Huolia

vaavi13

Vasta-alkaja
Yhdeksään kuukauteen mahtuu varmasti monennäköisiä huolia.. Itellä alkoi maanantaina rusehtavaa veristä vuotoa tulemaan. Sitä on jatkunut tähänpäivään asti. Vaikka vuotoa ei tule paljon säikähdin ihan hirveesti. Nyt oon ihan varma, että on mennyt kesken. Paljon ei ole ehtinyt raskausoireita tulemaan ja tuntuu, että ne vähäisetkin on hävinneet. Soittelin juuri neuvolaan ja sain kuulla, että VOI olla normaalia. Voi olla tai sitten ei. Onko kellään kokemuksia tai samanlaisia vaivoja. Itellä ensimmäinen raskaus ja kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Rv nyt 6+2.
 
Ystävälläni oli molemmissa raskauksissa vuotoja alkuraskaudessa parin viikon välein. Syytä ei koskaan saatu selville. Googlettamalla löytyy useita keskusteluja, joissa puhutaan tuosta samasta asiasta.

Sun huolesi on varmasti suuri, eikä sitä oikein voi helpottaa. Toivotaan parasta! 

Luepa terveyskirjaston artikkeli aiheesta. Kuvaamiesi oireiden perusteella mun mielestä ei ole vielä syytä huoleen. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00107
 
vaavi13: Täällä samasta vaivasta kärsivä! Keskiviikko aamuna kun kävin vessassa aamusta huomasin että pikkuhousuihin oli tullut ruskeaa vuotoa n.teelusikallinen tai ruokalusikallinen, jotain siltä väliltä.Eilen vielä vuoto jatkui sen verran, että jouduin käyttämään pikkuhousun suojia. Soitin hädissäni neuvolaan kun mulla on ollut puoli vuotta sitten keskenmeno rv 8.
Neuvolan täti käski mennä päivystykseen ja sitä kautta ultraan.
Päivystyksessä lääkäri teki sisätutkimuksen, mutta vuoto oli hänen mielestään niin vähäistä ettei laittanut ultraan.Sanoi että tod.näköisesti jotain vanhaa verta. Kyselin koska vuodosta pitää huolestua niin kuulemma vasta sitten jos määrä alkaa muistuttamaan kuukautisten runsaimpia päiviä!
En nyt ihan uskalla huokasta helpotuksesta, kun sitä ultraa ei tehty mutta viime yönä vuotoa ei juurikaan ole enää tullut ja sekin vähäinen alkaa olemaan melkein valkovuodon väristä eli varmaan loppuu. Nyt vaan peukut pystyyn et kaikki sujuis hyvin :)
Oireita ei mullakaan juurikaan ole. Mulla on yksi lapsi ennestään ja hänen odotusaikana oireet oli tosi voimakkaat, keskenmeno raskaudessa taas oireet lopahti yhtäkkiä. Nyt ei oo ollut aluksikaan kovin voimakkaita oireita joten niistä ei voi päätellä oikeen mitään :)
Tsemppiä sinne, tule päivittämään välillä kuulumisia!

Raskausviikkoja nyt 6+5 :)
 
Ruokalusikallinen tai teelusikallinenkin verta kuulostaa paljolta. Jos vuoto on ollut ruskeaa ja sotkenut vain pikkuhousut, niin todennäköisesti sitä on vain maustemitallinen. Tämä oli siis tarkoitettu lohdutuksen sanaksi. Veri on sellaista ainetta, että sitä tuntuu ja näyttää aina olevan paljon enenmmän kuin onkaan. (Jos esim. onnettomuudessa on verta vuotanut vaikka vain desin, niin se näyttää siltä, kuin sitä olisi litroittain.) Jos lääkärikään ei vuodosta hermostunut, niin ehkä kannattaa yrittää olla rauhallisin mielin. (Varmaan vaikeaa kyllä.)

Raskauksiakaan ei ehkä kannata vertailla toisiinsa tai tulee hulluksi, sillä ne voivat olla niin erilaisia. Koetut keskenmenot kyllä ihan taatusti saavat olon vainoharhaiseksi ja hermostuneeksi. Toivottavasti saatte molemmat pian selvyyden asiaan ja vielä niin, että kaikki olisi mainiosti!
 
Totta, voi olla että siinä paniikissa se näyttää vielä isommalta määrältä! Keskiviikko aamuna herätessäni vuotoa oli tullut eniten, ei kuitenkaan ihan niin paljoa että pikkuhousunsuojakaan olisi kastunut kokonaan. Nyt siis vuoto jo melkein loppunut..
Ja mun vuoto ei ole ollut (ainakaan vielä) ollenkaan punaista. Pelkkää ruskeaa vuotoa!
Viime kerralla keskenmenossa tuli ensin muutama päivä valkovuodon mukana ruskeaa ja sitten alkoikin jo kunnon kirkkaanpunainen vuoto. ja voimistui todella nopeasti!
 
Heippa! Huomasin tämän topicin, vaikka tuolla kuumeilijoiden puolella vielä olenkin.

