Ihanat/kamalat raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tytteli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei kyllä heti purjon jälkeen tee mieli syödä mitään, vaikka näläntunne onkin läsnä melkein 24/7. Hetken pitää tasata oloja. :)

Onko kellään muuten ollut selkäkipuja? Vähän sellaisia iskias-tyyppisiä? Mulla on tosi heikko alaselkä ja muutaman kerran elämäni aikana tullut sellainen noidannuoli ettei ole viikkoon pystynyt kävelemään suorassa ja kipu on ollut ihan kamala. Nyt on pari päivää tuntunut että alaselän lihakset vetää jumiin, ja muutaman kerran vihlaissut ja säteillyt vähän myös vasempaan jalkaan. Ei niin paljon ole koskenut että pitäisi särkylääkettä ottaa, mutta koko ajan tuntuu kipeämmältä. Ja heti tietysti hyppää sydän kurkkuun että entä jos tämä enteileekin keskenmenoa... :sad010

Sori Paratiisitar, en tiedä tuosta mitään. Mutta itse hihkuin sisäisesti onnesta kun aamupalaa tehdessä yökkäilin muutaman kerran ja sitten vielä uudestaan töihin päästyäni. Juu, ette varmaan ymmärrä te "oikeasti" raskausoireista kärsivät, mutta ne mua säikäyttäneet minivuodot kera vähäoireisuuden sai vaan pelkäämään pahinta.

Ensimmäistä lasta odotellaan ja kyllä se naisen keho vaan on ihmeellinen maailma! Oireita on laidasta laitaan! Raskausviikkoja on jo 10+2 ja kyllä on tuntunut tunteiden vuoristoradalta. Ensimmäisinä päivinä plussaamisen jälkeen oli päällimmäisenä ajatuksena, että voiko tämän vielä perua, miten mä pärjään ja mitä sen lapsen kans pitää tehdä ja miten sen mahan kans voi elä :D Nyt nämä ajatukset lähinnä naurattavat, koska itsekin työskentelen lasten parissa :D Nämä ajatukset kuulemma ovat täysin normaaleita, se tieto helpotti omantunnon tuskia.

Olen tyytyväinen, ettei mulla ole ollut oksentelua (vatsatautia lukuunottamatta), syöminen helpottaa kummasti kuvotukseen. Aamuisin mehukeittohörppy tai mehuhörppy auttaa ja pitkin päivää syöminen vie kuvotusta pois. Iltaisin on enemmän kuvottava olo, joten syödä ja juoda vaan pitää.
Rinnat on kuin mitkäkin vesimelonit ja arat...koskakohan rintsikat on jo liian pienet :O
Nyt mulle on tullut iskias-vaivaa (??)... Toisesta pakarasta viiltää välillä ikään kuin puukolla joku sieltä kaivaisi jotain. Kuulemma nivelet löystyy ja iskiasvaivakin on melko yleinen vaiva. Kertokaahan, jos jollain on iskias-vaivaa, että mikä siihen on auttanut.
Iho on siinä kunnossa, että tuntee itsensä ihan teiniksi, hirvee määrä näppyjä kasvoissa, rinnoissa ja niskassa. Niissä paikoissa mitkä hikoavat eniten.
Refluksi on muutenkin kurja vaiva, mutta raskaana ollessa vielä pahempi. Onneksi Omeprazolia saa syödä raskaana ollessa, joten kurkkukaan ei tunnu olevan liekeissä koko ajan.
Tätä vois jatkaa loputtomiin :)

Odotan ensimmäistä ultraa joka on kahden viikon päästä, ehkä sen jälkeen olotila ja mielikin virkistyy kun näkee pienoisen :) Kun saisi ensimmäisen kolmanneksen jälkeen jo nauttia raskaana olosta, niin olisi kiva :)

Tänään 9 täynnä ja sain töissä ihan jäätävän pahan olon kohtauksen, pahimman tähän mennessä. Kaksi kertaa menin vessaan, mutta ei tullut yrjöä , ei millään. Just kun ehdin ajatella että pääsin helpolla (eli ajoittaisella kuvotuksella)... :(

