Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katselin noita pumppuja netistä (mm. Torista) käytettynä ja jos olisi osunut kohdalle sopiva edullinen ja vähän käytetty sähkökäyttöinen niin olisin varmastikin ottanut sellaisen, mutta kun ei löytynyt tähän hätään niin ostin sitten uuden käsikäyttöisen. Hieman se ajatus käytetystä pumpusta tuntuu jos nyt ei ällöttävältä, niin ainakin vähän oudolta. Se on vähän niinkuin semi-intiimituote mun mielestä, ei nyt hammasharjan veroinen mutta henkilökohtaisempi kuin vaikka joku imetystyyny. Vaikka kyllähän useimmat varmasti hoitaa noita ihan hyvin ja puunaa kunnolla ennen kuin laittaa eteenpäin. Eli en nyt osaa näköjään antaa edes kunnon mielipidettä tähän, riippuu niin paljon vastaanottajasta :)
 
Mä sain pumpun käytettynä, mut käytän sitä aika harvoin. Se on ihan maailman yksinkertaisin, semmoinen pyörän pumpun lailla toimiva, pitäis ostaa parempi. Mut desinfioin sen joka käytön jälkeen keittämällä, niin ei mulla ainakaan oo mitään ongelmaa siinä, et se on käytetty.
Kylhän ne vuokralaitteetkin on käytettyjä..! Kun hyvin puhdistaa, niin eihän siinä mitään.
Etiäppäin vaan, sano mummo lumessa.
 
Ainoa vaan mikä nuissa käytetyissä pumpuissa on niin kannattaa ostaessaan varmistua ettei aikaisemmalla käyttäjällä ole missään vaiheessa ollut rintatulehdusta, huonolla tuurilla siirtyy desinfioinnista huolimatta kuulemma :P
 
Mä sain käytettynä siskolta, ei ollut ongelmaa kun tiesin miten tarkka se on. Itse mietin kyllä että voisin antaa sen eteenpäin, kun olen käyttänyt kaikki kaksi kertaa silloin kun on ollut tukos. Tota samaa vaan mietin että kehtaako sitä kellekään tarjota enää, varsinkin kun on ollut jo kahdella. Toisaalta sähkökäyttöinen ilmeisesti hinnakas tuote kyseessä, toimii ihan hyvin niin en kehtasi poiskaan heittää.
 
Eikun etiäpäin vain! Niitä jokainen kuitenkin desinfioi niin kyllä niitä ostetaan ja tutut mielellään ottaavat vastaan koska tutulta on mukavampi kuin tuntemattomalta. :) itsellä jo käytettynä ostettu ja kahdella nyt vähän käytetty ja jopa vähän kaverillekin lainattu välissä, mutta onhan se silti melkein kuin uusi :)
 
Neidillä on nyt joku uusi villitys, syöminen kelpaa vain ja ainoastaan makuulla sängyssä tai lattialla. Sylissä tulee raivarit, makkariin mennessä hihkuu ja potkii kun tajuaa saavansa ruokaa... No meneehän tämä näinkin kun kotona ollaan, mutta katsotaan sitten kun jonnekin pitää mennä. Mistä se tuon keksi, en ymmärrä.
 
Meidän herralla kun oli jonkun aikaa sitten villitys että syö vain sylissä ja liikkeellä :confused: onneksi ei kestänyt kun vähän aikaa.
 
Mistähän toi poika tietää ruveta tekemään venkoilemaan tissillä aina silloin, kun ollaan lähdössä jonnekin ja olis syytä syödä kohtuullisen reippaasti (tai ei ainakaan normaalia hitaammin)? Toinen keksii kaikkea muuta tekemistä, hakee katsekontaktia, pyörii, flirttailee ja naureskelee, mutta ei malta syödä. Vaikka on se suloinen tuossa äheltäessään :)
 
Mulla on "probleemana" vasen rinta, josta maitoa tulee niin vauhdilla, että muksu ei ehdi kunnolla edes niellä (menee väärään kurkkuun>yskitään, ruokailu keskeytyy>raivoitkut). Eli tämä perinteinen syliasento ei siinä toimi. Kotosalla on helppo imettää kyljeltään tai imetystyynyn avulla kainalon alta, jolloin maito tulee jotenkin hillitymmin. Vieraisilla/poissa kotoa onkin sitten kinkkisempi homma kikkailla ton ruokailun kanssa, kun ei tota imetystyynyä viittis mukana raahata :) Ah, näitä rintaruokinnan iloja. No onneksi muutaman kuukauden päästä Tuo syö jo kuin oikea ihminen.
 
