Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos se meidän neidistä olis kiinni, niin ehkä kotoa muuttaessa suostuis vierottautuun. Koulussa muut lähtee ruokalaan lounaalle ja pikkumurmeliini piiloutuu siivouskomeroon ja äidin paidan alle..

Mut eipä sitä tiedä, kaikki imetykseen liittyvä voi kääntyä päälaelleen. Parasta olla suunnittelematta.
 
Poika keksi eilen, että tissiäkin voi purra uusilla hampailla! Äiti on asiasta hieman eri mieltä...

Miten olette reagoineet tuohon tissin puremiseen? Mä irrotin pojan tissiltä ja jatkettiin sitten syömistä, mutta kun puri uudestaan, tulkitsin, että enää ei olen nälkä jos ruualla ruvetaan leikkimään. Pitää varmaan vielä opetella jollain siistillä tavalla kertomaan pojalle, ettei tissin pureminen ole ok, nyt mun spontaani reaktioni oli "ai p**kele, se syöminen loppui siihen" :grin
 
Mä luin jostain kirjasta, että jos puristaa vauvaa nenästä, niin se päästää irti. Käly kertoi, että oli puristanut nänniä niin, että sieltä tuli suihku vauvan kitalakeen, niin muisti taas että ollaan syömässä. Ja vähän isomman vauvan kanssa oli vaan kiljaissut.

Mä en ole vielä joutunut noita kokeilemaan, vähän ihme juttu, kun pelkillä ikenillä toi järsi mua jatkuvasti, mutta nyt hampaalla on aika ok. Väsyneenä saattaa vähän pureskella, silloin irrotan tissin normaalisti, ja pidän pienen tauon.
 
Tuolla kiinteissä oli puhetta imettämisestä, niin päätin jatkaa tänne. Useampi aikoo ilmeisesti imettää vuoden vanhaksi, niin minäkin. Mua vaan stressaa, kun kaveripiirissä on nyt useampi, jotka imettävät tai ovat imettäneet paljon sen ylikin. Ei ihan niin kauan kuin tossa lehtijutussa, mutta tonne kaksivuotiaaksi. Mä en usko jaksavani ihan niin pitkään. Jotenkin tuntuu, että nykyisin ei enää riitä edes se, että imettää vuoden vanhaksi, mikä minusta on tosi pitkään, vaan pitäisi vielä taaperoimettää. :confused: No, en vanno mitään, voihan olla että jos ei ite lopeta, niin en raaski vierottaa, mutta tän serkut ovat kyllä ihan itse lopettaneet siinä vuoden hujakoilla. Noissa mun kavereissa on pari jotka imettää niitä taaperoitansa kun eivät raaski vierottaa, mutta myös muutama joille se on ihan aate. Mä en edes jaksa jutella niiden kanssa imettämisestä, vaikka tällä hetkellä teenkin niiden mielestä kaiken oikein. o_O
 
Mutta eikös yleisissä suosituksissakin sanota, että osittaisimetystä suositellaan vuoden ikään saakka? Itselläni on ainakin ajatus, että yli vuoden vanhaa en aio kyllä enää imettää.. Koen jotenkin sen jo vähän oudoksi taaperon kanssa, mutta tämähän on vain oma mielipiteeni :)
 
Noi yleiset suositukset ei hetkauta ihmisiä, jotka omasta mielestään tietävät kaiken paremmin... :angry1 Joo mua vähän ahdistaa noi pari kaveria. Musta tuntuu jotenkin kummalta niin isojen lapsien imettäminen, mutta kukin tehköön omansa kohdalla miten haluaa. Mä vaan tiedän jo nyt, että puhuvat selän takana sitten kun lopetan imetyksen. :mad:
 
Niin ja vielä. Olenko mä jotenkin liian herkkähipiäinen, kun mua ei naurata noitten kavereitteni "jätä vaan vauva mulle hoitoon, mä voin imettää sitä" -vitsit? Mä en itse osaisi ajatellakaan että imettäisin jonkun muun vauvaa, mutta perhana jos joku muu menisi mun vauvaani imettämään. (Tähän tulis vihainen hymiö, mutta mies vei iPadin ja kännykässä ei ole sitä)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kamalia vitsejä!!! Eipä tuo kai fyysisesti olisi mahdollistakaan, mutta elokuvassa "käsi, joka kehtoa keinuttaa" lapsensa menettänyt nainenhan alkoi imettää vierasta lasta ja mua ahdisti koko elokuva siitä syystä ihan hirveesti.

