Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
*jasmina* oon miettinyt, että äitikin pärjäs yksin synnärillä. Niin kyllä kai sitten itsekin, jos on pakko. Itsellä on kuitenkin jo yksi synnytys takana, niin jotain kokemusta..

Ootteko missä kunnossa noin muutoin? Onko joku jäänyt jo saikulle ennen ä-lomaa? Tässä kärvistelen ja mietin kauanko jaksan.

Mä jäin esikoisesta kuukautta ennen saikulle ja jäisin nyt myös ellei olisi ollut lomapäiviä käytettävänä. Nostan kyllä hattua niille, jotka jaksaa/pystyy olemaan loppuun asti töissä! Turhaan sitä itseään rasittaa jos ei jaksa, töitä ehtii kyllä tehdä. Saikkua saa helposti neuvolasta kunhan vaan pyytää.

Täällä on jaksettu vielä hyvin, tai toki välillä väsyttää mutta luojan kiitos esikon yöt edes pikkusen välillä rauhoittuneet kun hammasrivistö alkaa kohta olla valmis [emoji16] tokavika kulmahammas enää ja sitte puuttuu enää yksi niitä ja taaimmat poskihampaat jotka PITÄIS tulla vasta lähemmäs 2-v. Yhdessä vaiheessa aattelin että hulluksi tässä tulee öiden kanssa mut haettiiin lekurilta vahvempi särkkäri hänelle niin auttoi. Vähän alkanut jo synnytys jännittää ja miten kaikki menee, esikoinen on tosi reipas mut mieletön touhu ja vauhti päällä aamusta iltaan [emoji16] huh!

Täällä toivon mukaan jaksan olla loppuun asti seisomatyössä, niin paljon vielä riittäisi siellö hommaa. Vähän jalat meinaa välillä väsyä, syytän +13kg mitä olen kivasti kerännyt. :grin

Mie ajattelin alussa että miehän en sitte kitise minun raskausvaivoista :D mutta tässäpä tulee sitte ihan olan takaa. Ekana lonkkakivut on jo sitä luokkaa ettei kiinnosta lähteä kävelylle jne. ja siihen vielä lisäksi häpyluun kipu niin nukkuminenki kärsii vähä ku ei pysty heräämättä kääntymään ettei tekis kipeää. Olen ollu sairaana 2-3viikkoa ja olen vieläki vähä,ja se on vieny aika paljon voimia. Tänään loppu onneks antibioottikuuri joka teki mulle samalla hiivan. Alapää ei enää näytä omalta ja useasti tuntuu ilkeää painetta. Että kyllä tässä on päässy pari kirosanaa ja pinna kireällä ku kaikki pa**a tulee yhtä aikaa mutta sitte ku pikkunen potkii just silloin niin sitte sitä taas tajuaa että minkä takia sitä kärsii tässä :)

Ihan normaalisti tuntuu jaksavan, treenit toki kevennettynä ja lenkit vain kävellen(tai sauvojen kanssa). Yöt on kyllä aivan helvettiä kun täälläkin pieni vääntää hampaita ja oltiin tuossa kipeänäkin, itse onneksi vain viikon, muksut pari viikkoa. Liikunta pitää kivut poissa, kaks edellistä raskautta ollut liikuntakiellossa, niin olipa sitä kipua sillon sitten sen edestä... Kotona oon isompien kassa, nuorin kun täytti vuoden, niin ei onneksi töihin tarvitse raahautua, saa omat rytmit määritellä.

Täällä kans yllättävän hyvin tähän asti oon pystyny vielä liikkumaan jättivatsasta huolimatta. Eikä ole tähän mennessä ollut minkäänlaisia kolotuksia missään! Kyllä liikunta varmasti tekee sen, pysyy ns. Vetreänä. Juoksen nimittäin päivät pitkät tuon 1 v 4 kk rasavillin nuorimmaisen perässä, joka oikeasti ON menijä..
Nyt kuitenkin alkoi itsellekkin oiretta pukkaamaan. Oikean jalan nivuseen on tullut jokin kipupiste, ja koko jalkaa välillä särkee polvesta ja nilkasta. Viime yönä heräsin myös siihen, että sitä samaa jalkaa yrittää myös todenteolla vetää suonella. Asia korjaantui kun vetäisin siihen villasukan.. Epäilen, että sinne on paukahtanut suonikohju, joka välillä painaa hermoja, koska särky eikä kipu ole jatkuvaa. Kysyn vielä neuvolassa mielipidettä siitä..
Närästyskin on pysynyt jopa kohtalaisena, koska maha roikkuu niin alhaalla. Edes henkeä ei ahdista! Hyvin positiivista!
Turvotusta on hyvin vähän verrattuna viime raskauteen, mutta sitä tietenkin ehtii vielä tulla. Aloitan kohta taas ananasmehun killittämisen, kokeeksi josko olisi ennalta ehkäisevä vaikutus.. Ainoa riesa mikä on ollut alusta lähtien, on kaiken maailman tulehdukset alakerrassa. Niiden takia saa sitten rampata lääkärissä, mutta onneksi kaikki muu on vielä hyvin siedettävän rajoissa. :) Ai niin, paitsi hemppa on taas tippunut, sen kyllä huomaa... Rautaa vaan naamaan!

