Imetys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liika hygienia on pahasta.. Lapsien pitää altistua muillekkin bakteerikannoille, auttaa mm vastustuskykyyn. :) Yksi tuttuni kertoi, että koko ajan kipeänä olleelle lapselle piti antaa käytetty kenkä leluksi. En sitten tiedä, että mikä urbaanilegenda tämäkin on, mutta totta ainakin osittain :D
 
Menee OT imetyksestä, mutta kyllä meilläkin koira ja poika on samat kuolat jo ehtineet jakaa... Vähän ällöä joo, mutta maaima on p*skaa täynnä, en rupea kaikkia bakteereja pelkäämään :grin

Mutta asiaan, ehkä tätä imetystä vielä kaikkine kommervinkkeineen tulee ikäväkin? Itse olen näitä hommia ajatellut pikku hiljaa vähentää sitten, kun puurot ja vellit astuu kuvioihin parin kk päästä.
 
Täällä on maidontuotanto romahtanut totaalisesti.. :( Lypsyvälit ovat samat kuin ennen, mutta maitomäärä on puolittunut. Onneksi vastikkeet on olemassa. Toisaalta on helpottavaa, että ei tarvitse nähdä sitä vaivaa, mikä lypsämisestä tulee, mutta tunnen itseni jotenkin epäonnistuneeksi, kun maitoa ei riitä :D
 
Me ollaan vedetty nyt korvikkeita ja äidinmaitoa 50/50, kun oma maito ei vaan tahdo riittää. Aluksi kyllä harmittelin, mutta nyt olen jo tottunut ajatukseen. Onneksi on tosiaan nuo korvikkeet!
 
Yllättäen meillä on maidontuotanto tasaantunut pikkuhiljaa! (Vai onko siinä mitään vikaa ollutkaan ensimmäisten 4 vkon jälkeen?) Korviketta on tullut käytettyä lähinnä mukavuussyistä pari kertaa viime viikkoina pieniä määriä.

Imetellään nyt sitten, kun se kerrankin sujuu ja poika on ollut tyytyväinen! :cool:
 
Meillä lähti tänään korvikkeet kehiin, ja en olis uskonut että ottaa näin koville.
Itkua tuhersin kun ekaa kertaa vauva söi korviketta pullosta ja näin miten tyytyväinen ilme sillä oli kun masu tuli heti täyteen. Nyyh. :sad001
Mutta oikeesti mun tissit on jo pitkään olleen kun rusinat, ja kyllä niistä jotain maitoa on ilmeisesti saanut imettyä kun vauva on ollut ihan ok tyytyväinen ja nieleskellytkin, mutta kyl se välillä on ollut aika kiven takana, nyhtää nyt ravintoa sellasista lötköistä nahkalärpäkkeistä....Oon juonut ihan sairaasti nestettä, syönyt kunnolla mutta kun ei tuu niin ei tuu.

Annoin aamulla pulloa, päivällä tissimaitoa riitti vielä vähäsen pariin kertaan, viiden maissa joi 60ml pullosta ja nyt iltakorvikkeesta huikkasi 30ml ja simahti.
Mä olen taas ihan ulalla, miten paljon toi neiti syö ja miten usein mun pitää sitä ruokkia. Tissin kanssa mentiin vähän sillai fiiliksellä.Jotenkin tää vauva on NIIIIIIN eri kun esikoinen, ja vaikka tiedän ettei mun pitäis tästä masentua, niin olen vähän allapäin siitä ettei maito riitä. :crybaby2Ehkä siksikin etten olekaan enää korvaamaton. Vähän huono-äiti-fiilis, vaikkei pitäis.
Ekan kanssa sitä maitoa tuli vaikka miten paljon ja miten pitkään ja jotenkin vaan oletin että niin tapahtuisi nytkin, vaan eipäs sitten tapahtunutkaan. Nää vauvahommat menee kyllä niin eri tavalla kuin mitä kuvittelee, ikinä ei voi tietää! Plääh. Mutta ehkä voin vielä yrittää imettää silloin tällöin, katsotaan nyt mitä maidolle käy.

