Imetys

Salme, ei kannata masennella, jos imetys ei ole kymppi ja papukaijamerkki. Ma en kykene imettamaan muuta kuin yhdessa asennossa eli kyljeltaan makuuasennossa. Olisihan tassa ollut aikaa opetella kun vauvakin on jo 2 viikkoa, mutta se eka viikko meni osin sairaalassa ja kotonakin viela korvikkeiden kanssa. Toinen viikko edelleen kipuillen.
Suurin syy tahan on tuo eppari-haava ja kykenemattomyys istumaan kunnolla/pitkia aikoja.
Toinen syy on aivan jumalaton niska ja hartiakipu. Istuen ei mikaan asento ole hyva, vaan koko ajan on pakko korjata ja vaihdella asentoja... Imetys istualtaan ei vain onnistu, niska on kovana ja hartiat ihan hikipinkeena. Koko ajan pelko, etta vauva on huonossa asennossa... Jossain vaiheessa alkaa selkaakin kolottaa... Ja kadet vasyy... Vauva valuu alaspain ja repii samalla tissia alaspain... AARGH!

Maidontulo ei onneksi ole enaa niin suuri ongelma. Tosin mulla meni ainakin se 6-8 paivaa ennen kuin sita alkoi ylipaansa edes tulla. Tai ei sita edelleenkaan suihkuamalla tule, mutta tulee kuitenkin. Korvikkeisiin turvaudutaan edelleen hadan hetkella. Rintapumppu laulaa myos ahkerasti. Pumpun kanssakaan ei ole ongelmia.

Olen jotenkin oravanpyorassa. Tiedan, etta liikunta auttaisi niska- ja hartiakipuihin, mutta en voi pahemmin liikkua eppari-haavan takia. Ja mita pidempaan vain makaan kotona haavaa varoen niin sita huonompaan kuntoon kroppa menee. Mies hieroo kotona ja se auttaa ihan ok, mutta ammattilaisen hieronta-apua harkitsen silti.

Pakko kai se olisi saada itsensa kuntoon ennen kuin vauva kasvaa, jolloin se kantelu ja nostelukin on jo raskaampaa...
 
Littlered, meillä on käytössä Chiccon imetystyyny, sellainen kova c muotoinen. Sen avulla vauva vain makaa toisen käden päällä jolla tuen samalla hänen päätänsä. Molemmilla tosi hyvä ja rento asento, ja mulla on jopa toinen käsi vapaa! Mulla istuminen on sängyssä puoli istuvassa asennossa jolloin paino enemmän häntäluulla, eikä haavan kohdalla. Tsemppiä sen epparin kanssa, on tooosi v-mainen...
 
.9Kiitos Sophie, Pitaa varmaan itsekin hankkia sellainen tyyny. Jotenkin vasta tassa vaiheessa alkaa hahmottua ne asiat, mitka ovat todella tarpeellisia vauvan hoidossa. :)

Meilla ei muutes sairaalassa annettu minkaanlaisia ohjeita noihin syottovaleihin tai syoton kestoihin.
Asiaahan kysyttiin useammalta eri hoitajalta, mutta vastaus oli aina sama eli imetetaan aina silloin kun vauva haluaa imea ja niin kauan kuin vauva itse haluaa. Ja sillakaan ei kuulemma ole valia kummasta rinnasta, vaan ihan perstuntumalta mennaan. Maidon maaristakaan ei ole tietoa. Ihan perstuntumalta edelleen.
Sairaalassa korostettiin vain sita, etta tarkeinta on, etta imettaa, jotta maito nousee.

Ihan hampaat irvessa imetinkin ne alkupaivat aina kun vauva halusi ja jokaisen "syoton" jalkeen korviketta naamaan.
Tosin tuon mun synnytyssairaalan antama apu ei taida olla muihin verrattavissa olevaa apua. Kerrankin erehdyin siella kysymaan yhdelta kiireiselta tadilta jotain imetykseen liittyen niin se tati vain kysyi osaanko lukea espanjaksi ja kun sanoin, etta joo niin se vain toi mulle jonkin surkean imetys-esitteen kateen, eika edes vastannut mun kysymykseen! Kauhea kiire siella oli koko ajan hoitajilla, joten lopulta oikein nolotti kysya tai pyytaa jotain. :)
 
