Huhtikuun huohotukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ultsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi. Pakko tulla kans tänne kirjottaan kun välillä omassa päässään kaikkea rupee miettimään ja liikaakin pohtimaan. Voiko vauva liikkua jotenkin liian paljon mahan sisällä, onko tämmönen mitenkään mahdollista? Tuntuu, että tää beibi liikkuu ihan jatkuvasti ja vielä jotenkin niin voimakkaasti. Maha liikkuu edes takas koko ajan niin et sen pystyy hyvin huomaamaan kaikki jotka mun mahaa katsoo. Ja beibi tunkee jotain jalkaa tai peppua koko ajan niin et mahasta vaan kohoaa joku paikka ja se on ihan kivikova kun kokeilee. Tiedän et hyvähän se on et vauva liikkuu mut välil tuntuu et tää ei voi olla normaalia ja kun ne liikkeet useasti sattuu jo kovasti. Kipeitä supistuksiakin jo ollut paljon ja fyysisen työn takia jouduin jo saikullekki ennen äitiysloman alkua. Tällasta purkausta :)

Valitettavasti se on normaalia :( ihanat potkut ja töytäisyt muuttuu pikkuhiljaa sisäiseksi pahoinpitelyksi. Kohta ne suorat potkut muuttuu puskemiseksi ku tila alkaa loppua mutta ei sekään kivaa ole kun työnnetään jalkaa täysiä napaa kohden niin että melkein voi laskea ne pienet varpaat.

Juu tutulta kuulostaa...

Esikoista odottaessa oli niin älyttömän helppo olo tähän verrattuna.. aloin paisumaankin kunnolla vasta verrattain myöhään, tässä tapauksessa ulkopuolisillekkin näkyvä paisuminen alkoi tyyliin 12 viikolla... Vauva potkii välillä niin kovaa että säpsähtelen ja maha on aina tiellä, sohvalta on tosi vaikea nousta ylös kun maha ottaa reisiin kiinni :D Ja tää väsymys on ihan käsittämätöntä, tänään toki heräsin aikaisin mutta silti ennen kahta iltapäivällä nukahdin tosi epämukavaan istuma-asentoon sohvalle eli olen TOSI väsynyt, en yleensä nukahda ollenkaan helposti jos on valoisaa/vähänkin meteliä.

Sitten se että jos ruokarytmi vähänkin venyy niin tulee huono olo. Aamuisen sokerirasituksen jälkeen söin vain keksin ja kävin n. 2km kävelymatkan jälkeen kaupassa ennen kotiin menoa kun olo oli tuntunut hyvältä koko aamun.. Kassajonoon päästyä olo meni niin huonoksi ihan yhtäkkiä että tuntui että pökerryn siihen paikkaan. Kädet tärisi ihan hulluna ja silmissä hieman sumeni kun maksoin kassalla, kassakin katsoi minua ihmeissään sanomatta kuitenkaan mitään. Hädintuskin sain tavarat pakattua ja oli ihan pakko mennä istumaan ja puputtamaan jotain suolaista heti kassojen jälkeen. Meni silti hetki että olo parani ja uskalsin jatkaa matkaa...

Aamulla kävelin sokerirasitustestiin pari kilometriä, yhden pitkän loivan mäen kohdalla oli portaita jotka pisti hieman supistamaankin... Esikoista odottaessa olisin varmaan voinut hyppiä hyppynarulla ilman mitään tällaisia tuntumia :P Jotenkin paljon herkempi kaikkeen rasitukseen.

