Imettävät kuumeilijat

Nii sanoppa muuta. Ja mulla jo ikää sen verran et sit pelottaa se fakta et oikeesti kropan pettäminen on oven takana. Et missä kohtaa nää olot on imetyksen aikaansaamaa ja missä sit oikeesti vikaa. Pitääkin pyytää jostain luget loppukiertoon.. jos se auttais. Vuotokin nii runsas et vaikuttaa jo hemppariin

@turotus mulla kun kierto ei toiminu kakkosesta 1,5v ja tästä kolmosesta 10kk:n. Mä taisin erehtyä molemmissa tapauksissa kerran testaamaan. Olot oli pitkään täysin identtiset raskaana olemisen kans mut menkkoja ne oireili ja sit ne alkoi siitä kuukauden-kahden sisään. Itse tosin ”tunnistin” ettei kyse oo raskaudesta siitä et mua ei pallellu eikä ollu kunnolla lämmöt koholla vaikka muuten kaikki olot oli hyvin identtiset paksuna oloon. Oksetti ja hajut kävi nenään, heräsin öisin pahaan oloon jne. Sit myös testailin ajoittain ovistikuilla. Siitäkin tiesin etten oo raskaana kun tikut pysyi haaluina.

En mäkään enää mikään poikanen ole, mutta toistaiseksi ei ole löydetty mitään premenopaussiin viittavaa. Oon jo alkanu epäilee, et olisko endo tjn, mut en tiedä. Vetelen myös lisärautaa, eihän tästä pian mitään tuu, kun kaiken kuukautta joutuu kulkee vaippa housuissa.

Mut lugesteronia suosittelen, saa joka kierrosta tiputtelun katki (mikä mulla siis alkaa ovulaatiosta ja kestää kp1:een).

Minä juuri tänään pääsin sanomasta, että olisin raskauteni osannut arvata jo vuorokausirytmin aikaistumisesta. :rolleyes: Pahamaineinen yökukkuja käy yhtäkkiä itsestään heräilemään varhain aamulla ja nukahtamaan alkuillasta. :wideyed: Saa nähdä, tapahtuuko taas, jos vielä tärppi siunaantuu. Toki nyt esikoinen sekoittamassa asetelmaa.

En mäkään enää mikään poikanen ole, mutta toistaiseksi ei ole löydetty mitään premenopaussiin viittavaa. Oon jo alkanu epäilee, et olisko endo tjn, mut en tiedä. Vetelen myös lisärautaa, eihän tästä pian mitään tuu, kun kaiken kuukautta joutuu kulkee vaippa housuissa.

Mut lugesteronia suosittelen, saa joka kierrosta tiputtelun katki (mikä mulla siis alkaa ovulaatiosta ja kestää kp1:een).
Joop. Käväisin sit gynellä. Vuoteluihin selvisi vissiin kaks mahd syytä. Ns adenomyoosi eli kuin endo mutta kasvaa kohtulihakseen. Raskaudet ja ikä tekee. Ei mul oo ennen ollu mitää endoja tms. Hankala diagnosoida ultralla mutta kuulemma viitteitä vähän olisi. Tekee tisiaan kipuja ja runsaat vuodot.
Sit siel oli piilevänä tulehdusta joka selittää osin sen ettei menkat loppunu nätisti vaan tuhrasivat viel muutaman pv. Ei hajuja eikä mitään muuta viitetttä, mut labrassa näkivät tulehdussoluja. Se on hoidettava nyt ekaksi pois, mikään raskaus ei oikein ala ylipäätään ennen sitä koska pelkästään ph on vääränlainen. Lisäksi provosoi limakalvojen kuivuutta ja se oikeastaan ainoa oire noiden tuhrujen lisäks.
Sit siel näky (kp17) 10-13mm kokoinen munasolu ja 7mm limis eli ihan toimiva värkkinen noin muuten. Eli ei sinänsä mitään merkkiä et hormonit olis matalat. Ainoa toki et mulle tyypillisesti ovisplus tulossa taas vasta muutaman pv sisään. Kakka vaan et tää kierto menee ny huti ton ab-kuurin takia. Pläh.

