Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo siinä Cuplaton-paketissa on ohjeet vasta 3 kuukautiselle, mutta mulle sanoi useampi tuttu äiti että ovat antaneet tässä kuuden viikon ikäisenä (ilmeisesti mahavaivat tässä vaiheessa ovat siis aika yleisiä) niin ajattelin että kokeilen minäkin. Mä olen antanut vaan yhden tipan päivässä ja oon ollut huomaavinani jotain apua siitä. Siinä sanotaan että nesteeseen liuotettuna, niin mä olen lypsänyt maitoa teelusikkaan ja siihen sekoittanut sen.

Ja nytkin taisi olla kyse mahavaivoista, koska vauva teki tuossa sitten tosi isot kakat, ja on sen jälkeen ollut ihan oma itsensä, ihanaa. :) Tosin en riemuitsee vielä, eilenkin päivällä helpotti mutta sitten illalla aloitti uudestaan.
 
Vintiö oli syömättä 5h, joista nukuttiin 4! Olisi varmaan nukkunut pidempään mutta vanhemmat olivat vähän hätäisiä :( mutta toivoa on että yöunet alkavat pikkuhiljaa pitenemään :)

Te jotka annatte korviketta, paljon sitä menee parhaimmillaan? Meidän herkuttelija voi nykäistä reilut 150ml kerrallaan, eikä edes oksenna perään. Ihmettelen mihin mahaan poika ahtaa tota maitoa!? Näitä jättiannoksia menee 2-4 vuorokaudessa, muuten selvitään pienemmillä annoksilla.

Me ollaan vissiin sen verta yksinkertaiset vanhemmat, etta edetaan ihan sen mukaan mita sen korvikepurkin kyljessa lukee. 1-2 viikkoisena oli 90ml ja nyt 3-4 viikkoiselle 120ml kerrallaan. Noita menee suurinpiirtein 5 kertaa vuorokaudessa. Useinmiten se on ihan taju kankaalla tuon ruokailun jalkeen, mutta joskus tuntuu, etta haluaisi enemmankin. Se on muuten hurjan sopoa, miten se ruokailun jalkeen "imee tyhjaa" muutaman minuutin suu mutrulla ja sitten simahtaa.
 
Mä oon ymmärtänyt että cuplatonin annosteluohjeissa oleva "kolmen kuukauden koliikki" tarkoittaa 0-3kk, yleensähän koliikki menee ohi juuri siinä 3 kuukauden ikäisenä.. Eli luulisin että voi antaa ihan täyden annostuksen pienelle vauvallekin, näin ymmärsin neuvolatädin puheista..
 
Älkää nyt vaan mun sanaan luottako koskien tuota cuplaton-juttua, tuollainen käsitys minulla vaan on! Kannattaa tarkistaa joltakin joka oikeasti tietää asiasta:oops:
 
Bambino, älä huolehdi. :) Mä koitin omana tulkintana antaa yhtä ja kahta tippaa, enkä huomannu suoraan sanoen mitään vaikutusta. Mut nyt rohkaistuin antaan neljä tippaa ja tuntui auttavan jopa!! Ja ohjeesta ymmärsin, ettei periaatteessa pysty yliannostusta antaan, siis ei oo haittavaikutuksia. Olipas oudosti selitetty.. Tää tyyppi syö vähän väliä, joten en jaksa ihan joka ruokailua ennen.. Mut säännöllisesti. Aika näyttää!! :) Tää päivä on mennyt ainakin tosi hyvin joka tavalla, tyttö on hymyillyt ja naureskellut ja lötkötellyt ihan itsekseenkin tyytyväisenä. :)
 
Meillä on Littlered sama rytmi teidän kanssa :D Viimeyönä poju tosin tarjosi äipälle ja isille luksusta kun nukkui 6 h putkeen. Heräsin tosin pari kertaa ihmettelemään että vieläkö se nukkuu enkä raaskinut herättää syömään.
 
