Imettäjät

Vauvan vatsalaukku on alussa ihan minimaalisen pieni, eli ei sinne paljon maitoa tarvitsekaan mennä. Ja se, että antaa vauvan olla paljon rinnalla auttaa maitoa nousemaan. On normaalia, että paino aluksi notkahtaa alaspäin eikä se tarkoita etteikö maito riittäisi. Meillä ainakin esikoinen oli heti hyvin tissi-orientoitunut ja ekat viikot oikeasti koko ajan rinnalla :D

Joku mainitsikin tiheän imun kausista ja nekin on normaaleja eikä tarkoita että vauva jäisi nälkäiseksi, tilailee vaan lisää maitoa :) vauvantahtinen imetys yleensä takaa sen, että maitoa tulee riittävästi.
 
Vius, niinkuin muutkin täällä sanonut niin kyllä sitä maitoa silti tulee mutta pienissä määrin ja useasti meillä esikoinen oli kokoajan myös tissi suussa alussa eikä tarvinnut antaa korviketta
 
Luinkin että se ensimmäisten päivien maito on ternimaitoa, eli samantyyppistä mitä lehmätkin tuottavat heti synnytyksen jälkeen.

Onko imettäjät huomanneet rintakipujen yhteyttä vauvan imuotteeseen, josta puhutaan paljon?
 
Luinkin että se ensimmäisten päivien maito on ternimaitoa, eli samantyyppistä mitä lehmätkin tuottavat heti synnytyksen jälkeen.

Onko imettäjät huomanneet rintakipujen yhteyttä vauvan imuotteeseen, josta puhutaan paljon?


Juu, hampaattomankin vauvan "nipistysote" (suu ei tarpeeksi auki) käy melko kipeetä ja aluks menee siitäki helposti verille...

Jotain lasinoh-rasvaa se oli mitä laitetaan, luonnontuote...

Ja se vedenjuonti oli tosi tärkee läpi imetyksen !

Se ensimaito on sellasta kellertävää rasvaista tahmaa, sitä riittää muutama pisara, sit kun maito nousee, se muuttuu valkeaks ja etumaito vähän sellasta vetistä, laihaa jopa. Siinä vaiheessa alkaa vauvan vatsa venyä, niin on hyvä ettei sitä suotta liian aikasin venytellä lisämaidolla :)
 
Muokattu viimeksi:
minä olen ajatellut tämänkin kohdalla kokeilla imetystä, vaikka koskaan se ei ole kunnolla onnistunut.. ja rintaleikkaus takana, mikä on tehty niin, ettei pystyisi enää imettämään.. Mutta joitain tiehyeitä on kuitenkin yhdistynyt.. Kuopus oli tissitakiainen, mutta annoin silti lisämaitoa.. Ja olisi rinnassa ollut kiinni koko ajan.. Oli jossain vaiheessa pakko vähentää, kun en valitettavasti pystynyt pitämään rinnalla koko aikaa.. En saanut mitää tehtyä.. Ja en luottanut siihen, että sitä maitoa tuli.

Mikä olisi hyvä väline pitämään lasta rinnalla, että voisi pitää vauvaa tissillä? Kantoliina ollut itselle jotenkin työläin.
 
Mä ostin sellaisen kaksiosaisen kantoliinan, jossa toinen "lenkki" laitetaan toiselle olalle ja toinen toiselle, sit vaan lapsi lenkkien muodostamaan rastiin köllöttämään. Toimii samalla tavalla kuin kantoliina, muttei tarvi solmia
 
Voi raato! Oon ollu koko ajan tosi itsevarma imettämisen suhteen, että kyllä sitä maitoa kaikilta tulee kun vaan jaksaa rauhassa yrittää. Mutta nyt yks kaveri on puhunut niin paljon kaiken maailman korvikkeista, tuttipulloista ja tuttiosista, että itsevarmuuteni alkaa järkkymään. Se olettaa että niihin joutuu kuitenkin turvautumaan.
Pyh! Minä sanoisin että mahdolliset tutit ja pullot pysyy kaapin ylähyllyn perällä viimeiseen asti.
 
Voi raato! Oon ollu koko ajan tosi itsevarma imettämisen suhteen, että kyllä sitä maitoa kaikilta tulee kun vaan jaksaa rauhassa yrittää. Mutta nyt yks kaveri on puhunut niin paljon kaiken maailman korvikkeista, tuttipulloista ja tuttiosista, että itsevarmuuteni alkaa järkkymään. Se olettaa että niihin joutuu kuitenkin turvautumaan.
Pyh! Minä sanoisin että mahdolliset tutit ja pullot pysyy kaapin ylähyllyn perällä viimeiseen asti.

Mulla on sama asenne. Meillä korvikkeet pysyy kaupassa ja tuttipulloa ei hommata, kuin vasta sitten jos/ kun asia välttämättömäksi osoittautuu. Esikoisesta ajattelin, että ostan korviketta "varmuuden vuoksi" kaappiin, että jos hätä tulee, ei laps nälkään kuole kun ruokaa saa pullosta nopsaan. Vanhempi siskoni sai minut toisiin aatoksiin..Hän kysyi, että luulenko oikeasti vauvan heti kuukahtavan. Kauppa on kuitenkin 2min.kävelymatkan päässä. :wink Ja niinhän siinä kävi, että maitoa tuli ovista ja ikkunoista vaikka rintapumppuun ei herunut kunnolla ikinä. Siksikin mietin nyt, hankitaanko pumppuakaan...

