Huhtikuun hulinat

Mä laitatan hormonikierukan jälkitarkastuksessa. Mulla on niitä ollut kaksi putkeen ennen tuota raskautta, vaikka olinkin synnyttämätön nainen. Mulla jäi menkat pois, mutta se oli vaan mahtavaa. Varsinaisia hormonisivuvaikutuksia ei juuri ollut, tai ainakin ne oli lievempiä kuin pillereillä, joita sitä ennen söin.

Kierukkaahan ei varmaan kannata laittaa jos haluaa ehkä pian tulla raskaaksi uudelleen? Meillä meni 2 vuotta kun raskauduin niin en halua mitään pitkäaikaista ehkäisyä enkä oikein mitään mikä sisältää hormoneja, mitä jää jäljelle? Kortsuilla pelailu ja varmat päivät?

Miten olette ajatelleet pukeutua ristiäisiin? Mietin että pitäiskö hommata ihan imetysmekko vai mitenkä..

Mulla oli ihan perus juhlamekko (millä ei pystyny imettää) ni annettiin tytölle etukäteen pumpattua maitoa pullosta. Ja oli muuten tosi onnellinen setä kun sai veljen tytön syöttää. Ja mulle oli kiva et ei tarvinnu imettää kesken juhlan.

Minipillereissähän ei oo paljon mitään hormooneja ja senhän takia niitä saa syödä imetyksen aikana.. Itse otan tosiaan sen kierukan kun meidän ei oo tarkoitus hankkia enempää lapsia.

Mammasmurffi, ihanaa kuulla susta! Olenkin miettinyt, että sulla on varmaan liikaakin puuhaa, kun hoidettavana kaksi vauvaa yhden pikkuisen lisäksi. Ainakin itselläni tuntuu kaikki aika menevän vielä uuteen tulokkaaseen, kun on paljon uutta opeteltavaakin. Mutta kun pikkuiset tuosta kasvavat ja arjesta alkaa tulla rutiinia niin koetetaan tavata taas :)

Pippan, mulla oli siis taustalla 5 v pillerit, sitten 10 v kierukat eli kaikki heti perään (syynä runsaat kuukautiset, vuosin ennen tuota pillereiden aloitusta kuukaudenkin putkeen aivan järjettömiä määriä). Mua silloin mietitytti, että näinköhän elimistö lähtee toimimaan 15 vuoden hormoniehkäisyjen jälkeen. No, maaliskuussa otettiin vuosi sitten pois kierukka ja heinäkuussa tärppäsi, eli mulla palauyuminen tuli nopeasti.

Hormonikierukan ominaisuushan on, että se luovuttaa hormoneja tasaisesti, ja kun poistetaan, poistuu hormonitkin. Ainakin teoriassa. Mä olin siihen äärimmäisen tyytyväinen. Mutta jos uudelleen haluaa raskaaksi, niin ehkä kortsut olis fiksu vaihtoehto? Tässä siis vaan mun ajatuksia.

Ja ristiäispukeutumisesta; mä olen vähän empinyt tuota just. Mulla on kilot lähteneet jo nyt ja olin ostanut jo yhden puseronkin, mutta nyt se jää kyllä tosi isoksi. Ehkä juhlapaita ja hame on se oma linja. Meillä ristiäiset tai siis nimiäiset vietetään 31.5., jolloin voi olla ihan lämminkin.

Ristiäisiin laitan mekon, joka tosin luuraa vielä jossain kaupassa. Meinaan pumpata ja saa poju sitten sapuskat pullosta:happy:
raskauskilot on jo lähteny, tai no kilo on jäljellä (-11kg, 15vrk synnytyksestä:blob1) toivottavasti saatais pappi ens kuun lopulle, vielä en oo soitellu ku isyys on tunnistamatta...

Kärsiikö kukaan muu järkyttävästä hikoilusta? Mä herään joka yö monta kertaa ihan virveestä hikilammikosta, tyyny, vaatteet, lakanat... Ahdistavaa. Loppuukohan toi ikinä?

Kyllä täällä hikoillaan:smiley-ashamed004! Päivällä on kylmä (johtunee varmaan painon putoamisesta) ja yöllä herää hikisenä.
Tänään on ollu jotenki ihana päivä, en tiiä mistä johtuu...ainakaan ei oo poju turhia kitissy ja päästiin kaupunkiin asioillekki. On tää arki vaan ihanaa:love017

Hikilammikossa nukutaan täälläkin, jo viidettä viikkoa. Ihan totta, kauanko tämä kestää? Esikoisesta oli sama homma, mutta en muista, kauanko se kesti. Loppui kyllä aikanaan.

Maidontulon ajan jos oikeen muistan... Siis tuo hikoilu. Ootteko muuten alkanu ehkäistä jotenkin tulevaa hiustenlähtöä? Mä kävin ostaas shampoota joka vahvistaa hiuksia ja ehkäisee niiden lähtöä sekä luontaistuotekaupasta piimax c+biotiinia mikä kans vahvistaa hiuksia. Piti ostaa briorinia mut hinta kauhistutti ja ku sen tehosta ei olla ihan varmoja ni en raaskinu lähtee kokeilee...

Sanoja, täälläkin nukutaan loppuyö kylmän hikisissä lakanoissa...vaikka se kyllä auttaa, että illalla laittaa omalle paikalle ison, pehmeän pyyhkeen, jonka voi sitten ekalla yösyötöllä viskata pois, niin on kuiva lakana jolla nukkua. Peitto tietenkin on kylmä ja märkä silti... esikoisen kanssa kova hikoilu kesti vaan pari viikkoa, joten odottelin tässä että millon loppuis. Kuulinpa sitten kolmen lapsen äidiltä, että hänellä oli ollu kahden kanssa just vaan pari viikkoa, mut kolmannen kanssa KOKO IMETYKSEN AJAN. Siis mä en TODELLAKAAN imetä puoltatoista vuotta tätä toista, jos joka yö saa pyyhkeitä viritellä...vuosi ja se on siinä, jotta pikkuinen saa imetyksen hyödyt mut mä en täysin sekoa öisin.

