Imettäjät

Kun itse odotin esikoista, kaveri vinkkasi hyvistä imetysliiveistä bebesillä . Olivat aika arvokkaat (n. 50€) mutta ostin yhdet bravado merkkiset kun hän niitä niin kehui.
Ja täytyy sanoa että hetkeäkään en katunut ja oon suositellu sen jälkeen niitä kaikille. HM:än liivit jäi kaappiin käyttämättöminä. Myöhemmin oon tilannu myös carriwellin saumattomia liivejä jotka on vähän edullisemmat mutta lähes vastaavat.
Ajattelin jakaa teillekkin tän vinkin koska hyvät liivit on aivan ehdottomat. Ne päällä kun pitää myös nukkua.
 
Mua ärsytti se kun sairaalassa ollessa hoitajat hakivat vauvan useasti kun nukuin ja antoivat sille lisämaitoa... sanoin etten halua kun haluan oikeasti imettää, mutta sanoivat ettei vaikuta maidon nousuun. Ärsytti silti. Pidin sitten vauvaa kokoajan sängyssä vieressäni etteivät vie sitä kun nukun.


Tämän takia mä pidin molempia vauvoja jo sairaalassa mun vieressä. Kukaan ei saa viedä toisen vauvaa huomaamatta!
 
Mitä ihmettä! Mun kotiin on tupsahtanut kymmenen tuttipulloa eri osotteista O_O toivottavasti yhdeksän niistä on turhaa! :D
Taidan laittaa ihan uhallani ne pahvilaatikkoon ja yläkaappiin piiloon.
 
No huhuh. Mun vauvalle annettiin kerran lisämaitoa kysymättä, tosin oli ite vielä heräämössä mut ei kysytty mieheltäkään... tän toisen kohdalla aion kieltäytyä lisämaidoista ja pukemasta vauvaa sairaalassa. Pesitään vaan iholla koko aika. Tosin tyhmää et ne sängyt on niin kapeita et nukkuu sit ite huonommin kun on tosi ahdasta.
 
No ostin serkulta kolme, sitten käly antoi neljä ja äiti oli ostanut kolme. Voi jösses. Välillä sitä huomaa että on hommannut joitain kamoja tuplana tai muuten vaan liikaa. Taidan laittaa nyt vaan raa'asti kaikki ylimääräiset pahvilaatikkoon.
 
Aa :D Ajattelin että olet saanut jotain näytepulloja yhtäkkiä jostain tms.
 
Tänään opin muutaman asian lisää imetyksestä! Vauvan melatoniinin tuotanto lähtee käyntiin vasta n.3kk iässä. Tätä ennen vauva saa melatoniinia äidin maidosta ja erityisesti yöllä pumpattiin maitoon sitä erittyy! Ja toinen asia mitä asian tiimoilta koulutuksessa käynyt muistutteli, oli, että jos sattuu ettei saa vauvaa syystä tai toisesta rinnalle, niin olisi tärkeää stimuloida rintaa mahdollisimman alusta. Aion varmaan opastaa miehen tähän hommaan, jos satun makaamaan vaikka jossain heräämössä hätäsektion jäljiltä. Pitänee kirjottaa joku ohjeistus ja lupa jota näyttää henkilökunnalle, missä lukee, että vaimo käski...
 
Mietin tuossa eilen kun olin synnärillä että jos neiti olisi syntynyt, niin kuinka olis imetys toteutettu? 34 viikkonenhan olisi kaappiin joutunut. Tai mitenhän tulisi varautua jos vauva syntyy etuajassa ja haluaa vauvalle vain omaa maitoa, kai se on sitten pumpata ja antaa pullosta. Oppiikohan vauva koskaan rinnalle jos saa ekat viikot pulloa tai nenämahaletkua?

Tuskin tämä bebe nyt aikasemmin tuleekaan, koska paikat ovat epäkypsät, varmaan käynistetään 42+ nyt oon ainaki siihen asennoitunut :D
 
Mietin tuossa eilen kun olin synnärillä että jos neiti olisi syntynyt, niin kuinka olis imetys toteutettu? 34 viikkonenhan olisi kaappiin joutunut. Tai mitenhän tulisi varautua jos vauva syntyy etuajassa ja haluaa vauvalle vain omaa maitoa, kai se on sitten pumpata ja antaa pullosta. Oppiikohan vauva koskaan rinnalle jos saa ekat viikot pulloa tai nenämahaletkua?

