Huhtikuun kuulumiset

saa nähdä kuinka rasittava neuvolatäti mulla on, soitin sinne ja varasin aikaa.. ja terkka kuuli pojan äänen "voi mikä ihana pieni ihme siellä ääntelee lässynlässyn".. olin jo siinä vaiheessa, että joo en tuukkaa :D en kyllä varmaan jaksa käydä joka käynnillä, lääkärikäynnit on erikseen, ne on ok koska tuolla on kunnon lääkäri. mulla on ekasta muksusta varmaan 20kg ylimäärästä painoa, enkä ole menossa sokerirasitukseen.. ekassa olin kun bmi oli 26, meillä se raja on 25.. mulla oli arvot ihanteelliset ja poika synty rv 39+0 ja paino 3390g.

lappuja odotelles, pistää kuulemma postin kautta laput joita saa täytellä.. kai ne on just niitä masennus, alkoholi, tupakka, huumeetlappuja..
 
Mun mielestä ei kannata hermostua siitä, että joutuu sokerirasitukseen, toki terkka voisi valita sanansa paremmin. Monissa kunnissa siihen joutuu kuitenkin KAIKKI yli 25-vuotiaat.

Itsekin menen sokerirasitukseen, BMI on edellisen raskauden jäljiltä 28, mutta en kanna huolta siitä. Sain terveen, pienen pojan ja eikä aikaisemmassakaan rasituksessa näkynyt mitään.


 
mua vähän nyt kyllä harmittaa noitten lappujen takia.. odotin niin että pääsen niitä rustailemaan :D ja eihän niillä nyt oo musta mtn tietoja siellä kun en oo mtn saanut täytellä.. toki se jtn kyseli nopeesti mutta oisin halunnu huolella ite täyttää kaikki rauhassa ettei jää jtn sanomatta, niinku nyt ei ees käyty mitään perinnöllisiä sairauksia läpi esim.. eikä mtn oireita tai ongelmia tms.. tahtoo lappuja! :DD
 
Samaa meinasin tulla sanomaan kuin Mansikkainen. Meidän kunnassa myös kaikki yli 25-vuotiaat menee automaattisesti sokerirasituksiin. Minusta myöskään se ylipainoinen ei nyt ollut mitenkään kauhean törkeästi sanottu, vaan suhteellisen korrekti ilmaisu, jos se indeksi menee yli 25. Eriasia jos terkka olisi ruvennut sanomaan, että kun olet lihava, niin joudut sokerirasituksiin.

Pakko myös nyt vielä sanoa, etten ymärrä miksi kukaan pahoittaa mieltä siitä audit-kyselystä. Täällä tunnutaan tekevän se ihan rutiinina kaikille. Ei sen kouraan lätkäiseminen tarkoita, että terkka epäilisi, että on ongelmia alkoholin, huumeiden tai tupakan käytön kanssa. En sinällään kyllä tiedä onko tuosta kyselystä hyötyä, kait ne oikeasti ongelmaiset osaa sinne ruksia mitä haluaa. Kuitenkin, kyselyä täyttäessä, jos se kysely saattaisi kuitenkin jonkun herättää ajattelemaan omaa päihteiden käyttöään, kun näkee luvut paperilta, niin silloinhan siitä on apua.

 
Ihan asiasta kukkaruukkuun ja ehkä vähän tyhmäkin kysymys, mutta kysyn silti. :D Eli olen täällä lueskellut että on saanut jotain lappuja kotiin täytettäväksi ennen ekaa neuvolaa.. Mulla on eka neuvolakäynti ens viikolla enkä mitään lippuja tai lappuja ole saanut... Jäänkö nyt jostain pahasti paitsi..?
 
olin ekassa raskaudessa eri neuvolassa enkä saanut mitään lappuja.
nyt ne on kuulemma joskus tulossa postissa.

mua naurattaa kun täällä ihmiset miettii että kehtaako ottaa miestä mukaan
kun ultrataan :D minne se teidän mies on katellut "silloin"? ;D
 


Tiina^ kirjoitti:
olin ekassa raskaudessa eri neuvolassa enkä saanut mitään lappuja.
nyt ne on kuulemma joskus tulossa postissa.

mua naurattaa kun täällä ihmiset miettii että kehtaako ottaa miestä mukaan
kun ultrataan :D minne se teidän mies on katellut "silloin"? ;D

Heh, niinpä! Luulis, että se värkki on miehelle tuttu, vai nolottaako ajatus siitä, että mies näkee, kun joku muu tutkii paikkoja?

