Huhtikuun hulinat

Joo toi kunnioitus! Mihin se on jäänyt?! Mulle yks tärkein asia mitä oon kotoota saanut matkaani mukaan on se että on opetettu kunnioittamaan muita ihmisiä ja etenkin vanhempia. Ei ois tullut pieneen mieleenkään ikinä karjua ja haistatella jollekin opettajalle tai mummolle ostarilla.
itse duunissa olin ihan järkyttynyt tossa toissa vuonna. Menin häätämään about 10-14v poikia pois mun duunipaikan alueelta (kuulu työnkuvaan) ja sain vastaukseksi "lehmä, läski, vitun huora, saatanan ämmä" jne. Ei ois itselle ton ikäsenä tullut mieleen huutaa itseäni 10v vanhemmalle (tai ylipäätänsä kenellekään) mitään tuollaista. Ja samaa kieltä kuulemma käyttivät mm. mun pomolle jolla ikää lähemmän 60v. Kerran yhdelle 15v porukalle häätöhommissa sanoin jotn "eiköhän teidänkin pitäisi kasvaa aikuisiksi pikkuhiljaa ja käyttäytyä sen mukaisesti" sain vastaukseksi "mun muna on aikuinen, ime sitä!". Toisinaan usko tuleviin sukupolviin horjuu ja kovaa.
Yritän itse ainakin tehdä parhaani että myös oma muksu oppii kunnioituksen muita kohtaan ja käyttäytyy sen mukaisesti, vaikka teininä katsotaan pienen nikottelun kuuluvaan ikään niin silti joku roti siinäkin...

Tää on nyt taas mun mielipide enkä yleistä!! Mutta!
Musta tuntuu että ku nykynuorisolla eijjoo mitää kuria. Nykyajan lapset on tietoisia omista "oikeuksistaan". En hyväksy fyysistä VÄKIVALTAA ja mun mielestä joku tukkapölly ei sitä ole mutta se lasketaan väkivallaks. Jos sä erehyt antaa sitä tukkapöllyä vaikka viis vuotiaalle niin seki jo tietää et se on "laitonta". Ja mä luulen että seki vaikuttaa tuohon nuorten käytökseen et ne lapset pitää laittaa jo ihan liian pieninä hoitoon ja liian isoihin hoitoryhmiin. Niinkö sanoin, en yleistä ja paljon on myös sen lapsen luonteesta kii. Onhan edelleenki paljon järkeviäki nuoria. Taloudellinen tilanne on monessa talossa sellainen että äidin on mentävä töihin mahdollisimman pian, lapset ei ehkä saa niin paljon huomiota kotona kun mitä ne tarttis eikä siellä hoidossakaan jos ryhmät on isoja. Ennen lapset on pääasiassa kasvatettu kotona eikä sillon oo ollu niin paljon näitä "ongelmia". En tiijä, se on vaan mun mielipide ja ajatus. Mää vaa ajattelen et jos molemmat vanhemmat on haastavassa työssä niin jääkö sille lapselle niin paljon aikaa ja energiaa ku mitä se lapsi tarttis!? Ja kyllähän tuolta töllöstä näytetään nykyään kaikki mahollinen ja mahoton ja uskomatonta miten monessa talossa pienet lapset saa kattoa sieltä telkkarista mitä ne haluaa ja niille ostetaan niitä k18 pelejä jne jne.. niin, tääki on semmonen asia et joku toinen on täysin eri mieltä mun kanssa mut jokuha on muuttunu vuosien aikana kun nuoretki on muuttunu niin paljon! Ei mulla oo käyny mielessäkää penskana ja ees pahimmassa murrosiässä et tuolla lailla itteäni vanhempia haukkusin! Kyllä mä aina oon kunnioittanu itteeni vanhempia vaikka huonoissa porukoissa vähä aikaa kerkesinki pyöriä mut piruutta en ikinä tehny! Kylillä jos juopoteltii niin pullot laitettiin sievästi riviin että ne pullojen kerääjät sai kerätä ne ehjät pullot ja viedä kauppaan. Nykynuoriso hajottaa ne pullot iha piruuksissaan! Mutta edelleenkää en yleistä, on niitä järkeviäki nuoria..