Isänpäivästä lähtien vaihdellen saikulla. Nyt 13.12 alkaen pitemmän pätkän 10.1 saakka ja tuolloin seurava lääkäriaika, jolloin jatketaan 27.1 saakka, eli mammaloman alkuun. Mulla on supistusherkkä kohtu. Enkä oo pystyny töissä olemaan enää pääsääntöisesti sen takia. Lisäksi kiusaksi tulleet kiinnikekivut ja nyt parin päivän sisään liitoskivun perkeleet :D lisänä toki on helvetillinen närästys ja öiset suonenvedot. Yöt muut muutenkin nykyään ihan hepreaa, ei ilmeisesti mun unia varten oo ainakaan sillä pääsääntöisesti joka toinen yö menee jostain syystä valvoessa :/ että tämmöstä :P

Tsemppiä kaikille! Se on niin yksilöllistä, mitä kenelläkin on , mitään vaivaa aliarvioimatta! Mulla vaivana supistelut, selkäkivut ja sen takia yöunet. Ei varmaa tehny hyvää tuo joulun aikainen matkailu ja patjalla nukkuminen. Tänään oli tosi vaikeaa olla töissä
. Toivottavasti huomenna vointi parempi ja sais nukuttua, muuten voi olla lähellä mun saikku. haluaisin vielä olla töissä.

. Ei ole aikaisemmista lapsista ollu tällaista selkäsärkyä. Tukiliivi käytössä, ja yrittäny olla sopivasti liikkeessä. Ei auta jäädä makaamaan.

Ja supistelujen takia mietin, pitäsköhän noi paikat tutkituttaa, ettei vaan olis auennu. Ei taida neuvolassa olla nyt aikoja ku väliviikot menossa.

Muokattu viimeksi:
Täällä ollu kyllä kurja joulunaika kun oon ollut kamalassa flunssassa. Tänään jo aioin lääkäriin raahautua, mutta katotaanpa huomiseen... Nukuttua ei öisin saa kuin 1-3h kerrallaan, koska kyljet on niin kipeät. Pitää herätä kääntämään kylkeä ja selälläänkin hankalaa... Oih ja voih. Aion kyl hakea sairaslomaa kun joululoma loppuu, ei oo tällä lyllerrysmeiningillä töihin hinkua. Supistuksia on päivittäin. Nyt rv 30+3.

Helpolla oon tähän asti päässy kun luen teidän juttuja. Alhainen hemppa väsyttää välillä ja nuo levottomat jalat joskus valvottaa. Muita kipuja on ollu toistaiseksi tosi vähän ja yleensä tulee kun touhuaa enemmän.

30+6

Noihin selkä- ja iskiaskipuihin kannattaa kokeilla sitä, että ihan tietoisesti parantaa ryhtiä ja nojaa eteen päin. Painopisteen muuttuessa automaattisesti nojaa taakse ja selän notko korostuu, pienellä korjauksella voi kivut hävitä kokonaan. Iskiakseen(ja lonkkiin) voi taas auttaa lonkkien ja nivusten avaaminen venyttelemällä. Itse kokenut noista isoa apua. Selän lihaksistoa tulee myös lämmiteltyä kontallaan tehtävissä jalannostoissa taakse ja sivulle, sekä erilaiset kierrot on hyviä poistamaan kipua.

Varasin lääkäriajan kun kurkkukipu on niin kova etten uskalla puhua enkä yskiä. Päänsärkyä ja nenäalueen tukkoisuutta myös, mutta kuume ei oo noussu (välillä alilämpöä 34.6) näiden viiden flunssapäivän aikana. Pakko kai ottaa antibioottikuuri vaikka yleensä en halua kuin viimeisessä hädässä... Oon vaan aivan voimaton :/

Warheart, tuota oon miettinyt että nojaanko liikaa taakse. Yrittäny kävellä ja pitääpä nyt ottaa enempi etukeno! Vieläkö löytyis asento missä nukkua, nm yht 6 tyynyä ja 2 peittoa käytössä...:bag:

Mun selkä on ollut sökö jo raskauden alkukuukausista.. Tuli se 10kg niin nopeasti ja kaikki on tuossa vatsassa (takaa ei edes näe että olen raskaana ja on viä tyttövatsa) niin selkä on niin julmetulla notkolla että ei tuu kävelystä mitään!!

Onnea on säätösänky :love017 Siitä kun vähän nappia kääntää niin jo saa selän lepäämään!!!

MiRi, voin lämpimästi suositella kokovartalotyynyä öisin. Sillä olen saanut helposti kikkailtua itselleni parhaat asennot ja sen avulla en myöskään käänny vahingossakaan selälleni. :)

Raskaana olen 7+5. Viikon oon tuntenut voimakkaita raskausoireita : närästystä väsymystä ja rintojen kipua/kasvua. Tänään kun heräsin olo on aivan normaali. Ei kuvota/närästä, rinnat ei ole kipeä...pystyin syömään kokonaisen aterian (aiemmin vain pienesti ja usein) yms.. Olo on ollu energinen. Pelkään pahinta että onko raskaus mennyt /menossa kesken. Vuotoa tai kipuja ei ole. Yksi km on jo takana...silloin alkoi verenvuodolla. Tuntuu että tuun hulluksi tän pelon ja itkemisen kanssa. Perjantaina on alkuraskauden uä ja en haluaisi edes mennä sinne "kuulemaan että raskaus on mennyt kesken". Vaikka eihän se välttämättä näin ole mutta pelkään pahinta. Kiitos, oli pakko saada kirjoittaa tää kaikki johonkin.

Takaisin