Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ah, ihmiset ja niiden neuvot, varsinkin tuossa imetysasiassa, ymmärrän hyvin ärtymyksen! Meillä mennään nyt lähestulkoon täysimetyksellä, mutta aluksi annettiin lisäruokaa ja voi sitä huolestunutta surkuttelua. Sain myös "mahtavia" vanhan kansan vinkkejä siitä, miten maidon saisi nousemaan, ja vinkit eivät loppuneet silloinkaan, kun olimme jo siirtyneet täysimetykseen - erehdyin nimittäin kerran sanomaan, että en ole huomannut varsinaista maidon nousua, määrä vain kasvoi hiljalleen pojalle riittäväksi. Ja vaikka maitoa riittää pumpattavaksikin silloin tällöin, ärsyttää edelleen, kun joku kysyy täysimetyksestä ja ottaa naamalleen hurskaan helpottuneen ilmeen, kun vastaan, että tissimaidolla mennään.

En ole edes viitsinyt sanoa, että kyllä meilläkin korviketta löytyy, vaikkei sitä käytetäkään kuin silloin, jos poika on jonkun muun kuin minun hoidossani enkä ehdi/jaksa/onnistu pumppaamaan ruokia valmiiksi. Ja saa löytyäkin prkl, juuri niin paljon kuin halutaan :)
 
Mä aloitin suursyömäri-esikoisen kanssa kiinteiden maistelun pulveripuurolla jo 3kk iässä, sitä suositteli täällä ruotsissa meidän neuvolantäti kun kerran ruoka maistui niin hyvin vauvalle. Ja jatkoin osittain imettämistä vuoden ikään saakka.En todellakaan usko että sillä on mitään väliä aloittaako ne vellit nyt vai kahden viikon kuluttua! Kamalaa tollanen muiden besserwisser-asenne, itse olen törmännyt samaan ja ei sitä kai voi välttää äitiympyröissä.
Tää pikkusisko (tänään 2kk) taas on ihan eri sorttia ja syö maltillisesti ja on tyytväinen tutin imijä. Nykyisin mennään yöt näin: illalla 20maissa imetys&nukkumaan, yöllä herää inisemään(huom, ei huutamaan! Ihan outo vauva!)joskus yhdeltä eli silloin syödään, seuraavan kerran herää aamulla 7-8 maissa syömään jolloin mekin jo noustaan. Eli yks syöttö enää yössä, hurraa pikkusisko!
 
Kumma homma miten jotku oikeen ottaa asiakseen puuttua toisen imetykseen tai ei-imettämiseen ja huolehtia siitä... :DDD Sitä minäki hildamaija mietin että on se nyt hitto kumma jos suoliston tuhoutuminen on jostain kahdesta viikosta kiinni, ja maisteluhan alotetaan kummiski LUSIKALLISESTA eikä tungeta heti koko pullollista... :D
Miten nää täydelliset äiti-ihmiset saatais tajuamaan että toisten ruokailun kommentointi ei kuulu piiruakaan niille? Nauratti melkeen itseäki ku laitoin sen postauksen ja alko tulla velli-kommentteja, kysyinkö mää ruokintaneuvoja? En. :D
 
Meillä syötetään muksulle semperin aamu- ja iltavellejä. Jotain riisi-kaura- juttuja ovat. Niitä menisi aivan älyttömät määrät jos vain antaisi :D Olen antanut ensin velliä ja sitten maidot päälle. Ostin eilen vastiketta ekaa kertaa :( Maidon tuotanto on alkanut hiipumaan, vaikka lypsän tissit tyhjiksi 4 kertaa päivässä.. Poika on ollut pulloruokinnassa koko ajan ja tissillä vaan silloin tällöin. Jotenkin hassua ajatella, että noinkin suuri mies söisi vielä tissistä :DD
 
Tumelo, saitteko suosituksen neuvolasta aloittaa vellit? Missä vaiheessa ne voidaan aloittaa?? Oon ihan pihalla tässäkin asiassa :( en tiedä mikä täällä on suositus.. Mutta kovasti odotan että poika saa syödä muutakin kun maitoa!!
 
