Ihanimmat käsityöt vauvalle

Ihan tosi hienoja vauvapesiä! Itsekin haluaisin tollasen, mutta joutuu varmaan ostamaan kun ei taida kädentaidot riittää. Minua on kuitenkin vähän mietityttänyt se, että olen saanut sen kuvan (en tiedä varmasti, ei ole aiempia lapsia) että nykyään suositellaan, ettei vauvalla saisi olla tyynyä eikä kai nykyään peittoakaan vaan unipussi ja pinnasängyn reunapehmusteitakaan ei saisi käyttää ja nämä siis tukehtumisvaaran vuoksi... Joku on varmaan paremmin perehtynyt asiaan, mutta miksei sellaista vaaraa katsota sitten olevan tämän vauvapesän kanssa? Jotenkin itsestä paljon todennäköisemmältä vaikuttaisi, että tähän voisi tukehtua kuin esim. peittoon tai pinnasängyn ohueeseen reunapehmusteeseen... Mutta ei siis minulla mitään muuta kuin tällainen mutufiilis tästä ja itsekin haluaisin tuollaisen ostaa mutta tietääkö joku tästä kertoa enemmän?
 
Mä tilasin meidän äidiltä vauvan pesän, se innostui heti :grin ja meni itse tilaamaan iskältä jo hiekkalaatikon tulevan mummolan pihalle :grin
 
Täällä on ompelu alkanut kaapista löytyneillä kankailla. Flanellia ja froteeta löytyi käyttämättömiä paloja ja muutama vanha froteepyyhe lisäksi. Näistä syntyi kassillinen imuja kestovaippoihin. Sen lisäksi leikkasin fleece-kankaan kestovaippojen vuoriksi. Projekti odottaa, että saan tilattua kosteussulkukangasta ja vaippoja valmiiksi. Oli mukava yllätys, kuinka paljon vaippoihin sopivia kankaita kaapista löytyikään. Ei tarvitse ihan kaikkea ostaa..

Lisäksi tilasin äidiltäni hahtuvalankahousuja, kun itse en ole kummoinen neuloja. Totta kai lupasi tehdä, kunhan selviää, mitä hahtuvalanka on. Lopulta selvisi, että äidin kaapista löytyy jo valmiiksi muutama kiekko hahtuvalankaa.

Kunnon aarreaittoja meidän kaapit. Ei aina itsekään tiedä mitä löytää.
 
Tässä jotain mun tekemiä vaatteita mitä olen tytöiltä säästänyt :) aika paljon olen laittanut kiertoonkin. Nyt en uskalla vielä vauvalle ommella mutta ehkä sit seuraavan ultran jälkeen. Pitää vaan pysytellä neutraaleissa väreissä kun sukupuolta ei aijota kysyä.

Kuvan vaatteet on koko 56-86cm.
 

Liitteet

  • 1488116547332.jpg
    1488116547332.jpg
    103.3 KB · Katsottu: 109
Ihania kuoseja Junibea. :) Ja noi vauvanpesät kyllä houkuttelisi mua myös. Mäkään en ihan vielä ole uskaltanut alkaa tekemään mitään tälle pienelle, mutta tuli mieleen noista edellämainituista vaippaimuista, että mulla taitaakin olla vanhasta pyyhkeestä leikattuna niitä kasa jossain päin asuntoa. Tuli aikanaan esikon vaippoihin leikattua, mutta sitten en enää tarvinnutkaan lisää imuja ja ne jäi kassiin. Ihanaa että pääsee taas tekemään ja käyttämään omalle pienelle kaikenlaista suloista. :)
 
Tänään ompelin vanhoista jo valmiiksi ompelua varten pesukoneessa vanutetuista villapaidoista muutamat vaippahousut. Täytyy vielä käsitellä villanhoitoaineella, sillä näissä tuskin on yhtään villarasvaa jäljellä.

Mustiin ompelin kaksinkertaisen haarakappaleen, että olisi vähän paksumpi. Harmaa olikin vähän paksumpaa materiaalia.

Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia näistä, kuinka kangas toimii ja kuinka malli toimii.
 

Liitteet

  • IMG_20170226_224426.jpg
    IMG_20170226_224426.jpg
    110 KB · Katsottu: 82
Mä yritän täällä perehdyttää meitä kestovaippojen maailmaan. Nää villaiset vaippahousut on vielä vähän mysteeri. Eli tuleeko housuun vaan imu sisälle ja miten se pysyy paikallaan ja pitääkö noi villaset sitten kosteuden sisällä? Ja eikö ne kutita? o_O Vaippojen ihmeellinen maailma...
 
Minäkin olen vasta perehtymässä kestovaippailuun, sillä esikoista odotan. Villavaippahousut tulevat päälimmäiseksi. Esimerkiksi harson tai muun sisävaipan päälle, ei pelkän imun. Uskon, että lisäimukin paketissa pysyy tarvittaessa hyvin mukana, jos sen harson tai sisävaipan kaveriksi laittaa.

Villavaipan tarkoitus on estää kosteuden pääsy vaatteisiin. Villa imee itseensä noin 40% painoonsa nähden kosteutta tuntumatta kostealta. Se myös hengittää paremmin kuin kosteussulkukankaista valmistetut vaipat. Yleensä villaiset vaippahousut tehdään hahtuvalangasta neulomalla tai esim. merinovillasta, jotta ne eivät kutita. Eli kaikkein karkeimmat villat eivät ainakaan ole sopivia. Nämä tekemäni ovat 100% villaa, mutta eivät mielestäni tuntuneet kutittavilta/pisteleviltä. Tein kuitenkin varmuuden vuoksi lahkeettomat, ettei harson päälle laitettuna juuri suoraa ihokontaktia tulisi. Mutta vasta käytössä näkee, kuinka toimii.
 