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Autumn ja Antsku täällä yksi pitkän aikavälin iskias/välilevyn pullistuma potilas. Molempien säryt kuulostaa ihan klassiselta iskias-oireelta ja en siks Autumn olis huolissani. :) Ootko joutunu paljon istuun paikallaan tai makoileen esim. huonon olon takia? Täällä selkä ollu tähän asti parempi, mut tällä viikolla (nyt rv 10+4) alaselkä juilii julmetusti, kipu säteilee koko jalkaan ja just Antsku sitä sun kuvailemaan kipua, et kun joku puukolla vetelis alaselkään ja/tai jalkaan. Mulla kipeytyy todella nopeesti selkä, jos joudun istuun pitkään tai esim. nyt oon flunssan takia joutunu oleen pitkälläni..

Itellä parhaiten auttaa oireisiin liikunta ja hyvin hyvin varovainen venyttely. Niin kauan kun koskee, paras liikunta on käveleminen (mieluiten esim. metsäpolulla, pehmeällä alusta, mutta epätasaisen, ortopedin mukaan tämä hellii nikamia ja niiden välejä :grin) tai uiminen ja sitten kun kipu on poissa, niin lihaksia on hyvä vahvistaa selkälihasliikkeillä. Tosin itellä jo viime viikolla tuntu salilla tosi epämiellyttävältä (alavatsan alueella) tehdä vatsa- ja selkäliikkeitä painojen kanssa, joten ehkä varovasti ihan kotona lattialla hyvä. Lääkkeet saattaa osalla auttaa, mutta itse koen ne aika turhaksi, paitsi silloin kun kipu yltyy niin kovaksi, että toimintakyky häviää. Mulla ei ainakaan särkylääke yksin riitä siinä kohtaa mihinkään ja oonkin todella onnellinen, ettei selkä oo mennyt pahemmaksi. Hieronnasta voi olla apua kivunlievityksessä, jos selkä ei ole tulehtunut. Toivottavasti näistä on apua :)

Mulla todettiin kahden välilevyn surkastuma taasen joulukuussa ja siihen liittyivät myös lamaavat kivut risti- &alaselässä. Selän ryhti on siis liian notkolla ja siihen ohjeeksi fyssari antoi nimenomaan syvien vatsalihasten treenaamisen, jotta "ruoto suoristuu" ja sen jälkeen selkälihasten harjoittelun niin, ettei tunnu kipua, eli ohjelman kanssa pitää olla tarkkana. Varmaan mulla se tukivyön hankinta edessä, koska selkä jo nyt ilmoittelee itsestään.

Antsku, ollaan ihan samoilla viikoilla ja oireetkin kuulostaa hyvin samanlaisilta! Mä olen pari kertaa joutunut oksentamaan, mutta enimmäkseen ollut vaan sellaista kuvotusta, joka pahenee iltaa kohti. Refluksia mulla ei ole ollut, mutta sellaista kiusallista "tavallista" röyhtäilyä. Oon miettinyt että mistäköhän se johtuu, kun en omasta mielestäni mitenkään hotki ruokaa, jauha purkkaa koko ajan tms. mikä saisi ilmaa menemään vatsalaukkuun.

Paratiisitar, teen istumatyötä ja aika vähän on tullut liikuttua pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, joten siinä taitaa olla todennäköisin syy selkäjumille. :sad001 Nyt menossa rv 10+2, ja pari-kolme päivää on kipua selässä tuntunut. Taidankin lähteä tästä kävelylenkille kun aurinko paistaa ja voimia kerrankin olisi. Kevyt liikunta on mullakin auttanut paremmin lieviin selkäkipuihin kuin pelkkä lepo.

Pariisitar, mä oksennan ja jatkan suun huuhtomisen jälkeen syömistä. Jos en syö, paha olo pahenee, tulee tärinä ja horkkaolo. Parina aamuna olen aloittanut aamujugurtin, käynyt oksentamassa ja hetken päästä jatkanut. Usein kyllä jatkan eri ruoalla, kun ei enää uppoa se, mikä kerran on palautunut :)

Kuulostanee kamalalta, mutta näin täällä.