Ja sitten taas toisaalta: nyt voin laittaa miehen nukutushommiin ja syöttöpuuhiin ja pääsen itse vaikka uimaan tai esikoisen kanssa harrastuksiin viikonloppuisin! Vauva saa mahan täyteen kerralla. Voidaan pyytää lapsenvahti kun kerran pullo kelpaa. Ja saan ottaa käyttöön sellaiset vaatteet joissa ei olisi voinut imettää. Eikä tarvi hikoillen salassa kaivaa tissiä esiin julkisilla paikoilla. Ja mikä parasta, voin heivata epämukavat imetysvaatteet, jee.:hello2
 
Meilla poika juo vain korviketta 150ml-180ml (oikeastaan ihan vauvan ruokahalusta riippuen, ja osaan jo itsekin hieman ennakoida, etta nyt menee vain 150ml, kun on syonyt vasta vajaat kolme tuntia sitten tms.) ja 6-7 annosta paivassa! Pisin tauko ruokailussa on se 7 tuntia, jolloin nukutaan younet. Niiden jalkeen poika ahmii 180ml ja laittaa uudestaan nukkumaan pariksi tunniksi...

Ma ajattelen olevani ehdottomasti korvaamaton pojalle, vaikka en imetakkaan. Kukaan muu ei ole mun lasta kantanut masussaan ja sita synnyttanyt. Kukaan muu ei voi olla mun lapselle aiti. Se ei vaan ole mahdollista.
Lisaksi pojalla on kaynyt ihan uskomaton tuuri kun saa olla juuri meidan lapsi. Me ollaan isin kanssa ihan loistotyyppeja. :)
 
Meilläkin menee tuo 150ml päivisin tasan 2,5h välein. Yleensä poika on ensiksi tissillä 5-10min.. Korviketta menee n kuusi kertaa päivässä. Yöllä on parhaimmillaan pärjännyt 8h ilman tankkausta :) Mullakin on tissit ihan tyhjät taas, niistä saa irti muutamia kulausta ja siinä se sitten onkin. Mutta eipä tuo haittaa, poika on tyytyväinen näinkin :)
 
Mäkin täällä taas kirjottelen. Siis tää arki on vaan niin täynnä ohjelmaa ja tekemistä, etten edes kerkiää tänne kirjoittelemaan! :( luen kyllä teidän juttuja, mutta aina kun aloitan kirjoittamaan niin vaavi tarttee jotain tai sitten vaan nukun...ihan rättiväsynyt koko ajan! Mä oon jotenkin semi hajalla kun maitoa tulee ihan sairaan vähän enää. Se alko puolittumaan ihan samaan aikaan, kun yösyötöt loppuivat. Tää imetys on vaan joku ihme juttu. Minä en lis uskonut, että harmittaa antaa korviketta. Oma äiti lisäksi osaa syyllistää, että kuinka harmi, että hänen lapsenlapsi saa teollista maitoa...arghhh. Mulla tulee maitoa aamulla ihan hyvin ja päivää myöten rinnat tyhjenee, ettei iltapäivällä ja illalla ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa korviketta. No, yritän vaan ajatella, että pääasia että muksu saa ravintoa ja kasvaa.
 
Terveisiä yölypsyltä! Täälläkin maidon tulo hiipuu hitaasti mutta varmasti. Olen pitänyt viikon verran kirjaa pojan syönneistä ja todennut että suhde oma maito vs korvike on nyt n. 50/50. Kun olen pumpannut maidon jo pidempään niin on ollut helppo seurata määriä. Vielä vähän aikaa sitten suhde oli kuitenkin n. 80/20 mitä se oli ollut alusta asti. Harmittaa, mutta eihän sille minkään voi. Olen yrittänyt ajatella asian niin että maidon tulo tässä vaan hiipuu sitä mukaa kun kiinteiden ruokien aika lähestyy ja maito alkaa olla jossain kohti vain "oheistuote". Tavallaan odotan jo sitä (tosin haikein mielin) että poika alkaa syödä kiinteitä eikä ole enää niin riippuvainen maidosta, kun sen riittävyyden kanssa on ollut koko ajan pientä taistelua ja se on kaihertanut mieltä tuolla taustalla. Sitkeästi aion kuitenkin pumppailla viimeiseen pisaraan asti, tippuu se sitten ennemmin tai myöhemmin :)
 
Voi, mä pelkään tuota maidon riittävyyttä, vaikka toistaiseksi on riittänyt oikein hyvin. Heti kun on vähämaitoisempi päivä niin ajattelen, että nytkö se jo loppuu (ylireagointia much?)... Meille täysimetys on toiminut niin hyvin, että ei ole varsinaisesti kiire siirtyä muuhun ruokaan, vaikka Henun tapaan odotankin toisaalta haikeudensekaisella innolla, että päästään maistelemaan myös kiinteitä :)
 