Minäkin olen vasta perehtymässä kestovaippailuun, sillä esikoista odotan. Villavaippahousut tulevat päälimmäiseksi. Esimerkiksi harson tai muun sisävaipan päälle, ei pelkän imun. Uskon, että lisäimukin paketissa pysyy tarvittaessa hyvin mukana, jos sen harson tai sisävaipan kaveriksi laittaa.

Villavaipan tarkoitus on estää kosteuden pääsy vaatteisiin. Villa imee itseensä noin 40% painoonsa nähden kosteutta tuntumatta kostealta. Se myös hengittää paremmin kuin kosteussulkukankaista valmistetut vaipat. Yleensä villaiset vaippahousut tehdään hahtuvalangasta neulomalla tai esim. merinovillasta, jotta ne eivät kutita. Eli kaikkein karkeimmat villat eivät ainakaan ole sopivia. Nämä tekemäni ovat 100% villaa, mutta eivät mielestäni tuntuneet kutittavilta/pisteleviltä. Tein kuitenkin varmuuden vuoksi lahkeettomat, ettei harson päälle laitettuna juuri suoraa ihokontaktia tulisi. Mutta vasta käytössä näkee, kuinka toimii.
Kiitos tiedoista :)
 
Täällä vaippatehtailu jatkuu. Tilasin aikamoisen satsin vaippakankaita ja sain ne viikonlopun aikana leikattua. Aloitin neppareiden kiinnittämisellä ja nyt kämmenet ovat kuin mustelmilla pihtien käytöstä. Tänään en sitten enää neppareiden kiinnityksellä jatkanut vaan kokeilin ommella muutaman valmiiksi.

Leikkasin myös ylijäämätilkuista paloja liivinsuojuksia varten.

Nämä kaksi on toistaiseksi ainoat valmistuneet.
 

Liitteet

  • IMG_20170312_192719.jpg
    IMG_20170312_192719.jpg
    165.1 KB · Katsottu: 91
Nuubel millä kaavalla oot tehnyt? Ihana tuo oikean puoleinen kuosi! Meillä mies ei voi sietää neppareilla olevia vaippoja ni ite tulee tehtyä aina tarroilla. :D
 
Ostin kirpputorilta yhden vaipan, jota mittailemalla piirsin kaavan. Taitaa olla äitiyspakkauksessa ollut pilvi-vaippa. Itse päätin tehdä neppareilla, sillä olen lukenut, että tarrat saattavat kärsiä pesuissa. Meillä mies on ilmoittanut, ettei vaihda vaippoja, joten mielipidettä ei kysytä :hilarious::hilarious:

Miten sinulla on tarrat kestäneet käytössä?
 
Musta tarrat on kestänyt hyvin ainanki esikoisen käytössä olleissa itse tehdyissä sekä valmisvaipoissa. Yksi nepparivaippa meillä vaati korjausta kun neppari ei toiminut mutta muuten ihan kunnossa ollut neppi vaipat myös.

Meillä oli noita pilvi vaippoja pitkään käytössä esikoisella kunnes iho ei kestänyt fleeceä eikä coolmaxia niin piti hommata kasa uusia.. Toivottavasti tälle vauvalle käy kaikki materiaalit!
 
Hyvä tietää, että tarratkin on toiminut. Voi vaikka osaan kokeilla niitä. Mä olen ommellut osan fleece- ja osan coolmaxvuorilla. Ihan, että voi testata, mikä toimii parhaiten. Mitä hommasit, kun ne eivät käyneet? Ihan mielenkiinnosta testailisin eri vaihtoehtoja..
 
Bambujoustofrotee ja tencel on meille sopivat sisäpinnat nyt :)
 
Hienoja unipesiä, semmonen ois itselläki haaveissa tehdä mutta ei taida hermot kestää kun ompelukone sotkee koko ajan, ellei sitten äitee auttas :) parit junasukka parit oon saanu tehtyä. Haaveissa ois vielä virkata joku vauvapeitto ja ehkä vielä jotain muutakin. Nuo ruokalaput oli tosi hienoja, niitäkin voisi kokeilla! Täytyy tässä ny tuumailla vielä tovi ja sitten polokasta ompelukset käyntihin.
 
Onko teistä joku tekemässä äitiyspakkaukseen reunapehmusteita? Löysin hyvän ohjeen tuolta --> http://kalliolla-kukkulalla.blogspot.fi/2012/03/diy-project-ensisanky.html , mutta tiedättekö muita hyviä ohjeita? Minusta on aina kiva vertailla valmiita pohjia, kun en ihan hirveästi näillä ompelijantaidoilla ja hermoilla sovellu soveltamaan.

Hei mä tein just tällä idealla esikon pakkauksen pehmusteet aikanaan. :) Oli helppo ja kätevä ohje mun mielestä, enkä ole, saati varsinkaan tuolloin ollut mikään pro-ompelija. Tein vastaavalla tavalla kahdesta eri kankaasta nuo reunat ja taisin itse ommella tuon koristenauhan siihen sauman päälle, niin ei lähde irti, enkä tehnyt rusettia. Pohjakankaana laatiko alla käytin vanhaa lakanakangasta. Oon pehmustanut myöhemmin samalla idealla neidin nukkevauvalle myös pahvilaatikkosängyn. :D

Oli muuten kätevä matkustaa esikon ekoina kuukausina, kun pakkasi kaikki neidin tarvikkeet vaatteita ja vaippoja myöten aina tuohon laatikkosänkyyn ja kansi kiinni. Oli oma sänky alkuun aina mukana. :)
 
Takaisin
Top