Imettäminen

Mulle kerrottiin että maitomäärä lasketaan vauvan painon ja syöttökertojen mukaan. Eli jos vauva esim painaa 4000g niin se jaetaan 6, ja uudestaan päivän syöttökerroilla esim 8 (per päivä). Summa on ml määrä/syöttö.
4000/6= 666
666/8=83ml
 
Oon kans googlaillut noita määriä mitä pitäis antaa korviketta tai äidinmaitoa kerralla kun nyt ollaan väliaikaisesti pulloruokinnassa. Jännä että mistään ei oikein löydy kunnon faktaa. Luin jostain että 0-1 kk ikäiselle korviketta tulisi antaa 500-600 ml vrk:ssa, mutta entä sitten jos antaa äidinmaitoa.. Toi kaava auttaa kyllä mua ainakin pohdinnoissa!
 
Me annettiin aluksi liian vähän kun ei yhtään tiedetty, eikä poika oikein kunnolla kasvanut, joten nyt mennään tolla kaavalla ja painoa ja pituutta on tullut hyvin lisää.
 
Kyllä nuo maitomääräohjeet kuulostaa minusta samanlaiselta höpöltä kuin aikanaan kellotettu imetys. Vauva syö sen minkä tarvitsee. Kuka täysimetyksessä olevastakaan sitten tietää että mitä syö ja mikä on maidon rasva ym. koostumus? Ja tarviiko jos vauva voi hyvin?Mun pieni söi kuuden pv vanhana 70 ml ja nyt 11 pv iässä menee lypsettyä pullosta 80-110ml.
 
Se pullonpyörittäjien opas on hyvä. Itse katsoin oppia sieltä ekan lapsen kohdalla kun maito nousi vasta viikon synnytyksestä. Sain paljon vinkkejä. Pari viikkoa mentiin imettäen ja korvikkeella ja tein kovan työn että korvikkeesta luovuttiin ja imetys riitti. Onnea on myös imetyspolit ja muut mihin voi ottaa yhteyttä jos on kysyttävää.
 
Voiko äiti tukehtua omiin rintoihinsa? Siltä ainakin tuntuu, niin isot ja ylhäältä rintakehästä asti nämä ovat.

H-kuppi natisee liitoksissaan, uuh. Vertailun vuoksi kerrottakoon, et edellisen vauvan imetyksen lopettamisen jälkeen kuppikokoni oli A.. enkä ole edes lihonut, vaan mölöä yhtä kaikki.

Ennen oli masu tiellä kun nukuin, nyt rinnat.

Muoks. Siis a-kuppi oli pitkään neljännen lapsen imettämisen lopettamisen jälkeen, mutta 'toipui' sitten lopulta c-d kuppiin. Kesti vuosia saada tyhjät rukkaset ns normaaleiksi rinnoiksi. Eli nyt kasvua tuo d-h, ei sentään a:sta. Ympärysmitta on pysynyt samana, eli 70, joten senkään muuttuminen ei ole syynä suureen kuppikokomuutokseen.
 
Muokattu viimeksi:
Pitää tutustua, kiitos vinkistä! Ja Kia meille ainakin neuvolassa sanottiin, että pullosta vauva usein syö niin kauan kuin maitoa sieltä tulee..eli ei osaa säädellä yhtä helposti kuin rinnasta imiessä, jolloin voi vain hengata tissillä syömättä. Muuten mennään kyllä mahdollisimman vauvantahtisesti eli kuinka usein sitten herääkään syömään, niin syötetään. Mutta vähän vaikea tietää, johtuuko huuto nälän sijaan esim. vatsavaivoista, kun kakkausväli tuntuu pulloruokinnalla olevan tosi pitkä meidän vauvalle. Kolme päivää oli kakkaamatta nytkin.
 
