaan tuppaa olemaan kaikenmoisia ajatuksia tässä vauva-arjessa :)
 
Tuskin imetys kärsii yhdestä pulloruokinnasta :) tosin sä varmaan heräät paita märkänä ja joudut tyhjentää tissit keskellä yötä :)
 
meillä nukutaan jo 8 tunnin yöunet. pitkään lypsin sillä rytmillä, että yöllä oli 8 tunnin tauko ja päivät meni 6-8 tunnin välein. nyt on maidontulo alkanut hiipumaan, juuri ja juuri tulee tarpeeksi, ei auta vaikka nyt lypsän päivisin tissit tyhjiksi kolmen tunnin välein..
 
^Ohhoh, 8 tunnin younet ovat jo melko luksusta. Vauvat ovat kylla niin erilaisia! o_O Meilla menee usein niin, etta n. klo 23 saa tissista ja jos ei silla lahde taju kankaalle niin pullosta paalle. Sitten se heraa n. kahdelta ja viidelta syomaan ja molemmilla kerroilla saa pullosta. Aamukasilta-ysilta annetaan tissia ja sitten nukutaan taas.

Mulla ei ainakaan maidoneritys ole loppunut, vaikka yolla en imetakkaan. Maitoa toki vuotelee, mutta tisseja ei tarvitse tyhjennella keskella yota. Aamulla sitten saattaa tisseissa olla melkoset paineen tunteet, mutta kylla se imetyksella helpottaa ja lammin aamusuihku auttaa kummasti kanssa.
 
Kiitos vastauksistanne, ehkäpä minäkin sitten uskaltaisin koittaa noita pidempiä yöunia. Jos edes viitisen tuntia vetäisi putkeen unta, voisi tehdä ihmeitä :)
 
Vintiö oli syömättä 5h, joista nukuttiin 4! Olisi varmaan nukkunut pidempään mutta vanhemmat olivat vähän hätäisiä :sad001 mutta toivoa on että yöunet alkavat pikkuhiljaa pitenemään :)

Te jotka annatte korviketta, paljon sitä menee parhaimmillaan? Meidän herkuttelija voi nykäistä reilut 150ml kerrallaan, eikä edes oksenna perään. Ihmettelen mihin mahaan poika ahtaa tota maitoa!? Näitä jättiannoksia menee 2-4 vuorokaudessa, muuten selvitään pienemmillä annoksilla.
 
Onko muilla tullut rintaraivareita ja miten ootte niistä selvinneet? Meillä tais nyt ensimmäiset tulla eilen, ensin kaikki normaalit nälkäelkeet, mutta kun päästiin tissille asti niin tyttö huutaa kuin syötävä. o_O Ekalla kerralla sain lopulta rauhoittumaan niin, että annoin imeä omaa sormeani ja sitten vaihdoin sen rintaan. Cuplatonia annoin, kun tällä viikolla on täälläkin ollut vähän mahavaivoja ja itkuisuutta. Se tuntui auttavan, mutta sitten illalla sama juttu, eikä huuto meinannut loppua millään. Lopulta pidin sitten sylissä tarpeeksi kauan ja kelpasi se rintakin sitten kun rauhoittui.
 
No jonninlaisia pari kertaa vissiin tullu ku kestänyt liian kauan ennenku on tissille päässyt.. Selvetty sillä että raakasti oon painanu päätä lähemmäs ettei vedä itseään mutkalle, jutellut aika isoon ääneen, tissi läjään ja heilutella nänniä avonnaisessa suussa. Nappaakin hetken päästä niin apinanraivolla kiinni että hyvä ettei ite ala itkeen ja huutaan... :"D
 
Kärsivällisyys ei ole meidän tytön vahvin puoli, ja noita "mikä tässä nyt kestää" -suuttumisia on kyllä tullut. Ne menevät ohi sillä kun saa tissin suuhunsa (ja tajuaa huutamiseltaan että se on siellä), mutta tämä oli nyt erilaista, nyt aloitti sen huudon siis tasan siitä, kun sai sen tissin suuhunsa. Ja nyt aamulla sama juttu. En ymmärrä. :sad001
 
Rintaraivareita tulee välillä, kun tytölle tulee semmoinen "me, mine, now" -hetki. Sitten meillä menee näin:
1) koitetaan toista asentoo, jos saisi paremman otteen
2) puristan vähä maitoo suuhun, että tajuaisi, mistä on kysymys
3) vaihdan rintaa. Vasen on se "inhokkirinta" varsinkin öisin. Välillä annan imeä oikeasta hetken ja sit vaihdan vasempaan kun rauhottuu, niin on kärsivällisyyttä.
4) otan syliin ja "pakkohalaan"&keinutan
5) pistän YouTubeen "Winnie the Pooh" ja kuunnellaan & kattellaan/tanssitaan ympäri huonetta.
6) Lasken hoitoalustalle, välillä rauhottuu jo siinä..
7) Riisun vaipan ja annan ottaa ilmakylpyä, tytön lempipuuhaa..!!
8) Hieron jalkapohjia, varsinkin varpaita
9) Annan huutaa keuhkojen täydeltä puoli tuntia ennen uutta yritystä
10) Makuuhuoneesta tulee mieleen yöunet ja jos ei tunnu väsyttävän, vien olkkariin ja valot päälle
11) kaikki alusta.

Harvoin tarvii mennä loppuun asti. Ja noitten järjestys riippuu monesta asiasta.

Täällä Latteäiti mainitsi Cuplatonin, saanko kysyä millaista annostusta annat ja kuinka usein? Ohjeet on vasta 3 kk ylöspäin ja mulla on vähä hakusessa? Eihän välttämättä kaikki valmisteet auta, mut yritän olla luovuttamatta vielä..
 
Takaisin
Top