Imettäminen

Ai en ole huomannut että haisisi. Sitä ihmettelin miksi se on niin makeaa. Tosin munkin maito oli makeahkoa. Miestä ällötti kun maistoin omaa maitoani. :D
 
Täällä tyttö on ollu syntymästään asti haasteellinen syötettävä versus isoveikkansa. Tää ei oikein osaa aukaista suutansa kunnolla ja sitä eilen kovasti osastolla yritettiin hoitajien kanssa reenata milloin mitenkin.

Illalla tyttöä oikein saatu syömään lisämaitoakaan ja lääkäri tsekkas typyn ja sillä olikin sit jääny sydämeen/keuhkoihin vielä semmonen tila et se ois vielä vähän niinkuin kohdussa vaikkakin on jo syntynyt. Tyttö meni illalla vauvateholle ottamaan lisähappea ja minä vietin vielä yön synnyttäneiden osastolla. Koin sen paremmaksi oman jaksamisen kannalta ym.

Tällähetkellä typy todellakin vain nukkuu ja nukahtaa kesken syöttämisenkin. Siksi pyritään tekemään niin että aluksi tarjoan rintaa, sitten pulloa ja sen jälkeen vielä loppumaito nenämahaletkun kautta. Välillä koitan pumpata omaakin maitoa vauvalle.

Aina elämä ei mene ihan niinkuin alunperin ajattelee, siksi on hyvä ettei tee liian tarkkoja suunnitelmia.
Ruokailut menee täällä siis ihan tilanteen mukaan vaihdellen.
 
Meillä tätä taivalta vasta lähes vuorokausi takana ja meitin tyttö on myös uneliasta sorttia. Pitää herätellä ruokailemaan. Maito on noussut, mikä on positiivista.
 
Mun poika myös alussa nukahteli tissille. Sitten puhallettiin viileää ilmaa kasvoille, hierottiin kämmentä, jalkaa, selkää jne. mitä tahansa että saatiin vauva pysymään virkeänä. Sairaalassa heräteltiin myös korvikkeella, lääkeruiskulla sitä ja sitten tissi suuhun. Kyllä se siitä sitten paremmaksi muuttuu. Poika vielä välillä nukahtaa kesken, mutta herää kyllä nopeasti kun siirrän pois sylistä.
 
Selittäkää joku nyt tiheän imun kausi niin että mieskin sen tajuaa ilman että luulee mua jotenki vajavaiseksi äidiksi. "vauva tilaa maitoa kun sitä ei saa sulta tarpeeks"
 
Rinnoissa on just sen verran maitoa kuin vauva tarvii. Liika voisi aiheuttaa esim rintatulehduksen. Vauvan kasvaessa tiheän imun kaudella vauva ilmoittaa äidin rinnoille, että voivat lisätä tuotantoa. Vauvan juodessa tuttipullosta maitonsa annetaanhan silloinkin vauvan kasvaessa isompia määriä, kun huomataa, että aikaisemmin annettu määrä ei riitäkään ja joudutaan antamaan lisäannos. Meneehän missä tahansa tehtaassa tovi ennenku kasvaneeseen kysyntään pystytään tuotannollisesti vastaamaan!
 
Huoh. Tästäkin saatiin maailman sota aikaiseksi. No noin mä sen selitin..ja ei vaan tajua. No olkoon tyhmä, vois vaan pitää ajatukset itellään. Nykyään ku poika huutaa mies on aina sitä mieltä että nyt on kuumetta. Ei oo vielä oppinut että vauva itkee kaikesta kun se on vauvan ainoa kommunikointi keino.

Hitsi ku tekis mieli jotain rasvaista ruokaa. Imettänyt koko päivän.
 
