Joo se WHO:n suositus taitaa perustua enemmän siihen, että yritetään lykätä veden juomista niissä maissa, missä ei ole puhdasta vettä. Äidinmaito on kuitenkin taatusti puhdasta ja siksi parasta. Minä en oikein näe, että Suomessa imettämisestä on sille taaperolle enään sellaista hyötyä, paitsi lohtua ja läheisyyttä. Ymmärrän ihan hyvin niitä kavereitani, jotka eivät ole raaskinut vieroittaa, ja niiden lapset ovat sen 1,5-vuotiaita. Mutta noi pari kaveria on sellaisia, että jos niiden vauvat haluaiskin lopettaa vaikka vuoden ikäisenä, niin niiden elämä menis ihan sekaisin. Se imettäminen on jo osa niiden äitien omaa identiteettiä.
Brummelisa olet kyllä ihan oikeassa, Suomessa imetetään yllättävän vähän, ja 6 kk täysimetyksessä on todella harvinaista. Meillä oltiin täysimetyksessä paria päivää vaille 5 kk, siinä välissä vauva ei kertaakaan saanut muuta, kuin minun maitoani (no D-vitamiinia toki). Mun mielestä se on ihan hienosti, ja silti kantautui korviin, että oli paheksuttu sitä, että annoin sosetta 5-kuukautiselle vauvalle. En mä noitten tyyppien sanomisia jaksa ottaa itteeni, mutta ärsyttäähän tuo kieltämättä...
Ja tämä paskanpuhuminen siitä huolimatta, että imetän vauvaa edelleen ja mielestäni aika paljon.
Jotenkin muuten hassua, kun yleensä sanotaan, että neuvolassa ollaan imetysfanaatikkoja ja mammafoorumeilta löytyy ne pahimmat höyrypäät... Mulla neuvolassa on oltu tosi kivoja ja kannustavia, täällä on ne selväjärkisimmät äitikäverit, ja tosielämässä sitten nuo pari höyrypäätä. Vaikka on mulla myös ihan tervejärkisiä kavereita.