Meillä oli onni onnettomuudessa kun poika oli pari päivää osastolla jossa oli paljon hoitajia joilla oli aikaa näyttää ja opastaa imetyksen kanssa. 3h välinen, 30+30min, ja jos poika itkee sen jälkeen niin korviketta naamariin. Siellä annettiin eka 20ml, ja nopeasti tupla annos kun pojalle jäi selkeästi nälkä. Nyt kotona syödään kun on nälkä, eikä turhaan katsota kelloa. Mutta max 4-5 tunnin taukoja, jolloin herätän pojan syömään. On muuten niin helv.. Kiukkuinen ettei mistään tule mitään. Ainii.. Ja sairaalassa suosittelivat Meledan rintakumeja jonka avulla poika saa nopeasti hyvän imuotteen. Ja mun nännit kiittää :) ja meille myös sanottiin että sillä rinnalla johon viimeksi lopetettiin, niin sillä aloitetaan seuraava imetys. Näin saa aina yhden tissin kunnolla tyhjäksi.
Mulla on myös puhelimessa appi jolla seuraan imetysaikoja, välejä ja kumpi tissi ollut käytössä. Ilman sitä mulla ei olisi mitään mahdollisuuksia olla kartalla!!
 
Meidän pikkuherra on kyllä ihan ylikärsimätön myös, kun nälkä yllättää. Samalla minuutilla pitäisi olla ravintoa tarjoamassa, muuten iskee kamalat huutoraivarit. Mielin jo kauhuissani kun olen jossain vaunulenkillä tai kaupassa tuon kanssa, kun hänellä nälkä pääsee yllättämään...:) Tissia esiin siinä sitten keskellä kaupankassaa...:)
 
Nyt on ainakin yritys huipussaan tuon imetyksen kanssa. Soitin tänään sairaalaan kun neuvola vinkkasi että sieltä voisi saada rintapumpun lainaan. Sain sitten tuollaisen huikean masiinan vuodelta jotain ja äsken pidin pienet lypsysessiot, noin vartti per puoli ja tuloksena tolkuttoman arat tissit mutta myöskin 50 milliä maitoa, trallalaa! :) Pari viikkoa on tuo vehje lainassa ja joka päivä kun sillä jyrryytän niin voisi kuvitella että alkaisi maitoa irtoamaan! :p
 
Tsemppiä Salme, varmasti sillä lypsylaitteella alkaa maidot irtoomaan! Satuin näkemään tuon sairaalan masiinan ja kyllä se kunnon teholaitteelta vaikutti, siis verrattuna noihin kaupassa oleviin :)
 
Rintapumppu on kylla paras keksinto. Saapahan isikin osallistua vauvan ruokkimiseen ja itse saa vaan nukkua, nukkua ja nukkua... Nyt olen nukkunut 8h:n younet ja olen kuin uusi ihminen! Ja jos ei jaksa lypsaa niin korviketta naamaan. Aina ei tarvitse kiduttaa itseaan tunnin imetyssessiolla parin tunnin valein. Joskus on paras vain levata. Ei se vauva nalkaan kuole. :)
 
Litterled, tossa on oikee asenne! :) Mä en ole vielä päässyt herkuttelemaan noin ruhmkinaallisilla yöunilla. Mies on töissä ja hoidan yösyötöt, mutta ollaan sovittu, että joku yö (viikonloppua vasten) isukki hoitaa ruokkimiset! Sitä odotellessa :)
 
Kiitos Jasmin7! On kyllä ihan tosi vinkeä vekotin vuodelta miekka ja kypärä. :) Tuo imuteho on jotain käsittämätöntä, ei sitä kärsi normaalilla pitää vaan tehot on minimissä. "Ilokseni" huomasin eilen, että molemmat tissit on haavoilla ja sekös tekee neidin imettämisestä herkkua.. Lansinohit kehiin.
 
Meilla poika imi mun vasempaan kasivarteen pienen fritsun, kun mamma oli liian hidas kaivamaan tissia esille. Aamulla tuo tuli ja vielakin on punainen mustelma siina. Ihan kuin kaikki maito koko maailmasta loppuisi silla sekunnilla jos sita ei heti saa. :laughing002
 
Meillä poikarukka luuli varmasti nälkävuosien koittavan piakkoin, kun oli äitin ollessa suihkussa hätäpäissään napsaissut isukin nännistä, sitä miehen huudon määrää! :excited001
 
Harjoitus tekee mestarin kai tässäkin (jos vaan maitoa riittää).

