Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No misköhän meillä tuntuu olevan ehdoton ei noi kuvaukset raskausaikana. :D siis ne otetaan kyllä, jos on välttämätöntä, mutta ei muuten. Ja mun hammas on niin huonossa kuosissa, että ihme ettei ole välttämätöntä!

Täällä näköjään laitetaan nää raskaanaolevien "vaarat" vähän hassuun järjestykseen.

Mutta mitä nyt nopeasti googlaamalla selviää, niin kyllä niitä riskejäkin löytyy, vaikkakin ne ovat todella todella todella pienet, että kyllä mä tän hetken vielä kärsin.. :rolleyes:

Okei :wideyed: itsekin kun lueskelin netistä niin ymmärsin että röntgen otetaan jos siitä on enemmän hyötyä kuin mahdollista haittaa, mutta että yritetään välttää sitä raskauden aikana jos vaan suinkin pystyy.. Jäi muutenkin jotenkin tosi paskamaiset vibat tästä hammaslääkäristä ja kun aloitin keskustelun että "niin kun mä olen raskaana" niin tämä lääkäri rupesi jo siinä vaiheessa virnistämään mulle aika veemäisesti ja asia sivuutettiin jotenkin ihan kokonaan.. Musta vielä näkee hyvin päälle päinkin että tosiaan olen raskaana jos joku muu on mennyt ohi. Niin ja mulla ei ollut mitään reikiä tai muuta missään hän vaan nyt halusi ottaa vielä sen röntgeninkin. o_O

Voi vitsit mä jo tekisin tossa vaiheessa jonkun palautteen sinne. :o ihan sika kummallista!

Vaikka huolissaan tuskin kannattaa olla, niin silti ihan tyhmää, että jossain otetaan "turhan" takia ne röntgenet.

https://www.stuk.fi/-/hammasrontgenkuvausta-ei-pida-valttaa-raskauden-vuoksi

Ton mukaan kuitenkin ihan turvallista toi, mutta jäi kyllä tästä jutusta vähän ristiriitainen kuva. Eka sanotaan, että otetaan jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi, mutta sanotaan, että raskaus ei ole syy välttää/siirtää tutkimusta.. Multa on ainakin aina perus hammaslääkärissä otettu kuvat ja lähes aina mahdolliset reiät on todettu vasta niistä kuvista, niin eikös jo sen perusteella olisi aiheellista aina ottaa ne..

Meidän hammaslääkärissä kuitenkin näytti olevan ehdoton ei se kuvaus raskausaikana, vaikka mulla toi puhkeamaton viisaudenhammas vaivaa välillä tosi pahasti. :o

Jep, ihmeellistä.. o_O soitan kuitenkin neuvolaan aamulla ja kysyn mitä sieltä sanotaan asiasta, tonne hammaslääkäriin pistän varmaan palautteen kyllä menemään.

Sama homma mulle myös jäi aika ristiriitainen kuva tästä hommasta ja epävarma olo kun toisaalla sanotaan toista kun taas toisaalla, niin en saa tätä hirveetä huolta pois :/ lohduttavaa on se kuitenkin, että muiltakin ollaan otettu röntgen kuvia ja kaikki on mennyt hyvin, nuo mahdolliset riskit kuulostivat vaan niin hurjilta :sad001

Mulla otettiin kans kuvat hampaasta tossa aika alkuraskaudessa. Ja vetivät sen hampaan samalla pois.

ei mullakaa oo otettu kuvia raskausaikana.tosin tässä raskaudessa en oo ees käynyt hammaslääkärissä ku just vähä ennen raskautumista oli tarkastus...en tiiä pitäskö kuitenkin vielä käyä... :O

Mä kävin myös helmikuussa hammaslääkärissä, sain keskussairaalaan lähetteen hampaiden röntgeniin viisureiden takia. Hammaslääkäri kyseli olenko raskaana ja vielä myös röntgenissä kysyivät että onko mahdollista että olen raskaana. Varmasti pitäisi ainakin suojata se vatsan seutu. Laittaisin kyllä teräväkielistä palautetta menemään hammaslääkäriin.

Mietin että pitäiskö käydä vielä tämän vuoden puolella hammaslääkärissä, vai meniskö sitten ensivuoden alussa. Inhoan käyntiä hammaslääkärillä, mieluummin menen jopa gynelle.. :confused:

Ystäväni on hammashoitaja, hänen mukaan suusta otettavat röntgen-kuvat ovat säteilyannokseltaan pienemmät kuin lentämisessä, olisin siis huoletta.

Viisaudenhampaan poistossa taas en hötkyilisi se kun voi mennä hyvin ja nopeaa mutta taas jos ei mene niin kuin pitää niin turhaa niitä antibiootteja vauva mahassa ottaa.
Jos vaan ei oo ne viisaudenhampaat tulehtumassa niin ei kai niillä kiire ole?

Ystäväni on hammashoitaja, hänen mukaan suusta otettavat röntgen-kuvat ovat säteilyannokseltaan pienemmät kuin lentämisessä, olisin siis huoletta.

Viisaudenhampaan poistossa taas en hötkyilisi se kun voi mennä hyvin ja nopeaa mutta taas jos ei mene niin kuin pitää niin turhaa niitä antibiootteja vauva mahassa ottaa.
Jos vaan ei oo ne viisaudenhampaat tulehtumassa niin ei kai niillä kiire ole?