Alkoholi/huumekysely testi tehtiin miehen kanssa sekä ekassa raskaudessa että nyt viimeks neuvolassa. Se vain kuuluu semmosiin, mitkä tulee täyttää, ei ne sielä ilkeyttään niitä jakele. Ja sokerirasitustestihän on vain sekä äidin että lapsen parhaaksi, en ymmärrä, miksi siitä pitäisi kieltäytyä. Itelläki ollu molemmissa raskauksissa ylipainoa (ja nyt jo ikääki enempi ko 25) niin sokerirasitustesti on eessä, ja molemmissa raskauksissa olen tienny sitä oottaakki.
 
Jotenkin oon ymmärtänyt että se päihteiden käyttöön liittyvä audit-kysely onkin enemmän sellainen herättelytesti itselle, ne kysymyksethän on muotoiltu niin että liikakäyttäjät ryhtyisivät miettimään että mikä on normaalia tai järkevää. 

Meille ainakin tuli lappusia kotiin, mukaan lukien tuo audit testi molemmille. Sitten kyseltiin näistä perussairauksista jne. Eniten jännittää ensi viikon ekassa neuvolassa se, että miten jaksan pidätellä sen neljä tuntia jotta neuvolan täti saa pissanäytteen...
 
Pääsiäisvapaat alkavat olla täällä, ihanaa! :)
Joten asiasta kukkaruukkuun, millaisia pääsiäissuunnitelmia on itse kullakin?

Me pysyttelemme ihan kotikaupungissa, ja olisi neljät (!) sukujuhlat/päivälliset tiedossa. Oon voinut lähipäivät todella pahoin, ja eilen en saanut mitään ruokaa pysymään sisällä. Saa nähdä mitä siis on tiedossa, eiköhän tässä nyt ole aika suuri riski jäädä raskaudesta kiinni. Toisaalta olen muutenkin miettinyt, että voisi jo pikkuhiljaa alkaa salaisuutta paljastamaan sukulaisille. Jotenkin taas niin kutkuttava fiilis kertomisen suhteen, ihan yhtä jännittävää kuin ensimmäisellä kerralla :)
 
Jei, minullakin meni nyt ensimmäinen päivä eilen ilman oksentamista, että jospa tämä tästä :) (Tosin näin heti siitä johtuen unta että olen saanut keskenmenon.)
Vähän kyllä inhottaa kun on tuo olo ollut mitä on ja meilläkin olisi nyt pääsiäisenä kahtena päivänä miehen suvun kanssa pääsiäisruokailua tiedossa. Saa nähdä uskaltaako lähteä. :/

Eilen oli ensimmäistä kertaa semmonen turvotus että huh! Maha oli kyllä jo kuin ois jollain viidennellä kuulla :') Ja alavatsaa on alkanut vähän ikävästi nippailemaan, onko muilla? kai se kuitenkin ihan normaalia on.. :)
Ja meillä nuita lappuja täytellään vasta neuvolassa ja jotain saa kotiin mukaan sitte, ainaki esikoisesta oli näin. :)
 
täällä kans eilen nippaili koko päivän sillontällön masua, että kai se on ihan normaalia :)

 itellä ei valitettavasti ole mtn pääsiäsvierailuja tai mitään muutakaan mistä edes huomaisi pääsiäisen.. (ensi vuonna toivottavasti toisin ja pääsee muksun iloksi tekemän vaikka rairuohoa :) mutta muutaman kaverin kutsuin kylään ja tajusin vasta eilen, et ei hitot, mähän jään kiinni! :D koitappa siinä sitten oluen rakkaana ystävänä selittää miksi onkin vesipullokädessä ja mihin tupakka on hävinnyt huulesta, vaikka en kyllä ole koskaan niin paljon polttanut etttä joku sistä ihmettelisi muuten paitsi vkpl.. :D
nyt on ollu 2 suht normaali olo päivää takana ja ajattelin uskaltaa tänään lähetä jo käymään kaupungissa jos vitutuskin vähän vähenisi :DD mulla tosiaan siirtyikin se laskettu aika 30.10, eli oon vähän pidemmällä kuin te, joten kyllä teidänkin pahoinvointi alkaa varmaan kohta helpottamaan :) Tsemppiä! :)
 
Meille ei oo annettu mitään lappusia täyteltäväksi, eka neuvola on 26.4 eli siellä sit ilmeisesti paikanpäällä täytellään ne. Mitään erikoista siellä ei ekalla käynillä ilmeisesti ole, kun kysyin neuvolatätiltä samalla kun varasin aikaa et pitääks valmistautua johonkin tai tietää jotain kun tulee ekalle käynnille. Ei kuulema. Eli eiköhän siel vaan höpötellä ja täytellä lappuja..

