Imettäminen

Voi hepsuli olla tosiaan tiheämmän imun kausi eli vauva tilailee lisää maitoa. Tai sitten voi olla myös läheisyyden kaipuuta vaikka varmasti saa sitä muutenkin. Jos kyse maitotilauksesta pitäisi alle viikossa helpottaa. Toki on myös mahdollista, ettei sinulta herunut tarpeeksi maitoa, mutta en sitä vielä heti epäilisi syyksi, kun painohan noussut ihan kivasti vauvalla tähän asti...?
 
Vähän off the topic, mutta kun sanotaan, että äiti oppii tunnistamaan vauvansa tarpeet, en ihan allekirjoita sitä... Kyllä se on eri keinojen kokeilua kunnes lapsi oppii puhumalla ilmaisemaan itseään. Juuri, kun tuntuu, että on päässyt jyvälle mikä voisi olla milloinkin olla itkun / levottomuuden syynä, syy onkin muuttunut ja taas saa käydä eri keinot rauhoittelemiseksi läpi.
 
Vauvan ensimmäinen verensokeri oli hieman matala joten sitä piti seurata sairaalassa ja antaa korviketta 3h välein. Maito nousi vasta la ja su ja Suunnitelmana olisi pikkuhiljaa päästä eroon korvikkeesta. Tuntuu ettei maitoa hirveästi heru mutta ytitän kuitenkin laittaa rinnalle mahd usein ja samalla pienentää vähitellen korviketta. Otin käyttöön tosi kätevän aplikaation puhelimeen missä kirjataan ylös syötöt, nukkumiset, kakkavaipat ym. Se helpottaa seurantaa ja näkemään kokonaisuuden asioista mitä tapahtuu, kun on niin väsynyt ettei pää toimi. On mielestäni helpompaa nähdä esim onko kiukku väsymystä tai nälkää.
 
Mitä se tiheän imun kausi tarkoittaa? Pitääkö tää vaan kestää..tekeekö hallaa jos käyttää korviketta ja saa siitä itselleen tauon?
 
Tiheän imun kausi on, kun vauvalla kasvupyrähdys ja tarvii lisää ravintoa. On siis tiheämpään ja pidempään rinnalla saadakseen maidontuotannon taas vähän isommaksi vastaamaan tarvetta. Periaattessa korviketta käyttämällä jää viestin meno sun elimistöön vajaavaiseksi ja oma maidontuotanto voi jäädä liian vähäiseksi ja siten jatkossakin on tarvetta antaa korviketta "useammin". Tällaisen kauden pitäisi tosiaan alle viikossa mennä ohi. Valinta antaako korviketta kannattaa tehdä oman jaksamisen ja omien imetystavoitteiden mukaan.
 
Luin maitolaiturista ja imetys infon sivuilta että tiheän imun kausia tulee 1-3 vkon 6-7vkon 3kk 4kk ja 6kk iässä. Voivat kestää illalla monta tuntia raihoittuvat yleensä puolen yön aikaan. No täälläpä kesti yli puolen yön jolloin olin niin kettuuntunut että oli pakko hakea korviketta. Eilen nukuin pätkissä ainakin imi ja heräsin järkkyyn huutoon. Pakko varmaan nyt nukkuu vaan tää päivä ei saa edes haaveilla ulkoilemisesta..että jaksan illalla. Kaveri ehdotti että pumppaa maitoa jääkaappiin iltaa varten. Mietin vaan että missä välissä kun rinnassa roikutaan nytkin. :'( en tiedä jaksanko.
 
Esikoisella tiheät imut oli nimenomaan yöllä; koko yö syötiin sillon 2h:n välein. :hungover:Päivällä oli kohtalaiset välit. Sitten sellanen imukausi pitkitty vähän ennen 4kk:n ikää, niin olin ihan valmis ajatukseen soseiden aloituksesta vauvalle imetyksen rinnalla.
 
Täällä viime yö meni aivan eri tavalla kun aiemmat yöt imetyksen takia. Yritin kokeilla pelkkää imettämistä ja Poika oli pisimmillään rinnalla 1h. Nukkumiset olivat vähäisiä, korkeintaan 1.5h pyrähdyksissä, eli melkein puolet vähemmän kun korvikkeen jälkeen.

Annoin sitten kerran korvikettä yöllä 50ml, jotta saisin nukuttua hieman ja sen jälkeen vielä pumppasin rinnat tyhjäksi. Sieltä tuli pelkästään 5ml, eli ei heru yhtään ylimääräistä.
 
Nää vauvan syöttö jutut on kyllä niin kummallisia asioita aluks että... ne oppii vasta ajan kanssa.

Kun esikoisen syntymän jälkeen maito nousi rintoihin, en todellakaan heti tiennyt mitä vauva itkee. Se rauhoittui rinnalle heti ja oli sen jälkeen n. Tunnin tyytyväinen yöllä siis... tuli valvottua.. mut hänhän valitti vatsavaivojaan ja tarvitsi niiden kanssa apua ja läheisyyttä. Hänellä oli voimakas imu/imemisen tarve, ni otettiin tutti käyttöön ja se helpotti. Kun vatsan väänteet oli saatu helpottamaan, nukkui vauva n.4-5h putkeen!

