Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Elma, tuo kuulostaa ihan normaalilta maitokakalta :) mitä enemmän ilmaa vauvalla suolistossa sitä imelämmän hajuista kakka.ilma voi tehdä myös sitä että kakka menee vähän vihertäväksi.

Fuji, onko välttämätön pumpata ollenkaan? Vauva sais enemmän rinnasta ja sinä pääsisit helpommalla. Se vauva on paljo parempi maidontilaaja kun pumppu. Tuo maitomäärien vaihtelu pullosta on ihan ok, eihän sitä aina oo niin nälkä.

En osaa sanoa.. Täytyy varmaan kysyä terkalta tänään kun tulee käymään..

Jos osan syötöistä antaa korvikkeena, on se ehkä hyvä pumpata, ettei maitomäärä vähene, mutta jos ei anna korviketta, ei oo välttämätöntä pumpata :)

Ääääh. Paino oli vielä laskenu joten ei päästä kotiin, tässä tuli nyt mun ensimmäinen itku synnytyksen jälkeen eikä tunnu loppuvan, vaikka tiedän ettei oo mikään iso juttu..
Sai pullosta 30ml ja sitten lypsin itelyäni ja annettiiin vielä sitäkin vähän.
Maitoa multa kyllä tulee ja helposti ja poika on säännöllisesti tissillä mutta mihin ihmeeseen se sit häviää kun paino vaan putoo?!
Seuraavaksi punnitaan ennen ja jälkeen imetyksen

Mutta eikai sitä äidinmaitoa korvikkeella korvata? Eikö se oo lisäksi vain?

Ollaan siis sekoitettu korviketta pumpattuun äidinmaitoon täällä kotona. Poju on saanut koko aikana ehkä yhden pullon missä on ollut pelkästään korviketta. Multa kun vielä ei tule pumppaamalla niin paljoa ja ei voida ihan täysin kuitenkaan seinään lopettaa lisämaitoa..

Terkka just kävi kotikäynnillä ja sanoi että saattaa mennä jopa kuukausi että pääsee kokonaan lisämaidosta eroon.. Mut tosiaan nyt vaan kontrolloidaan painoa (neljässä päivässä muuten pojulle tullut 100g painoa!) ja terkka oli sitä mieltä että jatketaan samaa tahtia nyt vaan :)

Enää ei oo niin maailmanlopun fiilikset kun mies on täällä ja vauva näyttää onnelliselta :) punnitus syöminen oli tosi laiskan oloista mutta sai rinnasta 14g ja sitten vielä lypsämääni maitoa ruiskulla 12g jos oikein kuuntelin. Ens ruokailulla taas punnitaan

Mutta eikai sitä äidinmaitoa korvikkeella korvata? Eikö se oo lisäksi vain?

Jos annetaan korviketta ja ei yritetä pumpata samaa määrää/enemmän rinnoista niin maidontuotanto ei koskaan nouse ja korvikkeesta ei pääse eroon. Myöhemmin voi jonkun imetyksen korvata korvikkeella, ennen 6vko ikää ei, jos tavoitteena täysimetys

Kertokaahan viisaammat, että onko normaalia, että vauva on uninen tissillä lähes koko ajan? Käytännössä otan tissille, imee muutaman minuutin ja sen jälkeen lopettaa ja torkahtaa. Välillä olen yrittänyt herätellä tai vaihtaa tissiä mutta heikoin tuloksin. Laitan vauvan yleensä pois rinnalta kun nukahtaa. Tästä menee n. 10 minuuttia ja vauva lipoo ja alkaa itkeä. Sitten sama rumba uudestaan. Muutama min tissillä ja uneen. Kakan ja pissan määrästä päätellen saisi kuitenkin tarpeeksi maitoa..

Kertokaahan viisaammat, että onko normaalia, että vauva on uninen tissillä lähes koko ajan? Käytännössä otan tissille, imee muutaman minuutin ja sen jälkeen lopettaa ja torkahtaa. Välillä olen yrittänyt herätellä tai vaihtaa tissiä mutta heikoin tuloksin. Laitan vauvan yleensä pois rinnalta kun nukahtaa. Tästä menee n. 10 minuuttia ja vauva lipoo ja alkaa itkeä. Sitten sama rumba uudestaan. Muutama min tissillä ja uneen. Kakan ja pissan määrästä päätellen saisi kuitenkin tarpeeksi maitoa..
Voi se olla ihan normaalia.onko sulla jo maito noussut? Minulla tulee maito aika paineella ja sekä esikoinen että uusi vauva on pikaruokailijoita, saavat mahan täyteen parissa minuutissa. Minulle on ihan vierasta jotku monen tunnin maratonit, 5-10min kerrallaan ja vauva pois. vähän isompana saattaa imeä kauemmin välillä jos tilailee. Tässä on vaan hankalaa se ettei imemisen tarve aina täyty ja haluaa sitten heti kohta uudelleen tissille. Samoin nopeasti syödessä vatsaan joutuu paljon ilmaa.

