Huhtikuun hulinat

Juurikin tuo kismittää, että muissa kulttuureissa pidetään omista tavoista ja tottumuksista kiinni, mutta suomalaiset yrittää miellyttää kaikkia ja sopeutua kaikkeen. Näin kärjistetysti sanottuna. Lähetellään avustuksia joka suuntaan, vaikka omassakin porukassa löytyisi autettavia. Äh, en mä tiedä, en ole niin hyvin joka kantilta perehtynyt aiheeseen että mulla olisi asiaan mitenkään kovin paljon fiksua sanottavaa, mutta tulipahan vähän purnattua.

Sitten ihan muuta: Tulin juuri vilkaisseeksi eri kuukausien viestimääriä. Just ehkä kuukausi sitten toukokuulaisissa oli n. 10 000 viestiä, nyt jo yli 18 000! Siis melkein tuplaantunut ihan lyhyessä ajassa. Miten hitossa te oikein teette ton? :gen053

Ai joo tosiaan, tehän ootte lomalla... :oops: Mutta ison osan toki tekee tää teidän porukka. :)

Tiiä nyt tuosta juttujen mahtavuudesta... :p Meillä on vaan ollut syksystä asti tosi hyvä henki täällä ja nyt kun aletaan olla lomilla, niin mitäs tässä muuta kuin mahankasvatusta, kotitöitä ja palstalla pulinointia.

En oo itekkää iha kartalla joka asiasta mutta mun mielestä pitäs lopettaa tuo rahan keräys tuonne "köyhiin maihin" ku mikään siellä ei muutu! Iha ensiksi sinne pitäs lähettää kortsuja ja opettaa niitä käyttää niitä etteivät iha jatkuvaan sikiäis! Joo toki, kuolleisuus siellä on aika rajua, on sairauksia yms mutta ku ne tytöt alottaa sen lasten teon jo 13 vuotiaana ja kerkiää elämäsä aikana tehä monta suuta lisää ruokittavaks vaikka ei ne pysty ees niitä ruokkii! Auttaako muut maat yhtä paljon ku suomi!? Järjestääkö muut maat yhtä tihiään nuita keräyksiä ku suomi!? Suomen piti yksin selvitä sodasta, ei meitä kukaan auttanu sillon vaikka apua ois kaivattu! Tästähän oli vasta juttua että jokaisen maan pitäs opetella selviämään itekseen, niinku suomiki joutu sodan jälkeen. Ja miten paljon suomessa on esim kodittomia!? Ei niistä vaan missään puhuta vaikka niitä on paljon! Sitten vähävarasilta viedään ne vähäsetki etuudet! Monelle jo se 10euroa on iso raha, oikeasti! Maahanmuuttajia saa olla ja saa tulla kunhan ne eivät jää oottaa valmista ja ovat rehellisiä kansalaisia ja tekevät jotain sen elämisen eteen. On, suomalaisiakin on jotka oottaa valmista eikä tehä mitään minkään eteen eikä ees yritetä tehä mut ne on suomalaisia, suomessa! Sen verran oon rasisti että maahanmuuttajia tänne ei tartte tuoda yhtään JOS ne jää meijän elätettäviksi! Muuten mun puolesta täällä saa olla ihan ketä vaan kun elävät maassa maan tavalla. Ja nuihin uskonto hommiin mitä tulee, jokainen uskokoon mihin tahtoo ja olipaha minkä maalainen tahasa ni kyllähä sitä pitäis yrittää "kunnioittaa" jokaisen uskonnollista vakaumusta. Vaikka osa uskonnoista, anteeks nyt vaan taas, on ihan sairaita mut minkäs teet. Kuulun ite kirkkoon ja tahon kuulua vaikka en oikeestaan usko mihinkään eikä sillä kirkolla toisaalta mulle mitään merkitystä oo. Oon vaan aina kuulunu. Ja Suvivirsi kuuluu siihen kirkko käyntiin, mulle sillä ei silleen oo muuta merkitystä ku se et aina se on kuulunu siihen ja niin pitäs kuulua jatkossaki. Kuka sitä ei "kestä" olkoot peltorit päässä tai skipatkoon sen reissun. Suomessa on moni asia hyvin mut paljo täällä ois myös parannettavaa!

