Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle laitettiin nyt neuvolasta lähete pissatesteihin taas supistusten vuoksi. Jos ne on puhtaat ja jatkuu tätä menoa niin ei auta kun ottaa saikkua, vaikka alle 5vk töitä jäljellä. Mulla tulee ihan levossa, seistessä, nukkuessa, kävellessä jne.. eilen alkoi tulla muutama voimakas kipeä supistuskin, joten aattelin pyytää neuvolalääkäriaikaa seuraavaksi jos niitä ilmenee, niin saa katsoa kohdunsuun tilanteen.

Täällä kans eilinen meni supistusten parissa; kolme tuntia supisteli epäsäännöllisesti vaikka lepäilin. Tänään taas vaikuttaa olevan ihan ok. olotila. Supistus iskee nykyisin jos nostan/kumartelen ja välillä ihan kävelylenkillä. Pitänee soittaa neuvolaan vaikka viimeksi kun asiasta jo mainitsin niin ei pitänyt terkkari sitä yhtään huolestuttavana. Haluaisin varalta kans, että lääkäri katsoisi kohdunsuun tilanteen. Mitä tulehduksia voi olla / miten ne todetaan?

Virtsatietulehdus kuulemma voi aiheuttaa supistuksia... Mut mitä helvettiä, jos oikeita kipeitä supistuksia tulee, niin pitäishän ne ottaa neuvolassa tosissaan! Harkkarit tietty kuuluu raskauteen.

Periaatteessa mikä vaan tulehdus voi aiheuttaa supistuksia, ekana taidetaan poissulkea vti ja muut pissasta näkyvät sukupuolitaudit ym.

Eikö streptokokkikin aiheuta supisteluja? Mutta sekin mahtaa olla vähän niin että voi aktivoitua "miten sattuu". Kaverilla se testattiin ja nega oli, kuitenkin synnytyksessä positiivinen ja lapsi saikin siitä jonkinmoisen myrkytyksen tms...

Niin joo, ottaahan ne kaikki mahdolliset pissasta jos supistuksia käy valittelemassa. Siemenneste kuulemma aiheuttaa supistuksia, meille tuli kumipakko täysaikaisuuteen asti viime raskaudessa.

Mulla ei oo kummastakaan ottanut mitään pissanäytteitä, vaikka kivualiaat supistukset alkoivat tässä raskausessa n. rv13 ja viime n. rv21. Viimeksi pääsin sisätutkimukseen.

Nyt supistelu onneksi loppunut, mutta käski soittaa jos kovasti alkaa vielä supistella.. :D

Ainiin tosta streptokokista piti sanoa, että meillä lahdessa sitä ei oteta ollenkaan missään vaiheessa raskautta, vaikka thl suosittelee ottamaan sen viimeisillä viikoilla ihan kaikilta raskaana olevilta.

Vedin esikoisen loppuraskaudessa kauheen stressin siitä itselleni, että mitä jos mulla onkin se ja vauva vammautuu sen takia.. Oon paljon kuullut sitä, että vauvoille jäänyt loppu elämän haitat ja vammat, kun on saaneet tartunnan synnytyksessä..

Vedän tästä varmaan taas kauheen stressin sitten lopussa..

Mulla löydettiin toi B-streptokokki reilu kuukausi sitten virtsasta ja vasta toisen ab-kuurin jälkeen lähti. Nyt lukee neuvolakortissa punaisella, että se on mulla ollut. Ja kuulemma synnytyksessä saan automaattisesti antibiootit suoneen, koska se mulla on raskausaikana ollut.

Ainut ongelma on, että mulla ei ollut siitä MITÄÄN oireita, eli en tiedä koska taas vaivaa tai ei...

Liinuska juuri tuo muakin pelottaa, kun sitä ei välttämättä mitenkään huomaa ja täällä sitä ei edes testata. :(

Pakko puhua neuvolassa TAAS tästä.

Mulla otettiin viimeks synnyttämään mennessä toi strepto, aikaisemmin 5 ja 7 vuotta sitten ei otettu ollenkaan. On kyllä semmonen aihe taas mistä en ole oikein selvillä, kun ei siitä kukaan puhu ja ei ole tullut mieleen googlailla... Varmaan olis ihan aiheellista tästäkin jtn tietää :D

No niinpä. Mulla otettiin viimeksi synnyttämään mennessä myös testi ja oli puhdas. Nyt siis todella toivon että saan sen antibiootin, vaikka sairaalassa ei näkyisikään mitään. En halua että vauvalle tulee mitään vakavaa siitä että ei olla tarpeeksi varovaisia... vaikka kaipa ne siellä synnärillä tietää mitä tekevät!

Mulla kun tää pissanäytteestä löydettiin, niin olivat täältä meidän tksta soittaneet tyksiin ja kysyneet, miten toimitaan. Olivat sieltä sanoneet, että niin kauan kuin virtsassa bakteeri on niin hoidetaan. Ja kun sitten vihdoin ja viimein näyte oli puhdas, oli terkka todella huojentuneen oloinen. Jäi sellainen olo, että eikö mulle kerrottu kaikkea tästä streptosta ja sen vaaroista. Netistä kun luin niin ymmärsin, että ennenaikaisuuden riski kasvaa, jos bakteeri löytyy virtsasta... Ja tosiaan jos tarttuu synnytyksessä vauvaan niin voi olla hänelle hengenvaarallinen.

