Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on vieläkin vaikeuksia tossa imemisessä.. Hän ei suostunut imemään tällä syötöllä lainkaan.. Hän on jotenkin liian väsynyt jatkuvasti tai jotain..

Kertokaahan viisaammat, missä vaiheessa pitää olla huolissaan vauvan pulauttelusta? Meillä viime päivät on mennyt lähinnä seuraavasti: vauva herää, alkaa hamuaminen, kädet suuhun ym nälän merkit->nostan vauvan rinnalle, imee hyvällä imuotteella tehokkaasti vähintään puoli tuntia. Imetyksen aikana vaihdan rintaa ja samalla nostan vauvan pystyasentoon röyhtäisemään. Tässä kohdin hän joko röyhtäisee tai pulauttaa. Pulauttaa myös imetyksen lopuksi. Monesti tulee tämän jälkeen hikka. Poika pulauttaa usein vielä tunti sen jälkeen kun on lopettanut syömisen. Meillä siis pulautellaan ainakin 20 kertaa päivässä. Ei mitenkään komeasti kaaressa, mutta kuitenkin.

Viime yö oli pelkkää syömistä ja pulauttelua, välissä ehkä tunti unta, kitinä ja hamuaminen alkaa, taas syödään, pulautetaan, hikka, vaatii lisää tissiä, pulauttaa. Mietin hamuaako poika tissiä vatsakipuihin tai siihen, että ylöspyrkivä maito polttelee ruokatorvessa. Pitäisikö tarjota tuttia tissin korvikkeeksi? Poika nyt 12 päivän ikäinen.

Oma vauvani ei oo viel syntynyt, mut oon sitä miettinyt, että röyhytetäänkö se vauva myös aina öisin? Ku jotkut selittää,että he vaan työntää rinnan suuhun ja nukkuvat siinä sitten ite... ja jos kovasti pulauttelee, kuten mangusti80 vauvan, niin nukuttaako kyljellään?

Mangusti, mä oon samaa miettinyt. Meillä pulautellaan viä vanhaa maitoo 3-4h syönnin jälkeen, juuri ennen seuraavaa maitoa. Toki me mennään korvikkeilla.

Miten voi olla että vauva joka aluksi vaikutti syövän tosi hyvin tissillä ei yhtäkkiä suostu tissille lainkaan tai syö ehkä max 5min ja nukahtaa eikä herää olen kunnon herättelyä.. Tää on niin outoa..

Keskolassa hän kuulemma ilmoitti millon oli nälkä jne ja heräsi syömään.. Nyt täällä osastolla ekalla syötöllä oli tissillä 40min jonka jälkeen sais pullosta vielä maidot ja sen jälkeen ei ole syönyt tissillä lainkaan..

Toki ymmärrän että hän on tosi pieni ja syöminen on väsyttävää mutta toisaalta mulla alkaa maito nousta pikkuhiljaa niin olis kiva saada imetettyä itsensä tyhjäksi! Jatkuvasti kuumottaa ja kiristää rinnat ku hän ei syö..

^ pumppaat ja annat ruiskulla tai pullolla? Kun poju ottaa painoa niin varmasti jaksaa imeä rinnallakin. Nyt voimat menee kasvuun ja voimistumiseen. Hän on niin pikkunen <3 käytät toki rinnalla jos huolisi mutta pidä ny huoli että saa ravinnon, tyyli vapaa. Eihän tuollainen alle 2,5kg vain jaksa imeä niinkun nelikiloinen, se vain on fakta...

Mutta teille toivon onnistumisista! Päivä kerrallaan, asiat järjestyy.

Joo tää on vaan tosi turhauttavaa koska oon huolissani tietty että riittääkö maito ja nouseeko tarpeeksi että päästään tosta luovutetusta lisämaidosta pois.. En haluais kotona lähteä siihen että antaa korviketta.. Tää on taas näitä asioita että vaikka ei sais potea huonoa omaatuntoa niin silti on heti "paska mutsi" fiilis.. Tyyliin hän ei suostu rinnalle koska en osaa imettää tms.. Vaikka eihän tää nyt siitä ole kiinni..

