Huhtikuun hulinat

ninnuli87

Näppärä viestien naputtelija
Mites on huhtikuu lähtenyt käyntiin? Ilmat on aika kurjat about joka puolella Suomea joten niihin ainakin toivotaan parannusta et vaavien kanssa ulkoilu olis kivempaa :) Suurin osa meistä on jo synnyttänyt ja loputkin varmasti seuraanvan kahden viikon sisään saavat omansa masusta syliin. Ristiäisiäkin alkaa varmaan joillakin olla jo tässä kuussa (ainakin meillä on 12 päivä) ja niitä pääsee suunnittelemaan. Millaisia ristiäisiä/nimiäisiä teillä tullaan viettämään? (tätä aihetta varten vois kyl varmaan perustaa omankin keskustelun...)
 
Ristiäiset perhepiirissä, eli vaan se parisenkymmentä henkeä. Tarjoilut tilataan eripuolilta kaupunkia mieltymysten mukaan, yksi kakku sieltä toinen täältä... mummot hoitaa muut järjestelyt. Mekkovaihtoehtoja on useita, kauniita, suvussa kulkeneita, eli niistä joku eniten tämän neidon näköinen päälle.
 
Meidä typyn nimiäiset tulee olemaan toukokuun vikana päivänä. Lähisukulaisia, mutta varmaan yli 30 kutsuttavaa. En aio juuri leipoa itse vaikka siitä kovasti pidänkin, säästellään voimia :)

Olin muuten yllättynyt, meillä täällä phks:ssä ei ole verkkoalkkareita! Vaan yhtä seksikkäät megalargemummoalkkarit.
 
Meillä on kans varattu toukokuun loppuun kastepaikka ja -pappi. Nimi on jo käytössä, ei tarvitse salailla kasteeseen asti. Puuttuu enää toinen kummi. Se on miehen tehtävä, hän tapansa mukaan on hieman verkkaisempi liikkeissään..
 
Pitääkö vauvan syntymä muuten ilmottaa johonki? Ainaki vakuutuksen kannalta, mutta pitäis varmaa olla sotu ensin?? Vai hoitaako neuvola?
 
Sairaalasta menee yleensä kelaan kun sairaalassa saa jo sosiaalitunnuksen. Maistraatista tulee se nimi papru täytettäväks. Ja sitä tarvii kastejuhliin.

Meillä ei tuu nimi tai kaste juhlii. Tytölle raskaus aikana keksittyjä nimiä ei laitettu kun ne ei sopinu. Kyllä toi maaliskuu meni nopsaa. Tyttö kuukauden vanha. Ja tuntuu kyl niin isolta neidiltä jo. Harmittaa joo toi ilma kun märkää on. Meidän piha on iha kuranen ja hiekkatie märkä.
 
Meillä tulee olemaan sellaset pienet ristiäiset, noin 10 hengen juhlat. Halutaan pitää sellaset pienet bileet joissa on vaan kaikki läheisimmät, molemmilla meillä on tosi pieni suku. Paikkana on minun lapsuuden koti, (tulee jossain kohtaa olemaan meidän koti) siellä minutkin on kastettu. Ruokapuolen lupasi hoitaa kokiksi opiskeleva pikkuveljeni. Kastetanttua täytyy vielä miettiä, otetaan joko meidän suvussa ollut tai sitten miehelläni ollut.
 
Me pidetään ristiäiset kotona ja vieraita tulee 20 henkeä ja ne on kaikki lähisukua paitsi kaksi kummia. Mun mummi ja äiti teki yhteistyönä meijän esikolle oman ristiäismekon kun ei suvussa sellaista ollut, nyt siihen vain vaihdetaan vaaleanpunaiset nauhat. Meillä ei ole tarpeeksi kahvikuppeja ni onneksi mies löysi tästä läheltä paikan joka vuokraa astoita ni vuokrataan nyt sieltä sitten kun ei tullut edes sen kalliimaksi kuin 21€ sis. kahviastiasto 20hlö ja termari :). Itse teen kaiken tarjoiltavan, löysin kinuskikissan sivuilta hyvältä kuulostavan ja kauniin minttusuklaakakun ohjeen joten sellaisen teen ristiäiskakuksi. Lisäksi teen lihavoileipäkakun, pullaa ja karjalanpiirakoita munavoilla (piirakat tosin ostetaan pakasteena kun tuota rypyttämistä en vaan koskaan ole oppinut) saattaa olla että teen vielä vanilja-suklaa keksejä jos jaksan/ehdin/viitsin kun täytyy täällä siivotakkin... Miehellä alkaa olla pikkaisen kiirus kun vielä on hiukan rempattavaa ja viikko enää aikaa. Tiistaina kun kaupat aukee ni täytyy lähteä shoppailee muutamia uusia huonekaluja uuteen olkkariin ja keskiviikkona heti aamusta Myllyyn kun alkaa Myllytys ja me tarvitaan pikkuneidin kanssa juhlavaatteet ristiäisiä varten :) ja siellä on yleensä ihan kivoja tarjouksia.
 