Nimin. Neljä aamupalaa päivittäin ;)

Autumn, niin taidetaan olla samoilla viikoilla ja samoilla oireilla :) Mulla tuo pakara kipeytyi varmaan pahemmin viime viikolla kun olin vatsataudissa ja makasin paljon... Eilen olin tunnin mittaisella lenkillä ja kyllä se pakara ilmoitti itsestään, mutta kesti kävelyn. Hierojalla kun käyn, niin hän viimeksi sitä helläkätisesti hieroi ja sekin auttoi. Mulla ei vielä ole jalkaan se kipuillut ja alaselkäkään ei ole kipeä, puutunut välillä. Lapaluiden väliin mulle tulee usein sellane lukko, joka nyt tulee helpommin. Venyttely auttaa, että sieltä kuuluu ikään kuin pieni ruks...
Toiset sanoo, että vaikka ei normaalisti närästäisi tai olisi refluksia, niin Autum nuo sun röyhtäilyt kuulostaa ihan tavallisilta. Jos alkaa pahemmin närästämään niin rennie tai gaviscon ovat hyviä apukeinoja!

Autumn, meillä on ihan sama laskettu aika :) Ellei jommalla kummalla muutu se vielä ultrassa :)

Huoh, luulin ettei enää tarvitsisi oksentaa, mutta tänään töissä... :sad001 Join vihreää teetä puolityhjään mahaan, ja siitä ei ilmeisesti vatsa tykännyt. Muutenkin on nyt alkanut tulla huonompi olo jos ei syö jotain melkein parin tunnin välein. Tai sitten tuleva reissu ja senjälkeinen ultra vaan jännittää. :grin

Antsku, niin on! :) Oon kyllä aika varma tuosta LA:sta kun hedelmöittymisajankohta on kahden päivän tarkkuudella tiedossa. 16.4. on eka ultra joten siellä pitäisi varmistua vielä.

Miulla on viikkoja 6+3.Viime viikolla alkoi ympärivuorokautinen etominen, joka on pahimmillaan nälässä ja heti syömisen jälkkeen. Oksenttaa ei oo vielä tarvinnu, yökkiny oon, mut eiköhän sekin taas tuu kuvioon mukkaan niinkuin kahella edelliselläkin kerttaa.
Hiukset rasvottuu tosi noppeesti. Ja rinnat on kasvanu, mistä oon oikein mielissäni, kun aiempien raskauksien ja imetysten jäliltä oli vaan uitetut teepussit. Väsymys on myös välillä melkosta.

Mä en saa sanoa mun lasketusta ajasta et mahtaako pysyä samana... Mulla kierto oli ihan totaalisen sekaisin eikä mun laskettua aikaa voinu laskea edellisistä menkoista. Siks kävin yksityisellä gynellä varhaisultrassa ja siellä arvioitiin tuo 2.11. Sulla on Autumn jo pian se ultra,mulla vasta 25.4.

Piti noista vaivoista sanoa, että mulla on myös tuo hiusten rasvoittuminen nopeaa ja sit mikä ikävintä, alapää kutiaa välillä niin, et tekis mieli raapia :mad:

Heiii :) Ihanan kamalia raskaus oireita kaikilla.
Itsellä alkaa ehkä väsymys ja palelu helpottamaan. Mutta nää kohdun kasvukivut ei. Tuntuu että ne vain pahenee o_O Onko muilla moista? Toisaalta se on hyvä merkki, tietää että kohtu kasvaa....ja ja jaa...:excited001

Mä lähes pyörryin tänään. Silmissä alkoi jo sumenemaan ja kylmä hiki nousi. Ihan ei taju mennyt mutta oli kyllä lähellä. Aluksi mietin että jotenkin liittyy km:oon, mutta sitten muistin että näillä viikoilla nestemäärä kasvaa kehossa ja verenpaine laskee tilapäisesti. Joten optimistisemmin ajateltuna saattoi se johtua raskaudestakin. :)

Kohtu on ollut rauhallisempi noin viikon (MIKSI???) mutta sen sijaan toi unihikoilu...mitä se nyt on... ajoittain hikoilen niin että herään yöllä kun peitto on märkä.. ja päivähiki on ruvennu haisee..tai siis ett tulee dödön läpi :/
9+1

Mulla on kuvotukset ja hajuherkkydet kadonneet ja ripulikaan ei ole enää elämääni hallitseva vaikka normalisoitunu ei tilanne täysin olekaan. Nyt ei ole muuta kuin väsymys sekä alaselkäkivut, jotka välillä viiltää lujaa ja iltapuolella sängystä nouseminen on tuskaista. En tiedä, saisko Voltaren-geeliä laittaa nyt, loppuraskaudessahan sitä ei kai suositella...