Mulla oli esikoista odottaessa myös tuommoista mysteerivuotoa. Johtui todennäköisesti siitä, että istukan reuna oli lähellä kohdunsuuta ja alkuvaiheessa sieltä sitten vuosi vähän. Kohdun kasvaessa kohdunsuu ja reuna erkanivat toisistaan ja vuoto loppui. Mulla tuli jossain 7+ viikolla yhtenä iltana oikein holahdus ihan kunnon verta (veikkaan näin jälkikäteenkin että määrä oli reilu teelusikallinen). Kävin ultrassa ja siellä se pieni sydän silti pompotteli :) sama homma toistui tasan viikon päästä, mutta silloin vuoto oli ruskeaa (veri muuttuu ruskeaksi, jos sitä tulee niin hiljaa tihkumalla, että sen ulostulo kestää kauan). Ja sitten taas viikon päästä sama homma, sen jälkeen vuodot loppuivat ja vauva syntyi täysiaikaisena ja terveenä.

Kävin tuolloin sen ekan vuodon jälkeen samana iltana yksityisellä ultrassa, kun ajattelin että ihan sama mitä maksaa, en pysty olemaan kotona koko viikonloppua (oli siis pe-ilta ja kello sopivasti 17.00 ja tk oli jo kiinni) epätietoisena masuasukin kohtalosta. Sen ruskean vuodon kanssa en mennyt mihinkään, sanoin vaan neuvolassa asiasta seuraavalla kerralla. 

Mulle sanottiin siellä ultrassa silloin myös, että ne alkuraskauden veriset vuodot ei oo mitenkään poikkeuksellisia eivätkä ne läheskään aina tarkoita keskenmenoa. Mutta onhan se tietysti silti hyvä tutkituttaa, mitä alakerrassa tapahtuu. Toivottavasti vuoto loppuu ja raskaus jatkuu normaalisti ja toivottavasti tämä edes jotenkin auttoi :)
 
Täällä ilmeisesti meni kesken :(
Tänään alkoi verinen vuoto kun pari päviää on tullut vaan ruskeaa vuotoa.. Ja nyt illalla oli jo hyytymiäkin joukossa vaikka verta ei tule vielä kovin paljoa :(
huomenna olis tullu täyteen 7 viikkoa.
Saa nähdä koska uskaltaa uudestaan yrittämään kun puolen vuoden sisällä on mennyt kaksi kerta kesken samoilla viikoilla..
 
Olen pahoillani savanna90.
Täällä myös keskenmeno. Perjantaina alkoi runsaampi vuoto jossa hyytymiä ja muutenkin limaista.. Raskausoireita tosiaan ei nyt viikkoon ole enää ollutkaan.
Poistun siis elokuisten listalta, mutta toivotan onnellista odotusaikaa kaikille!
Toivottavasti tärpää pian uudelleen..
 
voi eii!;(( otan osaa suruunne vaavi13 sekä savanna90..   Jaksamisia teille molemmille! <3

Itelläkin suuri huoli keskenmenosta,, vaikka oireita on päivittäin, mutta ei ne oireetkaan aina tarkoita, että kaikki on hyvin.. :/ kuten esim. tuulimunan kanssa mulla oli rinnat koko aika hellänä ja "turvonneet", vasta kaavinnan jälkeen alko helpottaa..
Mutta, onneks torstaina on varhaisultra.. Saa vähän selvyyttä asiaan.. :) 
 
Päivällä oli tullut vähän verta. :( Ihan vaan pari tippaa, niin että vähän värjäsi, eli ei todellakaan mitään kunnon vuotoa tms. Silti pelottaa, tuo pikkunen on jo niin rakas. Pelottaa kertoa miehelle kun se varmaan kieltäisi menemästä töihin, mun työ kun on kovin fyysistä.
 
Tässä vaiheessa ei vielä tuolla raskaalla työnteollakaan pitäisi olla mahdollista aiheutua keskenmenoa, jotain muuta sitten on :( Tiedän niin tunteen kun ei tiedä onko kaikki hyvin, huonosti vai hyvin huonosti! Itse painiskelen että miten pitkään jaksan odottaa ennen kuin ampaisen ultraan, siis mulla ei ole mitään vuotoja tms, tuo vanha kkm vaan painaa mieltä.
Alkuraskauden keskenmenot on vaan tosi yleisiä ja terveyskeskuksessakin ne ohitetaan vaan olankohautuksella, vaikka itselle se oli lähes mailmanloppu.
Toivottavasti tuo tiputtelu on ihan harmitonta :D
 
sinäpä sen sanoit, jännää miten minäkin viilipytty muutuin heti hysteeriseksi! Vaikkei tosiaan edes paljoa tullut. Heti vaan joka ikinen pikku nipistyskin tuntuu kamalalta... Äläkä vaan kerro kun miehelle ettei raskas työ haittaa, sain nimittäin vapautuksen lumitöistä tälle talvelle. ;)
 

Tuota tiputtelua muuten taitaa joillain tulla koko ensimmäinen kolmannes ja ehkä myöhemminkin. Etenkin jos istukka on kohdunsuun päällä saattaa se aiheuttaa pitkäänkin tiputteluvuotoa.

