Imettäjät

Meillä kans on tuota oksennuksen hajusta puklua. Tyttö haisee ihan oksennukselle. Se myös on kokkareista ja huutaa selkä kaarella ennen puklua. Meillä myös piereskellään päivät pitkät. Meillä on kummatki pojat ollut maitoallergikkoja, mut en yhtään muista miten se esiinty niillä alkuun, paitsi runsaana pulautteluna. Siitä kuitenkin on jo 6 vuotta ja ylikin aikaa kun todettiin se.
 
Tietenki nyt vauvat on vielä kovin pieniä mutta jos alkaa näyttää että olis refluksia niin ei kannata kärvistellä liian pitkään vaan ottaa vaikka neuvolassa puheeks. Meillä oli just tuon lohtuimetyksen takia varsinki yöt yhtä helvettiä. Muutamia kotiniksejä just pinnasängyn pääty ylös, hyvät röyhtäytykset myös yöllä, jos etumaito ruukaa suihkuta pumppaa hetken ensin pois ennen ku imettää, syöntivälien pidennys (meillä autto heti jo kun pidenty alle tunnista puoleen toista tuntiin, yöllä imetin ihan kellon kans, jos oli alle tunti, koitin hyssytellä tai antaa tuttia)... paha refluksi on tosi ikävä itseään ruokkiva kierre, ja pahimmillaan voi aiheuttaa ruokatorvelle ihan oikeaa vahinkoa ja vauvan hidastunutta kasvua.
 
Minun jo monta päivää kestänyt antibioottikuuri on saanut vauvan kärsimään vatsavaivoista. Aiemmin hän nukkui helposti 3h ja nyt sitten ei meinaa nukkua kuin 1h, selvästi kärsii vatsasta. Syö tietysti maitoa paljon, koska tissi lohduttaa. Tuttia ei suostu oikein syömään. Mietin jo, että pitäisikö antaa korviketta ja pumpata maitoa pois, että tuotanto pysyy yllä. Tosin, ei välttämättä edes hyväksy korviketta tai tuttipulloa. En tiedä vielä koska tämä antibioottikuuri (suoraan suoneen) oikein loppuu, huomenna otetaan crp. Tosi inhottavaa, kun rakas joutuu kärsimään äitin kuurin takis. :sad001
Onhan sulla itellä maitohappobakteerit käytössä? Sairaalassa jos vielä oot niin pyydäppä laittamaan lääkelistalle jos ei vielä oo!
 
Kertokaahan tyhmälle miten voi 4 päivää vanhan Vauvan mahaan mahtua 50ml ruokaa
 
Kertokaahan tyhmälle miten voi 4 päivää vanhan Vauvan mahaan mahtua 50ml ruokaa
Kyllä se maha vaan kummasti venyy nopeaakin tahtia. Ja tsempit taisteluihin :Heartred mulla esikko oli rintaraivareita täynnä...tissillä lopulta vain paristi päivässä...ja loput sai mun pumppaamana pullosta. Kyllä se niinkin meni..eikä tarvii yhtään tuntea oloaan paskamutsiksi!! Jokainen vauva tavallaan....ja jokainen äiti myös. :Heartred
 
50 ml on jo tosi paljon, meidän poika aloitti 2 ml annoksilla ja vähän kerrallaa nostettiin maitomäärää. Tuo määrä alkoi mennä alas vasta lähempänä kotiutumista viimeisillä viikoilla, kun alkoi itse ilman nenämahaletkua syödä. Ja sairaalassa oltiin neljä viikkoa.
 
Meilläkin syötettiin vuorokauden iässä 40ml ja kahden vuorokauden iässä oli 50ml. Nyt syö 90-120ml. Toki meillä nostettiin nopeasti sokerin takia annosta että pysy pelkällä maidolla hyvänä. 40 ml ei pitäny sitä vielä, vaan oli siinä rajalla.sillä saatiin sokeritippa pois.
 
Mulla yrittää nyt jotain rintatulehdusta pukata. Yöt on ollut tuskaisia, kun vasen rinta on kipeä ja öisin pakkautuu täyteen maitoa ja kuumottaa. Lämpö myös nousee ja toissayönä olin ihan kuumehorkassa. Päivisin sit on ok olo, kun saa tyhjennettyä kunnolla. Neuvolasta ohjeistivat laittamaan kylmän kaalinlehden viilentämään ja kuuman kanssa tyhjentämään rintaa. Panadolia myös täytyy napsia. Toivottavasti saa nyt estettyä sen tulemisen ettei joulu mene sängynpohjalla täristessä...
 
Mua kans pelottaa rintojen pakkautuminen. Meillä ei ollut tuttia mukana laitoksella lainkaan, minkä vuoksi jokainen paha mieli ja maidon hitaan nousun harmitus hoidettiin imettämällä (2 ekaa yötä en tainnut nukkua kuin 2h aamusta). Vauva oli käytännössä myös ilman vaatteita ekat päivät iholla koko ajan. Tuloksena hyvä maidonnousu jo tokana päivänä ja nyt rinnat on aikamoiset kooltaan, kovat ja pinkeät myös vauvan syömisen jälkeen, vaikka syö pitkään ja hartaasti. Imemisote ei varmaan ole ihan paras vielä, täytyy sitäkin treenata. Ihanaa, että maito noussut, toivottavasti saadaan loputkin asiat säädettyä kohdilleen! Vauva ei pulauttele kovin paljon, mutta selkeästi useampi tunti syömisen jälkeen maito seilaa ja vauva joutuu nieleskelemään kuuluvasti. Vatsanporttihan vauvoilla usein on löysä, toivotaan, että lähtee toimimaan eikä tulisi refluksia tms.
 