Meidän vauva imee tehokkaasti vaikka silmät lupsahtaa kiinni, sitten jossain vaiheessa se nukkuu mutta lutkuttaa kuitenkin. Synnärin hoitaja sanoi että tämäkin liittyy maidon tilaukseen, niin olen antanut olla siinä kunnes irrottaa. Hyvin onkin maitoa riittänyt ja paino noussut, vaikka jotkut hoitajat olisi mulle lisämaitoa halunneet. Omalla maidolla menty kotona synnärilääkärin kannustamana ja vauva saanut imeä vaikka vartin välein jos siltä tuntuu :D toissa illan ja alkuyön se asuikin rinnalla nonstop.

Voi se olla ihan normaalia.onko sulla jo maito noussut? Minulla tulee maito aika paineella ja sekä esikoinen että uusi vauva on pikaruokailijoita, saavat mahan täyteen parissa minuutissa. Minulle on ihan vierasta jotku monen tunnin maratonit, 5-10min kerrallaan ja vauva pois. vähän isompana saattaa imeä kauemmin välillä jos tilailee. Tässä on vaan hankalaa se ettei imemisen tarve aina täyty ja haluaa sitten heti kohta uudelleen tissille. Samoin nopeasti syödessä vatsaan joutuu paljon ilmaa.

Onpa vauvoissa eroa. Meillä 1-3 tunnin tankkaus on ihan normaali, lapsi ei ole tainnut päästää irti tissistä vielä kertaakaan alle puolen tunnin syömisen jälkeen.

Ainakin tuolla imetyksen tuki ry:n fb ryhmässä on paljon juttua tosta että osa lapsista syö just nautiskellen pitkään ja sit taas osa hotkii ihan parissa minuutissa itsensä täyteen..

Mitä eläinvauvoja on tullut seurattua (ja nyt myös omaa ihmisvauvaa) niin viihtyy rinnalla/lähellä just niin pitkään kun antaa eli syö pari minuuttia, torkahtelee ja saattaa jopa nukahtaa, havahtuu ja jatkaa syömistä. Parin päivän jälkeen näyttäisi meillä olevan niin, että päivisin tankataan se 10-30min ja öisin tykkää olla rinnalla sen 1-2h.

Onko muita joilla täysimetys ajatuksena ja pumppaavat maitoa talteen? Mietin, että miten vaikuttaa (vai vaikuuttaako) imemisotteeseen jos antaisi rintamaitoa pullosta sillointällöin. Lähinnä omia nännejä säästääkseni kun ovat enemmän helakan punaiset kuin ruskeat - tytöllä on melkoiset poskivoimat :grin

Kyllä täällä poika syö sekä rinnalta että pullosta lähinnä öisin kun pitää antaa lääkärin määräämää vahvikemaitoa eli jauhepussi sekoitetaan minun lypsämään rintamaitoon.
Tosin meillä vielä rintakumi käytössä, välillä imee ilmankin.
Alussa oli kaameat suihkutissit niin ennen imetystä lypsin hieman pois niin pojan oli helpompi syödä. Nyt kun kasvanut niin ei niin väliä, välillä tyhjään muutaman minuutin ajan päivälläkin jos tuntuu tukalalta tai lähden asioille jotta ukko saa ruokittua. Muutoin lypsän 10 min lähinnä myöhään illasta ja yöstä. Pullosta voi antaa ruokaa joku muukin, voi käydä asioilla ilman kiirettä tai lypsää automatkalle varapullon tai vaikka vaan nukkua rauhassa yhden syötön :grin

Meillä myös saa noin kerran päivässä rintamaitoa pullosta. Varsinkin toinen rinta vuotaa paljon, kun toisesta imettää, joten oon käyttänyt maidonkerääjää ja sen on isi antanu aina pullosta :) Ei oo ollut mitään vaikutusta imemisotteeseen. Täysimetyksellä menty alusta saakka :happy:

Mä oon pumpannut vähän talteen sitä varten, että kun vauva menee hoitoon tai on isänsä kanssa, voi sitä käyttää jos tulee tarve. Ei kyllä ole vielä saanut muuta kuin tissiä :)

Mulla on nyt maito noussut kunnolla ja rinnoissa tuntuu sellasia paakkuja. imetän kyllä väh 3 h välein ,mut tuntuu et ne on ihan täydet. eikö se vauva saa nyt imettyä sitä maitoa sieltä vai mistähän johtuu ?

Takaisin