Iltatähtönen: Mullakin on silloin tällöin niitä kohdun kasvukipuja, ne on normaaleita. Alussa ne oli mulla melko kovia ja niitä tuli tiettyihin kellonaikoihin, panadolia otin kipuun ja auttoi.
Stork: Mullakin on välillä sellasta hieneritystä, että oikein hävettää!

Täällä viimeisin viikko on ollut aika kamala. Nyt kasassa 7+4 ja aamupäivisin pahoinvointi on jotain järkyttävää. Kaikki mahdollinen oksettaa, ajatuskin ruoasta saatikka sen syöminen, hyi. Silti koko ajan olisi pakko syödä, muuten paha olo on vielä pahempi. Kunnon ruoka ei maistu ollenkaan, ainoastaan jogurtti/nuudelit/leipä. Vielä en ole joutunut pönttöä halailemaan, mutta melkein toivon että se tulisi (esikoisen kanssa oksensin n.10 kertaa alkuraskaudessa), jotta olo helpottaisi. Oon niin rikki! Esikoisen kanssa pitäisi jaksaa touhuta, mutta välillä olen suosiolla laittanut piirrettyjä pyörimään. Eilen yökin kun jouduin lämmittämään pojalle ruokaa, ja piti mennä itse kauemmaksi kun herra söi. Voi ku nämä pari viikkoa menisi nopeasti ja oireet alkaisi jo helpottamaan.. meinaa välillä itku tulla! Vaikka samalla kiitän oireista, ainakin hieman rauhallisemmin mielin saa olla.. Josko siellä joku olisi matkassa.

Nyt pientä vinkkiä pahoinvoivat mammat: Muistin erään ystävän vanhan vinkin, jota kokeilin tänään.. Mulla on tapana lötköttää sängyssä hetki ennenkuin jaksan nousta. Noh, eilen illalla varasin yöpöydälle kourallisen viinirypäileitä, jotka mutustelin sitten sängyssä aamulla, ennenkuin olin silmiä edes kunnolla auki saanut. Outoa, mutta tämä aamu tuntuu sujuneen aavistuksen paremmin. Eli, syökää jotain pientä heti! Ei viiden, tai kymmenen minuutin kuluttua.. Mulla tuntuu ainakin auttavan.. :smiley-bounce012

Mulla on kohtu ollut kyllä tosi rauhallinen ihan alkua lukuunottamatta. Ehkä mulla on vaan niin helposti venyvät kudokset että ei paljoa tunnu vielä kun kohtu kasvaa. Mutta maha on kasvanut kuitenkin jo jonkin verran, eilen sen varsinkin huomasi kun pyysin miestä ottamaan sivuprofiilikuvan! Kyllä siinä ihan selkeä pömppö oli alavatsan kohdalla. Paino ei ole kyllä noussut yhtään, päinvastoin tänä aamuna kun kävin puntarissa näytti se 100 g vähemmän kuin lähtöpaino. Johtunee hieman huonohkosta ruokahalusta viime aikoina ja yliaktiivisesta vatsantoiminnasta...

Mutta ne selkäkivut! Eilen vihloi joka askeleella alaselkään niin paljon että melkein alkoi itkettää. Nyt aamusta ollut vähän parempi mutta veikkaan että iltaa kohti taas pahenee. Joutuukohan ukkeli lykkäilemään mua pyörätuolissa siellä reissussa ympäri nähtävyyksiä, sehän olisikin hienoa... :confused: Mutta periksi en anna, vaikka panadolin voimalla sitten jos ei muuta! Nyt siis rv 10+4.

Takaisin