Meillä lääkäri suositteli kokeilemaan cuplatonia 2 viikon ikäiselle. 4 tippaa suoraan suuhun ennen ruokailua. Ovat toimineet todellakin. Suosittelen. Ja niitä voi tosiaan antaa jo alle 3 kuuselle, mikäli masuvaivoja tai koliikkia.
 
Meillä se yksi tippa on auttanut, niin en ole nähnyt tarvetta lisätä annosta. Ja eilisen jälkeen ei ole tullut niitä raivareitakaan. :hello2
 
Mua ahdistaa niin paljon nyt tää mun maidon riittämättömyys! Kaikkeni yritän, että poika sais rintamaitoa edes puolet syötöistä. Tulee rintaraivari melkeen heti ku aikansa imee eikä meinaa tulla. mä oon oikeen huomannu ku maito ei nouse enää samaan tahtiin ku enne. Ollaan kyllä melkeen alusta asti annettu myös pullosta, varsinki iltasi ku jää nälkäseks. Mutta sillon ei niin paljon ahdistanu ku tiesi, että kyllä se oma maito myös riittää.... En haluis tuntee näitä tunteita, ku olen myös kovin onnellinen kun on korvikkeet keksitty ja lapsi saa ruokaa! Ja se vähä auttaa ku poika on 7 viikkoa, nii ainaki siihe mennessä on myös mun omaa maitoa saanut. On tää niin ristiriitaista... äitiys on kyllä niin tunteiden vuoristorataa!



Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ei ole missään vaiheessa tullut maitoa mitenkään yli äyräiden. Ostin paketin liivinsuojia, ja eipä ole tarvinnut niitä käytellä. Synnäriltä lähtiessäkin oli käsky käyttää lisämaitoa, koska maito ei noussut kuin vasta neljäntenä päivänä, painonpudotus pojalla oli lähes tuo 10 % kotiutuessa.

Meillä ajoittuu tehoimuaika tällä hetkellä iltakymmenestä eteenpäin. Poju vaan roikkuu tississä eikä ime kunnolla (nielemistä ei juurikaan kuulu). Tunnin parin päästä meininki muuttuu jo rintaraivareiksi ja poika alkaa olla jo yliväsynyt ja nälkäinenkin. Olen antanut vielä toistaiseksi roikkua rinnalla, että maitotilaus menisi perille... Imetystä olisi kuitenkin tarkoitus jatkaa vielä näin osittain (poika vasta 1kk). Rinta on meillä myös huvitutti ja poika nukahtaa yöllä helpointen tissi suussa, mikä ei sinänsä vielä mua rassaa. Rintahan on vauvalle muutakin kuin ruokaa. Omaan sänkyyn tota ei kyllä varmaan ikinä saa nukkumaan , kaikista parhaiten nukkuu yöllä, mitä lähempänä on mua (=kyljessä kiinni). Mutta pitänee pikku hiljaa alotella pinnistreenit ilta- ja yöaikaankin.

Korvikkeella meilläkin iltoja ja öitä helpotetaan, päivällä ja alkuillasta ollaan pärjäilty pelkällä rintamaidolla. Eli jos poju on pitkänkin imetyksen jälkeen tyytymätön, niin lisämaitoa nassuun sitten kai vaan.
 
Voi hemmetti.. Mulle tuli rintatulehdus. Eilen nousi kuume ja aika pian sen jälkeen huomasin, että toinen rinta punoittaa ja on arka. Johtuu varmaan runsaasta maidonerityksestä ja on päässyt jotenkin tukkeutumaan. Tosi hyvin oon suojannu kylmältä, joten tuskin siitä johtunee.
 
Meinasin jo tuossa yhdessä vaiheessa pelästyä, että maidon tulo loppuu kokonaan.. Onneksi oli vain vajaan viikon verran kun maitoa tuli juuri ja juuri sen verran kun muksu söi.. SItten tuli vihertävää maitoa yhdellä lypsyllä ja sen jälkeen taas sain lypsettyä saman verran kuin aikaisemminkin. Olen todella helpottunut, ettei tarvitse rahapulassa alkaa ostelemaan mitään vastikkeita..
 
Pikaista paranemista niukku!