Windi Taitaa kuulua asiaan meinaan oon miettiny ihan samaa. Täällä kans semmonen ikiliikkuja ettei tosikaan ja välillä oon miettiny et onko enään normaalia mut Kaippa se sitten on :)

Kiitos vastauksista :) Tuntuu, että pää puskee ihan kohta ulos ittensä mun vatsanahkan läpi kun niiiin kovaa puskee. Ja mua sattuu jo melkeinpä kaikki sen liikkeet niin et tulee koko ajan vaistomaisesti huohahdettua ääneen auuhh..Ja kun mun mielestä vois välillä beibi ottaa rauhallisemminkin. Toki nyt viikkoja on täällä 32+4 et varmaan tila rupee loppumaan jo kohdusta. Joka neuvolassa ja ultrassa sanottu et onpa vilkas vauva. Mutta rupee vaan välillä aina miettimään et onko kuitenkin joku vikana. Onneks pahimmat supistukset on vähä helpottanut pikkuhiljaa niin ei oo erään niin paniikkia et tuleeko se ulos tänään vai huomenna.

Yritä löytää konsteja rauhoitella vauvaa :) mun masukki ainakin asettuu jos silittää hitaasti, varsinkin pään kohdalta silittäessä hän jää ikäänkuin tunnustelemaan että mitä tapahtuu :)

Täällä ihan päin vastoin, on niin rauhallinen vauva et saa välillä heilutella ja tökkiä masua et onks kaikki hyvin :/ esikoinen oli taas niin eläväistä sorttia tähän verrattuna :D

Onks täällä muita viherpeukaloita? Me käytiin eilen vihdoin ja viimein ostamassa mullat ja kukkien ym.rehujen siemeniä :) tänään jos laittais kaverit itämään <3

Nyt hoksin et johtuukohaan mun huono olo/kuvotus matalista paineista. Yhtäkkiä taas alko kuvottaa ja heikottaa ni aloin mittaa paineita. Aluksi paineet oli 103/56, pulssi hakkas 92. Vähän ajan päästä paine laski 87/48. Onneksi olin jo kerenny sänkyyn lepäämään tossa vaiheessa. Mies sitte komensi ja tuli laittaa tyynyjä jalkojen alle ja toi suolapähkinöitä ja kivennäisvettä ni pikkuhilijaa alko oloki normalisoituu. Äsken mittasin ni paineet oli palannu normaalitasolle 108/64. Ei ihme jos välillä on välill älä vähä huippaduippaolo ja silimissä näkkyy ku valoviirut vaan lentelee pitkin huonetta. Toivottavasti noista matalista paineista ei oo lapselle haittaa.

Ei pitäs Iltsu olla vauvalle haittaa :) Kyselin neuvolasta kun mulla on ollu nyt jo kuukauden verran yläpaine 85-100 ja alapaine 45-60. Mulla ei tosin oma vointikaan ole huono matalista paineista huolimatta

Mun on nyt kans pakko kysyä vertaistukijoukoilta näistä mun oireista, että oisko jollain muulla samantyyppistä. Oon voinu koko raskauden ajan aika hyvin, mutta nyt tuntuu että tää viikko on ollu ihan helvettiä. Mulla on alavatsa jotenkin niin herkkä ja arka, että käveleminenkin välillä sattuu. Koko ajan on pissahätä ja tuntuu että just se pissahätä aristaa, ihan kun sattuis virtsarakkoon. Onko se vaan sitä, että vauva painaa virtsarakkoa, vai pitäiskö huolehtua jostain virtsarakon tulehduksesta??! Toinen "uusi" vaiva on todella epämiellyttävä särky/vihlonta/kipu/paine (??!!) takapuolessa. Siis tavallaan tuntuu, että olis hätä vessaan, mutta ei sitten kuitenkaan tunnu ihan samalta. Oikeesti sattuu, ja aristaa sinnekin. Välillä just liikkeessä, kävellessä tai kurottaessa tuntuu tosi pahalta niinkun ihan joka kohdassa tuolla alhaalla!! :( Ensimmäinen raskaus, niin en oikein osaa arvioida että millaiset vaivat on normaaleja ja millaisista tuntemuksista pitäisi huolestua, turhauttavaa! Kovin pienestä en raskauden aikana ole huolestunut, niin paljon kaikkea pientä vaivaa ja kolotusta on ollut, mutta nyt tuntuu että oon melkein liikuntakyvytön, ja vähän on mietityttänyt et onko normaalia. Tänään rv 32+3, ihan kauhistuttaa miten seuraavat pari kuukautta menee, kun nyt on niin toimintakyvytön olo. Lisäyksenä vielä tohon pissahädän tunteeseen, et välillä pissalla käynnin jälkeen tuntuu jo housuja päälle vetäessä että ois vielä hätä, mut mitään ei tuu. Vessassa oon rampannut kyllä jo monta kuukautta parin tunnin välein ihan vuorokauden ympäri, ja kaikki neste tulee läpi noin vartissa. Joka paikassa toitotetaan kuinka tärkeetä on juoda paljon vettä, mutta mä voin ainoastaan juoda jos tiedän et vessaan pääsee heti kun on hörpyn ottanu!!