Kivaa imettää kun syömisen päätteeksi neiti on keksinyt ruveta puremaan tissiä ikenillään, velmun ilmeen kera... :pTuntuu aika ärtsylle!
 
Salme, meillä se eka hammas on jo pienenä kohoumana ikenessä, ja odottelen puhkeamista minä hetkenä hyvänsä... Imettäessä tuntuu ajoittain aika karulta, täytyy ehkä kaivaa ne nännikumit takaisin. o_O
 
Mitä nämä ihme venkoilut tissillä on?? Pojan ruokailurytmi on nykyään seuraava:

Klo 12 imaisee hiukan parin minuutin ajan. Sitten alkaa järjetön rimpuilu.
Klo 17 jälleen sama juttu, suurinosa ajasta vain pelleillään tissi suussa, eikä tietoakaan syömisestä
Klo 21 jälleen sama juttu. Taas rimpuillaan, imaistaan kerran, revitään irti ja taas imaistaan kerran.
Klo 22 olisi kova nälkä, tissit tyhjenee hetkessä, ne ovat valmiiksi jo puolityhjät, kun koko päivänä niistä ei ole syöty kunnolla. Pojalle jää luonnollisesti nälkä, pakko antaa korviketta. Poika nukahtaa.
Klo 24 huutaa nälkäänsä, jaksaa tissillä taas maks minuutin ja alkaa järjetön rimpuilu. Nukahtaa taas.
Klo 1.00 sama juttu.
Klo 3.00 sama juttu
Klo 4.00 Sama juttu ja perään korviketta
Klo 6.00 Jälleen sama juttu.

Ja näin jatketaan koko loppu yö ja aamu.

Mä olen aivan loppu öiden takia ja imetys senkun hiipuu hiipumistaan :sad001
 
Mä oon nyt pari-kolme viikkoa viime neuvolan ja imetysneuvonnan jälkeen luullut että jee, imetys toimii taas ja ipana on tyytyväinen, juonut imetysteetä ja imettänyt aika vapaasti ja iltaisin ennen nukuttamista antanut pullon korviketta, eli ollut siinä uskossa että kaikki on ok. mutta eilen kun oltiin punnituksessa neuvolassa, oli painoa tullut vaan 140g lisää...:P Itku tuli. Typy on edelleen tosi pieni, pituutta kyllä on mutta paino ei nouse kunnolla vaan heittelee alarajoilla (61,5cm ja 5440g)....Mun maito ei siis kertakaikkiaan riitä! ja hankalaa tässä on se etten oikeasti (näköjään) tiedä millon lapsi on nälkäinen, kun se tyytyy imemään tuttia ja nukahtaa, tai on vaan tyytyväinen. Silloin kun se on väsynyt ja ilmeisesti myös nälkäinen, tissi ei AINAKAAN kelpaa. BLAAH.Sain neuvoksi imettää aamupäivällä kun maito riittää, antaa yhden lisäpullon päivällä, yhden nukkumaan mennessä ja herättää vielä ennen nukkumaanmenoa 23 maissa ja tankata lisää niin yösyöminen loppuisi. JA sain luvan aloittaa puurot, eli tänään maistettiin eka lusikallinen. Hyvää oli. Puuroannos siis lisätään meillä sinne päivällisen tuntumaan, että varmasti massu tulee täyteen, mutta aloitellaan nyt hissukseen.
Ja neuvolassa oli tällä kertaa sijainen (mutta fiksu sellainen!), meidän normaali neuvolantäti kun sanoi että vasta 6kk vanhana sais aloittaa puurot. Tää sijainen vaan oli sitä mieltä ettei se ruoka maailmasta lopu, ja hienoa että oon pystynyt edes jotenkuten imettämään melkein 4kk:n asti! ihanaa kun joku kannustaa noin :D
Pitää vaan kai nyt vaan ajatella että imetys on pikku lisähupi, ja antaa se pääravinto korvikkeena. Ja hyvä puoli tossa pullossa on se että teidän tasan tarkkaan paljonko vauva on syönyt, tosta rintaruokinnasta on niin vaikea tulkita tuliko täyteen vai ei.
 
