Imetys

Tuli mieleen, että oonko ainoo palstalla, joka ruokkii ainoastaan rinnasta, ei siis ees tuttipullosta omaa maitoa?

Ens kuussa aion opettaa siihenkin ja muutama pussillinen on lypsetty jo pakkaseen (nyt tuli niin lehmämäinen olo). Me vaan toistaseks ollaan oltu lähes koko ajan yhdessä ja ulkona tuo nukkuu, mm bussissa ja kaupungillakin! Ja tiedän sielläkin paikkoja, joissa pääsen privaatisti syöttään.

Tää kysymys ei oo mitenkään tarkoitettu ylimieliseksi, hyväksyn täysin pulloruokinnan ja korvikkeet. Mut niistä on ollut niin paljon puhetta jo, niin haluan saada selville oonko ainoo vain rintaa harrastava? Vaatiihan se kärsivällisyyttä, mut oon opetellut tekeen kaikkee muutakin samalla ku imettää ja esim netissä pystyy oleen kännykällä ja jos on imetystyyny, niin voi saada kummatkin kädet vapaaks, jolloin pystyy jopa syömään itse ruoan. :D

Halu ja tavoite on jatkaa täysimetystä puolivuotiaaks, ja sittenkin vuoden vanhaks jatkaa kiinteän sivussa, mut pitää jättää mahdollisuus, että se syystä tai toisesta ei onnistu. :/
 
Muokattu viimeksi:
Lady murmeliini , sulla näyttäis olevan loistavasti asiat imetyksen suhteen. Ja oon tavallaan kade, ettei itellä lähteny sujumaan ja että ite menin pullosta antamaan niin aikasin. Jos olet kokoajan vauvan kanssa, niin en näe siinä mitään ongelmaa ja et varmasti ole ainoa :)
 
Nii ja eihän sun kannata vielä edes pullon perään hötkyillä, turhaan tunnet lehmämäistä oloa :) Niin, kun en ole paljon aikasempia viestejä lukenut, niin minkäaikäinen vauvasi on? Mielestäni pullon tarvii vasta sitten kun aloitatte ne kiinteät. Toki sitten asia eri jos haluat itse mennä johonkin ilman vauvelia, sit oliski jo ihan suotavaa opettaa pullostakin syömään :)
 
Täytti kuukauden lauantaina. Syntyi rv 42+0, luulen, että osittain siksikin imetys lähti heti niin loistavasti liikkeelle ja onneksi oma maito on riittänyt kasvattaan toista hurjaa vauhtia. :) Mä oon niin saita ja laiska, etten jaksais pullotiskiä enkä raaski ostaa korvikkeita. :D Sit ilmeisesti kummastakin on kivaa läheisyys eikä isi oo osoittanut kateutta ruokintaan kun muuten saa pitää sylissä ja hoitaa. Ja ohan se rintamaito ihan superfoodia. :wink Ja kaikkein paras: rinnalle on niin helppo nukuttaa!! Toimii aina.

No jouluna joudutaan lähteen reissuun, ajo kestää yli 5 h ja pari pysähdystä ollaan ruukattu pitää, joten autossa ois hyvä saada maitoo nälän tullen. Siks yritän hiljalleen totuttaa etukäteen. Tutti ei ole tosiaankaan kelvannut joten pelottaa, millainen oppiminen on pullossa. Tosin se on motivoivampi, kun tulee rakasta maitoa. :)
 
Täällä mennään periaatteessa kans kokonaan rintaruokinnalla. Oon pumpannu maitoa pakkasen, ja niistä isä on kerran syöttäny vauvaa (olin ite silloin hyvin ansaitulla shoppailukierroksella):p Vaikka minullakin sujuu toi rintaruokinta hyvin, niin on se jollain tavalla vapauttavaa tietää että vauva syö yhtä reippaasti pullosta, ja että voin mennä vähän pidemmäksikin aikaa itsekseni asioille jo siltä tuntuu:)
 
viisaammat kertokaa, miksi maitoni oli yhdellä lypsykerralla vihertävää? Ei ole aikaisemmin käynyt niin, eikä sen jälkeenkään. Uskaltaako sitä antaa vauvalle?
 
