Tsemppia kaikille viela imetys-teeman kanssa pahkaileville! :)
Meilla on ihan alunperinkin menty 50/50 rintamaidon ja korvikkeiden suhteen. Nyt viime aikoina olen vahentanyt imetyskertoja n. 3 kertaan vuorokaudessa. Tarkoituksena on lopettaa taysin uuden vuoden jalkeen ja aloittaa vellit korvikkeiden lisaksi. Palaan helmikuussa takaisin tyoelamaan, ja en koe mielekkaaksi imettaa enaa silloin. Siihen minulla ei yksinkertaisesti olisi enaa aikaakaan. Tammikuun ajan annan rintojen ja oman elimiston palautua imetyksesta. Aion myos aloittaa saannollisen urheilun, kuntosalilla kaynnin lenkkeilyn lisaksi. Kun oma kroppa on terve ja kunto kohonnut niin sita jaksaa paremmin duunissakin... Vauvan totuttamisessa pulloon ei ole ongelmaa, silla pullostahan me ollaan juotu aina.
Ma en tieda mitaan neuvolan suosituksista. Meilla tama systeemi on vahan erilainen. Vauvan syntyman jalkeen olen tavannut laakarin silloin kun vauva oli 2 viikkoa ja 2 kuukautta. Muita kontakteja ei ole ollut. Seuraava lekuri-aika meilla on
vasta 6 kk iassa! Tassa valissa terkkari antaa rokotteita, mutta kyseinen terkkari ei ole mikaan vauva/lapsi-spesialisti, vaan han rokottaa myos vanhuksia, aikuisia jne.
Itse asiassa en ole synnytyksen jalkeen edes keskustellut kenenkaan kanssa imetyksesta. Laakarikin on vain tarkistanut pojan peruskunnon, mitannut ja punninnut.
Kaikki 15 minuutissa. Imetyksesta tai ylipaansakaan vauvanhoidosta, esim. unirytmeista, ei olla koskaan puhuttu.
Viime kerralla olin jo noussut tuolista ylos lahteakseni pois pojan kanssa, niin han nopeasti tulosti minulle jonkun paperin ravintosuosituksista. Nopeasti vilkaisin sita ja siina sanottiin, etta 5-6 kk:n iassa aloitetaan kiinteat ruuat. Minulla ei ollut edes aikaa keskustella kiinteiden aloituksesta, ei edes kysya mitaan!
En ole jaksanut lukea tuota paperiakaan. Itse loydan parempaa informatiota netista.
Tasta syysta olen siis joutunut tekemaan paatoksen vellien aloittamisesta ja imetyksen lopettamisesta ihan itse. Minusta vauva on alkanut vaikuttaa niin nalkaiselta, etta pelkat korvikkeet eivat riita. Varsinkin iltaisin tankataan ihan mielettomasti. esim. 2 tunnin valein 150ml menee ihan hujauksessa. Taman joulun seudun mennaan ihan pelkilla korvikkeilla ja tammikuussa kun arki alkaa ja olemme rauhassa kotona kaksistaan niin aloitan vellikokeilut. Poika on silloin jo jotain 10-viikkoinen.
ps. toisaalta olen aika kade teidan muiden neuvola-systeemeista. Minustakin olisi ollut mukava keskustella jonkun ammatti-ihmisen kanssa vauvanhoidosta. Varsinkin kun itse olen melko uusavuton kaikkien vauvajuttujen kanssa, ja mies tajuaa viela huonommin. Vaan ilmeisesti me ollaan kuitenkin ihan kelpo vanhemmat kun vauva on edelleen hengissa ja piereskelee tyytyyvaisena.