Kohtalotovereita?

Mun korvaan kuulostaa äkkisältään normaalilta. Vauva ja kohtu painaa rakkoa. Mun on vaikea saada välillä pissattua edes, vaikka rakko olis täys! Toki tulehduksen mahdollisuus on aina olemassa, joten jos yhtään epäilyttää niin tutkituta ihmeessä.

Paineen tunnekin alkaa olla normaalia näillä viikoilla, kun vauva on jo aika iso ja painaa lantiota. Etenkin rt:ssa. Paineen tunnekin voi toisaalta myös liittyä ennakoiviin oireisiin, joten kannattaa mainita neuvolassa.

Mulle tuli kanssa heti mieleen että vauvan pää on niin alhaalla että painaa sekä rakkoa että peräsuolta. Itselläni myös pissahätä jo heti käynnin jälkeen ja samaa myös kuin Rosalinalla eli vaikea tyhjentää täyttäkin rakkoa esim yön jälkeen.. Mainitsisin kuitenkin noista tuntemuksista neuvolassa. Koska sulla Momwoc on seuraava neuvola? Mietin vaan kun kyseessä on ensimmäinen lapsi ja jos pää on jo noin alhaalla.

Pissaongelmat tuttuja myös täällä. Riippuu vähän vauvan asennosta, miten rakko pääsee tyhjenemään ja vaikka olisi ihan tyhjä, tuntuu A painavan sitä välillä niin, että tuntuu pissahätänä.

Peräsuolen paineen olen ajatellut johtuvan juuri siitä, että vauva painaa jo alas kunnolla. Tosin välillä huomaa, että suoli on oikeasti täynnä, vaikka alkuun siltä ei tunnukaan.. :D

Minun pitää olla äitiyspolille yhteydessä, jos tulee voimakasta paineen tunnetta. En tiedä, miten normaali raskaudessa, mutta kaksoset haluavat näytille siinä vaiheessa.

Kiitos vastauksista! Ens viikolla seuraava neuvola, eli siellä sit viimeistään kyselen näistä lisää. Tänään tullu mieleen et pitäiskö johonkin soittaa mut en ainakaan vielä oo soittanut. Ei se paineen tunne tuolla takapuolessa ehkä oo se päällimmäinen tunne, vaan sellanen särky, ja että joku just painaa.

Mulla ollut juuri tuota paineen tunnetta sekä alapäässä että peräsuolessa, välillä vihloo tosi kipeästikin. Mut tosiaan mulla sydänäänet kuuluu tällä hetkellä tosi alhaalla lähes häpyluun kohdalla. Ja vauva siis on linnoittautunut tosi alas. Inhottava tunne :/

Freyja: Oletko siis puhunut neuvolassa juuri näistä tuntemuksista, ja sieltä sanottu että ihan ok? Ettei syytä huoleen? Ja musta tuntuu tunnustelemalla, että vauva olisi pää alaspäin ja peppu tässä navan yläpuolella, potkutkin tuntuu ylävatsalla.

Takaisin