 
Äh.. itsellä heräs eilen aamuna huoli kun herätessä oli jännä fiilis, sellai, että kaikki ei ookkaan hyvin.. Sit illalla tuli vähän ruskeaa vuotoa ja vähän vaalean punertavaakin ja tänään uudestaan.. :( Toki voi olla normaalejakin pikkuvuotoja vielä näillä viikoilla, mutta kahden kuukauden takainen kohdunulkoinen kummittelee mielessä kyllä todella vahvasti.. :( Tekis niin mieli käydä varhaisultrassa tsekkaa onko alkio oikeassa paikassa, mutta ei kyllä kukkaro taivu nyt siihen.. :'(
 
Omista kokemuksista; ekassa raskaudessa vuotoa kesti yli vkon joskus rv 7-9, pari-kolme päivää oli runsaampaa, si välillä rusehtavaa tuhrua ja punasempaa, rauhoittui kuitenkin lopulta ja lopputuloksena 12pvää yliajalla syntynyt tyttö. Nyt taas alkoi toissailtana vuoto (vkolla kuus suunilleen porskutellaan), reippaampi oli ja seuraavana aamuna taas, muuten ollu rusehtavaa tuhrua tai kokonaa hävinny, huomaa jos enempi nostelee tai stressikäyrä nousee ni liman sekaan ilmestyy aavistuu taas punertavaa. Kipuja ei kuitenkaan ole ja oireet ovat täysin tallella, joten seurailen vielä vkolopun yli tilannetta ja jos ei kunnol rauhotu ja häviä nuo vuodot ni soittelen neuvolalle.. En tiiä vaikuttaako 5-6v sitten diagnosoitu endo nuihi vuotoihi, raskauden jälkeen eivät oo tarkastanu vaikka kyselin sen perään (ei tuntunu olevan vissii osaamista muuhunku justjust perusjuttuihin sillä neuvolantädillä), eikä samainen ottautunu esikoista odottaessa vuotoihi mitenkää, joten syy jäi selvittämättä täysin. Ny si taas tosiaan epätietosuudes, mutta vielä luottavaisin mielin et jospa tuo kyytiläinen ois oikees paikas ja hengissä ja pysyis kyydissä! Tsemppiä muilekin! Ei o helppoo odotella mitä tapahtuu, varsinkaa ensimmäisen kohalla!
 
Hmm.. Mulla tuo rusehtava tiputtelu on jatkunu tänäänkin.. Äsken tuli vessakäynnillä vähän ihan kirkasta vertakin.. :( Mä en nyt osaa yhtään suhtautua rauhallisesti tähän! Kun vertaan edellisiin täysiaikaisiin raskauksiin, niin ei kummassakaan koskaan ollut mitään vuotoja.. Ja sit toi parin kuukauden takainen kohdunulkoinen.. Argh, stressaa tää epätietoisuus!
 
Hei Sheidi! Mun oli pakko tulla kommentoimaan tuolta heinäkuisten puolelta. Mulla on kanssa ollut vuotoja nyt jo noin 3 viikkoa, eli viikot 8-11. Olen tän kolmen viikon aikana käynyt ultrassa jo 2 kertaa ja kaikki on hyvin. Itse olin ihan varma keskenmenosta, kun vuoto on yhtä runsasta kuin kuukautisten aikana. Ensin mulla epäiltiin hematoomaa mikä vuotaa, mutta "hematooma" olikin toinen alkio ja ruskuaispussi mikä ei missään vaiheessa ollut lähtenyt edes kehittymään. Mutta yksi pieni siellä nyt porskuttaa ja syke näkyi vahvana. Helppo sä täällä on neuvoa, mutta mulle sanottiin, että vuotoa voi tulla, mutta syytä huoleen ei ole ellei ole kipuja ja ei tule hyytymiä. Jos asia sua kovasti vaivaa, niin mene päivystykseen, saat sieltä lähetteen ilmaiseen ultraan. Voimia! Ja toivotaan, että kaikki on hyvin <3 >
 
Mulla kokoajan vihloo/pakottaa alamahaa kuin olis menkat alkamassa... ei muistaakseni esikoisen kanssa mitään kolotuksia ollut (tietty raskauksia EI pitäs vertailla kun jokainen on erilainen)... täällä viikkoja 6+0.... Ollaan keväästä asti toista yritetty joten toivotaan nyt että ei tule mitään ja kestää masuasukki menossa mukana ja että on rakentamassa kotikoloa ihan oikeaan paikkaan!
 
Täälläkin oli lauantai-illalla aika kovaa jomotusta ja jo aika epätoivoissani olinkin. Vuotoa ei kuitenkaan ole ollut ja aamulla kipuakaan ei enää ollut, joten kaipa tuo ihan normaalia oli...
 
Takaisin
Top