Ja isyys pitää käydä (hyvissä ajoin, että byrokratia ehtii jauhaa paperit) tunnustamassa lastenvalvojalla ennen ristiäisiä/nimiäisiä, jos haluaa lapselle isän sukunimen ja myös perhesuhteiden oikeusturvan vuoksi.
Jos siis vanhemmat ei ole naimisissa.
 
Me odotellaan enää vauvan bilirubiiniarvoja ja jos ne on ok, niin kotiin mennään. Olen täällä hoitajissa herättänyt ilmeisesti ihmetystä, kun haluan kotiin heti kun mahdollista (täällä phks:ssa kahden vuorokauden täyttyessä synnytyksestä). Ois vaan kivempi olla kotona eikä sairaalassa, vaikka luksusmajoituksessa eli yksin kolmen hengen huoneessa olenkin saanut olla. Täällä siis on tosiaan todella tyhjää. Tässä on synnyttäneiden ja naistentautien osasto samassa, 22 huonetta, ja esim aamupalalla oli vain 10 tarjotinta... :)
 
Apua, teillä on kaikki niin hyvin hoidossa. Meillä ei oo neidille edes nimeä saatikka että olisin päättänyt pidetäänkö nimiäisiä vai ristiäisiä. Voipi tosin olla että se kääntyy nimiäisten puolelle kun miehen suku ei kuulu kirkkoon ja minun puoli kuuluu, haluttaisiin kummit kuitenkin molemmilta puolilta.. onneksi tässä on vielä vähän aikaa.

Teettekö kutsut niille jotka kutsutaan juhliin? Entäpä tuleeko ke lasta tai jostain joku paperi missä on vauvan sosiaaliturvatunnus?
 
Meillä on jo nimi valmiina ja nimiäispäivä,muut asiat sit onki vielä päättämättä.Kaksi kummia toki ollaan valittu ja mahdollisesti kolmaskin otetaan,se vielä auki.Ehkä pienet kekkerit vaan,ei jaksais koko sukua kestitä. Alustavasti puhuttu,että kummit,isovanhemmat ja isoisovanhemmat kutsutaan. Tosin isäni puolelta oleva mummini ilmoitti ettei tule...:shifty:
 
Väestörekisterikeskuksesta tulee lappu missä on lapsen sotu ja siihen pitää täyttää lapsen nimi sun muuta ja sit se paperi annetaan joko papille joka kastaa lapsen tai sitten se lähetetään takaisin täytettynä ja allekirjoitettuna.

Me kutsuttiin vieraat ihan puhelimitse. En jaksanu askarrella kutsuja...

Nimi meillä oli tiedossa jo paljon ennen neidin syntymää ja se on ollu lähipiirillekkin tiedossa jo pitkään. Ja kummitkin oli heti alussa selvillä ketä pyydetään :)
 
Me siis pidettiin ristiäiset kotona, tuttu pappi tuli kastamaan ja käytiin paikallisesta seurakunnasta kastetodistus, todistukset kummeille ja kastekynttilä. Typy oli 5 viikkoinen ja nukkui koko toimituksen ajan. Me kans soiteltiin niille 15lle vieraalle ketä paikalle haluttiin. Kummeja on ne 2 vaadittua kirkkoon kuuluvaa ja kolme "pakanakummia".
Nythän tää on jo 6 viikkoa iältään, aika menee käsittämättömän nopeasti.
 
