Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kysyttiin kans, mut ei sillä ollu väliä. Molemmat tissit kyllä herralle kelpaa. Katotaans millainen päivä tänään on edessä.. eilen tosiaan poika söi jopa puolen tunnin välein ja tankkas illalla melkein kaks tuntia, mut nukkukin sitten 6,5h, söi ja nukkui vielä 2,5h. Eilen varmaan vielä oli vatsan kans tosiaan ongelmaa, kun pulauttelu paljon ja tuli paljo pieniä, vihreitä ja limaisia kakkoja. Se voi viitata johonkin mikä allergisoi, mut enpä mä ollu syöny ku ruisleipää.. pitäähän sitä koittaa siedättää varovasti. No, jätän ny taas ruisleivän hetkeks pois. Nii ja kokeiltiinhan me pari päivää sitä bataattia, mut ehkä se maha meni sit kuitenkin siitä sekaisin. Eli jatketaan täysimetyksellä vielä toistaiseksi. :)

Meillä taitaa imetys loppua. Muutama viikko sitte ku alko menkat ekan kerran niin alko hirveet rintaraivarit. En saanu poikaa juuri rintaa syömään. Sitte en enää raskinu huudattaa ja nyt en taho muistaa enää imettää :/ varmaan helpoinois lopettaa niin ei sekin ressais. Nyt kuitenki muistan vaan 1-2 krtaa päivässä imettää ja yleensä sekin menee joko huutamiseksi tai poitsu vaan leikkii tissillä ja imaisee vaan muutaman kerran. Eli joka tapauksessa on aina pulloaki annettava. Eikä mulla rinta enää edes pakkaudu eli tuskin heruu juuri mitään :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä vielä täysimetyksessä. Nyt on viikon ajan ollut herumisongelmaa, eli iltaisin kun Tyyppi tankkaa tauotta monta tuntia, ei rinta ehdi enää täyttyä, ja sitten on hetki raivaria, ennen kuin maitoa taas tulee. Nuo raivarit eivät ole pitkiä mutta sitäkin tuskallisempia, kun tahtoisin imettää vielä pitkään ja toinen vain itkee rinnalla ja katsoo järkyttyneenä, miksei maitoa tule. Tai siis heru valmiiksi - maitoahan tulee heti, kun Tyyppi malttaa imeä ja lopettaa raivoamisen ja tissin syljeskelyn. Osaisiko kukaan neuvoa, mikä voisi nopeuttaa herumista? Paitsi suihku, kun en siinä välissä kuumaan suihkuun pääse ;)

Maidontulo itsessään on vähentynyt sen jälkeen, kun yösyöttöjen välit pitenivät kahdesta tunnista välillä jopa viiteen. Ennen tuli kerääjiin 50 ml päivässä, nykyään enää 20. En ole kuitenkaan siitä huolissani. Välillä kokeilin @sukin kikkaa, ja alkoton kalja tosiaan lisää maidontuloa.

Oletko kokeillut ihokontaktia, se voisi rauhoittaa vauvaa. Entä tutti voisiko se helpottaa hetkeksi ?

En sinuna Helli olisi huolissani. Mulla ei oo enää aikoihin tullu kerääjiin maitoa, mutta poika saa silti tarpeeksi ravintoa ja kasvaa upeasti. Niin no.. saattais multa vähän tulla kerääjään maitoa, jos muistaisin sen laittaa.. paita mul on märkä sit. Ja ehkä sun vauvalla on nyt tankkauskausi, jotta maidontulo tulee varmistettua. Kokeile rauhoittaa vauvaa tutilla tai jollain hyväksi havaitulla keinolla, ja tarjoa sitten tissiä uudestaan. Toivottavasti vauvasi jaksaa imeä, vaikkei niin helpolla maitoa nyt tulekaan. Mä oon kokenut yhden pitkän jakson iltatankkausta ja jokin aika sitten oli pari iltaa, kun vähän rähisi poika tissin kanssa ja roikku puolen tunnin välein tissillä. Nyt taas on kaikki hyvin ja maitoa tulee. Tosin täysien rintojen tuntua ei ole ollu nyt pariin päivään, mutta aina kun poika on tissillä, niin kyllä kuuluu nielemistä ja maisketta. Ja se lussun tuntuinen tissikin ruikki maitoa ympäriinsä, kun poika päästi irti.
Luotat itseesi ja olet kärsivällinen.. luulen, että toi menee ohi. Mut jos väsyt, nii anna pullosta. Pitäähän sunkin jaksaa.. :)

Muokattu viimeksi:
Huoh, täällä on alettu heräilee öisin taas syömään. Onneks vasta 4-5 aikoihin, mutta kuitenkin. No eipähän kerkee niitä "silikoni"tissejä tulemaan. :D

Mua ihmetyttää kun moni puhuu iltatankkauksesta, mut ei meillä sellaista ole oikeastaan koskaan ollut. Poika syö läpi päivän tasaisesti noin 2-3 h välein eikä ennen nukkumaan käyntiä mitenkään poikkeuksellisesti. Oliskohan siinä syy siihenkin, että yölläkin poika syö melko tiheesti eikä nuku pitkiä pätkiä vaan pisimmillään yhden neljän tunnin jakson alkuun.

