Imettäminen

Varmaan onkin, mutta on se vaan kauheeta. Uskoakseni imee koko ajan mutta heti kun luulet että nyt lopetti ja meinaat laskea viereen alkaa huuto uudestaan. Zzzz.. Mulla vaihtelee myös paljon välillä neljäkin tuntia väliä öisin.
 
Me käytiin tänään Jorvissa imetysneuvonnassa joka oli todella hyvä. Suosittelen lämpimästi. Mulla nousi maito vasta la ja ainoastaan oikeaan rintaan. Olen kuitenkin imettänyt aina välillä rintakumin avustuksella. Eilen nousi maito vasempaan rintaan. Tänään neuvolassa sain kuitenk imetettyä avustuksella molemmat rinnat ilman rintakumia 25 min ja vauvan paino nousi 25g, joten pikkasen siellä alkaa tapahtua. Vaikeinta on saada hyvä imuote kun on matalat nännit, joten sekä vauvalla ja äidillä menee hermot. Onneksi pojalla on hyvä vahva imu muuten tästä ei tulisi mitään. Rinnat on kuitenkin tosi arat ja sain tänään rintaan verenpurkauman.
 
Mullakin on rintakumi välillä käytössä. Nyt jo suurimman osan imetän ilman mut esim silloin, kun rinnat on ihan pinkeenä, kumi on hyvä.
 
Meillä pikkuinen nukkuu nyt, mutta heräilee joskus yhden-kahden aikaan syömään. Siitä seuraavan kerran herää joskus kolme-viisi joka on aika tuskaa kun kestää yleensä pari tuntia se hamuaminen ja tuntuu että tarvii paljon ruokaa ja äiti taas silloin tarvisi paljon unta. Sen jälkeen saa nukuttua vähän pidemmän pätkän, ehkä 3 tuntia ennen aamua/aamupäivää. Rintakumia en ole käyttänyt, mutta nyt alkaa tuntua jo aika ikävältä tisseissä.

Ja perun puheeni, syö jo nyt...
 
Ole pumpannut valmiiksi äidinmaitoa pulloon ensimmäistä yösyöttöa varten, jotta päästäisiin nopeasti takaisin nukkumaan. Toivottavasti äidinmaidon tulo ei kärsisi siitä vaikka jättäisin pumppauksen/syöttämisen myöhempään kun energiaa on enemmän.
 
Käytetään korviketta äidinmaidon tueksi vielä mutta toivon että päästäisiin kokonaan eroon siitä. Syöttäminen on vielä hieman hakusessa joten yritän lypsätä mahd paljon talteen. Poika kyllä osaa hommat mutta äidillä on vaikeata ohjata nänni hyvin suuhun ja saada vauvan vartalo mukavaan asentoon. Olen käyttänyt amer. jalkapallo otetta mutta en tiedä miten nojata niin ettei tissi tukahduta vauvaa. Imetystyynyni on surkea.
 
Noista imetysasennoista on pitänytkin kysyä. Nytkin niska kipeä kun katson alas lapseen. Mikä on amer. Jalkapallo? ote. Jos on jotain hyviä asento vinkkejä saa jakaa.
Meillä röyhtäyttäminen koituu aina kiljumiseksi ja keskokselke annettiin vain yksi tyyli sitä tehdä. Onko se toimi toive puklaamisesta? Miksi sitä puklua tulee nenästäkin ja voiko sitä jotenkin ehkäistä? Ilmeisemmin sitä tapahtuu silloin kun vauva imee niin paljon että ei ehdi kaikkea niellä.
 
Tosta yöimettämisestä: meillä esikoinen laitettiin aina illalla omaan sänkyyn nukkumaan ja tuli viereen ekalle syötölle. Syötin kyljellään (ensin leikkaushaavan takia ja sitten kun ei esikoinen suostunut muuhun asentoon) ja nukahdin aina lähestulkoon heti kun tissi meni suuhun. Aluks nousin aina vauvan toiselle puolelle kun tissi piti vaihtaa mutta sitten äiti anto vinkkiä että hän oli opetellut syöttämään toisen rinnan mahalleen ( olin vähän epäluulonen mutta uskokaa tai älkää niin kyllä se siitä vaan söi :D ). Sit kun sen oppi niin ei tarvinnut kun yöllä vaihtaa kylki-maha asentoo vuorotellen. Mä en siis oikeestaan valvonut melkein yhtään öisin ja en siks kokenu sitä yösyöttämistäkään kauheen raskaana. Ainoo huonohan oli että piti olla pari pyyhettä sängyssä koska en aina (ikinä) heränny laittamaan tissiä piiloon ja ne pääsi vuotamaan itekseen sänkyyn.. :D kosteusuojat siis pitää olla hyvät.
 
Meillä muuten tuli tuolla keskosena syntyneellä myös ensimmäisinä kuukausina puklua nenästä. Sillä tuli kyllä maitoa nenästä myös, jos syötti makuuasennossa, joten piti alkuun aina syöttää istualleen. Loppui, kun poika kasvoi isommaksi. Yhdistin sen siihen pienikokoisuuteen/kehittymätömyyteen+ maitoa tuli niin vauhdilla ettei ehtinyt kaikkea niellä. Nenäfriidalla niistin nenästä pukluja pois, kun poika puklaili refluksin takia paljon normaalia enemmän.
 