Mulla on pyyhe ollutkin, mutta se on oikeastaan ollut tuossa persuksen alla just in case, jos tulisi ohivuotoja. Tosin alkaa olemaan niin vähenemään päin, että ehkä pitää siirtää se sama pyyhe sitten vaan (pestynä, heh heh) ylemmäs.

Toivotaan että tämä hikoilu tasaantuu juu muutaman viikon sisällä, kun hormoonit ehkä tasaantuu ja maidontulokin alkaa olemaan sellaista standarditasoa.

Mulla oli pari ekaa viikkoa järkyttävää hikoilua, mut nyt on tasaantunu.
Miten ne lapsilisät takautuvasti tulee? Mulla oli vaan Kelan omilla sivuilla näkyi, että lapsilisä maksetaan 24 päivä tätä kuuta ja summana se yhden lapsen määrä eli rapiat 95e.
Oletteko meinanneet säästää lapselle ton lapsilisärahan vai käytättekö koko summan lapsen vaatteisiin tms vai vaan osan ja osa lapselle säästöö?
Myö ollaan mietitty et osa lapselle säästöö, kunnes täyttää 18 ja osa sit laitetaan sivuun et saa vaatetta yms ostettua..

Meillä ei oo varaa laittaa niitä lasten tilille vaan ne käytetään ns. heti lapsiin. Molemmilla on kyllä omat tilit mihin sukulaiset laittaa rahaa ja me ei niihin rahoihin kajota. Saavat tilit itselleen kun ovat täysikäisiä. Esikoisella on jo ihan kiva summa tilillä ja ikää vasta 3 vuotta ja pikkuneiti vasta 1kk ja tilillä yli 200€.

Me käytetään suoraan elämiseen, tytölle jos tili tulee niin sinne sitten lahjarahoja tms laitellaan. En tosin ole jaksanut vielä Kelan sivuja avata, tein sen lapsilisähakemuksen valmiiksi jo joskus tammikuussa. Silloin taisi jäädä odottamaan juuri tietoa lopullisesta syntymäpäivästä.

Kuten myös vakuutus on ollut jo joulukuista asti otettuna, sinne pitää nyt vaan ilmoittaa henkilötunnus ja nimi.

Me laitetaan lapsilisistä molemmille tytöille 20€/kk.
On se ihan kiva vähän kerryttää omaa rahaa omille tileille. Sit sieltä voi käyttää osan esim. polkupyöriin tms.

Huh mulla oli myös tota himo hikoilua ekat kaksi viikkoa mutta sitten se loppui kuin seinään! Mä nukuin silleen että pyyhe lakanan alla ettei mee hiet petariin. Samaa oli noista kahdesta aiemmastakin.

Lapsilisät menee suoraan käyttöön just nyt, mutta olisi tarkoitus alkaa jakaan niitä lasten tileille pikkuhiljaa...niillä rahoilla voivat sitten joskus hankkia mm.ajokortin ym.

Jaa niin mekin päätettiin nimi meidän rinsessalle, se on Eevi Aleksandra :) tää on myös aika tumma tyttö, varmaan saa isin ruskeat silmät :Heartred pojilla on 3 nimeä koska yks niistä kulkee miehen suvun miehillä ja on vähän "hienompi" tai ainakin harvinaisempi...

Ristiäiset sitten myös toukokuun lopulla, lähimmät sukulaiset tulossa ainoastaan sekä rakas ystäväni kauempaa joka sylikummina, yhteensä n. 20henkeä. Saa nähdä jaksanko itse vääntää tarjoiltavia...tuskin laughing7 Onneks meillä on ahkeria mummoja ja kondiittorikin lähisuvussa! Tai hätä tapauksessa tilaan Porvoon ihanasta Cafe Cabriolesta taas kakun. Ollaan heiltä aiemminkin tilattu ihania kakkuja ym. Mä en osaa leipoa...tai edes viitsi yrittää :smiley-angelic006

Hitsi mua kauhistuttaa valmiiks että kuka pappi tulee tällä kertaa!! Jos se on sama kun pojilla oli niin APUA :scared001se lauloi ihan epävireisesti ja oli muutenkin jotenkin kauhistuttavan outo. Mua vaan nauratti kun se veti virttä, apuva!!!

Meidän tytöstä tulee Olivia Anniina, paperit lähti maistraattiin tänään jo. Viralliset juhlat tosiaan ensi kuun lopulla. Saa nähdä miten sukulaiset reagoi, meidän on tarkoitus "esitellä" nimi powerpoint-showna. Ja kummankin nimen ilmestymisen jälkeen alkaa soida biisit (pikkukakkosesta tutut Olivia ja Anniina balleriina tunnarit). Ehkä joidenkin mielestä typerää, mutta istuu meidän huumorintajuun :) ei tartte aina olla niin vakavaa.

Meillä oli tänään bändin keikka ja meni hyvin. Hirmu mukavaa oli itselle ja typy oli nukkunut koko ajan vaunuissa mummon niitä työntäessä. Ainoa pikkuongelma sattui, jonka huomasin kotona; toisesta tissistä imetin viimeksi klo 11 ja se oli niin pinkeänä, että tullut läpi suojien ja liivien... Onneksi oli sellaiset vaatteet, ettei tuo vahinko näkynyt :D

Takaisin