Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ksshp:n sivulla oli toi sama, että yleensä ei aiheuta mtn, mutta joissain HARVOISSA tapauksissa voi aiheuttaa keskenmenon tai vakavan infektion vastasyntyneelle. Kyllä sitä varmasti olis joka paikassa maininta jos olis erityisen vaarallinen raskaana oleville... Helvetillinen rokkotauti tuo enterorokko on, vaikka ei mtn vakavaa raskaudelle aiheuttaiskaan, että toivottavasti Janspi pääset vähin oirein! :)

Tämä taudin kulku on meillä ollut tavallaan väärin päin, kun näpyt tuli ennen flunssaoireita ja viikko ollaan tässä kärvistelty jo. En siis tajunnut moneen päivään googlailla koko enteroa, kunnes törmäsin toisella mammapalstalla tautiin ja luettuani oireista, hoksasin, että passaavat kyllä täydellisesti meidän taudin kuvaan. Lapsi alkoi oireilla ensimmäisenä vähän yli viikko sitten, tänään oli eka terve päivä hänellä. Minä nyt tässä vielä kärsin kurkkukivusta ja ihon kutinasta, joka on kyllä jo lieventynyt selvästi. Suussa ei ole ollut rakkoja onneksi meistä kellään, mulla yhtä lukuun ottamatta. Toivotaan, että selvittäis nyt näin "helpolla". :rolleyes: Kiitos, että saitte vastauksillanne mut rauhoittumaan tämän keskenmenovauhkoilun kanssa!♡:joyful:

Meillä tuli kans näpyt ekana... Kyllä tuo helpolta kuulostaa, mulla itellä sillon tuli kurkku täyteen rakkuloita ja en kiinteää syönyt viikkoon, pari päivää sain vain jäävettä alas. Miehellä sitten tuli jalkapohjat täyteen rakkuloita, ei voinut kivulta kävellä, 3 viikkoa pois töistä :( Lopulta iho jalkapohjista kuoriutui ja kynnet irtosi myöhemmin. Lapset sitten pääsivät taas päivän kuumeella ja se oli siinä :D Tuona vuonna kyllä kerättiin kaikki mahdolliset taudit kun oli kämpässä sisäilmaongelmaa, yleensä max kerran vuoteen joku pikkunuha.

Warheart, sä ehkä just kerroit vastauksen siihen miksi me ollaan sairastettu puolen vuoden sisällä enemmän kuin koskaan. Meillä siis kans sisäilmaongelmia tässä kämpässä, eikä olla vielä päästy uuteen muuttamaan. Oon ajatellut, että nuhaa ja kurkkukipeää voi aiheuttaa tämä asunto, mutta tosissaan tarkemmin mietittynä voi varmaan altistaa ylipäätään sairastamiselle. Oonkin pohtinut miksi meillä nyt vähälle aikaa on ollut kaikki taudit mitä olla voi...o_O

Toivottavasti pääsette pian muuttamaan! Meillä ainakin loppui heti sairastelut ja muut ihmeelliset oireet kun päästiin siitä asunnosta pois.

Ollaan kans asuttu kosteusvaurio-asunnossa. Ei todella oo kivaa sairastaa kuukauden välein, ja lopulta olla se koko loppuaika kipeenä ennen kuin päästiin pois. Tsemppiä Janspi!

Me ehdittiin vuosi asumaan homeiden joukossa ja puoli vuotta siitä meni sairastellessa. Hirveästi poissaoloja koulusta ja töistä. Kaikki loppui kuin seinään kun päästiin siitä asunnosta pois. Paitsi että mulle jäi kroonisesti paisuneet nielurisat kurkkuun, ja ne vähän aiheuttaa välillä vaivaa.

Toivoa sopii, että äkkiä tästä kämpästä päästäisi. Kyllä tuntuu raastavalta jatkuvasti sairastaa, varsinkin kun hyvin vähän on meillä ollut mitään flunssia tms. ennen tätä kämppää.:bored:

Täällä ollaan reilu viikko kärsitty kovasta hammassärystä, joka eilen johti juurihoidon aloitukseen asti :sad001 Oletteko te muut joutuneet käyttämään raskauden aikana muuta kipulääkettä kuin Panadolia? Itse jouduin tuossa viimeisen viikon aikana ottamaan Buranaakin jotta pärjäsin kipujen kanssa. Jotenkin ristiriitaista tietoa tuntuu tulevan eri paikoista tuosta Buranan käytöstä raskauden aikana. Sen tiedän että viimeisellä kolmanneksella sitä ei enää saa käyttää mutta tämä keskiraskaus tuntuu jakavan kovasti mielipiteitä ihan lääkäreidenkin kesken.

