Ihmisten kommentit raskausmahaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pinkkis*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie painoin pahimpina, silloin tosin parhaimpina, aikoina 35 kiloa, joka oli miusta varsin normaali ja hyvä lukema...nyt kuvia katsellessa, niitä harvoja, niin näkee vaan riutuneen ja kuolemansairaan ihmisen.

Miullekin vauva on tärkeä enkä halua sille mitään pahaa, ja siitä syystä pidän kiinni opituista hyvistä ruokailutottumuksista, vaikka oon oksentanut eikä ruokaa tee muutenkaan mieli ja uskon selviäväni hyvin tästä myös sitten, kun on vuoro toipua raskaudesta ja pudottaa ehkä muutama kilo :)

Kyllä myö kaikki selvitään ❤️

Btw ihan otsikkoon liittyen: Parhaat kommentit raskausmahaan liittyen oon saanu töissä mukuloilta :) meidän päikkärin muksut oottaa innolla milloin ja millainen tyyppi sieltä masusta kuoriutuu. Oon luvannu mennä näyttää vauvaa sit niille syksyllä, kunhan kesälomat on ohi.

Siis mikä juttu tää anopit ja painontarkkailu oikein on?! Luin täältä että muilla on tullut tiukkaakin kommenttia painoon liittyen, niin nyt tuli munkin anopilta. Ei mitenkään siis pahaa kommenttia, mutta silti. Paskaako se heille kuuluu kuinka paino nousee tai laskee :D no okei myönnän, kyllä sitä nyt on enemmän ehkä paino noussu kun esikoisen aikaan, mutta ei mitenkään paljon. Tuleeko itsestäkin väkisin samanlainen jos pääsee joskus anopiksi :D

Ei mulla anoppikokelas kysele tommosia. Oma äiti kyllä jaksoi kysellä ja nyt se on alkanut yht'äkkiä taputteleen vatsaa. En tykkää. Mun maha. Mies saa kyllä koskea, mut ehkä muilta kuitenkin tykkäisin edes sitä kysymystä että saako. Ja mitä ideaa siinä oikein on, kun ne liikkeetkään ei tunnu ulospäin vielä?

Mullakaan ei anoppi onneksi ole ainakaan toistaiseksi kommentoinut painoa. Mutta kun nähtiin pitkästä aikaa ja maha oli pyöristynyt, niin ensimmäiseksi kävi taputtelemaan sitä. Mies onneksi sanoi sille kun seuraavan kerran nähtiin, että ilman lupaa ei tarvitse koskea. Eikä se kuulemma ollut edes tajunnut koskeneensa. Mutta olen ihmetellyt samaa kuin Merikeiju, että mitä varten siihen edes pitää koskea, kun liikkeitäkään ei tunne. Ja yleensä vielä taputtaa niin ylös ettei kohtu edes ole vielä niin korkealla, lähinnä läskiä siinä hyväilee.

Mulla on systerin mukaan VALTAVA vatsa..Paino sanalla valtava. Se tietää etten tykkää siitä kun mahaa kommentoidaan, mutta kommentoi silti. Jouduin puremaan aika paljon huulta etten ois tiukassa että mä olen raskaana, mutta mikä on syy sun mahan kuntoon..se ois ollut ilkeästi sanottu, siksi en sanonut. Mitä se kenellekään kuuluu minkä kokoinen vatsa on. Mä itse kyllä tiedän ja huomaan että se on kasvanut ihan kiitettävästi enkä tiedä mihin mä sen kanssa joudun kun puolet on vielä jäljellä :D

Mun masua on koskettanut iskä (meil on isin kaa hyvät välit, mut silti tuntu aluks kiusalliselta, nyt oon tottunut), oma mies, vaimo ja kaks ystävää, joista toinen jopa kysyi luvan :) Äiti ei oo ees yrittäny, iskä räplää joka kerta ku käy :D

Eka kommentti tuli, on kuulemma "tyttömaha"... Tämä kommentti tuli tosiaan sen jälkeen kun kerroin et tyttö on tulossa. Noh, näkyyhän tuo jo helposti ja onhan sillä muoto. Tästä perspektiivistä katsottuna en kyllä näe eroa "tyttö- ja poikamahan" välillä.

Mulla kävi taannoin hauska juttu kun menin yövuoroon töihin ja vapaiden aikana oli tullut asiakkaaksi entuudestaan tuttu asiakas joka käy aina silloin tällöin omaisen pitäessä vapaapäiviä. Tein normaalisti iltakiertoa ja pysähdyin kyseisen rouvan huoneeseen jolloin hän totesi samalla sekunnilla kun astuin sisään pimeään huoneeseen että "ai, sinä olet nykyään raskaana!"
Hauskaa tässä on siis se että mulla on käytössä niin väljät työvaatteet että pientä mahaani ei ole kukaan muu vielä huomannut :joyful: Kysyin sitten rouvalta että näkyykö se tosiaan noin hyvin ja hän vastasi että " eeei, olen vaan jo niin vanha että huomaan tuollaiset asiat kaukaa" :)
Noita hetkiä pitäisi yrittää muistella silloinkin kun työ tuntuu todella raskaalta ja kuluttavalta.