Lumitukka, sehän on tärkeää ettei tuttia annakaan liian aikaisin, että maito nousee ja vauva oppii hyvän imuotteen. Kyllä se nopeasti helpottaa se valtava maitomäärä. Pahimpia voi pumppailla pois, mutta liikaa ei kannata pumpata että maitomäärä pääsee tasottumaan. Sit jos alkaa olla kipeitä kohtia, jotka kuumottaa, kannattaa tyhjentää kunnolla :)
 
Täällä vähän samankuuloista kun lumitukka kirjoitti. Poika syö nyt aikalailla 3h välein, tyytyy yhteen rintaan per imetyskerta. Saa syöttöpunnituksen mukaan 40-45g lisää painoa eli riittävästi muutenkin, tänään tuli ikää 4vrk. Rinta jää syötönkin jälkeen painavan tuntuiseksi ja toinen rinta hyvinkin pinkeä kun en ole nyt päässytkään enemmän pojalle tarjoamaan kun joutunut valohoidossa olemaan. Pumppaamista suositeltu ja jos tosi tukala olo ollutkin niin olen pumpannut. Ahdistaa vaan ajatus jos rinnat innostuu pumpusta entisestään vaikka hetkellisesti auttaakin kun saa painetta pois. Toivottavasti pääsee kohta valoista pois ja suunnaksi koti. Toivon että sitten helppaa :)
 
Me oltiin perhehuoneessa kanssa ihokontaktissa koko ajan. Vauvalla oli kerran vaatteet päällä. Annoin imeä tissiä aina kun tuntui siltä. Epparin jäljiltä istuminen oli ikävää, joten imetin lähinnä kyljellään. Maito alkoi nousta hyvin ja pari kolme kertaa pyysin maitoruiskun, koska tissit oli niiin kipeät. Sain siinä parin tunnin tauon ja pystyin taas antamaan tissiä. Tuttia ei ole meilläkään treenattu. Kotiin tullessa maito nousi kunnolla. Nyt poika syö n. 8-12 kertaa päivässä. Ja nukkuu välissä 1-4 tuntia. Silloin pumppaan aina käsipumpulla pahimmat kivut ja paineet pois. Pumpattu maito toimii sitten "hätävarana" jos poitsulla kiukku ja tosi kova nälkä. Isi antaa sitten vain pullosta ja mä hoidan tissittelyn niin on siinä poitsullekin selkeämpi jako. Hyvin on toiminut, paitsi välillä tissille tullessa ei malta käydä syömään millään. Lyö tissiä ja heristää nyrkkiä :) sitten vaan otetaan aina uudestaan lähestyminen isin hyssyttelyn kautta. Ihan hyvin on siis imetys käynnissä. Välillä imu sattuu niin että itku tulee ja välillä tuntuu jopa "miellyttävälle" että voi itsekin relata. Saa nähdä kun huomenna eka neuvola, mikä on pojan paino...
 
Mulla on myös maitoa noussut paljon rintoihin. Aamulla rinnat ovat kovat kuin pallot, joista valuu maitoa. Vauva syö öisin 3h välein, mutta silti maitoa jää rintoihin. Pakko on ollut pumpata maitoa rinnoista pois päivän aikana. Eilen huomasin oikeaan rintaaan tulleen patin kainalon lähettyville, joka on todennäköisesti suurentunut rintarauhanen. Mulla oli esikoisen aikana just oikeassa rinnassa tulehdus. Pelottaa, että kohta on sama juttu. Ei auta kuin yrittää tyhjentää rintoja tehokkaasta ja napsia särkylääkettä, jospa tämä tästä.
 
Meillä alkaa sujua imetys! Korvikkeen avulla poju jaksaa syödä hyvin ja näemmä meillä se 3h on ihan liian pitkä tauko.. Hän havahtuu parhaiten syömään jos väli edellisen ruokailun aloituksesta on maksimissaan 2,5h seuraavan aloitukseen.
Korvike myös näemmä aiheuttaa hänelle hieman vatsanväänteitä! :sad001

Onko muuten normaalia että hän ei pulauta maitoa lainkaan? Jokaisen syötön jälkeen ei myöskään röyhtäise..
 
Täällä ainakaan ei pulauttele, ehkä kerran päivässä(?) ja röyhtäsyjäkin ihan vaan välillä. Nekin silloin kun hotkii. Vaikuttaa tyytyväiseltä, joten en ole huolissani. :)
 
On sekin normaalia ettei pulauta :) meillä on tainnu kolmiviikkosella nyt kaks pientä puklua tulla ja aina ei röyhtäse, sillon kyllä sitte vatsaa vääntää hiukka myöhemmin ja tulee sitte pieruina pois
 
Joo meillä heti rupes kakan tulo vähenemään ku tultiin kotiin.. Varmaan se korvike aiheuttaa ton mut märkiä pieruja senkin edestä :D
 
Takaisin
Top