Ja aika monet koulut jo harkitsee kirkko käyntien lopettamista koska yksinkertaisesti nykynuoret ei osaa käyttäytyä ees siellä. Tämmöstäki huhua on kuulunut jo moneen otteeseen ja monelta eri suunnalta.

Meillä täällä maalla ei juurikaan mamuja näy. Sinänsä ihan hyvä vaikkei mulla mitään niitä vastaan olekaan. Samanlaisia törppöjä löytyy joka kulttuurista ja uskontokunnasta.
Minäkään en ole mikään himouskis vaikka aikoinani olen ollut rippikoulutoiminnassa mukana yms. Musta on hyvä, että lapset oppii erilaisista uskonnoista. Ja että se oma uskonto ei ole maailmassa ainoa. Käydään koulun kirkkojuhlissa ja ainakin mulla kuuluu perinteeseen joulukirkko.
Mua niin käy sääliksi yhden tuttavan ekaluokkalainen lapsi, joka joutuu olemaan yhtenä päivänä viikossa tunnin pidempään koulussa, koska hänen vanhemmat ovat valinneet hänelle elämänkatsomustiedon. Kerran viikossa kouluavustaja saattaa tämän pojan toiselle koululle elämänkatsomustiedontunnille. Samalla tunnilla on kaikki 1-9-luokkalaiset. Tunnin päätteeksi avustaja saattaa pojan takas omalle koululle, josta poika pääsee lähtemään vasta kotiin. Itse kun tutustuin ekaluokkalaiseni uskonnonkirjaan, niin eipä siellä hirveästi uskontoa vielä ollut. Enemmän tämmösiä jokapäiväsiä asioita, kuten kiittämistä, anteeksiantamista, toisten ihmisten huomioonottamista. Ei olis kovin paljon vahinkoa tullut, jos tämä poika olisi saanut olla muiden luokkalaistensa kanssa uskontotunnilla kuin että nyt joutuu yksin käymään eri tunnilla. Olishan tämä poika voinut myöhemmin vaihtaa elämänkatsomustietoon, jos vanhemmat niin haluavat. Se vaan on lapsilla tärkeää olla samanlainen kuin muut.

On taas tarinaa tullu. No ensinnäkin noista sairaalan yksityishuoneista. Esikoisen aikaan Jyväskylässä niitä oli, en tiiä onko enää ku ovat rempanneet ja muuta. Silloinniihin laitettiin ensisijaisesti tosi kipeitä äitejä, pahasti revenneitä tai sektiomammoja jne. Tai sit jos taustalla tiedettiin olevan jotain mielenterveysongelmaa tai muuta. Nykyläytäntöä en tiiä.

Ite meen mieluummin semmoselle vähän vanhemmalle mieslääkärille ku naiselle esittelemään toosaani tai sitten just valmistuneelle pojanklopille. Siis jos valita saa. Noi vanhemmat miehet on ollu pääsääntösesti hellempiä ku naiset ja noi nuoret miehet nyt on vaan kiusallisia, vaikka helliä ovatki. Oon kyllä melko parkkiintunu tän asian kanssa, et melko sama :grin

Mun hiukset on ollu aina aika paksut, samoin kynnet kasvaa hyvin. Ehkä raskauden aikana kummatkin kasvaa paremmin. Yhenkään imetyksen aikaan en mitään suurempaa sulkasatoa tai hiusrajan karkaamista oo huomannu. Ja kaikkia oon tosiaan sen vuoden ja rapiat imettäny.

Meillä toi paikallinen koulu ilmotti, että SUvivirsi kuuluu heidän kevätjuhlaperinteisiinsä ja se siitä. Ilmeisesti ne jotka eivät tosiaan sitä voi kuunnella ni saa äänestää jaloillaan. Uskonnon opetuksen suhteen oon miettiny vähän samoja juttuja kuin röppö eli miksi uskonnon opetus ei vois olla yleissivistävää (jota se kyllä mun kouluaikana ainakin oli, eikä mitään Raamatun lukua) eli käytäis eri uskontoja läpi yleisesti. Eipä tarviis olla erillisiä opetusryhmiä. Vai onko joillekin uskonnoille sitten kiellettyä edes opiskella sitä mitä muut uskonnot sisältää o_O

Joskus muuten naureskeltiin sitä, kun oli hirvee haloo tosta Suvivirrestä, että jos tälle linjalle lähdetään ni aivan hyvin esim. kirkkoon kuulumattomat voisvat sitten tehä normaalisti töitä kirkollisina juhlapyhinä :p Eikö? Jos ei kerran ole minkäänlaista "uskonnollista arvomaailmaa" ni silloinhan joulu ja pääsiäinen esmes haukkaa paljon tehokasta työaikaa :wink Toim. huom. tää ei ollu nyt kohdistettu kenellekkään täällä henk.koht.