Helou!
Jonkinsortin supistusten kanssa täälläkin painitaan. Lonkat on niin rikki ja selkä
että sairaslomalla olen loppuviikon.
nyt vaan tipun kelan sairauspäivärahalle ja siitäkin vasta ongelmia mulle tulee...
Tulot tippuu ja tarvii selvitellä. Ei meinais millään antaa pää periksi että nyt on jäätävä saikulle ja otettava iisimmin että tyyppi pysyy matkassa...

Eli voisko neuvolassa sanoa että tutkivat virtsasta kaikki mahdolliset tulehdukset (ja tekeeköhän ne sen..) ja olla sit luottavaisin mielin... Hmm.... En oikein tätä nykyä usko että mitään tutkimuksia yms. saa ennenkuin on ihan viiminen hätätilanne... Vai pitääkö osata erikseen itse luetella mitä kaikkia virtsasta pitäis tutkia...

Eli voisko neuvolassa sanoa että tutkivat virtsasta kaikki mahdolliset tulehdukset (ja tekeeköhän ne sen..) ja olla sit luottavaisin mielin... Hmm.... En oikein tätä nykyä usko että mitään tutkimuksia yms. saa ennenkuin on ihan viiminen hätätilanne... Vai pitääkö osata erikseen itse luetella mitä kaikkia virtsasta pitäis tutkia...

Huhtikuisista huutelen. Pissasta voi katsoa siis ihan perus kemiallisen seulan, eli näyttää onko siinä protskua, sokeria, leukkarit koholla jne. Sitten voidaan ottaa lisäksi bakteeriviljely, joka määrittelee onko bakteeritulehdusta ja jos on, niin mikä bakteeri ja mikä ab siihen tepsii. Molemmat on ihan rutiinikokeita ja pitäisi irrota neuvolasta kuin neuvolasta ilman erityisempiä selityksiä. Jos taas epäilee jotain sukupuolitautia tai muuta eksoottisempaa, niin pitää pyytää erikseen. t:sairaanhoitaja

Mulla oli esikoisen odotuksen alussa vatsakipuja ja jotain muita ongelmia, en muista enää, niin terkka määräsi mut antamaan näytteen mistä testattiin klamydia ja vt-tulehdus jutut.

Oli siis jotain virtsa tulehduksen oireita. :D

-MiRi- mites sun piikityksen laita? ootko käyny usei verikokeis et riittääkö viel klexane 40? mulle tosiaa ru yhteydes selvis et se s-proteiinin vajaus on tosi harvinainen ja vakava veritulppariski. kävin täl viikol ma verikokeis ja sit eile 3h piikityksen jälkee ja tänää lääkäri soitti ja jouduin vaihtaa klexane 80 ku oli arvot matalal, ens viikol taas labra

Onko kenellekään tehty hammaslääkärissä röntgen kuvausta tai otettu muita röntgen kuvia raskauden aikana?
Olin tänään hammastarkastuksessa ja lopussa hammaslääkäri halusi ottaa röntgenin molemmilta puolilta takahampaista. Mulle laitettiin se suojus kaulalle ja kuvat otettiin pikaisesti, nyt mietin että ei kai siitä ole ollut haittaa sikiölle? Mun hammaslääkäri tiedoissa pitäis lukee että olen raskaana ja mainitsin olevani raskaana tän toimenpiteen jälkeen, mutta hammaslääkäri ei ottanut mitään kantaa asiaan.. nyt on ihan kauheen huono omatunto ja pelottaa että pikkuiselle on käynyt jotain.. :(

Mä kävin vasta hammaslääkärissä viisaudenhammas asioissa ja mulle ei leikkausta voida tehdä ennen synnytystä nimenomaan sen takia, kun ei voida raskausaikana ottaa röntgenkuvia suusta. :o siis todella kummaa toimintaa mansikkavene!

Multa myös kysytty lääkärissä käydessä, kun on kuvattu vaikka jalkaa yms, ihan nuoresta lähtien että onko minkäänlaista mahdollisuutta olla raskaana, ennen kuvausta siis. Samoin hammaslääkärissä. :o molempien raskauksien alussa epäonnisesti kyllä olen kuvttavana käynyt, kun en ole tiennyt enkä uskonut olevan mahdollista.

Mutta mä en kyllä usko, että siitä seuraisi mitään vauriota.. Mä varmaan huolesta soikeana olisin joka tapauksessa yhteydessä neuvolaan asian suhteen!

Voidaan ottaa, minulta otettiin esim keuhkokuvat juuri.. vatsa suojattiin keuhkokuvien ajaksi vaan sillä lyijy (tai mitä nyt onkaan) peitteellä. Hammaskuvat niin ylhäällä että tuskin on mitään haittaa [emoji4]

Takaisin