Voihan se niinkin olla. Mietin vaan että syöttövälit on meillä aikalailla vakiot, ottipa sitten pullosta tai tissistä. Itse annan imeä niin kauan kuin imee ja on sitten jonkin aikaa nirvanassa. Vatsavaivoja tuli parina iltana johtuen ilmeisesti mun antibiootista. Silloin erotin tuon siitä että kitinä loppui heti kun sai piereskeltyä kakat vaippaan ja oli ilme sellanen vakava ja sisäänpäin kääntynyt. Teholla muuten antoivat pullosta niin paljon kuin vatsa veti. Ja koska tarjosivat kahden tunnin välein vaikkei vauva edes pyytänyt, vatsalaukku venyi. Mutta nyt kotona pyytää tissille päivällä neljän tunnin, illalla kolmen ja yöllä 5-7 tunnin välein.

Vieläkö muuten puhutaan "takamaidosta" eli siitä rasvaisemmasta jälkiruuasta?
 
Syöttäminen kaikin puolin on täälläkin vaikeaa. Eikä auta vaikka tekisin imetyspunnituksen. Eilenkin siinä poika söi 70ml sitten oksensi pariin otteeseen ja tunnin päästä söi varmaan saman verran. Nyt syötin 20-22 vähän väliä. 23 annettiin korviketta sakeuttajalla 50ml. Nyt 23.50 poika on taas rinnalla. Lulun kertoman laskun mukaan 3kg lapselle 8 kertaa päivässä syötettynä tarttis antaa 62,5ml kerta.
En ymmärrä, ei mene mun kaaliin ja jos syötän 10 kertaa päivässä niin milli määrä pienenee. ???

Kakasta: Meillä tulee kakat heti pulloruokinnan jälkeen! Aika jännä jos kolmekin päivää ummessa. Käytättekö relan d- vitamiineja?

Mamaxfive. Aika jännä että ihan A-H Huh. Itsellä oli melkein b ennen raskautta ja nyt iso b.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei mene saman koon rintaliivit kuin viimeksi synnytyksen jälkeen, ärsyttää kun kerkesin tilata uudetkin ja mun rinnat tursuaa niistä. Koko rintsikoissa siis joku H. Saa vaan nyt luvan kelvata kun ei varaa tilailla uusia.
Rintakumi oli viime yönä otettava apuun kun teki mieli huutaa kivusta vauvan syödessä. Onneks huoli sen ja auttaa vähän kipuun.
 
Mä syötin esikoista pullosta aina sen verran kuin söi ja todellakin hä osas syödä vain tarpeen verran. Kasvoi koko ajan pituutta läkäyrällä (pitkhköt vanhemmat) ja suhteellinen paino alakäyrällä. Nyt ollaan menty kuopuksen kanssa samalla tavalla ja ainakin tähän asti kasvu on ollut hyvää. TArjoan maitoa yleensä 150 ml kerrallaan (tyttö 6vk) ja hän syö toisinaan kaikki toisinaan vähemmän. Tyttö syö myös hyvin vaihtelevilla väleillä, joskus ihan tunnin-kahden välein ja välissä on viisikin tuntia väliä (öisin). Aika ajoin olen aina sitten laskenut päivän syömiset kohtuu tarkasti, jotta tiedetään syökö vauva tarpeeksi ja toisaalta ei kolkuttele sitä 1l/päivä rajaa.

Meidän neuvolassakin kyllä oltiin samaa mieltä, että kyllä pulloruokittukin vauva osaa määrittää syöisensä, eli saa syöttää ihan lapsentahtisesti määrät ja syöttökerrat.

Meillä oli myös molemmilla tytöillä vatsan kovuutta, joten ollaan lisätty maitoon mallasuutetta, millä kakka on pysynyt pehmeämpänä ja tulee vähintään joka toinen päivä.

--mutta luonnollisesti nämä on erilaisia jokaisella vauvalla eli jokainen tuntee sen omat lapsensa parhaiten ja sen mukaan, mutta en ihan heti usko tuota, etteikö pulloruokittu vauvakin osaisi säädellä syömänsä ruoan määrää.
 