Huhtikuukin on kohta jo puolessa välissä :)

Mulla on ollut vakaana aikomuksena jo pari päivää tilata nuo nimiäiskutsut, mutta ei vaan ole jaksanut... Vaikka beibi nukkuu aika hyvin ja oon itekin päikkäreitä joka päivä harrastanut, niin kokonaisväsymys on kova. Varmaan vielä synnytys vaikuttaa, ja hormonit?

Eilen kokeiltiin miejen kanssa keikkasettiä vetää läpi. Voi itku... :D siihen on vissiin syynsä, miksi ammattilaulajatkaan ei keikkaile ihan heti. Oli kyllä pallea ja vatsalihakset jossain ihan muualla kuin niille tarkoitetussa työssä.
 
Meillä oli tänään ristiäiset ja tyttö sai nimekseen Venla Alisa. :Heartred Saatiin kuin saatiinkin remppa valmiiksi ja siivotuksi eilen :) Kaikki leipomukseni onnistuivat hyvin ja saivat kehuja. Neiti veteli sikeitä koko juhlan ajan, mikä oli osittain hyvä mutta olisihan se ollut kiva jos olisi edes hetken ollut hereillä. vieraiden lähdettyä hän on oikein innokas seurustelija :)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! :hello

Meilläkin ristiäiset jo takana, pikkuoravat saivat nimikseen Simo Kalevi ja Sonja Elina. Tarjolla oli pähkinä-kakkua mm. ;-)

Arki on niin hektistä 24/7 näitten kolmen pikkusen kanssa vaikka mies onkin kotona, että en ole vain ehtinyt enkä jaksanut kirjotella. VÄsymys on tosi paha ja koitan vaan olla murhaamatta ketään ! ! (vähän ehkä suurenneltuna mutta kuitenkin...)

LAPSILISÄT PITÄÄ HAKEA - vaikka tieto lapsen syntymästä meneekin kelaan ja kelakortit kai tulee automaattisesti, niin tuet ei tule. TÄmä tuli yllätyksenä meille. Esikoisesta ei kumpikaan miehen kanssa muisteta että olisi erikseen pitäny hakea.. kai muuttunut systeemi parin vuoden sisällä. No, eilen tuli viime kuulta takautuvasti noista pikkuoravista.

Tsemppiä kaikille vauva-arkeen ja onnittelut vauvan saaneille! Halaukset Butterflylle, Mustikalle ja AadaEveliinalle, toivottavasti vielä nähdään!!
 
Joo se lapsilisä juttu pitää ruksata kun hakee äitiysrahaa. Siin oli pieni kohta mikä ruksataan. Ite en sitä tajunnu. Onneks menin kelan tiskille ni siellä katottiin koko homma läpi.

Ihania nimiä.
Me annettiin nimeksi Jasmin Sara. Vaikka odotus aikana muut nimet keksittiin. Ne ei vain sopinu tumma tukkaiselle tytölle.

Mä oon lipittänyt vettä kannu tolkulla päivittäin et välil se pidättämis ongelma tulee esille , kuten tänään... ennenku lähettiin ulos kävin pissillä ja join n 30desii vettä. Oltiin yli tunti ulkona ja mentii sisään olin ottamas jasminia just vaunuista kun tuli iha hervoton pissahätä. No pikku pissahan sit tuli pöksyyn vaik oon harjotellukin usein lantionpohja lihaksia. Vanhin poika sit sanoikin et en mä tienny et aikuisetkin voi pissata housuun. heh heh...
 
Ootteko miettineet mitä ehkäsyy käytätte tästä edespäin. Mulla on tän kuun lopussa jälkitarkastus ja mietin mitä ehkäsyä nyt. 6vuoteen mulla ei oo ollu mitään ehkäsyä.ei olla tarvittu kun sopivia ei oo tuntunu löytyvän. Nyt mietinkin kupari kierukkaa. Jaa a... ehkä me pärjäillään ilman mitään. En haluaisi olevan kuitenkaan hirvee hormooni hirviö tai sittenkun menkat alkaa ni ne loppuis melkee kokonaa tai et vuotoja tulee vähän kokoajan. En mä tiiä..
 
Mä aion ottaa kierukan. Ennen ollu rengas mut nyt kun suunnitelmallisesti lapsiluku on täynnä ni kierukka vaikuttaa hyvältä ja siinä on niitä hormoneja kans vaan paikallisesti.
 
Takaisin
Top