Amerikkalainen jalkapallo asento on tällainen. Kuva on netistä.
ImageUploadedByVau Foorumi1444213409.562676.jpg
 
Hirveä takapakki fiilis kun viime yönä en onnistunut imettämään vauvaa. Yritin pitkään ilman rintakumia kuten neuvottiin, mutta vauva ei saanut kunnon otetta. Jorvissa oli niin hyvä tuoli ja vempeleet ohjaamaan luonolliseen asentoon ja hoitajat auttamassa joka suunnasta mutta yksin yöllä pimeässä ei ole kuitenkaan ihan yhtä helppoa. Aamulla yritin taas miehen avustuksella mutta silloinkaan ei onnistunut joten otin taas rintakumin käyttöön.

Yöllä pumppasin molempia rintoja ja 15 minuutissa oli maito kokonaan lypsätty. Sain talteen 20ml, mutta sillä ei pitkään tarkene kun poika haluaa jo 50-60ml n. 3h välein.

Vastaako äidinmaito samaa energiamäärää kuin korvike vai pärjääkö vähemmällä äidinmaidoilla?
 
Mulla oli esikoisen aikaan lainassa sellanen bumerangin muotoinen imetystyyny joka oli semmonen pitkä, korkea ja kaikinpuolin iso, piti ottaa muita tyynyjä lisätueksi että sai itsensä ja pojan hyvään asentoon. Nyt on lainassa pienempi ja vartalon myötäinen malli saas nähä olisko parempi. Ilman vauvaa tuntu ainakin jo paremmalle kun edeltäjänsä.
Mutta, jos ei ole imetystyynyä käytössä, ni tukekaa naiset vaikka tavallisilla tyynyillä itselle ja vauvalle hyvä asento!
Sairaalassa mulle opastivat niin että asento on sillon hyvä kun voi vapaasti käyttää molempia käsiä. Voihan kädet tottakai pitää vauvan ympärilläkin, kunhan vaan muistaa ettei jäkitä omia hartioitaan.
 
Nuihin ravintojuttuihin en osaa vastata, mutta sen tiedän että kaikki ei rintapumpuille pitkästä pumppaamisesta huolimatta heru, eli mahdollisesti vauva saa rinnan/rinnat paremmin tyhjiksi kuin rintapumppu.
Ja tämä 3-4h välein syöttäminen on suositus, ihan hyvä sellainen. Mutta jos on vaikeuksia imetyksen alkutaipaleella, voi vauvalle tarjota aina vähän väliä rintaa kun hän hereillä on. Jos ruoka ei maistu, niin kyllä vauva tissin/pullon pois suusta sylkäsee.
 
Ja voihan sitä vauvaa punnita vaikka omalla koti vaa'alla, että suunnilleen tietää kuinka paljon se on milloinkin rintaa saanut ja paljonko on paino milloinkin noussut.
Ja jos se rintakumi tuntuu molemmin puolin helpottavan imetystä näin alkuunsa, ni ei kai siitä kiireellä tarvia pois oppia, saa vaan itselleen ja muille huonon mielen.

Ihana stressaava imettäminen... kohta sitä pääsee taas itsekkin harjoittelemaan..
 
Herumisen auttamiseen mulle neuvottiin pitämään vauvaa ihokontaktissa pari kertaa päivässä. Myönnän että kotona tämä on jäänyt vähemmälle. Sairaalassa se oli niin helppoa kun ei ollut muutakaan. Lulu niin tuo on kainalon alta syöttämistä. Me ollaan kerran koitettu niin että vauva on mahallaan mun vatsalla pystysuorassa siis. Se onnistu ihan hyvin vahingossa. Vauvalla pitää vaan olla hyvät niskalihakset.
 
Tuosta ihokontaktista tuli mieleen nää kantoliinat. Voiko sellasessa pitää vastasyntynyttä? Sehän on melkein kuin vauva olis ihokontaktissa ja kuulemani mukaan siitä olisi myös helppo imettää? Itselläni ei asiasta kokemusta.
 
Pumpulle heruva maitomäärä ei ole suoraan verrannollinen tuotantoon ja siihen mitä vauva saa. Eli todennäköisesti vauva saa vielä enemmän irti. Näin mulla ainakin esikoisen kanssa... Syöttöpunnitukset kertoo miten vauva on saanut tissistä syötyä.
 
Poju äsken makoili mun mahalla selällään. Heivas itsensä kyljelleen ja huomas tissin. Siitä suvereenisti mahalleen ja haukkas tissin suuhunsa. :D Menis yölläkin noin helposti! Siinä on kiinni vieläkin. Tosin tää on jo kolmas imetys parin tunnin sisään..vaikee yö taas tulossa?!
 
Jep. Yöllä oli ihan paska fiilis. Puol ysistä puol kahteen hän sitten roikkui tississä. Mä nukahdin välillä ja niin kai pojukin. Kun yritin siirtää niin kauhee huuto. Pakko oli hakea korviketta. Mikä ton sitten tekee, eikö multa herunut tarpeeksi maitoa?
 
Takaisin
Top