Oon tuota genitaalihepestä miettiny, ilmeisesti siitä kysytään neuvolassa, ja minähän oon sen sairastanu ja kannan sitä virusta elimistössäni.. tosin eipä se tartu.  Ja ku se ei oo uusinu kertaakaan. Mietin vaan et mainitsenko sen neuvolassa.. oon kyllä lukenu et jos se uusii usein ni sit saa jonku estolääkkeen lähellä synnytystä, koska jos on se ns. rakkaulavaihe just synnyksen yhteydessä , ni sillo kätilöä peittää ne rakkulat ettei tartu vauvaan. Raskauden aikana uusiva herpes ei oo sikiölle vaarallinen. Tosin, kai siitä on pakko sanoo, ku jos sattumalta uusiskin raskaudenaikana, ni sit ne luulee et se on tarttunu nyt ja sairastan ekaa kertaa ni sit siitä vasta soppa syntyy :D

Me mennään pääsiäiseks mun vanhemmilleni toiselle paikkakunnalle.. Ei mitään ihmeitä siis tiedossa :)
 
Meillä tehdään remppaa pääsiäisenä :) Makuuhuone laitetaan uuteen uskoon. Lisäksi odotan jo kovasti omien vanhempieni näkemistä ja iloisen uutisen jakamista. En tiedä ehtivätkö tänään mihin aikaan perille, että ehditäänkö jo näkemään vai meneekö huomiselle. Odotan innolla, miten vanhemmat reagoi uutiseen, että heistä tulee saman vuoden aikana toistamiseen isovanhempia :) Veljelleni tulossa siis ensimmäinen toukokuussa.
 
Huolesta sekaisin.
Onko muilla ollut vuotoa? Mulla alkoi eilen tummahko vuoto,mikä hiljalleen lisääntynyt...edelleen kuitenkin vähäistä. Mitään kipua ei ole,joten kai se ihan normaalia on. Huoli ja pelko on kuitenkin suuri. Ystäväni kertoi,että hänellä oli kaikissa kolmessa raskaudessa alkanut vuoto sillä hetkellä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa,siis noin viikolla 8.
Varhaisultrassa kävin maanantaina ja kaikki oli silloin hyvin,koko vastasi viikkoja ja sydän sykki lääkärin mukaan vahvasti. Viikkoja nyt siis 8+0.
 


Karpalomehu kirjoitti:
Jei, minullakin meni nyt ensimmäinen päivä eilen ilman oksentamista, että jospa tämä tästä :) (Tosin näin heti siitä johtuen unta että olen saanut keskenmenon.)
Vähän kyllä inhottaa kun on tuo olo ollut mitä on ja meilläkin olisi nyt pääsiäisenä kahtena päivänä miehen suvun kanssa pääsiäisruokailua tiedossa. Saa nähdä uskaltaako lähteä. :/

Eilen oli ensimmäistä kertaa semmonen turvotus että huh! Maha oli kyllä jo kuin ois jollain viidennellä kuulla :') Ja alavatsaa on alkanut vähän ikävästi nippailemaan, onko muilla? kai se kuitenkin ihan normaalia on.. :)
Ja meillä nuita lappuja täytellään vasta neuvolassa ja jotain saa kotiin mukaan sitte, ainaki esikoisesta oli näin. :)

Mulla on nyt myös alkanut oikeen kovin nippailemaan alavatsasta ja varsinkin silloin polttaa kovasti jos notan jotain painavaa. Alkoi jo viime kauppareissun jälkeen vähän pelottamaan kun kaikki liikkeet vihloi. Mutta mitään vuotoa ei ole ollut niin eiköhän se pikku murunen siellä kölli. :) <3
Aika vaan tuntuu menevän ihan mielettömän nopeasti, nyt jo rv 9+2 menossa ja tuntuu että just hetki sitten teki vasta raskaustestin. Vielä 3 viikkoa ja sitten saa täräyttää ihanan uutisen ilmoille ja varsinkin facebookiin. :))
 
