Imettäminen

Luulin jo että oon seonnut täydellisesti mutta ehkä tää munkin itkuisuus liittyy tähän maidonnousuun. Vaikka unta on tullut tosi vähän niin hormonit pitää huolen et ei oo kuitenkaan sellainen olo et vois esim nukkua monta tuntia putkeen :D
 
Kyllä se itku tuli mullekin kun maito nousi rintoihin. Itkin ihan mitättömistä asioista. Katselin vauvaa ja itku tuli, luin onnittelukortteja itku tuli, katselin kamerasta valokuvia itku tuli... eli kuulunee asiaan. :)
 
Samaa linjaa täälläkin. :) Kotiutumispäivänä tuli iso itku kun pääsi kotiin ja samaan aikaan maito alkoi notkistua ja nousta.

Mites toi lypsetyn maidon säilöntä meni: jos lypsän esim kaks satsia päivässä, saiko ne pistää heti samaan astiaan ja pakastaa? Vai pitikö ne jäähdyttää erillään ja sitten viileänä yhdistää? Ja kauas se nyt jääkaapissa säilyi, 3vrk?
 
Piti erikseen jäähdyttää mut sitten sai yhdistää. 2vrk:tta säilyy jääkaapissa jossain luki vain 1vrk. Tunti huoneenlämmössä ja 3kk pakastimessa.
 
Se mun eilinen kotiutumispäivä ei kyllä mennyt niin ruusuisesti kun voi kuvitella. Halusin juosta sairaalasta pois ahdistavan huonekaverin takia, mies oli varpaillaan kun olin äkäinen ja itkuinen eli meidän välillä oli vähän jännitettä. Sit kotona itkin kasassa varmaan kaksi tuntia ja alin friikata että en kestä enää uutta yötä ja et haluun takas sairaalan turvaan.. Aivan kaamee hormonimyrsky! Nyt naurattaa kun ajattelen eilistä iltaa. Mies-parka oli varmaan aivan pihalla mitä tapahtuu kun oli vaan super iloinen kun päästiin kotiin. Vähän hävettää, että jos pilasin häneltä kotiutumispäivän riemun.
 
Mä ihmettelin ekoina viikkoina aina ku aloin imettää, ku tuli joka kerta todella omituinen olo, sellanen vähä niinku pohjaton suru tai syyllisyyden tunne! Olin jo ihan paniikissa miks musta tuntuu tältä ja mitä tää on, mutta netistä sit luin että ihan normaaleja tuntemuksia ku maitoa alkaa herumaan! Hormoneihin siis liittyy. Ihmiskeho on kyllä perin kummallinen :D
 
Ollaan oltu vasta päivä kotona ja nyt jo ihmettelen, miksi ihmeessä en ole hankkinut kunnollista imetystyynyä vasta kuin tälle neljännelle. Ihan mielettömän kätevä tuollaisen vastasyntyneen rääpäleen imetykseen ja näyttipä tuon päällä päiväunetkin hyvin maistuvan.
 
Mä oon kans vasta tälle neljännelle hommannut imetystyynyn.. huomenna pääsee testaamaan sitä :)
 
Nänninpäät huutaa hoosiannaa! Yritän rentouttaa kroppani tässä imettäessä mutta pingotun lähes joka imulla eikä auta rentoutumaan kyllä nämä supistuksetkaan jotka tulee samalla ja aiheuttaa hulahtelua ja vessahätää ja selkäkipua.
Mulle neuvottiin kerran salissa ja kerran osastolla asento missä oli hyvä imettää eikä satu mutta mun on ihan mahdoton saada sitä asentoa toimimaan ilman että joku asettelee mua ja vauvaa. Yritän huomenna vielä kaikessa rauhassa. Nyt yön pikkutunteina yritän vain niellä kipua.
Eilen sorruin kahdestikin korviketilkkaan kotona, kotiintullessa vauva oli ollut niin monta tuntia syömättä kun vaan nukkui koko päivän niin aattelin ekstran vähän piristävän sitä, yöllä YRITIN antaa tilkan kun molemmat tissit oli syötetty enkä kestänyt enää kipua mutta se tuntui pyörivän sillä sit koko yön nielussa vaikka röyhtyyttelinkin.
Mutta jotain postiivista: nukuttiin 12-->04 asti syömättä. Mulle sopii kyllä jos peräti tän verran saa nukkua. Toisin kuin veljensä joka huus ja kitis yöt läpeensä, tämä neiti ottaa hyvin iisisti ja ääntä lähtee vasta kun kunnolla ottaa pattiin. :)
 
Mitä pahaa siinä korvikkeessa on?

Mä oon ihan paiseessa täällä. Vauva imi koko eilispäivän tiheästi. Illalla kaikki maidot tuli pukluna ulos koko ajan. Sain nukkumaan lopulta tutin avulla ja nyt nukkunut neljä tuntia putkeen. Pitäiskö jo herätellä..varsinaisesti hännon viimeksi syönyt kunnolla kymmeneltä.
No nyt hän heräsi itse.