Maahanmuuttajistakin olen joskus vitsillä heittänyt, että jos pistetään se vastaanottokeskus vaikka tonne Inarijärven rantaan ja siitä lähetään. Siellä voi sitten asustella ja hoitaa vaikka poroja ku oottelee päätöksiä. Tietysti jos töitä saapi muualta ni sit voi lähteä. Mutta ei ku nää ihmiset nostaa liksaa sen aikaa ku hakemuksia käsitellään ja elelevät Helsingissä herroina. Ja tämäkään ei ollu kohdistettu oikeesti töitä tekeville ja yhteiskunnan kuluihin osallistuville maahanmuuttajille

Olen puhunut...

Joo. Menee monella muuten käsitteet maahanmuuttaja ja pakolainen sulavasti synonyymiksi. Mä olen ollut useammassakin maassa maahanmuuttajana, en ikinä pakolaisena. Mua on syrjitty sen takia, joten tunnen myös sen puolen - vaikka olen aina ollut sellainen maahanmuuttaja, joita kaikki sanoo sietävänsä tai jopa kunnioittavansa eli työtä tekevä ja veroja maksava. Pahimpia vittuilijoita ovat aina paikalliset työttömät tai vanhempiensa rahoilla elävät pummit. Jotenkin se, että näkee toisen olevan erilainen kuin valtaväestö aiheuttaa järjettömän ragereaktion toisissa, vaikka aina keskustelun loppuun lisätäänkin se "mutta työtä tekevät ja sopeutuvat ovat toki täysin tervetulleita". Olis kiva, jos se näkyis myös käytöksessä kun kohtaa tällaisen erilaisen ihmisen! Useasti vaaleaa suomalaista pidetään maailmalla itärajan toiselta puolelta tulleena prostituoituna. Siihen palaa hermo joka kerta.

Kehitysapu taas on todella monitahoinen kokonaisuus enkä ole tarpeeksi perehtynyt ottamaan siihen kantaa. Tiedän, että esimerkiksi Kiina ja muutamat varakkaammat arabimaat ovat kasvattaneet poliittista vaikutusvaltaansa Afrikassa lisäämällä huomattavasti antamaansa kehitysapua. Tämä johtaa myös siihen, että kehittyvästä taloudesta hyötyy juuri avustaneet valtiot. Sen lisäksi paikalliset omaksuvat helposti apua tuovien ideologian, joten arabimaiden vaikutusvalta ja islam eri muodoissaan laajenevat yhä nopeammin, samoin kuin kiinalaisten edustama sosialismi. Suomen kehitysapuun lasketaan kuuluvaksi myös kaikki ne henkilöstökulut, joita suomalaiset virkamiehet täällä Suomessa aiheuttavat, eikä siihen riitä sata ihmistä. Suomella on ollut jo pidempään myös tarkka seula mihin sitä apua annetaan, pääosin naisten ja lasten koulutusta tukeviin projekteihin. Kuulostaa järkevältä. Hallinnoimiskuluihin paikan päällä saisi kulua enintään 10% tuesta, toteutuma on kuitenkin lähempänä 3 %:ia... Voisihan sitä tukea varmasti silti vähentää ja mutta mistä, sitä en tiedä. Miksi me ei yritetä hyötyä siitä taloudellisesti ja poliittisesti samoin kuin Kiina? Vai yritämmekö? Ei liity aiheeseen enää mitenkään, joten mä kuittaan itseni ulos tästä keskustelusta ja myönnän etten tiedä asiasta tarpeeksi. Onneksi täällä maassa monet ovat kouluttautuneet kansainväliseen politiikkaan, taloustieteeseen ja muille tätäkin tukeville aloille, jotta edes joku tietää vaikutussuhteet ja tulevaisuudennäkymät.