Siis tää foorumi on niin vaan maailman paras! ihanaa saada lukea muiden kokemuksia niin ei tunne olevansa yksin! KIITOS ihanat <3
Niinhän se on että kohta siirrytään kiinteisiin ja imetys jää ehkä vähemmälle, mutta on toi imeytys ja maidon vähentyminen jotenkin vaan kova paikka mulle, ei auta. Vaikka pullossakin on ne puolensa, silti.
Mutta kaikista tärkeintähän on se että vauvalla on hyvä olla ja masu täynnä, joten eiköhän tästä selvitä sen kummemmin kyynelehtimättä :)

Tylsää, Jasmin, että sun äiti syyllistää tai huomauttelee....eikai sille mitään itse voi jos sitä maitoa ei tuu! Ja kai sun äitikin itse valitsisi nälissään atrian lihapullat jos ei muuta olis tarjolla?Mun äiti taas on kehunut miten ihanaa kun omat tytär pystyy ruokkimaan lapsensa imettämällä kun hän ei itse siihen pystynyt...no eipäs pysty enää. Ja ihan hyviä meistäkin tuli pulloa juoden!Ja mun faija taas antoi ymmärtää että olis kannattanut pitää esikoinen kotona eikä päiväkodissa niin oltaisiin säästytty vauvan sairastumiselta ja sairaalareissulta. kiitti vaan, oli sit pakko sanoa ääneen sekin kommentti :confused:
 
Oh.. :( Toivottavasti vielä onnistuu, älä luovuta!

Meillä on tuota yliväsymystaipumusta, jos tytön päättämä toiverytmi ei täyty. Tänään anoppilassa se huusi 2 tuntia, kun päiväunet oli jääny lyhkäseks ja siinä oli paljon porukkaa ja häslinkiä ja kahdella kielellä juteltiin, joten muakin jännitti pikkuisen enemmän ja se kai tarttu.. Se sai siis ihan hirveen hepulin. Koitin nukuttaa rinnalle, mutta tyttö imas kerran ja sylki pihalle koko satsin ja huus naama punaisena 5 min ennen seuraavaa.:stop Miehen kans yritettiin jokainen kikka kolmonen, lopulta lähdettiin kotiin ja se nukkui automatkan, 20 min. Kotona iltaväsymyksen iskiessä sama, hädin tuskin joi varmaan puol desiä? Hetki unta ja sit rauhassa uudestaan. Jos tuo aikoo ottaa tavaks sen raivoomisen ja kieltäytymisen, niin oon aika neuvoton. Ei se niin järin innostunu oo tuttipullostakaan. Kärsivällisyyttä vaan.. :sad001:angryfire

Mut ainakin sit lypsän omaa maitoo niin kauan ku sitä tulee, kun vihdoin määrä ja nousu on sopivat vuorokaudenajasta riippumatta - kysyntä vastaa tarjontaa.

Toivotaan toivotaan, eipä muutakaan voi.:cwm21
 
Lypsämiseksi meni täälläkin. Päivällä tuli molemmista yhteensä hurjat 60ml... mutta poika joi sen sitten pullosta ja päälle 90ml korviketta. Varmaan eka kerta kun ei oksenna/puklaa kaikkea rintamaitoa.. Mies laittaa poikaa nukkumaan ja mä katon leffaa ja lypsään samalla. Kai tämä näinkin menee, saa edes vähän rintamaitoa, mutta mä en nyt itsekkään enää ymmärrä miksi kiusaan itseäni tän asian suhteen o_O Maitoa ei tuu kunnolla, poika puklaa ne vähäiset mitä saa irti ja nyt vielä kieltäytyy rinnasta. Hyvin menee, mutta menköön. Oho, sain lypsettyä yhteensä huikeat 120ml :smiley-bounce015

Ei helv.... tätä touhua :smiley-angry003
 
Minä lopetin koko homman. Tyttö kieltäytyi tissistä, en saanut pumpulla irti juuri mitään ja oli paha mieli. Pumppu on laitettu eteenpäin ja vauva kasvaa korvikkeella oikein hienosti. Rinnoista tihkuu edelleen vähän maitoa, mutta eiköhän se pian lopu. Vauva ei ole pyytänyt tissille enkä sitä väkisin tarjoa. Pian on 4kk mittarissa ja sitten alkaa soseiden maistelu. Epäonnistunut imetys harmittaa vielä vähän, mutta jatkuva stressi pumppaamisesta ja maidontuotannon ylläpidosta on poissa.
 
