Imettäminen

Joo, tässä vieroitussuunnitelmaa olen miettinyt, mutta hirveän vaikea tietää, että kuinka paljon on "pakko tyhjentää" ettei tule tulehdusta ja kuinka paljon "voi imettää" niin että maito kuitenkin loppuu. Ja sit vielä toi meidän vauva syö eniten yöllä..eilenkin mun oli pakko imettää aamuyöllä kerran, kun ei vaan ollut hereillä syödäkseen iltasella siinä vaiheessa kun totesin, että nyt on pakko tyhjätä. Hankalaa on, mutta jospa tää nyt jossain järkevässä ajassa ratkeaisi tää ongelma.
 
Meillä saa soittaa synnytyslaitokselle imetysongelmissa ja muissakin. Tarpeen mukaan ohjaavat puhelimessa tai ottavat imetyspoliklinikalle. Itse soitin aikanaan pakkautuneista rinnoista kuumeen kera.
 
Meillä ohje laitokselta oli, että rintatulehdus on sitten terveyskeskusasia.. Muut tulehdukset kuuluvat sairaalalle kyllä. Sain silti ohjeita ja lääkkeet maidon loppumiseen, kun lapsivuodeosastolle soitin kotiutumista seuraavana päivänä.
 
Huuh. En ilmeisesti sekoittanut mitään vaikka luovutinkin ja annoin korviketta. Maito nousee nyt nopeammin rintoihin. Tietysti siihen vaikuttaa myös se että kuinka usein vauva syö. Kuinka kauan taas ei ole nyt kauan eli ehkäpä hän saa sieltä lyhyessä ajassa maitoa enemmän. Päätin nyt että annan korviketta imettämisen rinnalla sen verran päivässä että itse jaksan olla ja hoitaa lastani. Tähän kantaan päädyin ystävien ja miehen tuella. Se ei voi tehdä minusta huonoa äitiä jos vain haluan että vauvani kasvaa ja voi hyvin ja minä jaksan häntä hoitaa. :) Täysimetys ei nyt vain ollut mun juttu.
 
Hepsuli, et todellakaan ole huono äiti tuon päätöksen takia! Tuo päätös tekee sinusta juuri parhaan äidin omalle lapsellesi!! Tuo on ainoa oikea asenne.
 
Hyvä Hepsuli! Varmasti teit oikean päätöksen imetyksen suhteen. Kyllä siinä todellakin pitää miettiä omaa jaksamista. Ei tarvitse olla mikään "supermutsi". Tsemppiä jatkoon :)

Mulla loppu toisen lapsen kohdalla imetys hänen ollessa 4kk iässä kokonaan kun sairastuin niin vakavasti etten kyennyt imettämään. Painokin tippu viikossa 10kg ja maidon tulo loppu sitten siihen paikkaan.. Kyllä harmitti kun tykkään imetyksestä ja olisin halunnut ainakin vuosikkaaksi imettää, mutta aina ei asiat mene niinkuin haluaa ja suunnittelee.
 
Juuri niin, ei imettämistä pidä pitää itseisarvona. Tärkeää on huolehtia omasta jaksamisesta ja lapsen tarpeista. Usein on vaikeinta muuttaa itselle asetettua tavoitetta. Tsemppiä hepsulille!
 
Tää on niin just tätä. Mä pähkäilen, miten maidon saisi loppumaan ja toinen miten maitoa saisi enemmän. Imetys on tosi usein vaikea juttu. Mun tilanne on ehkä vähän helpottamassa. Tänään vain yksi imetyskerta molemmista rinnoista. Kipu aikamoista, mutta kyllä sen lyhyen imetyksen ajan kerran päivässä kestää mieluummin kuin rintatulehduksen. Ja saanpa muistutuksen siitä, miksi olen tähän päätökseen päätynyt. Onko kellään muulla muuten imetyksen jälkeen sellaista syvällä tuntuvaa vihlovaa särkyä vai liittyykö sekin tähän mun outoon imetyskipuiluun? Mä toivon maidon nyt pian loppuvan ja tulehduksen pysyvän poissa tällä kerran päivässä tahdilla. Mun säkällä mun rinnat jatkaa iloisesti maidontuotantoa tälläkin imetystahdilla..no, ei se varmaan ole mahdollista. Pakko sanoa, että ekan lapsen kanssa jokainen herääminen ja itku aiheutti ahdistusta, kun imetys teki kipeää. Nyt syötän vauvaani pullosta ja hymyilen hellästi sylissäni olevalle pienokaiselle. Hiukka parempi mieli kuin imettäessä, kun pelkään murskaavani vauvan kivun iskiessä.
 