Tilannehan voi olla tietysti ihan eri tällä kertaa. Toivon kyllä, että tämän vaavin kanssa olen samanlainen maitotehdas, kuin aiemminkin. :)
 
Hyvä! Minun toinen kaveri ei antanut edes tuttia, ettei se häiritsisi imemistä. :D

Ei mun esikoisellakaan ite asiassa tuttia ollut koskaan. En sitäkään hommannut odotteleen.. Mutta juu, vähemmän rauhallisella/kotonaviihtyvällä äidillä tää mun ratkaisu ei toimisi niinkään. Minähän se sain istua tissittelemässä joka välissä vauvan kanssa..mutta mulle se tosiaan sopi mainiosti. Vesipullo, kännykkä, läppäri, kaukosäädin ja mukava asento sohvalla vauvan kanssa. Siinä se aika tais alussa mennä. :D
 
Minä olen varmaan tehnyt aiemmin sen virheen, kun en niin iholla ole antanut olla.. olisiko sekin vaikuttanut maidon nousuun? (koska kuitenkin tiehyeitä on yhdistynyt leikkauksen jälkeen)

Ja toinen, minkä olen tehnyt, varsinkin kuopuksen kohdalla, että kun en ole luottanut siihen maidon tuloon, niin olen antanut varmuudella lisämaitoa. Kuopusta imetin 2.5kk-3kk:tta. Tutit ei kelvanneet. Tuo muuten on totta, että synnärillä ne vain tuttia tuputtivat.. Siinäpähän tuputtivat, pojalle ei kelvannut.. Tosin peukalo ilmestyi kuvaan jossain vaiheessa..
Onneksi sitä nyt ei niin hirveästi ime XD tai ainakaan koko aikaa. Kiva yrittää vieroittaa siitä pois.

Ajattelin kokeilla mammateetä, vaikka inhoan teetä (millähän sitä maustaisi..). Mammateen ohjeistuksessa lukee, että kannattaa aloittaa jo ennen synnytystä ellei jo maito ole noussut.. Mutta kuinka paljon ennen?
 
Mun tissit on valmistautunut kovin jo tulevaan. Aivan järkyttävä kipu jatkuvasti pakko pitää liivejä. Koko kasvanut ja nännipihat muuttunut lähes tumma ruskeiksi siitä pinkistä mitä oli. Nännit on isommat kun peukalonpää ja pienestäkin ärsykkeestä kovettuu. Ei ollut tälläistä aiemmissa raskauksissa. Vielä ei tuu maitoa enkä kyllä aio puristaakaan kun sattuu niin saatanasti... Luulis että tällä valmistautumisella ei tuu imetysongelmia.....
 
Mulla ekan kohdalla alkoi maito vasta nousta kun päästiin kotiin ja vähän yli vuorokauden ehdin imettää esikoista, kunnes jouduin teho-osastolle keuhkokuumeen ja sen kolmpikaatioiden takia. Siellä mun maidon tulo lakkasi vaikka sitä yritettiin pitää pumppaamalla käynnissä. Kuukauden olin sairaalassa joten se imetys jäi siihen vuorokauteen. Toisen kohdalla maito ei edes alkanut nousta ja lääkärit katsoivat parhaaksi etten imetä ollenkaan, vaan otan takaisin lääkitykseni mikä tuli tuon keuhkokuumeen komplikaatioiden takia. Nyt oonkin miettinyt koko alkuraskauden mitä teen imetyksen kanssa. Mulla on noi lääkkeet tauolla raskauden ajan ja ne olisi parempi saada käyttöön heti kuin voi, mutta toisaalta haluisin yrittää imettää. Toki riippuu siitäkin pääseekö vauva heti vierihoitoon vai joutuuko lastenosastolle. Silloin jos joutuu niin tuttipullosta tissille siirtyminen varmasti tulee oleen vaikeeta joten silloin voi olla etten edes yritä vaan otan lääkkeet takaisin käyttöön.
 
En tiiä johtuiko eilisistä imetyspuheista vai mitä, mutta ainakin mun tissit todistettavasti toimivat: illalla nukkumaanmennessä jutusteltiin vielä miehen kanssa ja kyljellään pötköttelin..siinä vissiin toinen rinta jäi sopivasti puristuksiin tms. koska kun hyvät yöt sanottiin ja aloin kääntymään, oli vieressä lakanassa komea märkä läntti (alasti siis aina nukun). :D Pitää vaan toivoa, ettei nää ala vuotamaan ihan omia aikojaan. Miehelle vain nauroin, että jos nälkä yllättää, niin eipä huolta...... :P
 
^ voi kiva! :D

Mulla ei onneksi ole maitoa herunut ennen syntymää koskaan. Ekat tipat vauva imeny salissa ja konkreettisesti maitoa olen nähnyt (pukluna tai tippoina) vasta muutama päivä synnytyksen jälkeen. Tosin toisinpäin on sitten että 2,5vuotta imetyksen lopettamisesta maitoa vielä heruu puristettaessa.
 
Takaisin
Top