Me ruvetaan antamaan enemmän korviketta kerralla..sen verran isompia määriä kerrotte. Alkoikin tuntua hassulta, kun oma fiilis oli ihan neuvola-ohjeen vastainen. Olen jo nytkin antanut melkein heti perään uuden annoksen, jos vauva on jäänyt mielestäni nälkäiseksi..mutta seuraavaksi suoraan enemmän. :) Kiitos kommenteista!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Sattuuko imetys pitkäänkin näin kamalasti? Mulla tissit päivä päivältä tulleet kipeämmiksi ja nyt tuntuu tosi inhottavalle koko sessio. Tuntuu etten jaksaisi tän haavakivun lisäksi enää yhtään ylimääräistä. Tissit huutaa vielä pitkään imetyksen jålkeenkin. Esikoiselta en muista näin kipeää käyneen. Rintakumin otan nyt takaisin käyttöön, ja niin onnellinen kuin oon ollu kun imetys on sujunut ilman sitä. Milloin rinnat tottuu?
 
Riippuu kai siitä kuinka pitkään kerralla vauva on tissillä? Mulla on kerran olleet nännit kipeät ja silloin vauva söi kuuden tunnin aikana kolme tuntia. Muuten mulla ei ole ollut kipuja. Ei edes sairaalassa kun aloin imettämään. Vieris tovereilla molemmilla vuosi rinnat jo parissa päivässä verta.
 
Imetyksen ei kuulu sattua. Jotain on silloin pielessä. Tarkista ihan ensin imuote. Eikös sammas voi aiheuttaa kipua myös?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Sain juuri imetettyä molemmilla tisseillä ilman rintakumeja. Jee! Toisaalta se kyllä sattui enemmän kun kumeilla.
 
Kipuja on monenlaisia.
Niin meinaan sitä että tänään poika on imenyt tiheästi. Tunnin välein. Kyllä mun nänni alkaa sattua kun sitä imetään noin usein. Haavoja ei ole. Kun tästä neuvolassa puhuin niin ei täti siihen mitään sanonut että imetys ei kuuluisi sattua ja samaan hengenvetoon vielä kehui pojan imuotetta kun siellä imetin.

Tänään vasta mies tajus että oikeasti tämmöisinä päivinä en muuta ehdi kuin imettää. Näki sen ihan livenä.
 
Muokattu viimeksi:
Kun täällä kerran pulloruokinnastakin puhutaan niin neuvoja saa jakaa.. Meillä poika ahmii ruokansa pullosta. Imee siis niin valtavalla voimalla, että oikein kuuluu kuinka ilmakuplat virtaa mahaan ja tämä luonnollisestikin aiheuttaa kovia vatsanväänteitä. Välillä syöminen on siis aivan järjetöntä hotkimista ja tulee todella turhautunut olo, kun tietää että pian huudetaan mahakipua. Ollaan kokeiltu 4 erilaista pulloa, jotta löydettäisiin pienin mahdollinen virtaus, on ollut 2 erilaista koliikkipulloa jne. mutta ei varsinaista hyötyä ole pullokokeiluista ollut. Käytössä on disflatyl-tipat myös, hyödystä en osaa sanoa. Lisäksi ollaan vaihdeltu korviketta ja kokeiltu sakeuttajaa, mutta en oikein osaa sanoa enää mistä on apua ja mistä ei. Onko kellään heittää mitään lisävinkkejä? Vai odotellaanko vaan, että aika kuluu ja poika kasvaa ja hoksaa ettei se maito lopu vaikkei hotkisikaan..
Edit. Ja kyllä siis röhtäytellään välissä ja jälkeen ja pidetään pystyssä jne..
 
Muokattu viimeksi:
Mulla taisi olla se perinteinen ongelma, eli väärä imuote. Olenkin viime aikoina aika paljon imettänyt makuulla. Äsken kokeilin istualtaan (mahtava imetystyyny!) ja tunnin oli vauva tissillä ilman kumia eikä kipu tullutkaan. En vaan ilmeisesti ole saanut hyvää asentoa makuulla. Tuota sammastakin ehdin jo epäiillä, vaan ei nyt siitä onneksi ollut kyse.
 
Takaisin
Top