Pariin kertaan on jo kuulunut, että "tuohan on jo saman kokoinen kuin ekaa synnyttämään mennessä". Ei se ihan ole, puolivälissä kaksosista mennään 7 sentin päässä ympärysmitassa ;).

Olen kurkkuani myöten täynnä ihmisten kommentteja. Olisi kiva, jos kysyttäisiin vauvasta, voinnista, raskaudenkulusta tms., jos nyt jotenkin haluaa ottaa huomioon raskauteni. Sen sijaan saan esim. töissä kommentteja pelkästään ulkomuodostani. "Kylläpä olet kasvanut", "Sähän oot ihan pullahtanut viime näkemästä!", "Sä senkun pyöristyt" ja eilen kun sanoin, että minun vatsani vain kasvaa tällä tavalla mutta paino on noussut vain vähän yli 3 kiloa että ei tässä ole mitään ihmeellistä, niin yksi vastasi, että "eikös tässä kuitenkin olisi vielä ole monta kuukautta jäljellä pyöristyä ja sähän oksensitkin alussa!?" Joskus vihaan ihmisiä tosi paljon.

Onhan se vähän hämmentävää, kun ohi kulkiessa vastaantulijan tuijotus osuu vatsapallooni. Joo, totta, olenhan minä paisunut sitten viime näkemän, mutta saan sentään vielä itse varpaankynteni leikattua!

Muokattu viimeksi:
Töissä kuultua asiakkailta:
"Söpö masu, onko eka tulossa?"
"Oletpas sinä lihonut" <-kiitos kommentista....:finger:
"Toi on ihan poikamaha" <- tyttöä lupasivat kuitenkin ultrassa:shifty:
"Onneksi olkoon, miten sä jaksat tehdä vielä töitä" <- no siten kun voin ihan hyvin??:wink

Mitä näistä nyt sit ajattelis:rolleyes::rolleyes:
Kavereilta kuultua: "onpa masu jo iso ja alhaalla", no sen oon huomannut kyllä itekin. Housut ei mee päälle kun masu on tosi alhaalla:confused:

Mun mummi taas hämmästeli parisen kuukautta sitten kovasti mun 8 kilon painon nousua. "Ohhoh onpas paljon, kun itse painoin 54 kiloa koko raskauden ajan"..:wideyed:
No tiedä sitten tuota..
Nyt on jo tullut 10 kiloa tähän 28+0 mennessä. Ihan normaalia painonnousua minusta.
Vatsaa mies saa silitellä ja pussailla miten paljon vain. Äitini ja siskonikin tuntenut liikkeitä, kun vinkkasin sohvalla maaten että tulkaa nyt tunnustelemaan kun vauva on aktiivinen. Ei ole kyllä tullut vielä kutsumattomia vatsan silittelijöitä. Outoa että jos nään jonkun ihmisen pitkästä aikaa niin monesti on kysytty "onkos vatsa kasvanut?" Mietin että no eikö sitä nää vai kysytäänkö vaan kohteliaisuuttaan ensin, ettei heti kommentoida miten kasvanut vatsani on. Sit tietty miettii että ai onko mulla aina ollut sit tän näkönen masu, jos pitää kysellä että onko se kasvanut. Onpa ristiriitasia nää jutut ja mun ajatukset:hilarious:. Kyllä mä saan välillä kotona sellasia ahistuksia tästä mun uudesta ulkomuodosta, kun pitäs pukea ja lähteä ulos..mikään vaate ei näytä samalta kuin ennen ja ainoot mukavat housut olis ne kollarit. Onneks mies kehuu ja sanoo että näytän hyvältä. :grin Ei vakuuta aina.

Muokattu viimeksi:
Eräs akka eilen kaupassa totesi miehelleen ja kolmelle lapselleen olettaen kai etten kuule: "Olispa kauheeta olla noin läski." Kertoipa akka itsestään enemmän kuin uskoikaan... Noh, ylimääräiset kilot mulla ja masussa vauva, päänsisällä hänellä vakavia puutteita. Kumpikohan voitti ;)

Olen vasta nyt alkanut kayttaa sellaisia vaatteita myos toissa etta vatsan todella huomaa. Olen saanut oikein mukavia kommentteja, kukaan ei ole sanonut mitaan vatsan koosta, vaan lahinna ovat kyselleet miten olen voinut, tai tiedanko saanko tyton vai pojan. Ja muutamat ovat kyselleet laskettua aikaa. Ja onnitelleet tietysti.