Mä olen vissiin elänyt vähän pellossa, kun kuulen vasta täällä ekaa kertaa tuosta Suvivirsi-jupakasta. Käsittämätöntä tuokin, vaikken varmaan tässäkään asiassa tiedä tarpeeksi taustoja, jotta voisin fiksusti kommentoida. Sanon vaan sen verran, että Suvivirsi kuuluu perinteisiin eikä niistä perinteistä mielestäni pidä poiketa lisääntyvän monikulttuurisuuden vuoksi. En itse koskaan ole edes ajatellut Suvivirttä tosiaan minään muuna kuin kesäloman alun tunnarina, kuten joku täällä sanoikin. :grin

Ja Cedju, siihen nähden, että sanoit ettet tiedä kehitysapuasiasta tarpeeksi ottaaksesi siihen kantaa, tuo kappaleen mittainen kirjoituksesi asiaan liittyen kuulosti jo niin paljon fiksummalta kuin mitä mä osaisin ikinä ko. asiasta sanoa. Eli mielestäni tuolla pohjalla voisit jo ihan hyvin ottaa kantaa. :)

kylläpäs on tullu paljon tekstiä aamusta :eek: kohta täytyy perustaa tänne oma mamu ja uskonto ketjukin :wink

Mut silti mä sanon et ARETHA: sä oot niiiiiin OUT nykyhiusmuodissa!!! :p Kyllä sillä swedu prinsessa Maddellakin oli yhteenväliin lyhyt tukka....! ei välttis nyt synnytyksen jälkeen, mut oli kumminkin...... niiiiiiiiii......!!!!!! :grin

Liitteet

• Princess-Madeleine-Image.jpg
    Princess-Madeleine-Image.jpg
    14.2 KB · Katsottu: 18
Suvivirrestä ja enkelitaivaasta meuhkaaminen on kyllä naurettavaa, eikä ole ollenkaan olennainen osa keskustelua uskonnonvapaudesta. Kummasti se vaan mediassa aina siihen vedetään.

Mä olisin onnellinen jos uskonnolliset viritykset saataisiin pois julkisista laitoksista. Suvivirsi on itsellekin perinnettä ja siitä tulee aina mieleen ihanat alkukesän tunnelmat, mutta tulevien sukupolvien perinteet voivat olla jotain ihan muuta. Sinänsä kristilliseen perinteeseen kuuluvat jutut osana juhlia eivät ole pahasta mutta kyllä minusta veisaaminen menee jo lähelle esim. rukoilua, joka minusta ei kuulu neutraaleihin tilaisuuksiin sillä se on uskonnon harjoittamista.

Uskonto on toki kulttuuria, mutta sellaisenaan se ei minusta tarvitsisi omaa oppiainetta koulussa. Kulttuurihistorian ja etiikan saisi varmaan ympättyä muiden aiheiden alle. Uskontoa voidaan sitten opettaa ja harjoittaa uskontokuntien itse järjestämissä kerhoissa yms.

Ja mitä tulee juhlapyhiin niin käsittääkseni juhliminen ei ole ensijaisesti kristittyjen keksintö vaan kristillisilläkin juhlilla on perinteet paljon pidemmällä. Uskonnollisia asioitahan juhlaperinteisiin toki liittyy pakana-ajoilta. Enpä muista että joulupukkikkaan olisi kovin tärkeä raamatun henkilö.

Siis DUBAISSA, aivan niin :D Pitää jättää kirjotukset vähemmälle kun menee maat sekaisin :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulle toi Kouvolatukka tuli kans ihan uutena.... Millanen se muuten on...? :grin Oon kyl kuullu kananperseestä, mut onko se sama-asia...?

Nyt viideltä ois ollu perhevalmennus mut tää kerta jäi väliin ku mies vielä töissä eikä yksin huvita mennä. Enkä ois jaksanukkaa.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Kaveri asustelee Kouvolassa ja sil on ollu tollanen tukka. En vaan muista et asuks se siihen aikaan siellä.. :P

Mä oon kuullut vain Tampere-tukasta, onko se sitten miehinen versio tosta samasta takatukasta?

Mä tiedän keravatukan, mut kouvolatukka voi vissiin olla ilman haisunäätäraitoja? :)

Takaisin