Sulla M&S ilmeisesti kipu kestää koko imetyksen ajan? Mulla käy aina kipeää, kun maito lähtee herumaan, mutta se on ihan hetkellisestä, joten sen kyllä kestää. Jos sitä jatkuis koko imetyksen, niin jäis kyllä imettämättä mullakin. Hattua nostan, kun oot esikoista pystynyt noin kauan imettämään.
 
Mulla on sellasta etovaa oloa just ennen imettämistä..silloin kun maito nousee rintoihin. Koin myös tiheän imun aikana neegatiivisia ajatuksia jotka kesti hetken..luin niistä imetyksen tuki ry:yn sivuilta että ovat ihan normaaleja fiiliksiä. Koin niistäkin huonoa omatuntoa. Koitin niin olla se supermutsi ja täysimettää ja vaikka ja mitä mut en mä vaan jaksa ja mun hermot ei kestä. Oon kerran sairastanut masennuksen enkä todellakaan halua sille polulle enää ikinä. Parempi huomata ennen kuin alkaa edes ne hälytyskellot soida. :)
 
Mulla oli aikamoista mielialan heittelyä esikoisen kanssa ja näin jälkikäteen aatellen kivut imetyksen kanssa oli varmaan yks iso tekijä siinä. Mulla kipu oli välillä vähäisempää, mutta ei muistaakseni kokonaan poissa ikinä. Nyt alle vuorokaudessa kipu tuli ihan valtavaksi, vaikka vauva nukkuikin pitkän pätkän ekana päivänä..epäilen, että normi nännikipu olisi siinä ajassa kerinnyt niin pahaksi. Mullakin alku on pahin, mutta koko imemisajan sattuu. Ja tosiaan vielä 4kk kohdilla esikoisen kanssa samaa voimakasta kipua, joten nyt en lähde kokeilemaan, josko kipu loppuisi jossain vaiheessa.
 
Olen kuullut että olut parantaisi maidontuotantoa, joten mies osti kotiin alkoholitonta tummaa olutta. En ole koskaan tykännyt oluen makusta mutta sain juotua nenästä kiinni pitäen. Yök!
 
Se on ilmeisesti se alkoholi, mikä auttais maidon tuotannossa. Eli esim ykkösolut tois toivotun vaikutuksen. Esikoisen aikaan jo yksi siideri pakkas rinnat täyteen ja kivuliaiksi (tämä ei ollut imetystarkoituksessa juotu).
 
Ja kylmiä kaalinlehtiä voi laittaa rinnoille rintatulehduksen estämiseksi :) Voi kuulostaa hullulta, mutta mulla ei ainakaan yhtään tulehdusta tullut.
 
Äiti teki mulle eilen vyöhyketerapiaa ja tuntuu että maitoa tulisi nyt enemmän. Tulee sellaisia ihme väreitä rintoihin, joka tuntuu sähköltä. Takapakkina olen viime yönä joutunut käyttää taas rintakumia, molemmissa tisseissä. Poitsu ei ainaa saa kunnolla otetta matalista nänneistä mutta tähän asti oikea tissi on aina mennyt ilman kumia.
 
Mulla on öisin vaikeuksia pimeässä saada rintaa tarjottua oikein. Pakko laittaa yövalo päälle ja vauva tietty hieman herää siitä..viime yönäkin tunnin lutkutti vasenta nänniä. Heräsin kauheaan kipuun ja toivoin salaa että lopettaisi jo. Tää oli eka kerta että mun rinnat ois kipeät! Kyljelläni siis imetin. En osaa vieläkään oikealla kyljelläni imettää. ..ja mahalleen siirtymiseen epäilen että tarvitaan isommat rinnat, tai riippuvamman malliset!

Punnitsin äsken itseni ja tulin niiin iloiseksi. Painoin ennen raskautta 75kg ja nyt 79kg. Kaikkiaan lihoin raskauden aikana 9kg. :) Löysä mahanahka tietty ärsyttää eniten..
 
Niissäkin on eroja. Ainakin omaan nenääni esim tutteli haisi ihan kauhealle, kun taas Tuuti jo enemmän maidolle.
 
Takaisin
Top