Meillä on menty pelkällä tissillä, ja muutenkin kertomasi oisi voinut tulla omalta näppikseltäni. Meillä vauva syntyi viikolla 42+1 ja imetys lähti jo sairaalassa hyvin käyntiin. Aluksi käytin kumia, mutta nyt sujuu ilmankin. Mulle imetys on ollut niin helppoa, ettei meinaisi kehtaa myöntää, kun lukee muiden kokemuksia... Ja kaupungillakin ollaan käyty melkein joka päivä, tosin sellaisissa paikoissa missä voi imettää. Tuttia ei huoli, ja sen takia stressasin aluksi bussiin menoa, mutta siellä on toistaiseksi nukahtanut joka kerta. Ja minäkin touhuan tässä samalla kaikkea muuta: käyn netissä, luen, katson telkkaria. Ja välillä vaan naureskelen tolle vauvalle, kun se näyttää niin hassulta imiessään...

Nyt käytiin ostamassa pari pulloa (mies halusi tietyn merkkisiä, oli googlannut... :D) ettei olisi ihan niin riippuvainen minusta. Olen haaveillut hierojalla ja kampaajalla käynnistä, ja ois ihan hyvä että sitä maitoa ois jos tulee nälkä sillä aikaa. Ja meillä pitempi automatka tiedossa viikon päästä, joten sinne olisi hyvä olla maitoa. Mutta... mulle tuli jostain syystä ihan kamala stressi siitä pumppaamisesta. Pumppasin kerran yhden pussin pakastimeen, eikä se mitenkään vaikeaa ollut, mutta nyt ajatus pumppaamisesta ja niitten osien ja pullojen pesemisestä ja keittämisistä tuntuu ihan ylivoimaiselta. Hormoonihuuruissani melkein itkin miehelle että missä välissä mä muka pumppaan ja en mä edes osaa kasata sitä pumppua... 0_o Onkohan se nyt sitten pelkoa siitä, ettei olekaan korvaamaton vai mikä, mutta pumppuhommiin ois nyt vaan pakko ruveta.
 
Juu no onhan se sitten järkevää aloittaa puolloruokintakin jos reissua tulossa :) Ystäväni auttoi rintakumit pulloon totuttamisessa. Kun rintakumilla nännistä saa vähän enempi "pullomaisen" :)
 
Mua kyllä harmittaa toi miten tietämätön olin imettämisestä ja muutenki otin liikaa ressiä kaikesta. Mullakin sairaalassa lähti heti sujumaan tosi hyvin ja maitoa tuli tarpeeksi, mutta en pullottelun jälkeen saanut enää sujumaan.
 
Mä joskus lypsin toista rintaa ihan käsin ja suoraan minigrip pussiin samalla ku likka imi toista. Mulla on muutenkin toi maidon tulo niin mahdotonta, että liivinsuojat saa heittää parin kolmen tunnin päästä pois läpimärkinä.. Mullakin on jonkunlainen pumppu, mutten oo sitä käyttänyt vielä muuta kuin opetteluun, käsin on jotenkin kivempi ja rintaystävällisempi ja sairaalassa opetti tekniikan. :) Oikeesti, vähän mä oon laiska!! :D
 
Vaikka imetys on mulle hankalaa ollaan meillä täysimetyksellä ja tarkoituksena olisi sinne puoleen vuoteen asti. Pullosta ollaan annettu pumpattu maito ehkä 3-4 kertaa. Sen verran jäärä oon etten suostu luovuttamaan vaikka välillä meinaakin epätoivo iskeä :wink Osittain siksikin haluan imettää koska tuota maitoa tulee niin tuhottomasti että tuntuisi tyhmältä omalla kohdalla käyttää korviketta. Tärkeintä kuitenkin on että pikkuihminen tulee ruokittua.
 