Toive12: Minulla oli vuotoa viime viikolla. Keskiviikkona tuli selkeästi punaista ja oli tullut housuihinkin ja vielä pyyhkiessäkin tuli. Torstaina oli vielä housuissa ihan vähän pikkaisen rusehtavaa vuotoa. Mitään kipuja ei liittynyt. Loppuviikko meni niin kiireissä, että soitin vasta maanantaina neuvolaan. Siellä ei pidetty huolestuttavana kun määrä oli niin vähäinen eikä siihen liittynyt kipuja. Kun laskeskelin päiviä, niin minulla olisi hyvinkin voinut alkaa kuukautiset tuohon aikaan, jos en olisi raskaana. Itse en ole vielä käynyt ultrassa tai kuullut sydänääniä, mutta uskon kyllä että pieni olisi kyydissä pysynyt. Mutta toki entistä malttamattomana oottelen vajaan kahden viikon päästä olevaa lääkärineuvolaa (jossa kuulemma kuunnellaan sydänäänet) ja samalla viikolla olevaa ensimmäistä ultraa. Vielä kun kuitenkin, ilman tuota säikäystäkin, tuntuu välillä tosi epätodelliselta, että voiko tuolla masussa olla joku. Varsinkin kun oireet on viime aikoina vähän lientyneet.

Mutta en siis ihmettele, että huolehdit, itsekin olin tosi huolissani. Toivottavasti kaikki on kunnossa ja kannattaa muistaa, että pienet, kivuttomat vuodot on alkuraskaudessa melko yleisiä ja yleensä vaarattomia. Tsemppiä!
 
Meidän makkariremppa on nyt valmis ja lopputulos on jopa parempi kuin visioin. Ai että kun oon iloinen ja tyytyväinen! Eilen vietin koko päivän vanhempieni seurassa ja molemmat olivat kyllä niin onnellisia, että pääsevät isovanhemmiksi toistamiseen samana vuonna. Ja on niin kiva kuulla oman äidin raskauskokemuksia. Nyt voi sitten aina soittaa, jos joku asia askarruttaa. Pääsin tänään myös juttelemaan miehen äidin kanssa ja lupasi nyt pitää jatkossa uutiset itsellään, jotta saamme itse kertoa muutaman viikon päästä miehen kummeille, jotka ovat meille aika läheisiä :) Ei muista sukulaisista sitten enää niin väliä, kunhan saavat tietää vasta myöhemmässä vaiheessa.

Pari viimeistä päivää on pahoinvoinnin osalta olleet helpompia. Pariin otteeseen on pitänyt vetää hetkeä tai mennä pitkälleen, mutta oksentaa ei ole tarvinnut viime päivinä. Kirjoititte jossain vaiheessa hulluista unista... Viime yönä mun unissa oma mies oli huumekuriiri ja juostiin vartijoita pakoon lentokentällä, minä raivoisin, että miten voit olla näin helvetin tyhmä, mutta kuitenkin uskollisena vaimona pysyin miehen rinnalla... Mistähän tuokin tuli :D
 
Tervehdys kaikille :)

Taas ei ole pariin päivään ehtinyt käymään, väsymys vaivaa.. Olisin jo niin valmis siirtymään tässä odotuksessa seuraavaan vaiheeseen, pois tästä pahoinvoinnista ja väsymyksestä.
Tulin perjantaina iltavuorosta kotiin ja huono-olo yllätti juuri kun olin kävelemässä erään baarin ohi, toivottavasti ei ollut ketään tuttuja näkemässä, vähän näyttää varmaan oudolta jos kymmenen aikaan perjantai iltana yökkäilee baarin edessä lumihankeen :D

En oo vieläkään saanut kättäriltä kutsua ultraan ja viikkoja kuitenkin yli 10.. Voi olla että nää pääsiäis pyhät vaikuttaa mutta olisi silti kiva jo tietää että koska sinne pääsis.

Ja tää mun mahan kasvu on jotain ihan uskomatonta, mulla on oikeesti jo iso maha o.O Eikai tää kaikki voi jotain turvotusta vaan olla, vai voiko? Kun aamuisinkin kun turvotusta ei juurikaan ole niin maha on iso.. mieskin sanoi että sullahan on jo puolikas rantapallo :D Ei tässä muuten mitään mutta netissä surffaillessa eksyin lukemaan monikko-odottajien kokemuksia ja nyt oon ihan varma että meille on tulossa kaksoset, se tästä vielä puuttuiski :)
 
^ mulla kasvo maha ekan aikana ihan jumalattomasti, kunnes rv 6+4 selvis että kaksoset tulossa! :D Viikolle 13 mennes oli kuitenkin toinen hiipunut pois, mut maha näkyi kuitenkin tosi nopeesti.
 
Takaisin
Top