Mua ärsyttää nää puolsukulaisten vitsit "oi, sit me otetaan poika keväällä mukaan ja lähdetään sen kanssa viikoksi reissuun" tai "otetaan poika sitten hoitoon pariksi yöksi, jotta saatte laatuaikaa"

Perkele, kun mun lapseni ei ole mikään tavara, joka vaan "otetaan" sinne ja tänne ilman vanhempiansa alle puolivuotiaana ja mitä tulee yöksi jättämiseen jollekin puolisukulaiselle, ööö ei!!
 
WHO:n ja Unicefin suositus imetykselle on 2 vuotta, jos äiti ja lapsi niin haluavat. Suomessa se on tuo 1v., koska katsotaan, että imetys ei hyödytä yli 1-vuotiasta. Suomessahan täysimetyksellä vauvat ovat keskimäärin 2kk, 6kk täysimetykseen pääsee muistaakseni noin 2%!
 
Tai jos Latteäiti toteat kavereilles, että tuovat vauvansa sulle hoitoon, niin saavat vihdoin kunnon ruokaa? :p (ette varmaan arvaa, että fanaattisuus silittää mua vähän vastakarvaan)

WHO taitaa suosittaa imetystä kaksivuotiaaksi toisin kuin meidän neuvola, mutta WHO:n suosituksissa voi tietysti huomioida, että ne ovat globaalit - joissain osissa maailmaa ei tuore ja puhdas ruoka ole mikään itsestäänselvyys, kun meillä sitä taas on ihan hyvin saatavilla.

Itsekin koen taaperoimetyksen vähän oudoksi (vaikka eihän sitä vielä tiedä, kuinka pitkään itse loppujen lopuksi imetän), vaikka kukin tietysti tavallaan. Mutta antaisivat muidenkin tehdä tavallaan... Aika monella tapaa itse kukin aina aatettaan perustelee, mutta en tiedä, jotenkin vaan on vaikea uskoa, että joku lapsen itsetunnon kehitys olisi kiinni siitä, imettääkö häntä 1- vai 4-vuotiaaksi o_O
 
Joo se WHO:n suositus taitaa perustua enemmän siihen, että yritetään lykätä veden juomista niissä maissa, missä ei ole puhdasta vettä. Äidinmaito on kuitenkin taatusti puhdasta ja siksi parasta. Minä en oikein näe, että Suomessa imettämisestä on sille taaperolle enään sellaista hyötyä, paitsi lohtua ja läheisyyttä. Ymmärrän ihan hyvin niitä kavereitani, jotka eivät ole raaskinut vieroittaa, ja niiden lapset ovat sen 1,5-vuotiaita. Mutta noi pari kaveria on sellaisia, että jos niiden vauvat haluaiskin lopettaa vaikka vuoden ikäisenä, niin niiden elämä menis ihan sekaisin. Se imettäminen on jo osa niiden äitien omaa identiteettiä.

Brummelisa olet kyllä ihan oikeassa, Suomessa imetetään yllättävän vähän, ja 6 kk täysimetyksessä on todella harvinaista. Meillä oltiin täysimetyksessä paria päivää vaille 5 kk, siinä välissä vauva ei kertaakaan saanut muuta, kuin minun maitoani (no D-vitamiinia toki). Mun mielestä se on ihan hienosti, ja silti kantautui korviin, että oli paheksuttu sitä, että annoin sosetta 5-kuukautiselle vauvalle. En mä noitten tyyppien sanomisia jaksa ottaa itteeni, mutta ärsyttäähän tuo kieltämättä...:mad: Ja tämä paskanpuhuminen siitä huolimatta, että imetän vauvaa edelleen ja mielestäni aika paljon.