Pääsin myös nyt tähän imettämisen ihmeelliseen (ja kivuliaaseen) maailmaan! :) Poika otti heti synnytyssalissa oikean imuotteen ja sain heti siis imetyksen onnistumaan. Tää on kans vähän sellanen nukahtelija ja viime yönä Hepsulin puhellustekniikka pelasti mut!! Vielä kun noi nännit ei olis niin julmetun kipeät..
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on ihmetelty imettämistä nyt lauantaista asti.. Maito nousi hyvin, mutta rinnat niin nyt niin pinkeät, että joutuu rintakumilla avittamaan. Aamulla kun syntyi, niin jouduttiin vähän hörppyyttämällä herättämään nälkää päivällä, kun ei huvittanut imeä.

Tänään kotiuduttiin ja heti iski kysymyksiä: nyt on aloitettu puklailut ja tuotos on kovin klönttisen oloista, johtuisko se ihan maidon rasvaudesta vai mistä ja onko ihan normaalia?
 
Arrmoa näitten rintojen kanssa! Nyt on ainakin maito noussut, joku hoitajakin heitti jotain kunnon Dolly Patron mallisista rinnoista..

Typyllä vielä vähän tuo imetys asia mietinnässä, välillä oon päässy pumppaamaan sille maidon pulloon. päässy ja päässy. Nyt on kunnon suihkumalliston rinnat, vaikka sitä koittanut kaikin konstein välttää. Pitäis vissii lopettaa juomasta että olis joku luonnollinen rajotin tähänkin vaivaan..
 
En tiedä onko oikea ketju, mutta ovatko muut huomanneet itkuherkkyyden lisääntyneen synnytyksen jälkeen, esim. maidonnousun yhteydessä? Ettei mulla vaan mitään masennusta ole.
 
En tie mistä tää johtuu mut oon nyt 9 tunnin sisällä itkenyt kolme kertaa.. Epäilin et johtuu tästä väsymyksestä mut toisaalta maito nousee samalla. Toivoton olo maata sairaalassa kun haluis vaan kotiin missä sais oikeesti levätä.

Hyvä puoli tässä on se et vauva voi hyvin ja imetys menee kans sujuvasti!
 
Mulla tuli myös itkut kun maito ekan kerran nousi. Sen jälkeen on joskus tuntunut etovan kun maito nousee. Kaikki normaaleja tuntemuksia.
 
Jnk ja Leina normaalia babybluesia ja hormonit toimii sillo ihan normaalisti kun itkettää :) odotellen milloin tässä itsellä alkaa se herkistyminen..
 
Herkistymistä täälläkin ootellaan. Ainakin muiden kohdalla oon ollut aika itkuherkkä synnytyksen jälkeen. Tän kohdalla ei oo sitä vielä tullut.

Imetyssujuu hienosti. Tää poika haluaa kokoajan rinnalle, mutta vastapainoksi on nukkunut molempina öinä tosi pitkän pätkän. Eilenkin oli jatkuvasti rinnalla 20.00-01.00, nukkui vain vartin pätkiä välissä, mutta sitten nukkuikin heräämättä 01-0730. Oishan tuo aika unelma, jos jatkaisi tuollaisia unipätkiä öisin kotonakin. Päivällä tää on nyt syönyt parin tunnin välein. Maito tuntuu olevan nousussa, auts.
 
Mä itkin myös esikoisen syntymän jälkeen lääkärin kotiinlähtötarkastuksessakin, isot maitoläiskät sairaalavaatteessa.. Eli varmaan itkuherkin olin just sillon kun maito lähti nousemaan.
 
Mä oon ihmetellyt kun oon nyt viimeisen viikon ollut todella itkuherkkä. Oon itkenyt ilosta ja surusta, mielialat ailahdelleet laidasta laitaan enkä meinaa päästä mihinkään tasapainoon. Nyt kun lueskelin tätä ketjua niin tajusin! Mullahan on maito noussut reilun viikon ajan. Esimaitoa ihan valuu välillä ja rinnat on tosi kipeät. Eli imetyshormonit vauhdissa jo vaikkei ole vauvaakaan vielä!
 
Takaisin
Top