Huhtikuun hulinat

Ihan asiasta kukkaruukkuun, mä löysin tällasen listan mitä meidän sisällä on niinku oman itsemme lisäks:

- Sikiö 3,5 kg
- Istukka 0,5 kg
- Lapsivesi 0,7 kg
- Kohtu 1,0 kg
- Rintojen kasvu 0,4 kg
- Veritilavuuden lisääntyminen 1,3 kg
- Kudosten nestepitoisuuden lisääntyminnen 1,2 kg
- Rasvakudoksen lisääntyminen 3,4 kg
- Yhteensä 12,0 kg

(Ja 12kg on normaalipainoisen odottajan painonnousu raskaudessa)

Täällä kans oltiin eka hakemassa Tallinnasta juomat ja pitämässä vanhempiensa saunamökillä kovat pirskeet. Sit hän on jutellut parin työkaverin kanssa, jotka on nyt huhtikuun alussa saaneet lapset. Niin sanoi tuo mies mulle "en mä taida pitää mitään varpajaisia, mä lepään täällä ja hoidan asioita ja tuun kattoo teitä"
Tais tajuta, että ne tuoreen isän intressit pitää olla ihan jossain muualla kuin Viru Valgeessa...

Ymmärrän kyllä, jos halutaan skoolata ja polttaa se sikari, mutta jotkut ördäjäiset sen varjolla, että joku muu synnytti, on kyllä melko kakaramaista. Toinen makaa jälkioloissaan pienen vauvan kanssa laitoksella ja kaipaa sekä tukea että seuraa - sekö on oikea hetki lähteä ryyppäämään? Me thinks not.

Toi Huihuihuin lisäämä lista on melkeen sama kun siinä neuvolasta saadussa kirjassa. Mulla ei kyllä pidä paikkaansa! Tisseihin on tullu varmasti ainakin kilo! :D

ImageUploadedByVau Foorumi1397808323.660932.jpg
Eilen punnitsin itteni viimeks ja vaaka näytti tasan 71 eli oisin nyt jos saanu sen 12 kiloa painoa. Saa nähä paljon se ehtii vielä nousta...

Mulla on tähän mennessä tullu painoa lisää aika tarkalleen toi 12kg. Ja tänään rv 36+0. Eiköhän toi paino tosta vielä ennen synnytystä lisäänny kilon jos toisenkin, riippuen tietty myös nesteen kertymisestä. Mulla oli tavotteena ettei painoa tulis lisää kuin max 15kg niin se varmaan toteutuu aika hyvin ja ei ois sitten entisiin mittoihin pudotettavaa kun semmonen 5kg jos tuota listaa uskoo.

Mie painoin plussaushetkellä 66kg ja nyt siis sen 78kg. Mie oon koko aikuiselämän taistellu painoni kanssa ja ollu pikkusen ylipainoinen. Pari vuotta sitten painoin enimmilläni 84kg ja silloin jokin naksahti päässä ja totesin et nyt riittää läskeily ja pudotin pitkällä aikavälillä 20kg ja paino olikin nyt ennen raskaaksi tulemista pysynyt hyvin kontrollissa. Jotenkin on raskauden aikana stressannu tota painon nousua vaikka tietää että väkisinhän sitä tulee. Ja vaikka välillä vähän nää tuleet kilot ahdistaa ni oon kuitenki vielä kevyempi mitä olin silloin pari vuotta sitten :)

Mullakin on tisseihin varmasti tullut enemmän kun mitä noissa listoissa. Kuppikoko kasvanu kuitenkin vissiin neljällä koolla :eek:

Onko meillä on muuten paino-asioille oma keskusteluketju :)?

Ahdistaa aina noi painonnousutaulukot, pitäs olla ja pitäs olla, mut mitä jos ei ole? Eli jotain on liian vähän siis... Tässä ois vielä pitkä matka tohon 12kg painonnousuun ja aikaa ei kumminka niin paljo ole enään.
Oon vissiin epäonnistunut tässä asiassa :(

Ameeba ei oo omaa ketjua. Niistä on puhuttu millon missäkin ketjussa, masuissa, liikunta ja ravinto ja näissä yleisissä. Ehkä perustetaan niille oma ketju sit kun ruvetaan hankkiutumaan painosta eroon?

Mimii ei siitä kannata stressata. Noi on vaan suuntaviivoja ja niinkun kaikki muutkin asiat raskausaikana niin kyllä se painokin muuttuu yksilöllisesti ja varmasti muutkin asiat vaikuttaa kun odottajan lähtöpaino. Ei sun nyt tollasen asian takia kannata tuntea epäonnistunees!

Kai se on se neuvoloiden asenne mikä on tarttunu vähän muhunkin, nehän on usein sellasia ettei siellä oteta huomioon yksilöinä vaan pitäs mennä kaikki noiden keskimäärästen taulukoiden mukaan :)
Mulle ihan ekassa neuvolassa sanottiin punnituksen yhteydessä, että "sulle tulee tulemaan tota painoa ihan varmasti sitten keskimäärästä enemmän kun lähtöpaino on niin pieni".

Mie odotan sit vähintään kolmosia noiden naurettavien "sääntöjen" mukaan.. :D
Ne on sit varmaan mitattu Hymykuopan kaltaisen odottajan mukaan, joka siis ei kerää nestettä ja on jo valmiiksi siro ja kevyt :D
Täällä ainakin kaikki suvun naiset saaneet vähintään 20 kg - sekä isän puoli että äidin puoli, kaikki normaalipainoisia normisti 60-67 kg.
Ollaan sit varmaan ulkona neuvolan hienoista ohjeista, koko suku :'D
Älkää ottako liian vakavasti noita.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulla painonkehitys ollu niin ettei alku- ja keskiraskaudessa noussu paino juurikaan eikä ollu oikeesti tarpeenkaan kun sitä oli jo valmiiks ihan riittävästi. Mutta loppuraskaudessa mitään ruokavalio- ja liikuntatottumuksia muuttamatta niitä perhanan kiloja vaan kertyy :(.
Harmittaa ja alkaa jo hiukan ahdistaa punnitukset kun lukema nousee aina useamman kilon. Nyt jo melkein se 10kg tullut raskauden aikana. Voi toivottavasti edes osa johtuis turvotuksesta.
Mä en haluu lihota enää montaa viikkoa, sopisko että pikkuveijari syntyis parin viikon päästä viimeistään, pliis?