Meillä venkoillaan myös (tuo Sarian kuvaus kuulosti todella tutulta), mutta nukkumiseen se ei ole onneksi vaikuttanut. Luin jostain, että käytös olisi nimenomaan poikavauvoille tyypillisempää. En ole keksinyt asiaan mitään patenttiratkaisua (jos joku on, niin saa mieluusti kertoa :)), mutta toisinaan tuntuu, että vähintään 2,5h ruokailuväli ja syöminen mieluummin ennen nukkumaan/päikkäreille menoa kuin levon päälle auttaisi. Mutta se siis toisinaan, välillä tuntuu, että venkoilun määrä on vakio vaikka äiti seisoisi päällään.
 
Tuo Sarian kertoma kuulosti ihan meidän ensimmäiseltä kuukaudelta. En sitten jaksanut katsella sitä menoa sen pidempään vaan siirryin pumppaamaan maidon ja antamaan sen aina pullosta, ja johan helpotti yöt kun poika söi kerralla kunnon määriä ja syömistuokiotkin rauhoittui normaaliksi.
 
Meillä kans samaa venkoilua. Mutta tuossa(kin) asiassa on auttanu jumppapallo :p Kuulostaa hölmöltä, mutta siinä kun istun ja hiljaa pompin samalla kun imetän niin poika rauhoittuu syömään o_O Selkä ei siitä tosiaankaan tykkää, mutta onpa ainakin hyvä syy käydä hierojalla kerran viikossa :wink
 
Mä taas "kramppaan" jalkaa, en tiä oikeeta ilmaisua, mut tiiättekö sen kun jalan laittaa tiettyyn asentoon päkiän varaan, se alkaa täristä? Ja tyttö sylissä syömässä, hyvin rauhottuu. :) Pikakonsti. :D
 
Meilläkin on ajoittain jonkin asteista venkoilua. Useimmiten syynä ilmavaiva/röyhtö/kakanteko kesken syönnin, mielenkiinto kohdistuukin yht äkkiä johonkin muuhun, ja tota toistuvaa tissiin tarttumista ja irrottamista tekee mielestäni silloin, kun rinnasta ei heru maitoa. Nyt on alkanut tekemään niin, että imaisee pari huikkaa, irrottaa otteen ja katsoo minuun suutaan maiskutellen ikään kuin maidon maussa olisi jotain vikaa (siis ilme on juuri tälläinen, en tiedä mistä on oikeasti kyse, onko sitten tota poikien sekoilua). Ja toistetaan. Ja toistetaan. Siinä Hoggin kirjassa luki, että pojat unohtaisivat aina välillä miten syödään :D Syömisongelmiin olen kokeillut imetysasennon vaihtoa, kävellessä imettämistä (tai keinuttamista/täristämistä/hytkyttämistä), imetyspaikan vaihtoa tai sitten vain päättänyt, että yritetään vähän myöhemmin uudestaan.

Öisin syö onneksi ihan ongelmitta.

Mutta voi hyvä tavaton, mitkä raivarit poika nykyään saa, jos rintaa tarjotaan ja kaverilla ei olekaan nälkä!!
 
^ Meillä on samanlaista maiskuttelua kun on saanut tissin tyhjennettyä. Nappaa kiinni, imaisee kerran, päästää irti ja maiskuttelee sillä ilmeellä, että miksei tule enempää?! Eipä sitä maitoa enää paljon tule, mutta silti haluaisin jatkaa imetystä sinne 6 kuukauteen asti, vaikka korvikettahan tuo on pääasiassa syönyt jo pitkään.
 
Meillä on nyt ollut välillä niin kiinnostunut ympäristöstään, ettei malttaisi syödä. Varsinkin jos ollaan kylässä tai meillä on vieraita, niin alkaa katsella puheen suuntaan, eikä syömisestä tahdo tulla mitään. Ja kotonakin on välillä sellainen, että syö, hymyilee äidille (<3), syö lisää, hymyilee, syö... Mutta mä olen suhtautunut niin, että kokeillaan sitten myöhemmin uudestaan, ja kyllä tuo sitten nälkäisempänä on syönyt eikä seurustellut.
 
Takaisin
Top