Huolet ja murheet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mima_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kans ravannut naistentautien-/äippäpolilla seittämänneltä raskausviikolta asti. Sinne minut alunperin ohjattiin ja sinne olen soittanut ja päässyt aina kun jotain on ilmennyt. Ihme touhua tuommonen että muka pitäs olla tietyt viikot.:eek:

Pullahiiri, onpa tyhmää etteivät ota sua suoraan sinne viikkojen takia! Siitä istukasta vielä, eteisistukka on sama ku etinen istukka, eli et se tulee kohdunsuun eteen. Toiv se viel nousee eestä pois :joyful:
Mua on alkanu nyt jännittämään se ens viikon ultra, et mitä sanovat siitä myoomaepäilystä :shifty:

Täällä Oulun korkeuksilla on ilmeisesti juuri niin tyhmästi ettei äippäpolille oteta vastaan kuin vain lähetteellä tai rv 22 jälkeen... Eli turha edes soitella ennen sitä, jos ei ole käynyt ensin muualla lääkärin tms. kautta. :(
Voi varmaan tietenkin riippua tapauksesta tai vaivasta, mutta jos vaikka nyt alkaisi kovasti yhtäkkiä supistella rv 16+, niin turha olisi yrittää soitella saati marssia sinne. :(
Minustakin aivan äärimmäisen tyhmää näin odottajan kantilta... Korjailkaa joku, jos on muunlaisia kokemuksia OYSin Ä-polista ennen rv 22...

Sama tuo on K-SKS:ssa... Päivystyslähete lääkäriltä tai neuvolasta tarvitaan ja 22+0 jälkeen voi vaan marssia ä-polille päivystysluontoisesti.

Pullahiiri, onpa tyhmää etteivät ota sua suoraan sinne viikkojen takia! Siitä istukasta vielä, eteisistukka on sama ku etinen istukka, eli et se tulee kohdunsuun eteen. Toiv se viel nousee eestä pois :joyful:
Mua on alkanu nyt jännittämään se ens viikon ultra, et mitä sanovat siitä myoomaepäilystä :shifty:

Juu sama asia se kai onkin, en ollut ihan varma.
Ja niin ei kukaan mitää aikoja mulle enään antanut tai sanonut että sinne voisin enään mennä. Sitten myöhemmin vasta kun on se istukan tsekkaus.

Huomenna kyllä soitan neuvolaan ja aion sanoa että ei ole hyvä olla kun tuntui ettei ketään kiinnosta mihin tämä tila tästä menee.

Mitä ihmettä? Kukaan ei tulehdusta kontrolloi? Ja että äitipolille pääsee vasta jollain tietyillä viikoilla! Johan on sääntöjä. Mullakin on viikkoja 19+ ja oon jo moneen kertaan äitipolilla supistusten takia käyny. Toki ne aina sanoo, etteivät pysty mitään tekemään jos supistukset pahenee mutta kyllä ne on aina tarkistanut että paikat ei ole alkanut kypsymään kuitenkaan. Mulla keskimmäisessä raskaudessa oli tulehdus päällä viikosta 14 eteenpäin ja mua seurattiin äitipolilla hyvin tiiviisti. Loppujen lopuksi vauva syntyikin jo viikolla 24 mutta ei mulle missään kohtaa sanottu ettei viikkojen takia kukaan mua kontrolloi tai hoida... Ihmettelen kyllä suuresti Pullahiiri miten sua kohdellaan noin! :(

Kiitos sympatiasta, miten teidän pienelle kävi noilla viikoilla?

Meidän pieni on tällä hetkellä 6vuotias terve eskarilainen. Eli meille kävi hyvin! :) Tosin hänen elämän alku oli erittäin vaikea ja raskas, enkä kenellekään toivo samaa kohtaloa. :(

*Kuiskaa*
Jos ihan hiljaa kerron, eilen kävin Synnytyspolilla päivystyksessä ja lääkärin nopea ultraaminen kertoo että akuuttia vuotoa ei ole, pientäkään hematoomaa ei näkynyt kohdun suulla niin jos ihsn vähän iloitsen niin sovitaan ettei se vuoto ala enään?

Viimeisen antibioottikuurin pillerin (Dalacin) otin eilen ja niiden sukkapuikkomaisten supistusten takia kävin päivystyksessä, neuvolan täti toivoi kuin myös nukun tädin määräämä lääkäri että käyn varmuuden vuoksi näytillä.

Musta on kyllä tullut todella säikky tän raskauden aikana. Nyt taas toivoa edes vähän maalisvauvasta on olemassa. Kiitos teidän tsempeistä paljon.

Miten muilla vuoto potilailla etenee?

Ihanaa viikonloppua kaikille !

Ihanaa, että sulla on kaikki kääntynyt parempaan päin!! :) toivottavasti näin jatkuu!

Vielä vähä vaikea nauttia tästä ku ei tunne liikkeitä. Jotenki sitä miettii ja ajattelee että onkohan päpy enää elossa ja neuvolassa vain kuulee sydänäänet joka kuukausi. Mitä sitä vattaa hinkkaa ku ei se välttämättä ole elossa. Tosi masentavaa ja ressaavaa. Ei sitä haluais ajatella noin mutta ei sille mitään voi. :(

Tähti92:

Ymmärrän, että tuntuu välillä epävarmalta.. Myönnän että itsekin löytää itsensä miettimästä vaikka minkälaisia juttuja, kun on tämä ns. Oireeton keskiraskaus ja liikkeet ei vieläkään selkeästi tunnu.. Mutta kuuluu asiaan, aunahan sitä on huolissaan, oli lapsi sitten sisällä mahassa tai ulkopuolella jo!