Yh, täällä alkoi menkat. Oli oikeasti ihan semmone raskausolo kaikkine palelemisiin päivineen :sorry:
Tosi runsaat menkat ollu nyt parissa kierrossa ja semi lyhyttä kiertoa. Nyt tais olla 26

Sharmander, hyvä, että munasolut ja limis ovat kunnossa. Tulehduksen parannuttua taas mahiksetkin paranee.:thumleft

Mulla oli eilen ihan järkyttävää vuotoa. Piti kotia juosta puistosta lapsi ja sen lelut kainalossa, tamponi ulos puskien. :wtf: Sori...
Onneksi pahimmat hulahdukset tulivat työajan ulkopuolella. Ja onneksi mulla oli mustat housut...

Ihan huimasi taas eilen, kun vuoto oli niin kovaa. Kävin kuitenkin työterveyden kautta ferritiinimittauksessa väsymyksen
takia, kun hemppakin on aika alarajoilla. Loppuviikosta pitäisi tulla tulokset.

Sharmander, Harmi, että tää kierto menee huti, mutta ensi kierrosta sitten tärppi kun tulehduskin taltutettu, eikös :woot:

Terhie, pahoittelut menkoista :sad001

Pronssi, runsas vuoto on kyllä rasittavaa, mulla ainakin kuukuppi on ollut vähän parempi kuin tamponi, ei oo tarvinnut ihan joka tunti tyhjäillä. :depressed:

Taitaa olla aika yleistä että synnytyksen jälkeen vuoto runsastuu? Ristiriitaista kun toisaalta odottaa että koska kierto palaa ja toisaalta haluaisi olla mahdollisimman pitkään ilman sitä niagaraa.

Joop. Käväisin sit gynellä. Vuoteluihin selvisi vissiin kaks mahd syytä. Ns adenomyoosi eli kuin endo mutta kasvaa kohtulihakseen. Raskaudet ja ikä tekee. Ei mul oo ennen ollu mitää endoja tms. Hankala diagnosoida ultralla mutta kuulemma viitteitä vähän olisi. Tekee tisiaan kipuja ja runsaat vuodot.
Sit siel oli piilevänä tulehdusta joka selittää osin sen ettei menkat loppunu nätisti vaan tuhrasivat viel muutaman pv. Ei hajuja eikä mitään muuta viitetttä, mut labrassa näkivät tulehdussoluja. Se on hoidettava nyt ekaksi pois, mikään raskaus ei oikein ala ylipäätään ennen sitä koska pelkästään ph on vääränlainen. Lisäksi provosoi limakalvojen kuivuutta ja se oikeastaan ainoa oire noiden tuhrujen lisäks.
Sit siel näky (kp17) 10-13mm kokoinen munasolu ja 7mm limis eli ihan toimiva värkkinen noin muuten. Eli ei sinänsä mitään merkkiä et hormonit olis matalat. Ainoa toki et mulle tyypillisesti ovisplus tulossa taas vasta muutaman pv sisään. Kakka vaan et tää kierto menee ny huti ton ab-kuurin takia. Pläh.

Olis itellä kans ens kuussa tarkoitus uudestaan ultraan. Olin toukokuussa, jolloin sain lugesteronit loppukierron tiputteluun. Sillon oli 2kpl 18mm folleja oikealla, limis kunnossa ja arvioi että ovulaatio on pian tapahtumassa. Mitään poikkeavaa ei silloin näkynyt. Myöskin kaikki verikokeet yms. On ok. Mutta jossainhan se vika täytyy olla, ei minulla mee päähän miten tää vuotelu vois olla normaalia. Toivottavasti sulla helpottuu sen ab-kuurin jälkeen!