Kannattaa kokeilla eri kikkoja näiden pienokaisten kanssa, siitä se tutustuminen lähtee:wink
 
Ja nuo tiheän imun kaudet.. imuttelua n. Puolentoista tunnin välein varsinkin päivällä, yöt esikoinen anto nukkua 3-4 syötöllä. Onneks oli nopea syöjä, max vartin imutteli ja yöllä sippas suht nopeasti, ellei jopa nukahtanut rinnalle? Onkohan mulla aika kullannut muistot? :D
 
Meillä on ollut aika oppikirjavauvoja tiheän imun kausien suhteen. Ne on siis tulleet aikalailla "aikataulussa", mutta onneksi kestäneet max pari vuorokautta. Silloin on oltu rinnalla aikalailla ympärivuorokauden. Ei meillä kyllä kukaan oo mitään kovin pitkiö syöttövälejä pitänyt koskaan, 2-3h on ollut aika normaali päivällä, öisin 3-4h. Täysimetyksellä on menty neljästä kuuteen kuukauteen jokaisen kohdalla (no, ihan virallisesti ei, koska kaikki on satunnaisesti saaneet korviketta lisäksi, jos oon ollut ite käymässä esim. kaupassa, eikä lypsettyä maitoa ole ollut valmiina).
 
Ootte päässeet helpolla jos vain 1,5-2tunnin imuvälit. On mullakin tuollaista ollut mutta tää että tunnin välein tai jopa puolen tunnin välein saa istua persiillään. Ja vartti siitä puolesta tunnista on imemistä ja vartti nukkumista. :/ keneltäkähän sitä tuttiasiaa tiedustelen. Sairaalassa sanottiin että keskoselle ei saa antaa tuttia ennenkuin on täysiaikainen ja imutapa kehittynyt ettei vaan vieroitu rinnasta.
 
Mulla kävin odotetun ohrasesti imettämisen suhteen. Imetin esikoista lähemmäs puoli vuotta harvinaisen ja tuntemattoman kivun kanssa ja kipu on rinnoissa niin voimakasta ajoittain, että nyt olin jo etukäteen päättänyt, että en rupea samaan. Oli se silti aikamoinen tunnemyrsky, kun alle vuorokaudessa samainen kipu oli niin voimakasta, etten enää pystynyt vauvaa rinnalle ottamaan. Ei siis pelkkää alkuajan kipua, josta pääsisi eroon viikossa parissa.. No, lapsi korvikkeelle, ei siinä mitään. Mutta tietty just mulla nousi ihan ylihyvin ja nopeasti maito ja nyt tuskailen rintojeni kanssa. Särkee ja sattuu, eikä pysty liikkumaan tai nukkumaan ilman kipua. Käsin tai pumpulla en saa tyhjättyä, mutta imettää olen uskaltanut muutaman kerran, vaikka sattuukin ihan hitosti. Pelko tulehduksesta ihan valtava ja tietoa tyhjentämisestä vaikea löytää..tyhjäänkö kuinka paljon, kun särky lienee kertoo tulehdusriskistä. Miten saan maidon loppumaan, mutta kuitenkin estettyä tulehduksen..
 
Eikö vauva ole jo hepsuli ainakin täysaikainen? Ja mielestäsi kuitenkin osaa rintaa syödä? Ja korvikkeen annat jokatapauksessa tuttipullosta? Kyllä sillon vois sitä tuttiakin kokeilla. Käykö teillä jokin perhetyöntekijä yms., joka nähnyt teidän syömiset? Voisko häneltä kysyä tukea tuttipäätökseen?

M&S haluat siis maidontuotannon tyrehdyttää? Voisko kysyä lääkkeellistä apua neuvolasta/ lääkäristä?
 
Neuvolassa sanottiin ettei kannata antaa tuttia ennen kuin imettäminen onnistuu ilman ongelmia, ellei ole mitään muuta keinoa.
 
Mä itse asiassa hain lääkkeet eilen sairaalasta, mutta näin myöhään tehosta ei ollut mitään taetta. Kuulemma voivat auttaa, mutta eivät välttämättä ja sitten rintaa ei saa enää vauvalle tarjota. Kun tyhjentäminen onnistuu vain vauvan avulla, niin lääkkeet on hyllyn päällä ottamatta..en uskalla ainoaa tyhjennyskeinoa pistää pois, kun lääke ei takaa maidon tulon loppumista.
 
Perhetyöntekijä? Ei ole käynyt. Niin on hän jo 38 viikkoinen :wink
Lulu tuota mietin että niin onko imemisessä ongelmia vai ei. Hitto kun oon sitä tuttia vastaankin, mutta jos se auttaa..
 
Onpa hankalaa M&S. :sad001 Jonkinlainen "vierotussuunnitelma" runsaimman maidonnousu kauden yli...? Esim kolmesti päivässä rinnasta vähentäen jokatoinen päivä ja ei tyhjennyksiä öisin...? Toivottavasti maidonnousu rauhoittuu pian.

Meilläpäin käy keskosilla sairaalasta perhetyöntekijä tms "varmistamassa", että vointi hyvä ja vauva kasvaa. En tiedä mihin asti käy, kai eka neuvolassa käynti sitten la:n jälkeen.
 
Meillä kävi eilen kotikäynnillä neuvolatäti. Vauvan paino oli ainoastaan noussut 10g 2 päivässä, imettämisneuvonnasta, mutta en stressaa kun se syö niin hyvin ja ollaan saatu suht hyvin pudotettua korvikemäärää.

Hän painaa vielä alle syntymäpainon mutta pulautteli paljon lapsivettä alussa joten alkuperäisessä painossa oli varmaan vähän ylimääräistä. Ma käydään uudestaan neuvolassa mittaamassa miten paljon maitoa heruu.
 
Imetin äsken 60min. Tarkoittaako se sitä että osa ajasta vauva imee vaikka ei tulisi maitoa? Hänellä on vahva imu joten ei johdu siitä että se olisi heikko ja siksi hidas.
 
Takaisin
Top