Kannattaa kysyä teratologisesta tietopalvelusta. Heillä on viimeisin tieto :)

Helou kaikki!
Onko muita joilla nukkuminen haasteellista?
Jos ei masuasukilla ole jumppatreenit öisin niin nyt alkanut vaivaamaan levottomat jalat! Luoja kuinka ärsyttävää :(
Viikko sitten lääkärin neuvolassa hemoglobiini oli laskenut hurjasti ja aloitin nestemäisen raudan. Luin, että raudan puute voisi aiheuttaa levottomia jalkoja. Tuntuu, ettei rautalisä ole lähtenyt auttamaan.
Olen älyttömän väsynyt. Vaikka yö olisikin ihan hyvä, nukun parit päikkärit päivässä.
Saikulle jäin lääkärin määräyksestä kun jonkin verran supistellut ja paikat pehmeät, kaulaa jäljellä 2,5cm. Hätää ei tuntunut olevan, supistusten mukaan liikun ja ne helpottivatkin heti kun saikulle jäin.
Vauva on pylly alaspäin ja jännitän koska kääntyy/kääntyyhän. Vatsa kasvanut 4 viikossa 5cm!! Kasvaa ihan yläkäyrällä. Pepputarjonta tuntui vaikuttavan vatsan kokoon.
Sokereita olen seurannut jo pitkään ja olleet ok mutta nyt eilen jopa kaurapuuron ja leivän jälkeen koholla (jota ei siis aiemmin). Tuokin huolestuttaa.. Vauvalle koko arviota tehdään vkolla 36.
Täällä la 1.3. (ultran mukaan 27.2.). Eli huomenna 30+0 kasassa. Tuntuu, niinkuin tämä raskaus olisi kestänyt ikuisuuden :D

Moikka Kyfi!

Itselläni lisäraudan teho näkyi vasta kuukauden käytön jälkeen, siinä välissä hb kerkesi reippaasti vielä laskeakin. Itseäni vaivasi hb:n ollessa alhainen myös iltaisin levottomat jalat. Tämä onkin sittemmin helpottanut, johtuisiko juuri hb:n noususta? Eli toivon mukaan sinullakin käy näin. :)

Vauva tietääkseni mahtuu tällä hetkellä vielä pyörimään masussa vaikka kuinka. Olen ymmärtänyt että vasta noin viikolla 36 ruvetaan katsomaan tosissaan vauvan asentoa, eli itse en vielä ainakaan pätkääkään ressaa vauvan tämänhetkisistä asennoista. :) minulla on la 2.3. eli samoissa mennään!

Toivottavasti supistukset pysyvät sinullakin kurissa, minäkin kävin taannoin tsekkauttamassa lääkärillä ettei supistukset ole tehnyt vielä tuhojaan. Onnea odotukseen!

Nukun aina raskaus- ja imetysajat huonosti, loppuraskaudessa neljä tuntia on hyvä yö... Eli mulla hormonit vie yöunet. Levottomiin jalkoihin auttanut magnesium, sitä saa myös suihkeena, että voi ulkoisesti käyttää. Jalkojen kohottaminen esim isolla tyynyllä myös auttaa, tai siis ainakin mulla auttanut :)

Hemoglobiini tosiaan yleensä alkaa nousemaan vasta kun kuukausi käytetty rautaa ja sitä yleensä saa käyttää melko reilulla annoksella ennen kuin auttaa, varsinkin jos rautavarastot päässeet myös matalalle. Mulla annettiin suoraan suoneen rautaa viime taskaudessa ja sitä kannattaa ajoissa vaatia ennen synnytystä, ettei oma olo pääse liian huonoksi! Tipan teho myös nähtävissä vasta viikkojen päästä, vaikka oma olo kyllä koheni melkolailla heti tipan jälkeen.

Sokereihin en muuten osaa kantaa ottaa, mutta leipä ja puurohan on lähes pelkkää hiilaria, että rasvalisällä saattaa saada piikit pois tai sitten ihan kylmästi vaihtaa viljoja kasviksiin. Miehellä ykköstyypin diabetes ja kyllä se hiilari on aina hiilari, tuli se leivästä tai suklaapatukasta.

Mulla on levottomat jalat, vaikka hb ollut hyvä. Molemmissa raskauksissa sama juttu. Magnesiumia ja sinkkiä otan aina iltaisin nukkumaan mennessä, tosin en tiedä, onko niistä hirveesti apua. Kramppeihin onneksi auttaa. Mulla vaan vauvaa painaa ilmeisesti johonkin hermoon öisin ja jalat alkaa silloin vaivaamaan. Välillä on vaan pakko koko ajan venytellä niitä, kun tuntuvat ihmeellisiltä.

Lohduttavaa kuulla että muillakin levottomia jalkoja ;) Lisäsin vähän rauta-annosta ja täytyy alku illasta käydä kävelyllä jos se auttaisi. Toivottavasti helpottaa. Tukisukatkin epätoivoissani aamulla jalkaan vetäsin :D
Kiitos magnesium vinkistä, täytyy kokeilla. Sitä taitaakin miehellä olla.