Niin mikä siinä on että kun itse syöttää vauvansa tunteekin itsensä kunnon äidiksi ja korvike on paha kakkonen ? Tämä ei nyt mitenkään edelliselle..ihan omiakin mietteitä. Tää on varmaan mulle sama kuin tuo tutti.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei ole mitään korviketta vastaan, esikoinenkin sai sitä lisänä jo hyvin varhain varsinkin helpottamaan unettomia öitä. Olisin vaan toivonut etten näin kahdenpäivän ikäiselle tarviis antaa. Huoli vaan kun on niinkuin jokaisella mammalla että riittääkö se oma tuotanto pitämään vauvan hyvävointisena ja virkeänä. Pissiäkin tullut tytöllä kovin vähän niin luulen että tänäänkin paikkailen tilannetta korvikehuikilla jottei pääsee kuivumaan ainakaan.
 
Mun pojulla tuli varmaan kaksi pissavaippaa päivässä alussa. Nyt on mennyt toisinpäin eli 2 kakkavaippaa päivässä. :) Neuvola sanoikin että pissa on hyvä merkki siitä että maitoa tulee tarpeeksi.
 
Hiton imetys sanon vaan. Saatiin heti ekasta imetyksestä oikea imuote ja kaikki meni suht mukavasti. Mitä nyt sattui aluksi aivan penteleesti. Nyt kotona ollessa kipu on ollut, etenkin vasemman rinnan kohdalla, koko imetyksen aikaista ja äsken sitten huomasin vauvan naaman olevan hieman veressä.. Taitaa se oikea imuote olla nyt historiaa. Pikkasen ottaa päähän! Miten rinnasta edes saa sellasen hampurilaisen kun se on niin pullea ja täynnä maitoa? Ennen maidonnousua se onnistui tosi hyvin, mutta koita nyt tällaista jalkapalloa litistää.

Olen käytännössä imettänyt nyt kyljelläni, olisiko istualtaan parempi imuotteen korjaamiseen? Jotenkin en saa siihen niin hyvää touchia. Harmittaa kyllä eniten mun tissin puolesta! Toivottavasti haava ja verenpurkaumat parantuis nopeasti.
 
Kyllä itse puristan tissin vauvan suun suuntaisesti hampurilaiseksi ja ohjaan suuhun. Istualteen yleensä imetän. Joskus on helpompi niin että istuu selkä suorassa jolloin tissit roikkuu, siitä vauva joskus itse nappaa nännin suuhunsa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: jnk
Tämä on kyllä melkoista kamppailua tämä imetys. Menee kaikki voimat sen ajatteluun ja suorittamiseen. Mun tissit on sen malliset ettei vauva saa otetta ilman rintakumia ja ellei maitoa tule heti niin seurauksena järkyt rintaraivarit. Lypsämällä en tissejä saa läheskään niin tyhjäksi kuin imettämällä ja rinnat on koko ajan kovat. Olen jo myöntynyt antamaan välillä korviketta pumpatun maidon lisäksi, kun ei vain jaksa enää ja vauva uhkaa kuivua. Eniten ahdistaa se, miten paljon neuvolassa puuttuvat omiin valintoihini.
Lisäksi on pientä lämpöä ollut eilisestä, kun maito on alkanut kunnolla nousemaan. Voi ahdistus!
 
Pakko ens kerralla koittaa tota istualtaan imettämistä. Onneks toinen tissi on sentään toimintakykyinen. Ottaa kyllä päähän ihan sairaasti tällanen takapakki.

Onneks sentään imu toimii ja rinnat tyhjenee hyvin. En tie pitäiskö sit vaan hakea se pumppu kun toi toinen nännipiha vuotaa verta hieman
 
Tietty neuvolassa ajattelevat lapsen parasta. Se raivoaminen ei välttämättä ole raivoamista vaan vauvan herutus"tanssia".
 
Meidän rääpyskä tankkaa nyt illan kolmen tunnin välein ja yöllä nukkuu jopa seitsemän tuntia putkeen, eli ruhtinaalliset unet ollaan iskän kanssa saatu. Kovan työn jouduimme minä sekä vauva tekemään koko imetyksen käynnistämiseksi, kun oli teholla viisi eka elinpäivää pulloruokittu kellon kanssa silloinkin, kun ei edes pyytänyt ruokaa. Kuuden päivän vanhana veti 70ml kerralla. Pelkkä tissille oppiminen on ollut rintakumin kans taiteilua. Maito ei mulla veläkään aivan riitä jos esim unohdan syödä itse hyvin. Lypsykonetta oon laulattanut. Myös tuntuu että haavakivun kans taistelu vaikuttaa välillä. Vinkkejä maidon nousuun?

Joo ja nyt söi lypsettyä pullosta 110 ml, huh!
 
Kiitti Hepsuli linkistä! Tuoltapa löytyi jos vastausta kysymykseeni, että tihempään pitää imettää jotta maitomäärä nousisi.
 
Takaisin
Top