Mies on aivan ihana: Han ei ole kertaakaan sanonut mitaan negatiivista, ja jos mina olen sanonut itse, kuten vaikka etta olen kuin muumi, niin han sanoo etten saa puhua hanen vauvastaan pahasti ja etta olen kaunis (ei kylla silta tunnu mutta ihanaa kun han sanoo sen!). Taytyy kylla myontaa etta kylla han valilla naurahtaakin kun joskus tuntuu etta vaikka sohvalta on vaikea nousta ylos, ja sitten klenkkaan jonkun aikaa kun lantio on jotenkin loystynyt tms, ei ihan parhaassa iskussa. Mutta se nauru ei haittaa, vaan minua naurattaa itseanikin. Olenhan kettera kuin vuorikauris!

Oma aiti ei yleensakaan kommentoi mitaan ulkonakoasioita, kyselee vaan muuten vointia. Mutta voi sita anoppia... Ei han varmasti pahaa tarkoita, mutta kun sanavalinnat ovat "kylla sina nyt olet lihonut" kun tarkoituksena on sanoa onpas vauvamaha pyoristynyt natisti (haluan uskoa etta tata han oikeasti tarkoittaa), niin ottaahan se aivoon. Joku naseva vastaus pitaisi keksia, ei liian piikikas, mutta joku, josta han lempeasti ymmartaisi etta sanat voisi ehka valita paremmin. Olen koettanut tahan asti sanoa etta niin, vauva tosiaan on kasvanut, painottaen sanaa vauva, mutta ei han ole viela ymmartanyt viestiani :) Olemme menossa appivanhemmille kylaan viikon pasta ja jos han kysyy painon noususta, kuten joillekin oli tassakin ketjussa kaynyt, niin saatan kylla tuhahtaa ihan vahingossakin. Ja vastaus saattaisi siihen olla etta "juuri sen verran kun tassa vaiheessa pitaakin" tms.

Mutta sita on jotenkin niin herkkana vaan omasta alati muuttuvasta ulkomuodostaan nyt. Ja onhan ainakin Suomessa tapana aitienkin kesken ikavasti arvostella miten joku aiti tekee sen ja sen asian vaarin, on lihonut liikaa tai liian vahan, ja vauvaakin hoitaa miten kuten. Ikavaa etta aiti on aidille susi. Eikos tassa pitaisi kannustaa toisiamme :)

Ainoat kellä on oikeus kommentoida mun pyöristyviä muotoja on mun lapset. Ja voi vitsit oon kyllä saanut kuulla monenlaista. :hilarious: Äiti on pullea, pyöreä, pehmeä, tuhti, lihava... ja makoisia, lempeitä nauruja päälle. :joyful: Välillä vatsastani puhutaan jo tulevan vauvan nimellä. Joinain päivinä mittaillaan pikku kätösin, että näin ja näin paljon äitin mahasta on vauvaa ja loput on äitiä. :rolleyes: Lapsista on mielenkiintoista nähdä miten vatsani kasvaa ja minä pyöristyn. On suloista miten he huomioivat vatsan nyt jo siskonaan. Varovat tönimästä vauvaa ja juttelevat vatsan läpi.

Raskaus on minulle kolmas ja olen todella sinut muuttuvan kehoni kanssa. Ainoa mikä haittaa on kaikki krempat ja hitaus. Painoa on tullut nyt jo reippaasti, varmasti vähän ylimääräistäkin. Silti, kyse on minun rakkaasta kehosta, joka on paraikaa luomistyössä. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta kauhistella tai kommentoida yhtään ikävään sävyyn. Aivan varmasti vebaalisesti näpäytän takaisin näissä tilanteissa. :wink

Hih, tänään sain taas nauraa töissä asukkaille. (Kehitysvammapuolella) Yks tuumas heti et miul on iso maha ja sit yks down -mies tuli tuojottaa minuu ja mahaa ja tuumas et "Dieetti!" Myöhemmin tuumas miun mahaa tökkiessään että "suklaa!" Ilmeisesti kuvittelee että on suklaa maistunu, kummastelee miun lihomista kun en kahteen kuukauteen ole tuolla omalla osastolla töissä ollut niin sinä aikana oon päässy pyöristymään :D

Mulla on useampi ihminen kysynyt nyt, että saako onnitella, kun eivät halua loukata JOS EN OLEKKAAN RASKAANA. o_O
Mun sf on 28 vkolla 27+ eli kyseessä ei ole mikään minimaha. Ja lonkan ja selän kipujen takia vaapun eteenpäin kuin mahassa olisi neloset. Ja puuskutan. Ja varmaan näytän siltä että hetkenä minä hyvänsä synnytän.
Joo, en mä raskaana ole. Tällai tulevan kesän kunniaksi ajattelin kasvattaa tällasen elintaso-mahan. :facepalm:

Takaisin