Kiitos kaikille :smiley-angelic003
Ärsyttää vaan.. lääkäri sanoi (kun alko ahistaa mistä tämmönen tulehdus voi tulla) että imetyksen aikaan kuivat limikset altistaa. Ja kuukuppi voi vähän lisätä riskiä jos yhtään huolettomamin käy tyhjäämässä (esim mökkiolosuhteet). Ärs. Enpä olis kyl mistään itse tajunnu tulehdusta. Ei ollu mitään klassisia oireita ja olen tosi tarkka hajujen jne kans :confused:

No ja joo sekin on vissiin yksi potentiaalinen syy runsaille vuodoille että luteaali jää esim imettäessä lyhyeksi ja limakalvo ei käy läpi oikeita vaiheita kierron aikana, keltarauhanen on huono ja limis jää hötöksi (keltsi tiivistää sen loppukierrossa oikeanlaiseks). Et sikäli kai tämä imetys+runsaat menkat voi olla ihan normaaliakin vaik mulla runsasta on ilman imetystäkin:oops:.. tosin myös silloin luhyt luteaali. Pläää

Pronssi kerrohan sit verikoetulokset :happy:!

Minä nyt olen tällainen "tjot"-kuumeilija, ja imetän edelleen. Ikää 45v, joten taitaa kuumeilukin olla turhaa, mutta katsotaan, onko luonnolla jotakin tarjottavaa. Toivohan on mennyt jo ajat sitten, että enää raskaaksi tulisin luomuna, mutta eipähän tarvitse miettiä sitten aikanaan, että miksi ei edes kokeiltu.

Tuota olen kyllä välillä miettinyt, miten imetys vaikuttaa loppujen lopuksi, mutta en ikinä muista/ehdi hakea siitä lisätietoa. Kiitos Sharmander tiedosta! :) Imetän poikaa edelleen 2-4 kertaa vuorokaudessa.

Minä nyt olen tällainen "tjot"-kuumeilija, ja imetän edelleen. Ikää 45v, joten taitaa kuumeilukin olla turhaa, mutta katsotaan, onko luonnolla jotakin tarjottavaa. Toivohan on mennyt jo ajat sitten, että enää raskaaksi tulisin luomuna, mutta eipähän tarvitse miettiä sitten aikanaan, että miksi ei edes kokeiltu.

Tuota olen kyllä välillä miettinyt, miten imetys vaikuttaa loppujen lopuksi, mutta en ikinä muista/ehdi hakea siitä lisätietoa. Kiitos Sharmander tiedosta! :) Imetän poikaa edelleen 2-4 kertaa vuorokaudessa.
Oi kiva saada ikäseuraa! Kerro lisää!? Onks sulla siis luomubaby? Mä olen siis kans 43 ja sinänsä luulen et mun kortit on jo katsottu

Oi kiva saada ikäseuraa! Kerro lisää!? Onks sulla siis luomubaby? Mä olen siis kans 43 ja sinänsä luulen et mun kortit on jo katsottu

Ei ollut luomu tämä ensimmäinen, lahjamunasolulla sai alkunsa :) Jo vuonna 2016 meni pieleen omilla soluilla IVF, joten tuskin siellä enää toimintakelpoisia nytkään on :)

Täällähän tuntee itsensä nuoreksi melkein 37-vuotiaana. :p

Tulipas ne verikoetulokset sitten. Ei ihme, että tuntuu aivot olevan sumussa, kun ferritiini on alle 15...
Ymmärtääkseni useamman kuukauden homma on saada varastoraudat nousuun. Lääkäri soittelee
tuloksista vasta myöhemmin, mutta netistä kävin lukemassa. Jospa hän määrää arvojen tarkastuksen
loppuvuodelle. Jospa raskautumismahiksetkin nousevat, kun rauta-arvot nousee. :rolleyes:

Pronssi. Eih. Tota mäkin vähän pelkään et mulla on näillä vuodoin sama tilanne. Ystävällä ferritiini oli 17 ja sai kahden vuoden raudansyönnillä nousee 50. Hitaasti nousi koska menkat vei aina rautaa alas.
Mä en koskaa aikanaan mitannu ferritiiniä koska lääkärit ei pitäneet oleellisena. Ei vaikka hemoglobiini hipoi 100 enkä raskautunut. Sittemmin söin niitä e-pilsuja 2v putkeen eikä menkkoja tullut kertaakaan. Ferritiinin mittautin sit omakustanteisesti ja se oli 63. Eikä kyl ollu aivosumuakaan. Ja raskauduin sit siitä kierrosta. Sattumaa tai ei. Nyt mä oon kyl aivan loppu kuukautisten jäljiltä :sad001