Sinua kuitenkin neuvoisin, että soita tänään heti neuvolatädillesi ja kerro miltä tuntuu. Kyllä tuo doplerilla kuuntelu onnistuu varmasti useammin kuin kerran kuussa! Minäkin käyn noin kahden viikon välein neuvolassa, ja ultrataankin aina kun haluan, jos vain ultra on vapaa. Ihan vain minun mielenrauhan takia, olen kokenut joskus useamman varhaisen keskeytyneen keskenmenon ja siksi itsellänikin vieläkin joskus kummittelee..
Mutta pointti on, että kerrot heti peloistasi, niin saat varmasti vähän helpotusta niihin. :)

Kaikki pelot varmaan tulee siitä ku on kuullu kaikenlaisia juttuja raskaudesta. Suvussa on ollu lapsettomuutta,(äidillä)keskenmenoja ja kohtukuolema. Ollaan yritetty tätä 5vuotta,kärsitty se aika,ainaki mie, niin sitä haluais olla onnellinen tästä. Jotenki sitä pelkää että se viedään kuitenki jollaki tapaa meiltä pois. Mulla on tämän viikon perjantaina neuvola,pitää sinne asti kestää.

Tähti92, mä ostin kolme peräkkäistä keskenmenoa kokeneena dopplerin just siksi, etten turhaan stressaa. Stressillä on iso vaikutus raskauteen ja lapseen. Siihen nähden 40€ satsaus doppleriin on pieni, saa aina mielenrauhan kun pieni sydän jumpsuttaa. Eikä tarvi mitään ultraäänigeelejä ostella, hyvin toimii vartalovoiteen tai ihoöljyn kanssa! :)

Vielä vähä vaikea nauttia tästä ku ei tunne liikkeitä. Jotenki sitä miettii ja ajattelee että onkohan päpy enää elossa ja neuvolassa vain kuulee sydänäänet joka kuukausi. Mitä sitä vattaa hinkkaa ku ei se välttämättä ole elossa. Tosi masentavaa ja ressaavaa. Ei sitä haluais ajatella noin mutta ei sille mitään voi. :(
Mä tätä samaa pohdin just tuolla salaisella puolella... Ja meillä ei oo edes neuvolassa kuunneltu sydänääniä. Lääkärin tarkastuksessa kuunneltiin kerran. Kai terveydenhoitajankin kanssa niitä vois kuunnella, jos vaan pyytäis. Mulla on aika ens viikolla.

Shh, mä oon nyt kans tosi paljon miettinyt, että pitäiskö vielä tässä vaiheessa ostaa doppler. Mut sit mietin, että jos en löydäkään ite ääniä jne. Lääkärilläkin kesti nimittäin tosi kauan löytää ne :oops:

Mä kans oon miettiny doppleria, mut sit jos en ite joku päivä kuulis ääniä nii olisin vaa enemmä stressaantunut joten itelle ehk parempi näin etten voi niit joka päivä kuunnella. Mut joo vähä ahistaa se tosiaa et neuvola on kerran kuus jos sitäkää

Minäkin omistan doplerin, mutta ymmärrän miksi kaikki ei halua hankkia!
Kun ostin, päätin etten suhtaudu liian vakavasti, sillä en ole terveydenhuollon ammattilainen, jolla olisi koulutusta asiaan.. Mutta kyllä se on minullekki ollut kullan arvoinen laite näissä kahdessa raskaudessa, varsinkin edellisessä. Käsitykseni on, että nyt myytävät laitteet on niin tehokkaita, että viimeistään rv 16 viikolta ei voi olla löytämättä/kuulematta pientä jumputusta vaikkei olisi mitään aiempaa kokemusta.:)
Aikaisemmilla viikoilla toki voi saada itsensä säikytettyä jos ei löydäkään kun vauva on vielä niin pieni silloin...
Toki, sillähän vain kuulee sen hetken sykkeen, eikä se kerro muuta, kuin että lyöhän sydän. Joku on tainnut joskys varoitella, ettei luota siihen dopleriinkaan sokeasti, sillä vauvalla voi olla sykkeestä huolimatta jotakin ongelmia... Mutta niin, ettei menisi pelotteluksi, kyllä siitä apua on, oman mielen rauhan helpottamiseksi. :)

Hommasin kanssa ihan mielenrauhan vuoksi oman dopplerin. Aluksi meni pitkään että kuului vain istukan viuhuna, mutta sekin riitti mulle helpottamaan oloa. Lopulta kun vatsa alkoi kasvaa, niin laitetta tuli käytettyä noin kerta viikkoon kun ahdistus kasvoi liian suureksi. Varsinkin siinä kohtaa kun liikkeitä tuntui noin kerran viikossa ensialkuun, niin laitetta kaipaili kyllä. Nyt kun liikkeet on päivittäisiä niin laite on kaapissa, en sitä enää ole tarvinnut. Ehkä loppuvaiheessa sitten taas tarvitaan.
Mua kyllä helpotti pelkästään se, että tiesin pystyväni kuuntelemaan ääniä, jos tulee tarve.

Takaisin