Mä en öisin röyhtäyttänyt esikoista, enkä silloin jos nukahti rinnalle. Hän ei tosin ollut kova puklaamaan.
Mangusti, voittehan te kokeilla tuttia, kun imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja maito noussut. Jos hän niin nauttii imuttelusta ja tulee vedettyä maitoöverit, niin kyllähän sitä tulee takaisin päin :)

Miten voi olla että vauva joka aluksi vaikutti syövän tosi hyvin tissillä ei yhtäkkiä suostu tissille lainkaan tai syö ehkä max 5min ja nukahtaa eikä herää olen kunnon herättelyä.. Tää on niin outoa..

Keskolassa hän kuulemma ilmoitti millon oli nälkä jne ja heräsi syömään.. Nyt täällä osastolla ekalla syötöllä oli tissillä 40min jonka jälkeen sais pullosta vielä maidot ja sen jälkeen ei ole syönyt tissillä lainkaan..

Toki ymmärrän että hän on tosi pieni ja syöminen on väsyttävää mutta toisaalta mulla alkaa maito nousta pikkuhiljaa niin olis kiva saada imetettyä itsensä tyhjäksi! Jatkuvasti kuumottaa ja kiristää rinnat ku hän ei syö..
Meillä alussa oli myös tätä, todennäköisesti ei vaan jaksa imeä ja väsähtää nopeasti. Tarjoa rintaa mahdollisimman usein, mutta älä huolestu jos aina ei jaksa. Rintakumi helpottaa imemistä, käytä jos tuntuu että saa maitoa paremmin sen avulla. Pumppaa maito rinnoista ja anna pullosta tai ruiskututista (meillä opetteli tällä alkuun syömistä ja muutoin sai nenämahaletkuun). Pullotuteista hyväksi havaittu ja pienimpiä on mam 1-koko, mukava pienelle suulle
Ylimääräinen maito säilyy huoneenlämmössä 6 tuntia, jääkaapissa 2 vrk ja pakastettuna 3-6 kk, ei kannata haaskata hyvää maitoa varsinkin alussa kun on vielä keltaista rasvamaitoa.

Eka syöttöpunnitus ilman lisämaitoa 30g! Päätettiin sit kätilön kanssa olla antamatta lisämaitoa! Ja tää määrä on saatu siis imettämällä kummastakin rinnasta! Niin kauan ettei hän enää halunnut.

Rintakumilla on helpompi imettää... Joopa joo.. Meidän sintti ei suostu imemään kumin kanssa ku pari minuuttia ja ilman kumia on selvästi parempi! Hän alkaa myös jo löytää sopivan otteen..

Hienoa Fuji! Imettämisessä varmasti yksi ihan tärkein asia on kärsivällisyys! Meillä ei jampalle riittänyt se 1,5 h vaan käytännössä oli rinnalla koko yön! Heti jos laski pois, alkoi huuto. Pojalla tietysti on kokoa, joten maidon tarvekin suurempi. Nyt aamulla menee jo paremmin, mutta lansinohin tarve on suuri ja toisessa nännissä jo arpeumaa!

Mangusti: meillä poika puklailee myös paljon, useita kertoja päivässä. Ja hikka tulee myös. Mut on tosiaan niin uninen syönnin jälkeen ettei senkään takia saa röyhtäistyä ja sitten puklailee... Ei siis hirvittäviä määriä kerralla puklaa pois, on masu pysynyt täytenä minun mielestä :) Huomasin että yöllä on auttanut nyt nukkuma-asento, poika nukkuu siis kyljellään ja olen nostanut sängyn päätyä ylemmäksi niin yöpuklailu vähentynyt! :)

Oma vauvani ei oo viel syntynyt, mut oon sitä miettinyt, että röyhytetäänkö se vauva myös aina öisin? Ku jotkut selittää,että he vaan työntää rinnan suuhun ja nukkuvat siinä sitten ite... ja jos kovasti pulauttelee, kuten mangusti80 vauvan, niin nukuttaako kyljellään?

Oon nukuttanut kyljellään mutta myös selällään. Sairaalan kätilö vakuutti, että terve vauva kyllä kääntää pään pulauttaessaan ja niin tuo näyttää tekevänkin...