Täällähän tuntee itsensä nuoreksi melkein 37-vuotiaana. :p

Tulipas ne verikoetulokset sitten. Ei ihme, että tuntuu aivot olevan sumussa, kun ferritiini on alle 15...
Ymmärtääkseni useamman kuukauden homma on saada varastoraudat nousuun. Lääkäri soittelee
tuloksista vasta myöhemmin, mutta netistä kävin lukemassa. Jospa hän määrää arvojen tarkastuksen
loppuvuodelle. Jospa raskautumismahiksetkin nousevat, kun rauta-arvot nousee. :rolleyes:
No on kyllä mennyt ferritiini matalaksi, toivottavasti lähtisi hyvin nousuun rautakuurilla :)

Äh. Tänään kp20 ja ovistikku lähes plus. Näyttäs et menee linjassaan ultran ja entisten ovisten tai ainakin ovistikkujen kans. Kumma vaan niin tänään lämmöt jo tosi korkealla ja palelee :meh: kuitenki 100% varma ettei ennen tätä oo voinu mitään tapahtua ultran ja tikkujen mukaan. Siis lähinnä taas huomaa ettei lämmötkään enää kerro mitää :mad: Mul on ennenki ollu tällaisia höpökiertoja et lämmöt sahailee vaan edes takas. Varmaan imetyksen tiheyden tms mukaan, en tiedä.
Toki lääkekuuri estää piinailun mutta olishan tuo ollu hauska tietää. Sen lisäks ne luget pitäs alottaa kohta kokeeksi, sain semmosetkin gyneltä

Äh. Tänään kp20 ja ovistikku lähes plus. Näyttäs et menee linjassaan ultran ja entisten ovisten tai ainakin ovistikkujen kans. Kumma vaan niin tänään lämmöt jo tosi korkealla ja palelee :meh: kuitenki 100% varma ettei ennen tätä oo voinu mitään tapahtua ultran ja tikkujen mukaan. Siis lähinnä taas huomaa ettei lämmötkään enää kerro mitää :mad: Mul on ennenki ollu tällaisia höpökiertoja et lämmöt sahailee vaan edes takas. Varmaan imetyksen tiheyden tms mukaan, en tiedä.
Toki lääkekuuri estää piinailun mutta olishan tuo ollu hauska tietää. Sen lisäks ne luget pitäs alottaa kohta kokeeksi, sain semmosetkin gyneltä

Mulla ne on kyllä toimineet sairaan hyvin noihin loppukierron vuotoihin. Nyt oon syyskuussa menossa uudestaan gynelle, kun tässä kierrossa vuodot alkoikin jo heti melkeen menkkojen jälkeen:( on tää niin tuskaista, kun ei voi kroppa toimia normaalisti:( niistä lugeista vielä, että keltsin buustaukseen kun ovat, niin on kyllä mulla ainakin tullut vähän "raskausoiretta" niistä. Hormoninäppyjä, rintojen aristusta, turvotusta. Yhtään plussaa en siis oo silti saanut. Mutta toivottavasti sä pian saat:Heartred

@Nipanderi totta. Mä olen niitä kans hoidoissa aikakaan käyttäny ja tulee kyl jos ja mitä oireita :sour: toki annokset oli viel isompia, usein 3x200mg tai 2x400mg. Toivon tosiaan et napakoittais sitä hitsin vuotos, siihen tarkoitukseen en ookaan syöny vielä
Ja sympatiat. Olishan se unelma jos kroppa toimisi kuin oppikirjoissa :sorry:

Eilen illalla tuli tummin viiva ja aamulla viel samanmoinen mut ihan ku jo haalumpi. No tällä ei merkitystä. Kumpikaan ei ollu kunnolla tummempi ku kontrolli (niinku itsellä yleensä) ja rfsu pysy edelleen hailuna. Eikä muutenkaan tietysti alakerta oo vastaanottavainen eikä toinen puolisko saatavillakaan :wacky: lämmöt noususuunnassa eli ei mitään käryä kropan vaiheesta. Jos en tikuttais tai olis käyny ultrassa olisin varma et ovis oli 2pv sitten :wink:hilarious:

Takaisin