Jälleen aamusta sokerit kaurapuuron, täysjyväleivän + hannesten kanssa hipoivat maximi rajaa. Täytyy pirahuttaa neuvolaan. Jännä kun nyt nousee tuosta ruuasta ja ennemmin arvot samalla aamupalalla tyyliin 5,8.. Aikaisemmissa raskauksissa sokerit pysyneet hyvinä vaikka syönyt suht normaalisti joten murehituttaa mikä nyt. Ikälisä?? :P
Mitä tarkoitat rasvalisällä? Kolmas raskaus jossa seuraan sokereita mutta aiemmissa tosiaan pysynyt arvot hyvinä ni ei oo sen enempää tarvinut perehtyä. Nyt kyllä täytyy. Hirvittää jos tämä kaveri kasvaa pian kovin suureksi: kuka sen punnaa pihalle!!?

Rasvalisällä tarkoitan, että vaikka iso voisilmä puuroon, nousevat sokerit maltillisemmin :) Muutenkin loppuraskaudessa vauva tarvitsee kehittyäkseen rasvaa ja proteiinia ja hiilarit lähinnä polttoainetta äidille ja rasvavaraston kerryttäjä vauvalle. Eli aamuisin voisi hyvin toimia pienempi annos puuroa, siihen raejuustoa ja marjoja. Voisilmän voipi kuumaan puuroon sekoitella ennen raejuustoa ja marjoja, tai sit lorauttaa vaikka öljyä jos voita kammoaa. Tietenkin sokereiden vaihtelut riippuvat ruokavaliosta kokonaisuudessaan ja joillain puskee kovana ns.aamunkoittoilmiö ja sokerit taivaissa aamulla. Miehellä esim aamuisin huitelee sokerit korkealla, ellei pistä pikainskaa tuplana hiilareihin nähden ja pitkävaikutteista saa kans aamusta tuikata enemmän kuin illalla... Raskaus myös lisää insuliinin tarvetta kehossa, joten ei välttämättä haima sitten pysy mukana tuotannossa jos sokereissa häikkää tai sitten toinen vaihtoehto on, että soluissa resistenssiä insuliinille, joten pitäisi pyrkiä syömään provosoimatta insuliinin eritystä. Molempiin siis auttaa sama, maltillisemmin hiilareita ja vaihtaa just viljoja kasviksiin, syö normaalisti rasvaa jne.. Melkosta rakettitiedettä tuo tuntuu olevan välillä mitä miehen touhuja seuraa :D Itellä ongelma päinvastainen ja verensokerit todella matalat, kuten venpainekin ja välillä olo todella heikko. Tuleepa taas pitkä selostus :D

Joo just johonki toiseen ketjuun kirjoitinkin tuosta hb:stä , ohjeen mukaan pitäs näkyä hb-arvossa ku on syöny esim obsidania 2 kk .
Ja puurot ja leipä kyllä sis paljon hiilareita, vaikka olisivat täysjyvää, niitä syödä maltilla jos sokereiden kaa ongelmaa :shy: vaikkei radia olekaan, minäki seuraillut seku pistokokeina sokeriarvoja, ennen ruokaa (ei paasto) ollu alle 4 ja ruoan jälkeen 4.8-5.5. Vielä siis hyvät arvot:shy:

Mä syön aina aamupuuron raejuustolla ja mehukeitolla/marjoilla :) Jos pelkän puuron söisin, sokerit nousis kyllä mullakin liikaa ja sit torkkuisin tunnin päästä :D Tosin mulla oli kyllä viime raskaudessa juuri sitä ongelmaa, että sokerit putos liian nopeesti, joten toi raejuusto auttaa varmaan siinäkin. Saa nähdä, kuinka perjantain rasituksessa käy.

:bored: Huhhuh, kuulostaapa sekavalta.
Täytyy kokeilla eri juttuja ja mittailla nyt enempi arvoja. Tietty hups yllättäen neuvolan puhelin tunti tänään peruttu. Minä ku ressaan heti tämmösestä.
Siis että joku voi ja marjat vaikuttas siihen ettei sokerit niin nouse. Minä syön puuron sokerittoman mehukeiton kanssa. Tässä raskaudessa kyllä puuroa mennyt enemmän ku laki sallii ja oon kyllä hukassa jos se täytyy jättää pois :/.
Meillä ruoka-ajat 8, 11, 14, 16 ja 19-20 joten noissa ei kyllä moitittavaa. Ihan tavallista kotiruokaa meillä syöty ja syödään. Liikun päivittäin joten elintavoissa ei kyllä ole korjattavaa. Liekö sukurasitekin nyt tähän vaikuttaa.

Rasva tai proteiinilisä tasapainottaa nousua. Mäki vaihdoin sokerillisen mehukeiton juuri sokerittomaan, tavallisesti sokeritonta käytänkin, mutta yritin olla "parempi ihminen" ja vähentää aspartaamia ja tietysti se sokeri vaan pahensi mun aamukoomaa :D Tosin esikoisen aikaan kyllä söin joka aamu aspartaami keittoa, eikä ainakaan ilmeisesti suurta vahinkoa tehnyt. Ja eihän se raskausaikana kiellettyä olekaan, mutta kuitenkin :)

Takaisin