Se hammas ei pääse puhkeemaan ja painaa toista hammasta vasten joka aiheuttaa siis kipua viereiseen hampaaseen, kun kasvaa koko ajan sitä päin. Alkujaan menin hammaslääkäriin, kun ihmettelin turvonnutta ientä, järkyttävää kipua ja vuotavaa mätää. No se puhdistettiin ja tulehdukseen jotain juttua. Nyt on hetken ollut parempi, viereistä hammasta kyllä särkee koskiessa yms, mutta kyllä tässä pärjäillään kuhan ei mätää taas kerry sinne.

Osaako joku kertoa mulle kunnollista tietoa siitä, onko enterorokko vaarallinen raskaana ollessa?! :arghh: Toisaalla sanotaan, ettei aiheuta riskejä raskaudelle, toisaalla taas, että voi aiheuttaa keskenmenon jne. Tää raskaus on ollut raskas kaikin tavoin muutamia viime viikkoja lukuun ottamatta ja nyt mä oon aika varma, että tämä tauti missä ollaan oltu jo jonkin aikaa on tuo entero. Järki lähtee, kun taas pitää pelossa elää. Huomenna ois rakenneultra, saa nähä onko huomenna jo terveempi olo, että sinne pääsisi.:shy:

Ouch! Mulla on kirurgisesti poistettu kaksi viisaudenhammasta ylhäältä ja leikattu yksi alhaalta, nämä siis silloin kun eivät ole tulehtuneet ja niiden tuleminen poikittain oli aika kiusallinen vaiva särkyineen.

Olen myös ymmärtänyt että jos on paha tulehdus niin ei saada kivuttomaksi hammasoperaatiota, oli sitten kyse viisaudenhampaasta taI reijästä joka on edennyt pahaksi, kannattaa siis pitää huoli purukalustoistaan. Toivottavasti leipälapio sun viisaudenhammasb pysyy nyt aisoissa.

Mä muistelen että enterorokko ei ollut vaarallinen, kun sitä itsekin pari kuukautta sitten kuumottelin. Tietty jokaiseet tautiin liitty riskit, mutta olemattomat. Olikos se pavrorokko mikä oli sitten se vaarallinen?

^Kiitos Lillie! Siis joo, netissä oli, että parvorokko ois _ehkä_ vaarallinen (jonkun mielestä siis kyllä ja jonkun toisen mielestä ei) ja tämä entero taas monen mielestä ei ois vaarallinen, paitsi jonkun lääkärilehden mukaan olisi mahdollista saada keskenmeno tms. tästäkin. Ärsyttää kun neuvolastakaan ei saa ikinä ketään kiinni, että vois kysyä mielipidettä. :shifty:

Mä silloin kysyin äitiltä, joka on päiväkodissa töissä, että mitä siellä enterorokosta tuumataan jos on raskaana oleva työntekijä ja päikyssä esiintyy enteroa, niin ei kuulemma vaaraksi. Sitten taas parvorokkoa jos esiintyy, niin työntekijä ei voi tulla töihin, eli ilmeisesti ainakin vaarallisempi kuin muut rokot, mutta tiedä sitten kuinka vaaraksi on. :)

Kiitos, jospa mä nyt osaisin vähän rauhoittua.:joyful:Tämä keskenmenon pelko on ihan järkyttävää ja ajatus tuntuu aina vaan kamalammalta mitä pitemmällä ollaan. Eihän tässä onneksi ole kuin 19 viikkoa enää jäljellä pelätä.:rolleyes:

Warheart, oon lukenut kaikki nuo jutut netistä ja just tuosta kyseisestä tekstistä sain tämän pelon itelleni.:banghead:

Ouch! Mulla on kirurgisesti poistettu kaksi viisaudenhammasta ylhäältä ja leikattu yksi alhaalta, nämä siis silloin kun eivät ole tulehtuneet ja niiden tuleminen poikittain oli aika kiusallinen vaiva särkyineen.

Olen myös ymmärtänyt että jos on paha tulehdus niin ei saada kivuttomaksi hammasoperaatiota, oli sitten kyse viisaudenhampaasta taI reijästä joka on edennyt pahaksi, kannattaa siis pitää huoli purukalustoistaan. Toivottavasti leipälapio sun viisaudenhammasb pysyy nyt aisoissa.

Joo nyt ei kyllä näyttäisi tulehdusta olevan, ärsyttää vaan toi kun kasvaa toista hammasta päin ja särkee sitä. :/ toivotaan ettei tästä pahenisi ja pääsen nopsaa synnytyksen jälkeen leikkauttaa tuon!

^Kiitos Lillie! Siis joo, netissä oli, että parvorokko ois _ehkä_ vaarallinen (jonkun mielestä siis kyllä ja jonkun toisen mielestä ei) ja tämä entero taas monen mielestä ei ois vaarallinen, paitsi jonkun lääkärilehden mukaan olisi mahdollista saada keskenmeno tms. tästäkin. Ärsyttää kun neuvolastakaan ei saa ikinä ketään kiinni, että vois kysyä mielipidettä. :shifty:

Mun viimeisimmillään raskaana oleva tuttava sairasti enteron elokuussa, neuvolan, äitipolin ja lääkäreiden mukaan ei pitäisi olla vaarallinen. Mä tällöin onneksi säästyin siltä, kun meidän sukujuhlissa se monelle tarttui.

Mutta siis mä silloin jostain ymmärsin, että ihan olemattoman pieni mahdollisuus saada semmoinen kanta (tms?) mikä olisi vaarallinen, että ei tarvitse olla huolissaan. :) vaikka varmastihan se silti huolettaa!

Takaisin