Puklauttelun suhteen kannattaa huolestua sii.ä vaiheessa kun määrät suuria tai puklu on oksennusta (kokkareista piimää, haisee ihan oksennukselle). Muuten voivat tässä vaiheesa puklailla useinkin. Esikoisella oli nimenomaan tuota oksentelua pitkin päivää ja halusi sitten korventavaan oloon lisää maitoa. Sillon kyllä ilmotti itsestään huutamalla selkä kaarella ja oli selvästi tuskainen. Jos tällaista on, meillä autto kun tutin avulla pidensi syöntiväliä. Tahtoi siis tissiä alle tunnin välein.mutta maidon puklauttelu ei pitäis vielä sitä ruokatorvea rasittaa noin ja tässä vaiheessa luultavasti vaan kyse,siitä ettei ruuansulatus osaa vielä käsitellä koko maitomäärää.

Hienoa Fuji! Imettämisessä varmasti yksi ihan tärkein asia on kärsivällisyys! Meillä ei jampalle riittänyt se 1,5 h vaan käytännössä oli rinnalla koko yön! Heti jos laski pois, alkoi huuto. Pojalla tietysti on kokoa, joten maidon tarvekin suurempi. Nyt aamulla menee jo paremmin, mutta lansinohin tarve on suuri ja toisessa nännissä jo arpeumaa!

Kuulostaa ihan mun esikoiselta! Kyllä se helpottaa, vaikka aikamoinen tissiposki oli koko imetyksen ajan :)

Minun jo monta päivää kestänyt antibioottikuuri on saanut vauvan kärsimään vatsavaivoista. Aiemmin hän nukkui helposti 3h ja nyt sitten ei meinaa nukkua kuin 1h, selvästi kärsii vatsasta. Syö tietysti maitoa paljon, koska tissi lohduttaa. Tuttia ei suostu oikein syömään. Mietin jo, että pitäisikö antaa korviketta ja pumpata maitoa pois, että tuotanto pysyy yllä. Tosin, ei välttämättä edes hyväksy korviketta tai tuttipulloa. En tiedä vielä koska tämä antibioottikuuri (suoraan suoneen) oikein loppuu, huomenna otetaan crp. Tosi inhottavaa, kun rakas joutuu kärsimään äitin kuurin takis. :(

Puklauttelun suhteen kannattaa huolestua sii.ä vaiheessa kun määrät suuria tai puklu on oksennusta (kokkareista piimää, haisee ihan oksennukselle). Muuten voivat tässä vaiheesa puklailla useinkin. Esikoisella oli nimenomaan tuota oksentelua pitkin päivää ja halusi sitten korventavaan oloon lisää maitoa. Sillon kyllä ilmotti itsestään huutamalla selkä kaarella ja oli selvästi tuskainen. Jos tällaista on, meillä autto kun tutin avulla pidensi syöntiväliä. Tahtoi siis tissiä alle tunnin välein.mutta maidon puklauttelu ei pitäis vielä sitä ruokatorvea rasittaa noin ja tässä vaiheessa luultavasti vaan kyse,siitä ettei ruuansulatus osaa vielä käsitellä koko maitomäärää.

Meillä on osa puklailuista kyllä varmaan tuota oksennusta... on kokkareista ja haisee oksennukselle jos läheltä haistaa. Nämä oksennuspuklut tulee usein vasta tunti, kaksi syömisen jälkeen.

Tänään yritin ensimmäistä kertaa tarjota tuttia (poika huomenna 2vkoa), mutta se ei kelvannut. Täytynee siis opettaa tutille, jos sillä saisi syöttövälejä pidennettyä.

Meillä on menty tänään tosiaan ekan syöttöpunnituksen jälkeen käytännössä pelkästään imettäen. Poju haluaa yhtäkkiä joskus yhdeltä syödä ja oli kovin kärttyinen ja kokoajan halusi olla rinnalla.. Tuntui että mikään ei riittänyt.. Hän siis oli rinnalla melkein 3h putkeen (mitä nyt välissä röyhtäytyksiä, nukutusyrityksiä, punnitusta jne) aina kun laski pois sylistä niin alkoi huuto. Kolmen jälkeen saatiin vihdoinkin hänet nukkumaan ja sit hän heräs viideltä just ku olin pumppaamassa (sain 8ml) että nyt rinnalle! Ja yli tunnin hän oli taas rinnalla! Nyt nukkuu mun sylissä tyytyväisenä ilmeisesti masu täynnä :D

En jotenkin ensin tajunnut vaihtaa rintaa kun hän alkaa ns lupsuttaa vaan eikä ime kunnolla.. Nyt tiheällä vaihdolla tosiaan tunnin jälkeen hän on kylläinen. Hyvillä mielin huomenna kotiin siis!

Takaisin