Tsemppia kaikille viela imetys-teeman kanssa pahkaileville! :)

Meilla on ihan alunperinkin menty 50/50 rintamaidon ja korvikkeiden suhteen. Nyt viime aikoina olen vahentanyt imetyskertoja n. 3 kertaan vuorokaudessa. Tarkoituksena on lopettaa taysin uuden vuoden jalkeen ja aloittaa vellit korvikkeiden lisaksi. Palaan helmikuussa takaisin tyoelamaan, ja en koe mielekkaaksi imettaa enaa silloin. Siihen minulla ei yksinkertaisesti olisi enaa aikaakaan. Tammikuun ajan annan rintojen ja oman elimiston palautua imetyksesta. Aion myos aloittaa saannollisen urheilun, kuntosalilla kaynnin lenkkeilyn lisaksi. Kun oma kroppa on terve ja kunto kohonnut niin sita jaksaa paremmin duunissakin... Vauvan totuttamisessa pulloon ei ole ongelmaa, silla pullostahan me ollaan juotu aina.

Ma en tieda mitaan neuvolan suosituksista. Meilla tama systeemi on vahan erilainen. Vauvan syntyman jalkeen olen tavannut laakarin silloin kun vauva oli 2 viikkoa ja 2 kuukautta. Muita kontakteja ei ole ollut. Seuraava lekuri-aika meilla on vasta 6 kk iassa! Tassa valissa terkkari antaa rokotteita, mutta kyseinen terkkari ei ole mikaan vauva/lapsi-spesialisti, vaan han rokottaa myos vanhuksia, aikuisia jne.
Itse asiassa en ole synnytyksen jalkeen edes keskustellut kenenkaan kanssa imetyksesta. Laakarikin on vain tarkistanut pojan peruskunnon, mitannut ja punninnut. Kaikki 15 minuutissa. Imetyksesta tai ylipaansakaan vauvanhoidosta, esim. unirytmeista, ei olla koskaan puhuttu. :sad001

Viime kerralla olin jo noussut tuolista ylos lahteakseni pois pojan kanssa, niin han nopeasti tulosti minulle jonkun paperin ravintosuosituksista. Nopeasti vilkaisin sita ja siina sanottiin, etta 5-6 kk:n iassa aloitetaan kiinteat ruuat. Minulla ei ollut edes aikaa keskustella kiinteiden aloituksesta, ei edes kysya mitaan!
En ole jaksanut lukea tuota paperiakaan. Itse loydan parempaa informatiota netista. :finger002

Tasta syysta olen siis joutunut tekemaan paatoksen vellien aloittamisesta ja imetyksen lopettamisesta ihan itse. Minusta vauva on alkanut vaikuttaa niin nalkaiselta, etta pelkat korvikkeet eivat riita. Varsinkin iltaisin tankataan ihan mielettomasti. esim. 2 tunnin valein 150ml menee ihan hujauksessa. Taman joulun seudun mennaan ihan pelkilla korvikkeilla ja tammikuussa kun arki alkaa ja olemme rauhassa kotona kaksistaan niin aloitan vellikokeilut. Poika on silloin jo jotain 10-viikkoinen.

ps. toisaalta olen aika kade teidan muiden neuvola-systeemeista. Minustakin olisi ollut mukava keskustella jonkun ammatti-ihmisen kanssa vauvanhoidosta. Varsinkin kun itse olen melko uusavuton kaikkien vauvajuttujen kanssa, ja mies tajuaa viela huonommin. Vaan ilmeisesti me ollaan kuitenkin ihan kelpo vanhemmat kun vauva on edelleen hengissa ja piereskelee tyytyyvaisena. :grin
 
Tumelo, saitteko suosituksen neuvolasta aloittaa vellit? Missä vaiheessa ne voidaan aloittaa?? Oon ihan pihalla tässäkin asiassa :( en tiedä mikä täällä on suositus.. Mutta kovasti odotan että poika saa syödä muutakin kun maitoa!!

Ei ole mitään neuvolan suosituksia ym tulllut, en ole edes jutellut kyseisestä asiasta. Muutenkin suhtautimiseni neuvolatätiin on negatiivinen.. Aloitin maissi ja riisivelleillä, kun poika oli n 2,5kk ikäinen. Iltaisin 20 ml josta määrä sitten suureni. 3kk:n ikäisenä annoin soseita, mm. mangoa ja luumua. Nyt juodaan kaura-riisi-velliä ja ikää on 3,5kk. Määrät vaihtelee ihan sen mukaan miten poika syö. :) Rintamaito on kuitenkin se ykkösruoka vieläkin.
 