Mulla ei maito noussut vielä sairaalasta lähtö aamuun mennessäkään, pojan painon pudotus oli jo yli 8 % tuolloin. Syöttöpunnituksessa tuli vain 8ml/rinta, joten kotiuduttiin lisämaitojen kera ja seuraavana päivänä sitten painokontrolli. Maitoa alkoikin tulemaan heti kotona sen verran, että korviketta poika ei paljon ollut halukas juomaankaan. Painokontrollissa oli tullut painoa hienosti lisää ja syöttöpunnituskin kertoi maitoa tulevan 15 ml/rinta! Probleemana on nyt vähän ollut, että kysyntä ja tarjonta ei vielä oikein meillä kohtaa. Kai? Yhtenä päivänäkään maitoa ei vain tullut muutamaan tuntiin ja korviketta oli taas pakko antaa (en siedä sitä pullorumbaa). Sitten on taas niitä päiviä, kun saan imetyksen yhteydessä toisesta rinnasta maidonkerääjään hyvän satsin ja lisämaitoa tulee jo ihan silläkin. Ja tosiaan aamupäivisin poika nukkuu pidemiä jaksoja pari kappaletta ja sitten taas iltaisin ja alkuyöstä rinnalle pitää päästä useammin, tunnin välein melkeinpä. Eipä tuo kai nälässä ole, neuvolassa mentiin jo yli syntymäpainon... Pissaakin tulee ja housuissa soi, ilman lisämaitojakin, joten kai tää tästä. Nyt yritän juoda paljon ja syödä hyvin ja toivoa, että rinnat riittäisi sapuskaksi.

Imetysasennot ja imuotteet alkaa tulla meillä jo kuin vanhoilta tekijöiltä, siksikin ärsyttää, jos maitoa ei tulekkaan. Oli ihan tuskaa aluksi tuo imemishomma, ja kivuliastakin. Matalat nännit lisää haastetta. :/

Meillä imetyssessiot kestää 20-30 min, silloin kun pojalle jää nälkä niin kaikkine väliröyhtäyksineen, rauhoitteluineen ja asentojen vaihtojen jälkeen vierähtää melkein tunti... Joskus homma on sitten pienestä kiinni, eli poju toiselle rinnalle vielä hetkeksi ja sitten se kohta simahtaakin jo. Pelkään, että imasee molemmat tissit tyhjäksi, ja tyhjästähän on paha nyhjästä! No vastahan tässä treenaillaan, joten ei kai vielä kirvestä kaivoon :wink
 
Meillä syödään tissiä n 11 kertaa vuorokaudessa. Kolme kertaa päivässä annetaan tissin jälkeen lisäksi 60ml korviketta, poika on oppinut vaatimaan lisää jossei napa täyttynyt rintamaidolla. Luulisi näillä eväin pojan painon nousevan. :)
 
Voihan itku,
Ei se imetys suju vieläkään vaikka pikkumies on "jo" 3 vk vanha. Tällä äidillä on rinnanpäät ruvella ja poika pulauttelee vaaleanpunaisia tuotoksia :sad001 Ollaan käyty imetysohjauksessa neuvolassa mutta siitä ei ollu niin mitään hyötyä. Teki mieli kumauttaa sitä terkkaa sillä nukella päähän kun demonstroi että näin se pitää tehdä. Kokeilisi itse kun pikkumies on malttamaton ja aina viimehetkellä imaisee suuhunsa vaan osan nänninpäästä ja senkin kielen ja kitalaen väliin niin että nänninpää on imetyksen jälkeen vino. Tein nyt sen päätöksen että viikonlopun ajan pumppaan maidot pulloon ja annan nännien parantua. Tulee vaan niin huono fiilis kun en tätäkään osaa. :confused1
 
Ootko Noonis kokeillut rintakumia? Mulla on matalat nännit ja sen takia sairaalassa ehdotettiin kumia. Kumin ansiosta poika saa heti hyvän otteen ja suojaa nännejä tolta imurilta :)
 
Takaisin
Top