Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hengästyttääkö teitä muita reilusti normaalia enemmän nyt kun vatsa alkaa olla suht kookas? Itselläni on nyt pientä flunssaakin tässä mutta aiemminkin jo ollut välillä sellanen ahdistava tunne hengittämisen suhteen. Tuntuu että joutuu välillä hengittämään korostuneesti että saa kunnolla ilmaa keuhkoihin. Onkohan normaalia?

Nooh, mun isäpuoli jaksaa kertoa, miten kuulee missä mä liikun. Eli siis huohotan tai hengitän todella raskaasti, itsehän en sitä huomaa. :rolleyes:

Samat sanat! Hengästyn todella helposti välillä kun vähääkään touhuan. Itsellä matalalla hemppa ja tuntuu myös liittyvän siihen... Ja tuntuu myös, etten meinaa saada sitä hbta nousemaan! Obsidania olen nyt syönyt vasta noin pari viikkoa, mutta ei ainakaan olotilassa ole vielä muutosta.. Ehkä olen liian hätäinen taas:rolleyes:
Kun eikö siihen kunnon rauta-arvojen korjaantumiseen mene kuitenkin kuukausi aikaa vai peräti kolme..?
Plus tämä unettomuus on kans kyllä kerrassaan mahtava oire!
Koko muu talonväki nukkua tuhisee, jopa nuorimmainen. Mutta ei, itsellä tuntus nyt just sitä virtaa olevan... Mutta katsotaanpa huomenna päivällä, olen taas takuulla niin rättiväsynyt että..! :shifty:

Muokattu viimeksi:
Hengästytään täälläkin :). Minulla ollut semmosta, että vaikea ja tukala hengittää. Kädet ja jalat menee voimattomiksi ja kerran lähtenyt jopa jalat alta. Sitä syynättiin mutta lääkäri meinas että hengittäisin liikaa kun vikaa ei verenpaineissa jne ollut. En sitten tiedä mistä johtuu. Monesti aamuisin tuo vaiva. Ihan normisti kun puhuu voi joutua haukkomaan happea.
Ja kyllä, nää yövalvomiset :D Nuorimmainen heräs pissalla about tunti sitten niin tässä sitä ollaan. Masussakin ois nyt rauhallista muttei uni vaan tuu..
Mullahb oli 3vkoa sitten lääkärinneuvolassa 107 ja eilen 122. Alotin Maltofer rautalisän nestemäisenä 30 tippaa päivässä ja viime viikolla väsyn vähennettyä vähensin sen 20 tippaan päivässä ja olihan se hb noussut. Aiemmissa raskauksissa söin Obsidania mutta se löi mun mahan vaan jumiin. Tällä Maltoferilla ei oo ollu sitä ongelmata.

Jep ja pikkuhousunsuojasta on tullut paras ystäväni: pissa lirahtaa ku vaikka nousee jstakin tai just aivastaa :P

hengästyttää täälläkin!! Ihanaa ne portaan nousut pvkodilla ku huohotan ku viimestä päivää ku ylös pääsee :D ja muutenki kyl hengästyy helposti ja välil tuntuu just ettei tarpeeks saa happee :/

Jee ihanaa etten ole ainoa kusiainen!! :D johtuukohan se lirauttelu huonoista lihaksista vai sitte ihan vain ku vauva painaa tuola vattassa? Mullaki aika useasti aamusin tosi raskaan tuntuset ja voimattomat kädet ja jalat,tosi inhottavan tuntusta..

Täällä kans hengästyy helpommin. Huomas taas eilen ku siskon kans käveltiin kirjastolta kotiin, et hänen normaali kävelyvauhti sai mut hengästymättä, kun yleensä mä oon se joka hengästymättä painelee menemään ja muut saa melkeen juosta perässä :D Lenkillä kans vauhti tippunut yli kilsan tunnissa, kävelykin alkaa tuntua lenkkeilyltä... Tosin kyllä toi 10kg painoa lisää varmasti vaikuttaa asiaan, nopeasti se alkaa puuduttaa meidän nuorimmaistakin kanniskella ja hän painaa sen 10kg :)

Mikähän raskausajan liikuntaa käsittelevä kirja nyt olikaan, mut siellä oli näistä alpään ongelmista, että ensioireina saattaa olla peräpukamat tai häpyhuulien suonikohjut, sit alkaa pissan lirahtelut. Monipuolisestihan pitäis treenata lantionpohjaa pitkin raskautta, mutta jos jo ongelmia, oli ohjeena aamuin illoin 50-100 toistoa 5sec jännityksiä ja sit rentoutus. Alapään rentouttaminen on myös tärkeää harjoitella varsinkin loppuraskaudessa.

50-100 toistoa kuulostaa paljolta kerralla..
10-20 toistoa kolme neljä kertaa päivässä, 5-10s pito, ja semmosella kevyellä pidolla vaan, niin kestovoima paranee, joka yleensä ongelmana..Maaten, istuen ja seisten. Makuulta kaikista helpoin tehdä, jos tuntuu ettei jaksa kunnolla muuten.
Toistoja nopeitakin voi harjoittaa, jolloin vaan tehdään nopea supistus ja rentoutus samantien. Maksimivoimaasa voimakas pito 5-10a..

Hyvä rentoutus pitää muistaa myös opetella. Varsinkin synnyttäessä tärkeä osata rentouttaa lantionpohja.

Treeniä sillä ajatuksella siis ettei väsytä täysin lantion pohjaa. Jos tekee 100 toistoa kerralla, niin melko varmasti pissa karkaa loppupäivästä kun lihakset jo ihan loppu..