Meilläkin mennään täysin tissimaidolla, olin ihan varma jo ennen synnytystä, ettei imetys tule onnistumaan, kun ei kenelläkään tutulla/perheenjäsenelläkään ollut onnistunut (tiedän, hölmö ajattelutapa). Ehkä juuri tuo pessimismi sitten auttoi siihen, etten yhtään stressanut asiasta ja se lähtikin luistamaan hyvin. Ja onnekseni mitään ongelmaa ei ole ainakaan vielä tullut. Onhan se ikävää, kun aina joutuu miettimään, että missä imettää, kun käy esim. ulkona syömässä tai kaupoissa shoppailemassa, mutta aina olen ratkaisuni löytänyt. Aina ravintolla mennään johonkin sivupöytään ja mieluiten niin, että minua vastapäätä on vain seinää ja jos se ei ole mahdollista, peitän itseni imetyksen ajaksi niin tehokkaasti, että naisten pikkujouluvaatteet varmasti paljastaa enemmän pintaa, kuin meitin ruokintahetki :P Toisaalta, juuri viimeksi ravintolassa keskustelimme miehen kanssa, että eipä se pulloruokintakaan välttämättä olisi helpompaa. Kuskata kaikki pullot, korvikkeet ym. mukana ja aina päästä johonkin lämmittämään se tms.

Tosin juuri eilen mietein, että olisi ollut ehkä hieman helpompaa ruokkia poikaa pullosta.. Palasin kaupunkikierrokselta hieman myöhässä ja olin luvannut tehdä miehelleni ruokatauoksi ruuan. No, juoksujalkaa kotiin kaupungilta, lapsi pian pois toppavaatteista ja sitteriin makoilemaan, ajatuksena, että nyt pikapikaa ruoka valmiiksi. Tein kanarisottoa ja riisin kiehuessa, poika vielä iloisesti katseli äitinsä touhuja, mutta kun kana saatiin pannulle, alkoi raastava nälkähuuto. Yritin siinä pojalle selittää, että äiti paistaa nyt äkkiä tämän kanan, odota ihan sen aikaa. No piruvie, siinä kanan paistossa alkoi mennä ikuisuus ja kävi hirveä sääli nälkää huutavaa lasta. No pian vauva syliin, tissi paljaaksi ja poika siihen. Toisessa kädessä siis vauva söi tyytyväisenä ja toisella yritin käännellä ja paistella kanaa. Voin kertoo, että tuo hiukan reilu 5-kiloinen mötikkä alkoi hiukan tuntua siinä yhdellä kädellä pidettäessä ja seistessä samalla.. Kasvisten pilkkomista en sentään lähtenyt yhdellä kädellä yrittämään :D

No saatiimpa ruokaa, ihan jokaiselle :wink
 
Täällä kans pelkällä rinnalla :) 37+3 synty poika, alussa mentiin kumilla mutta nyt on jäänyt pois. Aloitus sattuu edelleen niin paljon että huuto meinaa päästä, mutta se kyllä on kestettävissä :) Ongelmia ei riittävyyden kans oo ollu ainakaan tähän mennessä :) Ja puolivuotiaaksi ois tarkotus täysimettää.
Nyt sisko toi rintapumpun lainaksi, lypsin eilen maitoa kaappiin että sain IHAN rauhassa käydä kahvitteleen ilman hälytyspelkoa :) Ja jää nähtäväksi (lynkatkaa vaan.. :D) että lähenkö ens kuussa käymään pitkästä aikaa ihan kavereiden kesken tanssimassa ja ottamassa muutaman, saa jäpikkä ja isi jäädä keskenään kotiin :)
 
Kiva kuulla, että noinkin moni täysimetttää ja Lady Murmeliini vielä kokonaan tissistä :) mä pumppaan maitoa pulloon, josta poika sitten syö. Tissit ei oikeen kovin helposti huoli. Imee yleensä hetken ja sitten saa joko raivarit tai nukahtaa. Pullorumbaankin alkanut tottua tässä. Onhan siinä extra hommaa, mutta pääasia että vauva saa sitä ravintoa :)
 
Noonis86 olen ihan samaa mieltä. Kunhan ruokaa saa :) Ja se on hyvä, että vaikeuksista huolimatta imetät
 
Tuo pikkuinen ei tosiaan tissillä viihtynyt kuin sen muutaman päivän, niin mää kans sit pumppailin muutaman viikon maitoa. Käytin käsikäyttöistä rintapumppua. Maitoa nyt ihan hyvin tuli, mut tuntu vaan omalla kohdalla tuo lypsäminen niin epämukavalta, että lopetin siinä kohalla ku neiti oli n. kuukauden ikäinen.
 