Mullon kans loppuraskaudessa kertyny tosi paljon enemmän painoo. Puoleenväliin oli tullu about 4 kg ja nyt on tullu viel 12 kg siihen lisää :D eikä kuulemma näy muualla ko mahassa ja tisseissä.

mulla on molemmissa raskauksissa tullu ihan ekojen kuukausien aikana niin hirvee turvotus, et sormukset on pitäny jättää sormesta jo ennen ekaa neuvolaa... ja sille mä en oo voinu yhtään mitään, vaikka oon minkälaisia vippaskonsteja kokeillu..... pyrin kyl vähä kattoo mitä suuhuni laitan (vaikka joskus toki herkuttelenkin) mut mä oon sitä mieltä, et jos se paino tulee niin se tulee ja jos ei tule niin sit se ei vaan tule.. pääasia kumminki on et beijbe voi hyvin oli niitä kiloja tullu 4, 14 tai 24.... mua on aina ruoskittu niistä liikakiloista, mut aim veri sori, nälkäkuurille en rupee raskausaikana minkään hiton käyrän takia.....! tappelen sitten synnytyksen jälkeen niiden kilojen kans ja se on mun oma asiani!!! viimeks just vedin neuvolassa niin hirveet herneet nenääni kun vaan pinna katkes lopullisesti niiden marmatuksen takia.... saa nähdä vieläkö marmatetaan........

ja mullakin on tisseihin tainnu tulla se 5kg/tissi :eek: persheeseen vielä enemmän.........

Mä täällä mietin kykenenkö mä peseen meidän saunan. Tekis vähän mieli saunoa, mutta päätin jo viimeeksi että se täytyy pestä ja jynsätä kunnolla ennen seuraavaa kertaa. Mies sen tietty tekis, mut se ei oo reilua kun ei se muutenkaan sauno kun ehkä pari kertaa vuodessa ja nekin kerrat mieluiten mökillä.

Ja mökkisauna on liian kaukana tähän hätään, siellä se on Kyfixfixin nurkilla :p.

Asiaa! Tosiaan, ei kannata alkaa vähentämään ruoka-aineita tms sen takia että paino kulkisi tietyllä käyrällä.
Herkkuja toki voi vähentää, mutta itselläni ei edes herkkulakko vienyt tasoittanut nousua. Jälkeenpäin ajateltuna stressasin sen mulkun neukkulääkärin takia ihan turhaan..
Jos vielä 3. lapsi tulisi, niin kävisin varmaan pakollisissa neuvoloissa (kuulemma niinkin voi tehdä)..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulle ei oo kuukauteen enää tullu yhtään painoa, vaikka vauva kasvaa tasasesti 200g/viikko painoarvioiden mukaan. Vissiin se vauva vie sit munkin ravinteet tai jotain. Ruokailuissa en oo mitään muuta muuttanu kun korvannu pari välipalaa pullalla :D

Hah, no mulleki tullu nyt jo 30% enemmän painoa ku "sais". Mulla lähti heti ekalla kolmanneksella paino huimaan nousuun. Vaikka oksentelin, niin söin myös todella runsaasti kaameeseen oloon. Luulin kuolevani, niin kamalaa se oli. Vast 20 viikon jälkeen aloin voimaan hieman paremmin, jolloin painonnousuki tasottu. Mä en välitä tippaakaan tästä kertyneestä painosta. Olen eläny just niin että on ollu riittävän hyvä olo. Myönnän, etten ole liikkunut melkein ollenkaan, mut unettomana ei paljoo hotsittanu. Saas nähä paljon jää kiloja synnärille, ja loppujen kaa sit hiljalleen sulatusta, luulen et vaunulenkit tehoo noihin reisimakkaroihin, jotka tullu ku en oo liikuttanu jalkoja riittävästi. Sinänsä hienoa, et oon päässy ulkonäkökeskeisyydestä näin pitkälle, mulla oli kuiteski teini-iästä lähtien inhoa omaa kroppaa kohtaan, ja aina ollu hieman tiukemmat kriteerit omalle kropalle, ku muilla mun kavereilla(painoin 8v. sit 52 kg parhaimmillani ja olen 166cm, nyt 84kg..). Vihdoin olen miltein sinut itseni kanssa, kun katson muita 30-kymppisiä. Ei nekään monet kovin kuosissa ole, ja mitä sitten, ihmisiä tässä vaan ollaan :)

Tiedättekste mikä mua ärsyttää? Äidit, jotka pitää julkisissa liikennevälineissä sellasta showta pystyssä. Miks niille kakaroille pitää puhua niin kovaa selkokielellä että koko bussi raikaa? Ihan ku pitäs koko bussille kertoa miks mikäki asia on niinku ne on. Mä nyt oon ehkä oppinu ne asiat sillon 25-30v. sit. Sit pitää koko matka keksiä lisää sitä lässynläätä, vaik se lapsiki ois jo ihan hiljaa kyselemättä. Tänään just taas kuuntelin sitä n. 30min. (Tässä ku paasaan, ni täytyy kiinnittää itse huomioo, etten syyllistyis samaan...)

Takaisin