Ja tuosta maidontulosta... Tuo maidontulon heittely on kylla ihmeellinen homma. Joskus tuntuu, etta on ihan tyhjana ja sitten joskus taas tissit vuotaa ja lakana on marka. Luulen, etta mulla ainakin vasymys saattaa vaikuttaa siihen. Jos on saanut nukuttua hyvin ja ei ole muutakaan stressia niin maitoa heruu paremmin. Joskus sen puoli tuntia lypsettya saa sen 120ml (mika on hyvin minulle niukkamaitoiselle) ja toisinaan ei irtoa kuin reipas ruokalusikallinen vaikka alkutilanne ois ihan sama. Tietenkin syomiseen ja juomiseen tulisi kiinnittaa enemman huomiota. Joskus huomaan, etta koko paiva on menty pelkalla kahvilla nesteen suhteen, eika vetta lainkaan. :smiley-ashamed008
 
Meidän poju on alkanut karttamaan tissiä ja vetää hirveitä raivareita kun on pahimpaan nälkäänsä ensin syönyt. Ei suostu enää syömään rinnasta kuin ehkä alta 5 minuuttia. Sitten vetää herneet nenään ja joudun antamaan pullosta pumpattua maitoa, jotka vetää sitten kaikki nassuun. Nyt sitten pumppailua päivittäin, jotta tyyppi saa tarpeeksi ruokaa. Hieman työlästähän tää on, mutta minkäs teet...
 
mäkin ihmettelin eilen kun tisseistä valui maitoa, ja koska poika nukkui niin päätin pumpata. Puolen tunnin kuluttua maitoa oli 30ml. Oon maksimissaan pumpannut 70ml, niin ihmettelen miten maitoa voi valua jos niissä on vain tuollainen välipala!? Myönnetään ettei täälläkään tuo ruokailu ole kovinkaan säännöllistä... Pitänee ottaa itseään niskasta kiinni myös tällä saralla ettei maidontulo lopu ihan kokonaan. :(
 
Olen myös ihmetellyt, kuinka maitoa tulee pumpaterra eri määriä. Välillä tulee se 120 ja toisinaan joku 30 mk nihkeästi... On varmaan juomisella ja syömiseklä jotain osuutta, kun ei pysty muuten tuota selittämään
 
Ja aamu alkoi tahtojen taistelulla. Poika itkee nalkaansa, mutta ei jaksa imea kuin muutaman minuutin kunnes nukahtaa, ja heraa sitten heti uudelleen itkemaan. Annetaan rintaa, imee pienen hetken ja nukahtaa. Sama uudelleen. Pari imua ja se loppuu siihen. Ihme venkoilua taas ja sitten itketaan naama punaisena vaikka tissi on vieressa. :sad001
 
Littlered itse olen huomannut että meillä poika tekee tota silloin kun masu vaivaa tai tekee kakkaa. Oon saanut sen menemään ohi sillä että hyssyttelen ensin hetken sylissä, nostan tyypin sitten olalle jos röyhtäisisi, lasken sitten nojaamaan mun reisiä vasten niin että vauva tavallaan istuu ja sitten uusi yritys. Yleensä toimii...
 
Mä oon pumpannut vaan kerran, niin en oikein tiedä paljon sitä maito tulee ja vaihteleeko se määrä. Mutta mä juon vettä ihan käsittämättömiä määriä. Minnekään en uskalla lähteä ilman vesipulloa, ja mulla on yksi yöpöydällä ja tässä sohvan vieressä puolentoista litran pullo täynnä vettä ja joudun sen useamman kerran päivässä täyttämään.

Littlered, mä jotenkin ymmärrän ton tunteen. Meidän vauvalla on sellainen tapa, että alkaa heiluttaa päätään kun on väsynyt, kuulemma isän puolen suvussa ihan yleinen ominaisuus. Mutta sitten sillä tippuu se tissi suusta ja se huutaa et mihin se meni, ja kun saan sen sille suuhun niin kohta taas pyörii pää ja sama homma... Lievästi turhauttavaa!
 
Takaisin
Top