Jotenkin muuten hassua, kun yleensä sanotaan, että neuvolassa ollaan imetysfanaatikkoja ja mammafoorumeilta löytyy ne pahimmat höyrypäät... Mulla neuvolassa on oltu tosi kivoja ja kannustavia, täällä on ne selväjärkisimmät äitikäverit, ja tosielämässä sitten nuo pari höyrypäätä. Vaikka on mulla myös ihan tervejärkisiä kavereita. :grin
 
Jännä juttu tuo imetys. Olin jotenkin niin ajatellut etukäteen, että minähän imetän puoleen vuoteen saakka ja sitten loppuu. Näin jälkikäteen ajatellen otin ihan liikaa paineita imetyksestä, ja hermoilin kun ihmiset kyseli riittääkö ja saakohan se sieltä mitään yms. Siitä jäi sellainen ärsyttävä vähättely-ajatustapa päälle, ja kauhean herkästi otin itseeni oikeasti kaiken, mitä kuka tahansa minulle aiheesta sanoi. Tietenkään en sitä näyttänyt, mutta kotona sitten vuoroin murisin ja vuoroin itkin kun oli niin herkkä aihe.. No, puoli vuotta tuli täyteen mutta en vielä raaski lopettaa imetystä. Edelleen jollekin imetyksestä puhuessa huomaan vähätteleväni itseäni, "eihän sieltä paljoa tule" ja sitä rataa, mutta toisaalta olen myös ihan järjettömän ylpeä, että olen jatkanut näin pitkään! Vaikka ei sieltä sitten paljoa tulisikaan. :)
 
Mä en pysty edes kuvittelemaan että imettäisin enää tota vintiöö, todella todella outo ajatus että poika roikkuisi tissillä! Samoin kun yritettiin antaa pojalle tuttia niin hän näytti niiiiiiin oudolta, ei ollut mun poika! Hassua, että tuntuu tältä kun oon vähän kade teille jotka vieläkin jaksatte ja pystytte imettää kun itsekin olisin halunnut jatkaa pidempään. Noh, hyvinhän tuo kasvaa ilmankin :)
 
Mulle oli pala purtavaksi edes VÄHENTÄÄ imetystä, mikä nyt luonnostaan tapahtuu.. Tyttäreni on vähän eri mieltä siitäkin asiasta. ;) Nyt tuntuu, että mulla tulee maitoo ihan ylituotantona koko ajan. Rinnat on koko ajan pinkeenä ja maito lähtee nouseen parista imasustakin.. Tyttö sit kokeilee upouutta hammastaan rintaan ja kiukuttelee siihen, joten suurin viehätys imetyksestä on karissut. :( Mut se on henkisesti tosi tärkeetä kummallekin ja tietty superfoodia tytölle. Uskon, että imettämisellä on maininnan arvoinen osa siinä, ettei se oo saanu yhden yhtäkään flunssaa tai ollu muuten kipeenä. No niitä masuvaivoja lukuunottamatta.
Mua ei "kiinnosta" muitten mielipiteet tai imetykset, kaikki on tapauskohtaisia ja uniikeissa olosuhteissa. En tuomitse tai ylistä mitään ratkaisua. Mut meille henkilökohtaisesti sopii vallan mainiosti, että imetän edelleen jotain 4-6 krt päivässä (tyttö ei malta ottaa ihan hirveen pitkiä ruokailusessioita, muutama minuutti vaan.) ja 2-4 krt yöllä. Kiinteitten määrää lisään hiljalleen ja samaa tahtia vähennän imetystäkin. Mut pitää muistaa se, että tyttö ei huoli korviketta eikä äidinmaitookaan muualta kuin rinnasta. Joten maidon tarjoilu on kaikki imetyksen varassa.