Lady Murmeliini, meillä tulee myös noita yliväsymyshetkiä ja niiden aiheuttamia tissiraivareita. Päiväunia edeltäessä se ei erityisemmin haittaa, mutta ennen yöunia raivarit tekevät sen, että poika ei tahdo syödä tarpeeksi ja herää sitten melko pian nälkäisenä (ja tietty huutavan vauvan nukuttaminen on oma numeronsa :confused:). Toisaalta, sitten kun herää, poika onkin sen verran nälkäinen, että malttaa yleensä syödä mahan täyteen ja sitten unet jatkuvat pidemmän aikaa.

En ole keksinyt mitään erityisen hyvää konstia raivareiden torjumiseksi (hyvät vinkit kelpaavat :)). Joskus olen vain sitkeästi sylitellyt ja vaihtanut tissiltä toiselle ja saanut siten "huijattua" pojan syömään. Välillä taas olen laittanut tissin hetkeksi pois, mennyt vaikka välissä vaipanvaihtoon ja kokeillut sitten uudestaan. Ja joskus tosiaan auttaa se, että antaa toisen nukkua ensin ja syöttää vasta sitten.

Pahimpia ovat meilläkin nuo tilanteet, missä on enemmän porukkaa ja hössötystä (meillä yleensä perhekokoontumiset), poika ei malttaisi nukkua, vaikea saada hetken rauhaa ja äitikin tosiaan hieman jännittynyt. Puhumattakaan nyt siitä, miten kaikilla on oma näkemyksensä siitä, miksi vauva itkee ja mitä kannattaisi tehdä :mad:
 
Meilläkin on noita raivareita ajoittain. Olen havainnut, että kannattaa laittaa peli heti poikki, rauhoitella vauva syliin ja kokeilla hyvän tovin jälkeen uudelleen. Ja täälläkin häly ja sukukokoontumiset ovat varma kitinän aiheuttaja, meillä kotona on yleensä aika rauhallista, eikä vauva ole tottunut hälinään. Ja kovia ääniä se säikkyy, kuten muualla oli puhetta niin yskäisyt, tuolin siirtäminen, aivastus, huudahdukset... Näitä kaikkiahan isommalla porukalla tulee. Meillä nämä ei vaikuta niinkään nukahtamiseen kuin syömiseen.
 
Tulipa mieleen noista pulloruokintaketjun vinkeistä, miten varustaudutte kaupungille/kyläilyihin jos tissimaidolla mennään? Pumppaatteko pulloon (ja miten hoituu lämmitys) vai imetättekö? Voi olla, että tästä oli joskus jo puhettakin täällä, mutta en löytänyt vanhaa keskustelua...

Vaikka mun mielestä vauvan imetys julkisella paikalla tai kylässä on ok, kun homman voi kuitenkin suht diskreetisti hoitaa, se ei ole ihan omalla mukavuusalueellani. Mietin aina, kiusaantuuko joku muu siitä vaikka ravintolassa. Toistaiseksi en ole pulloja kanniskellut menoissa mukana, mutta julkisilla paikoilla ei ole tullutkaan tilanteita, että ruokaa olisi pakko saada heti nyt. Vasta vauvan kanssa liikkuessa olen tajunnut, miten kiva olisi, jos ostareilla ym. olisi imetyspaikkoja, wc-tilojen hoitohuoneet ovat kuitenkin vain lisävarusteltuja vessoja ja usein vielä tosi epäsiistejä :sick009

Jos ollaan oltu pojan kanssa kyläilemässä tai jos meillä on vieraita, ei imetys ole ongelma, porukasta riippuen vaihdan tarvittaessa vaikka toiseen huoneeseen, jolloin poikakin malttaa paremmin syödä :)
 
Minuakaan ei haittaa muiden imetys julkisilla paikoilla mutta olen itse siinä vähän huono :/ pyrin löytämään aina paikan mihin on huono näkyvyys muualta. Ravintolassa valitsen jonkun nurkkapöydän tai jonkun sopen missä voi istua sellaiseen suuntaan ettei muut näe imetänkö vai en. Meillä on citymarketissa niin paljo sovituskoppeja etten ole koskaan nähnyt siellä jonoa, joten kerran hätäpäissäni ryntäsin sinne imettämään :D autossa yleensä imetän paikkaan katsomatta kesällä että talvella. Mutta toiveissa ollut monesti kunnon imetys tila. :)
 
Takaisin
Top