Ihana kun meillä on Tumelo tutorina, pikkuisen etumatkaa ottanut, niin voi valistaa meitä perässä tulevia. :)
Mä pumppasin tytölle nyt iltapalan pulloon. Testaan josko sais nopeemmin nukkuun ku eka vauhdilla maha täyteen ja sit rinnalla jälkiruoka. Mä en millään jaksais tota pullojen kans pelaamista, mut jos se auttais ilmavaivoihin ja rytmiin, niin teen uhrauksen.
Pitäkää peukkuja.
Tänään oli mummolla hoidossa muutaman tunnin ja mun ohjeistuksella oli tällä kertaa tuttipullokin kelvannut oikein hyvin. Oli kaikki menny ja lisääkin vähän pyydetty. Pidettävä semmoisessa asennossa KUIN jos imettäisi rinnasta. Mummo oli naureskellut, että mummolla on silikonitissit joista imettää. :D
 
Todellakin hyvä että on joku joka on edellä kun itse olen ihan uuno näissä asioissa. Ei meilläkään ole mitään varsinaista neuvolaa jossa neuvotaan vauvan hoitoon liittyvissä asioissa, ihan kuten littlered tossa aikaisemmin manasi. Meidät tosiaan lähetettiin teholta suoraan kotiin, ei oltu silloin edes vaihdettu itse pojalle vaippaa.. Mutta kai vaistot ovat kohdillaan kun poika on hengissä, ja kasvaa ja naureskelee :)

lilltered, annoitteko jo sitä juomaa pojalle?? Me ostettiin sitä tänään ja annettiin se 50ml. Poika huitaisi sen huomaamatta ettei se ollut maitoa, mutta puklasi suurimman osan... En nyt ole huomannut mitään erikoista, maha edelleen kova ja tänään ei tullut kakkaa ollenkaan. :(
 
Hei joo, onhan imetys hieno ja kätevä juttu (mutta myös hankala), mutta jokaisen oma asia miten lapsensa ruokkii. Neuvoja kannattaa muiden antaa aina silloin, kun niitä PYYDETÄÄN. Besserwissereiden "tee nyt vaan näin ja näin" -ohjeet eivät auta ketään, koska vauvat ovat erilaisia, äidit ovat erilaisia ja elämäntilanteet ovat erilaisia.

Minä en jaksanut ruveta tuohon pumppailuhommaan, joten siksi pullomaito tulee meillä kaupasta. KYLLÄ, haluan helpottaa tätä vauva-arkea edes jotenkin ;) Ei se tee minusta jalompaa äitiä, jos vietän 6 kk 24/7 sohvan vankina imettäen.
 
ensimmäinen lapsi tämä minullekkin on ja aluksi tuntui, että en osaa mitään, vaan kaikista asioista pitää lukea suositukset ym.. Nykyään kuitenkin aivan toinen ote asioihin ja kokeilemallahan sitä oppii :))
 
Sophie, me juotetaan edelleen pojalle sita yrttijuomaa. Nyt poika on alkanut rupsutella useammin, sellaisia pienia rupsuja, jotka eivat hairitse poikaa lainkaan (vrt. aikaisemmin kova pieru ja pierukiljahdus). Vatsaakaan se ei ole mun mielesta nyt itkenyt. Selka kaarella ja naama punaisena ponnistelua on ollut vain juuri ennen kakan tuloa. Aikaisemmin sita ponnistelua ja itkeskelya oli esim. pitkin iltaa ja yolla ja kakka tuli vasta seuraavana iltapaivana.
Mutta tuohon kakkaamistiheyteen se ei ole vaikuttanut lainkaan! Eka kakka kun tuli vasta kolmen paivan kuluttua juomakuurin aloittamisesta ja se kakka oli semmonen pehmeahko aika lailla haiskahtava lortsy, ei kuitenkaan ripuli.

Ma ainakin jatkan tuon juoman kanssa, silla mun mielesta se helpottaa pojan oloa, ja poika juo sen ihan tosta vaan muina miehina. Tarkkailen kuitenkin seuraavaa kakkaa. Jos meinaa menna liian loysaksi, niin sitten nakataan yrtit joulukuuseen. :)
 
meillä tuli eilen kakka, eikä pojan tarvinnut vääntää naama punaisena kun oli sellaista semi-löysää. Ennen juoman aloittamista oli siis kovaa papanaa melkein pari viikkoa. Eli mä jatkan myös sen juoman kanssa :) kiitos vinkistä littlered!!
 