Meilläkin mennään toistaiseksi pelkällä imetyksellä, en oo edes kokeillu pulloa tai korvikkeita.
Tutin vauva huoli onneksi, ja se on mun "hengähdystaukoni". Tutin kanssa nukahtaa kiltisti imetyksen jälkeen, ja tutti rauhoittaa hädän tullen että itse pääsen leikkimään esikoisen kanssa tai vaikka koiran kanssa lenkille.
Huomaan kyllä eron esikoisen ja pikkusiskon välillä: esikoinen söi hirveet määrät, oikeen ahnehti sitä tissimaitoa (silloin aloitettiin 3kk ikäisenä ruoan maistelu, imetin yksivuotiaaksi, ja vieroitin tissistä kun menin takaisin töihin), mutta tää vauva on maltillisempi, syö vähemmän ja ehkä siksi maitoa ei tuu ihan niin järkyttäviä määriä kun ekalla "kierroksella". En uskalla siksi edes ottaa vielä pulloa kehiin kun musta tuntuu että imetys jäis sit siihen, eikä sitä toisaalta tarvitakkaan, mulle on jotenkin ok tää imetyshomma. Yötkin menee ok vaikka vauva pari kertaa yössä syökin - oon jotenkin itse niin sikeäuninen etten kärsi (ainakaan vielä) heräilystä. Ja ehkä siihen ja pienenpiin yöuniin on tottunutkin esikoisen kanssa. Mutta muistan kiroilleeni juuri esikoisen kohdalla sitä että kokeiltiin pulloa ja tuttia ilmeisesti liian myöhään koska se ei ikinä huolinut niitä, pulloa alkoi syömään vasta joskus 6kk jälkeen...ja oli se kyllä aikamoista tisseilyä, varsinkin öisin oli kamalaa kun vauva nukahti eka tissille ja heräsi AINA kun sen yritti irrottaa ja laittaa omaan sänkyynsä. Silloin olisi helpottanut että mies olisi edes joskus ottanut "yövuoron"....Tällä kertaa tuntuu helpommalta, kiitos tutin! Mutta ainahan näissä on eroja, niin vauvoissa kun äideissäkin.
Ja musta on MAHTAVAA että täällä te äidit tuntutte tekevän just niinkuin parhaaksi katsotte ja kuuntelette omaa fiilistänne, vaikka imetys onkin niin kovin kiistelty ja tulenarka aihe. Korvikkeet ja pullot siis kunniaan, samoin imetys! GO MAMAS :wink
 
Meidän idea että isä syöttää pojan yöllä korvikkeella ei taida onnistua pidemmän päälle... Ensinäkin mies ei saa poikaa takaisin nukkumaan, vaan kaikki yritykset päätyy huutoraivareihin. Heidän parin tunnin mittelyn tuloksena mun tisseistä suihkuaa maitoa, ja joudun pumppaa. Luulen, että imetys yöllä on kaikille osapuolille parempi ratkaisu. Mies voi syöttää pulloa aamulla ja mä voin nukkua pari tuntia pidempään :) näin tämä tyyli vain muuttuu jatkuvasti :)
 
Meillä ei toiminu ollenkaan tuo, että mies yösyotti vauvan. Kun vauva kerkesi aina jo huutaa ennenku mies heräsi ja itekki sit heräsin siihen AINA ja olin valveilla sen ajan kun he olivat valmiita. Jotenka parhaaks nöin hoitaa itse yösyötöt ja antaa mihen nukkua yönsä, kun niin sikeesti muutenki nukkuu etteä ei kyllä herää meidän ääniin :) Ja ite herään jo tosiaan vauvan tuhahteluun, sen ei tarvinu ku osoittaa heräämisen merkkejä niin tiesin jo että nälkä on. :)
 
Takaisin
Top