Mikähän kirja mahtoi olla kyseessä joka noin neuvoi?
Onhan noita neuvoja jos ja vaikka mitä.. Siksipä homma ei välttämättä toimi..

Tärkeintä nyt olisi vaan opetella tunnistamaan lantionpohja, miten se supistuu ja miten rentoutui. Helpompi sitten synnytyksen jälkeen lähteä jumppaamaan vahvaa lantionpohjaa takaisin.. Niistähän ne palauttavat jumpat kannattaa aloittaa. Vaunulenkit ja lantionpohjan jumppaa.. Syvät vatsalihakset ja lopulta vasta kunnon jumppaa..

Sori. Tais tulla saarna :D

Muokattu viimeksi:
Enpä nyt muista kirjan nimeä, mutta ohje oli juuri verenkiertoa parantamaan ja jo ongelmista kärsiville. 50 toistoa ei todellakaan ole paljon, tässä just painotettiin sitä, et ongelma kun on jo, joutuu tekemään töitä ja paljon sen korjaamiseksi... Tuo kirja siis käsitteli ihan useamman ammattilaisen toimesta liikuntaa raskausaikana ja sen jälkeen. Sitten on tullut lueskeltua ihan noi perusohjeet ja lisäksi mammajoogaa yms normaaliin ylläpitoon, ei paljoa eroa tuo ohje siis kun vertailupohjana käyttää kaikkea lukemaansa. Tietysti on tärkeintä pitää se lantionpohja aina kunnossa, ohimennen vain mainitsin tuosta ohjeesta :)

Niin jos lantion pohja on jo kunnossa ja vahva niin kyllähän sitä voi jumppailla niin paljon kun pystyy.
Mutta jos jo ongelmaa alueella, niin väsytystekniikka ei ole se miten sen kuntoon saa.. Tai siis.. Saahan silläkin sinne voimaa, mutta samalla saa väsyneen lantionpohjan.

Mutta juu. Mun ammatin puolesta vaan tuli ohjeita kirjoiteltua.
Onhan bailamama tunneillakin ihan älytön määrä toistoja ja naiset saa siitä apua. Mikäs siinä.
Ihan oman tilanteen mukaan.

Hertta, mulla väliin sama fiilis. Tuntuu että viikot matelee. Vaikka mulla ei oo ees kaikki valmiina nii toivoisin että nyytti olis jo tässä. Ei jaksa ja oon tosi turhautunut tähän. Yöunen puute muakin vaivaa, ja nää muut vaivat. Pitäs Osata nauttia , aiemmissa jopa väliin olikin ihana olla raskaana, mutta tää raskaus on ollu huolia ja vaivoja täynnä. Mut lopputulos ratkaisee, näin tää täytyy ajatella.

Pitäs tehdä lantionpohja lihastreeniä mutku... Ei aina saa aikaseksi... Pitänee laittaa itelle joku reenilista että tulis päivittäin tehtyä!

Vieläkö kerran, varmaan tässä nyt puhutaan ihan eri aiheesta sitten, koska ihan eri asiahan on toi ohjeistus heti synnytyksen jälkeen lihasten löytämiseen ja eri ohjeet sitten noiden jälkeen lp-lihasten treeniin :)

Mä reenailen lihaksia vähän väliä, oon niin tehnyt oikeestaan aina. En silleen kattele kellosta aikaa, montako sekunttia lihaksia jännitän, tai laske edes välttämättä toistoja. Aina vaan muistaessa aktivoin ja supistelen lihaksia, esim nyt sohvalla istuessa kommentteja lukiessa :D Synnytyksen jälkeen sitten reenailen taas enemmän ajatuksella.

Hengästyn helposti. Ja korisen hereillä tahtomsttani vahingossa ja kuorsaan. Mahtavaa hei painoa tullut niin paljon et tukalaa on

Täällä kans hengästyn helposti ja nyt kun aloin tästä ketjusta muistaneena treenata lantionpohjanlihaksia niin nekin hengästyttää [emoji16]
Ja taas tuli samantien napakka supistus.
Onko muita kellä tulee paljon suppareita jo nyt, ja etenkin rasituksessa heti? Viime raskaudessa tuli mutta enimmäkseen levossa, nyt tulevat heti koira tai vaunulenkillä kovin napakoina. Pitänee jutella seur neuvolassa reilun viikon päästä.

Täällä kans kuulemma kuorsataan kovasti, mitä en kyllä epäile hetkeäkään, kun nokkaki vuotanu pari kuukautta...

Rupes myös maha toimimaan yhtäkkiä vähä liian hyvin, josta sitte kotidiagnosoin peräpukamat :( ei oo hääviä, vaa ei oo vielä saanu aikaseksi tähän järjestää helpotusta :( tai oikeestaa ei oo ehtinyt.

Onko muita kellä tulee paljon suppareita jo nyt, ja etenkin rasituksessa heti? Viime raskaudessa tuli mutta enimmäkseen levossa, nyt tulevat heti koira tai vaunulenkillä kovin napakoina. Pitänee jutella seur neuvolassa reilun viikon päästä.

Mä oon nyt huomannut ehkä viimeisen viikon sisään että supistelee monta kertaa päivässä!! Maanantaina lääkäri, saa nähdä missä kunnossa paikat on.. Ei ne oo kipeitä mutta hengittäminen käy hankalaksi vähäksi aikaa.

Takaisin