Paha sanoo.. lapset on erilaisia. Ei se ennenkuulumatonta ole, että toinen tankkaa ja toinen ei. Meillä syödään kyl päivisin aika tiheästi, varmaan siksi, kun poika liikkuukin niin kauheasti jo.. tänäänkin tarras matosta kiinni ja potki jaloillaan josko eteenpäin pääsisi. Kokeillaan kiinteitä viikonloppuna uudestaan, kun mieskään ei ole enää sit ylitöissä.. on sit hyssyttelyapua, jos menee illalla taas masu sekaisin.

hillevi Näin juuri epäilen meilläkin olevan, yhtenä iltana itse oma-aloitteisesti tungin tissiä suuhun vähän väliä ja poika nukkuikin yön paljon pidemmillä unilla kuin normaalisti. Esikoiseni taas söi iltasin ihan hirveitä määriä ja maha oikein paisui. Tiedettiinki mahan koosta, koska tyttö käy yöunille ja ei siis koskaa syöny öisin. Lapset on niin erilaisia.

Kiitos vinkeistä! Tutti ei kyllä tepsi, Tyypin mielestä se on ihan huijausta, sylkee sen heti pois. Tyyppi pitää mua ihan huvituttina, ja iltaisin kun on tauotta kiinni, ei vain jossain vaiheessa enää heru maitoa, niin kuin tulee jos ehtii vähän olla irti ja kaivata.

Meillä loppui imetys, pitkien raivareiden saattelemana. Haikeeta. Tuttiakin poika syö huonosti, välillä on suorastaan loukkaavan oloista tarjota tuttia.

Vieläkö täällä on muita, jota täysimettää? Vai oonko mä ainoa?

Hirveen hyvin meillä ainakin poika kasvaa ja jaksaa olla. Parissa viikossa tilanne tasoittui niin, että parin, kolmen tunnin välein syö, kun aiemmin saattoi paljon tiheämminkin tissitellä. Ja nukkuu yöt älyttömän hyvin. Kerran herää tissille, syö ja jatkaa unia. Tuossa toissayönä hän meni unille kymmeneltä illalla ja heräsi kuudelta tissille ja uinui vielä puol yhdeksään. Vähänks tää äippä saa ruhtinaallisia yöunia. Ah.
Päivisin touhuaa ja valvoo monta tuntia putkeen tyytyväisenä ja ryömii jo muutaman sentin eteenpäin. Maistatin teelusikallisen tänään uutta hedelmää välipalalla mut tissi sille maistuu edelleen parhaiten. :)

Luin äsken hyvän artikkelin eräältä imetystukihenkilöltä. Siinä puhuttiin juuri näistä tiheän imun kausista ja siitä, miten vauvan kasvu vaikuttaa imetykseen tms. Sain hyvää tukea jutusta ja itseluottamusta. :)

Voi haikeus sitä aikaa kun imetti. Loppui ennenkuin vauva oli 3kk ja täsyimetys ei onnistunut ollenkaan.

Siinä on oma helppoutensa ja samalla sitoo paljon. Minuakin surettaisi, jos imetys olisi jo ohi.. toivon, että saan imettää kiinteiden ohessa vielä usean kuukauden.

Itse imetän niin paljon kun maitoa tulee ja tissi maistuu. korvikkeet ei ole koskan maistunut poitsulle.
Noita pöperöitä annan lisäksi, kun ei pysy pelkästään maidolla nälkä pois kauaa ja muutenkin tuntuu että maitoa ei tule niin paljoa kun ennen.
Koitan pumppailla maitoa, jotta pysyisi maidon tulo edes jotenkin aktiivisena... viime yönä kun poika nukkui aamu viiteen syömättä ja sillonkin otti vaan pikku imut niin meinasi tissit räjähtää. Pumppasin satsit pois pakkaseen :)

Mahtavaa! Tosi kiva, että poikasi syö kuitenkin maitonsa tissistä kiinteiden ohella. Enhän mäkään kai täysin "täysimetä" jos lasketaan noi satunnaiset maistelut pari kertaa viikossa, mut meillä pojan jytky pysyy pitkäänkin tyytyväisenä vielä pelkällä maidolla.. vaikka onkin jo varmaan yli 69cm pitkä ja painaa 9kg. :D Mut niinhän ne täysimetetyt lapset kasvaa kovaa vauhtia, kunnes puolen vuoden iässä se kasvu viimeistään tasoittuu. :)

Kyllä tuo imettäminen on itselleni kaikista luonnollisin tapa on ja se on ihanaa :)
Kyllä oot Snibbu hyvän kokoisen pojan saanut kasvatettua tissillä! :) Innolla odotan meidän 5kk neuvolaa parin viikon päästä niin näen paljonko meidän pötkö on kasvanut. Pituutta on ainakin tullut paljon kun meinaa äp:n ruskea vanuhaalari olla lyhyt ja hetki sitten se oli iso:eek:

Kyllä mäkin pääasiassa imetän. Annan yhden kerran päivässä maisteluannoksen jotain kasvissosetta normaalin maitoannoksen jälkeen ja toisina päivinä saatan jättää senkin välistä. Ainakin 5 kk neuvolaan sovittiin menevämme näin. En oo vielä suunnitellut imetystä sen pidemmälle, mutta luulen, että yritän lähemmäs vuoden ikää imettää. On se jotenkin rauhoittavaa itsellekin, kun pienen saa rauhoittumaan rinnalle ja toinen siinä niin tyytyväisenä syö. Tosin aina ei ole näin kun on tässä ollut tätä lakkoiluakin viime aikoina.

Takaisin