Meillä maistuu nykyään tissin, tuttipullon ja tutin lisäksi nyrkki, äidin olkapää, rinta, maha, käsi, sormet.. siis kaikki mikä tielle osuu niin poika alkaa imemään ihan hulluna. Öisinkin kuuluu lutkutus kun tutti on hylätty nyrkin tieltä. Ja mä en kyllä tykkää yhtään että se koko nyrkki pitää survoa suuhun!! Poika syö nykyään yhä useammin, aika tasan tarkkaan 2,5h syöntien välissä eikä näytä olevan väliä onko edellisellä kerralla syöty rintaa tai pullosta, ja miten paljon. Niitä kiinteitä odotellessa... :sad001
 
Hei Sophie, samassa junassa mennään täällä. :grin Kädet on parasta mitä pikkumies tietää heti rintamaidon jälkeen, odotan jo innolla että koska menee varpaatkin suuhun. Meilläkin syödään niin tiheästi että alkaa olla täällä aika meijerifiilis :p
 
Meillä menee myös nyrkit suuhun ja niin tarmokkaasti ettei meinaa välillä pois saada. Yöllä ei enää herätetä huutamalla vaan herään hirmuiseen nyrkin maiskutukseen. :) Minäkään en kauheesti tykkää että neiti syö omaa kättään mutta milläs estät. Tuttia ei ihan hirveän mielellään huoli. Ja juu, vaipan vaihdolta kun lähdetään syömään niin kyllä se on äidin käsivarsi mitä ekana hamutaan.
 
Ihanaa kuulla, että nyrkit on muillakin "ongelmana". Välillä ihan kauhistuttaa katsoa, kun tutti viskataan komeassa kaaressa pois ja survotaan nyrkki rannetta myöden suuhun.. Tuokin ipana varmaan olisi jo nielaissut kätensä, ellei ne olisi kiinni olkapäissä.. Muutaman kerran jo saanut puklut tulemaan kun on laittanut kätensä liian syvälle kitusiin. Uutena leikkinä minä otan käsiä suusta pois esim tuttipullon tieltä ja poika nauraen tunkee niitää vuorotellen tai yhtäaikaa takaisin :)
 
Nyrkki maistuu meilläkin, mutta muuten kehitys on mennyt ehkä eri suuntaan, eli ruokavälit ovat pidentyneet. Tuntuu, että maitoa tulee nyt jotenkin helpommin kuin ennen, ja vauva saa siksi mahansa täyteen nopeammin. Ja tämähän ei toki ole ongelma, mutta itselleni on ollut vähän vaikea tätä tajuta, yritän tunkea sille tissiä joka välissä ja ihmettelen miksei kelpaa. Ja oon hirveen huolissani "kun se äskenkin söi niin lyhyesti", kunnes sitten kokeneemmat äidit sanoivat, että vauva on vaan nyt taitavampi imemään, ja siksi myös nopeampi. :) Itse en vaan vielä ole ihan sinut tämän uuden rytmin kanssa, nythän saattaisi saada itsekin jotain tehtyä päivisin, varsinkin kun mies on lomalla vauvaa viihdyttävässä. smiley-chores003:smiley-chores004:smiley-chores011:smiley-chores020 (Silittämään en sentään rupea, vaikka sillekin on oma hymiönsä).
 
Meillä myös nyrkki on tullut herkkulistalle, joka ei oo kovin hygieenistä, varsinkin kun koiraveli käy aina salaa lipasemassa kättä.. Tutti ei edelleenkään kelpaa. Tuttipullo joo, jos maito on ihan tuoretta tai vasta lämmitettyä. Tuntikin huoneenlämmössä ja enää ei kelpaa. :/
Täälläkin jo semmoisessa 10-15 min tulee masu täyteen, johtunee myös siitä, että maitoa tulee nykyään enemmän. Pumpatessakin 180 ml tulee nopeasti täyteen.
 
Lady Murmeliini, eikös sitä nykyään sanota että se on vaan hyvä jos on vähän vierasta kantaa tarjolla ympäristöstä. Onhan siitä kai ihan tutkimuksiakin että liika hygienia on lisännyt allergioita.Tiedä häntä. :anyone
 
Takaisin
Top