Nyt ku 6 kk on saavutettu, en stressaa enää mitään. 6 kk täysimetys oli toiveeni ja käytännössä se tulikin, vaikka muuta alettiin maisteleen jo muutamaa viikkoo ennen. Varmaan tämmöistä tytön toiveisiin perustuvaa imetystä jatkan johkin vuoden ikään ja ei haittaa vaikka ainakin iltamaidot antaisi sen jälkeenkin. Se riippuu mistä roikkuu, parasta olla suunnittelematta niin ei pety..
Nm riipparit saatu, enää ei ole mitään hävittävää.
 
Meillä mennyt aika samaan tapaan kuin Murmeliinilla, imetys jatkuu vielä hetken täyspainoisesti, vaikka pikkuannoksia kiinteitä on jo maisteltukin. Ja sinne vuoden ikään olisi kiva mennä osittaisimettäen, mutta en ota stressiä minäkään. Eikä tuohon tosiaan mitään oikeaa mallia ole, jokainen tavallaan.

Nyt kun poika heräilee enemmän öisin, mietin myös taas sitä, jos kyse kuitenkin ainakin osittain olisi ihan aidosta nälästä. Aiemmin olen miettinyt uusia hampaita ja uusia taitoja pojan herättäjäksi, mutta tuossa Brummelisa ainakin ehdotti, että voisi olla tiheän imun kautta. Eikä tietty mikään noista sulje toisiaan pois, poika saattaa olla aidosti nälkäinen ja samaan aikaan hampaat voivat valvottaa.

Toisaalta poika syö hyvin päivällä, mutta kyllähän tuollainen n. 8,5kg ja kovasti liikkuvainen naskali jotain kuluttaakin. Lisäksi huomasin, että mulla nousee maito nykyisin hitaammin, ja hormoonitoiminta on tosiaan muuttumassa hiustenlähdöstä ja menkkojen alkamisesta päätellen. Ja siis nuo "oireet" (menkkoja lukuunottamatta) ilmestyivät jo ennen, kuin aloitin niiden pikkuriikkisten maisteluannosten antamisen, joten kyse ei ole kiinteiden lisäämisestä. Mutta katsotaan, nyt on pari viikkoa maisteltu pikkuisen kerran päivässä ja ajattelin lisätä määrän nyt kahteen kertaan päivässä.
 
Mulla ei ole nyt samaa mieltä nappia käytössä, mutta jos oisi niin painaisin sitä Murmeliinin viestille. :)

Ps. Täällä onkin langaton netti, ja muu perhe nukkuu niin toki tulin tänne lukemaan teidän juttuja. Katsotaan kerkeänkö kunnolla kirjoitella... :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mäkin imetän tässä pari kk vielä ihan normaaliin tapaan; kiinteiden jälkeen (syö mitä jaksaa syödä) ja sitten muutaman kerran päivässä muuten maitoa ateriaksi.

Tarkoitus olis sitten alkaa vähentää, ja lopulta lopettaa päiväimetykset. Iltaisin imetän edelleen sinne yhteen vuoteen asti (niin, jos maitoa edelleen tulee vähentämisen jälkeenkin) ja toiveissa toki olisi, että ei pitkästi yli sinne vuoteen asti mentäis imetyksen kanssa... Jospa poika sitten jo keksis muutakin puuhaa kuin tississä roikkumisen :grin

Suuria suunnitelmia taas... Todellisuus voi olla toinen :wink Pikkupomo taitaa taas määrätä tahdin :angel12
 
Meillä imeminen on nyt lisääntynyt, vaikka kiinteitäkin menee jo aika paljon. Saattaa toki olla, että reissaaminen oli niin jännittävää, että tissistä sai turvaa, mutta kyllä tuntuu etten taas paljon muuta teekään kuin imetä.
 
Takaisin
Top