Tuskin tämä bebe nyt aikasemmin tuleekaan, koska paikat ovat epäkypsät, varmaan käynistetään 42+ nyt oon ainaki siihen asennoitunut :D
Lypsin synnytyssalissa millin ruiskun täyteen hoitajan avustuksella ja aamulla itse käsin hoitaja vieressä ohjaamassa niin lääkekuppiin sen 1,5ml ja vedin ruiskuun ja tuliaisia pienelle. :dummy:
Tuskin jaksaa ihan heti imeä mutta suositellaan että lypsän kolmen tunnin välein ensin käsin ja myöhemmin pumpulla. Antavat alkuun varmaankin ruiskulla tai nenämahaletkulla ravintoa. Illalla pääsee pikkuinen ehken jo kenguruhoitoon, mikäli kaikki menee hyvin:grin
 
Kätilö sanoi, että lääkäri tarvittaessa määrää maidon määrän ja jos maitoa ei nouse tarpeeksi niin miksi stressata, varsinkin jos on muutenkin keskonen tai pienipainoine vauva joka ei pysty edes välttämättä itse imemään.
Koetan nyt vain lypsää sen mitä tulee niin vauva saa mammabioottia, edes vähän mutta tärkeitä millejä kaikki :happy:
 
Aika pienet voi tulla jo rinnalle tutustumaan, jos vointi on vakaata. Haistelevat, maistelevat ja lipovat ja samalla nostattavat maitoa. Ensimmäiset maitotilkat on pieniä, mutta hirmu tärkeitä. Auttavat vauvan mahaa toimimaan, ovat laksatiivisia ja tietty niissä on paljon energiaa ja tärkeitä ravintoaineita. Mitä enemmän vauva on ihokontaktissa, sitä paremmin maito heruu. Vauva saa todennäköisesti alkuun letkulla maitoja, jos ei jaksa alkuun syödä pienuuttaan tai kellastuu, mutta aikaa myöten imetys on hyvin mahdollista. Se tosin vaatii paljon myös äidiltä juuri pumppauksen vuoksi. Rintojen ärsytys tulisi aloittaa mahdollisimman pian ja pumppailut tiheästi ja mielellään ainakin kerran yölläkin. Samalla tietty pitäis pitää huolta omasta jaksamisesta ym. Joten siinä on monta monessa. Voimia paljon kaikille pienten äideille! Täältä löytyy opaskin asiasta:http://www.kevyt.net/tiedostot/imetys
 
Täällä maitoa nousee mukavasti, pystyn ruokkimaan jo omalla maidolla. Kengurussa vaavi hamuaa jo rintaa ja saanut makustelupisaroita ja vähän imuotetta hakenut mutta ei vielä taida voimat riittää imemään. Koetan lypsyllä ylläpitää maidon tuotannon ja sainkin sähköpumpun lainaan niin voin lypsää myös kotona ja yöllä. Tiiviisti osallistutaan hoitoon, vähän päivää jakaen isin kanssa.
 
Mulla on tullut jokaisen lapsen kohdalla maitoo ylitse tarvittavan määrän. Minään kertana kättäri ei ottanut luovutettavaa maitoo vastaan ylitarjonnan vuoksi. Tuntui tosiaan meijeriltä. Että kyllä normi pikkutisuista lähtee :) Tosin ne pikkutisut oli imetyksen aikaan jätit!
 
Esikoista imetin ja alussa piti antaa lisämaitoa (joko korviketta tai mitä olin lypsänyt). Vauvan ollessa 2vrk ikäinen bilirubiini oli koholla (vauva oli kellakka) joten joutui sinivalohoitoon, neljä päivää oli valossa kunnes päästiin kotiin. Uudelleen piti käydä sairaalassa yön yli sinivalossa kun oltiin oltu viikko kotona.. Hoidon aikana piti punnita vauva ennen ja jälkeen imetyksen ja sen mukaan piti välillä antaa lisämaitoa ja tutti oli käytössä siitä 2vrk ikäisestä lähtien, oli kaapissa rauhallisemmin.. kun bilirubiini laski, vauva piristyi ja imetys alkoi sujumaan, ja imetin 10kk ikäiseksi, kun maidon tulo alkoi selvästi loppua..
On varmasti niin tapauskohtaista onko tutti ja tuttipulloruokinta imetyksen lisänä hyvä vai huono juttu..
 
Mikä se oli se aika kun vauvan pitää saada syntymäpainonsa takaisin?
 
Aiemmin oli kai kaksi viikkoa, nykyään mielestäni ollaan sitä mieltä, että olis hyvä jos viikossa jo. Siihen pääseminen tarkoittaa vaan sitä, että imetysohjaus tarvis olla tosi hyvää heti alkuun!
 
Takaisin
Top