En tiiä, nuorten alkoholinkäyttö ja tupakointihan on tasaisessa laskussa, samoin väkivaltarikollisuus... mulla on usein sellainen olo, että jokainen sukupolvi kiroaa nuorempansa ja ajattelee, että oma ikäluokka oli siivommin. Ei se aina niin mene. Iltapäivälehdet ovat kyllä ottaneet asiakseen julistaa nuorison turmelusta, mutta sekin on kai ollut niillä linjana jo 50 vuotta...

Joskus aiemminki kirjottelin että kotikunnassa harkitaan jopa koulun kirkossa käynnin väliin jättämistä koska se nuoriso ei osaa käyttäytyä ees kirkossa että niitten kanssa ilkiäis sinne lähteä joten pidän mielipiteestäni kiinni että joku tässä maailmassa on muuttunu.

Mä näin unta, et olin synnytysvastaanotossa. Mun tyttö oli viereisellä pedillä ja katseli monitorista piirrettyjä ja mä makasin kans pedillä jonka päädyssä näkyi suorana ultrakuvaa vauvasta mahassa. Joku hoitaja tai lääkäri tuli sanomaan, jos ei ole synnytys käynnistynyt, niin tehdään sektio klo:16.15!
Mä olin ihan ihmeissäni, et mitä sektio? Miks?
Missä mun mies on? Mites toi mun tyttö? Ei se voi jäädä tohon kattoo lastenohjelmia.
Uni loppui, mutta olipas jännä olla jo tosi toimissa! :grin

No siis selvästihän sen huomaa, että kaikille lapsille ei oo kuria pidetty. Asiakaspalveluhommissa sen varsinkin huomasi hyvin, oli haistattelua, vittuilua ja yleistä sotkemista. Porukassa saattoi olla yksi teini, joka katteli vähän anteeksipyytävästi, mutta ei se muita hillinnyt. Oon itte töissä ainakin säälittä heittäny penskat pihalle, jos käytöstapoja ei oo löytyny. Sit pari kertaa pomolle on soitettu (vanhempien toimesta), kun heidän lapsia o kohdeltu rumasti. Vaikka aina ensin tuli varoitus ja sitten vasta lähtö. Enkä ikinä koskenu niihin fyysisesti. Suuri osa tietysti osasi käyttäytyä, eikä aina voi olla hyvä päivä (kyllä ne aikuisetkin meinaan osaa olla kusipäitä) mutta joukosta silti erottaa ne, jotka on aina saanu elää kuin pellossa.

Niin ja pitää nyt vielä kertoa, että me oltiin eilen perheen kera katsomassa heppakisoja. Siellä on navetta ja mentiin katsomaan vastasyntyneitä vasikoita. Ihania!
Mutta sit me huomattiin kun yksi lehmä makasi sillain silmät kiinni ja hengitti hiljaisuudessaan tiheästi. Sen perästä näkyi vasikan turpa! Mun kävi niin sääli sitä... Ei epiduraalia ja siellä yksin synnytti (poiki).
Me lähdettiin pois, että saa olla rauhassa ja kävin vinkkaamassa tilan isännälle tilanteesta.
Jotenkin tunsin tuon lehmän ja mun välillä suurta yhteyttä! Mun kohtalontoveri! :grin

Asiaa, meilläkin on pidetty tätä että komennetaan harvoin ja kun komennetaan niin sit pitää uskoa!
Ja kyllähän ne uskoo, mie kun karjaisen kerran niin lapset on hiljaa ja tuijottaa, sit saattaa vielä tulla jäähyä perään niin kyllä muistavat että komennus on komennus.
Äänenpaino on tärkeä, jos se mäkätys jää päälle niin ei kukaan enää mitään usko.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mistä energiaa...??? Ikkunat pitäis pestä. Onneksi saan siihen apuvoimia! Eikä koti tarvitsis enää paljon huomiota kun vaan jaksais viime hetken puristukset: verhot ommella, viimiset remonttipölyt pyyhkiä hyllyistä ja järjestellä loput kamat

Mä otin just pihakeinussa torkut! Samalla opetin maha-asukasta nukkumaan ulkona. :wink
Ei meinaa ymmärtää, että miten kesä tuolla ulkona onkaan!
En jaksa tehdä enää mitään hommia. Ehkäpä otan tän loppuajan akkuja lataillen ja teen vaan semmosia juttuja mitkä tuntuu kivalta! Jaksaa sitten paremmin synnyttää.

Oih, munkin tekisi mieli torkkua pihalla! Ei vaan ole oikein siihen sopivaa pehmikettä... Iso säkkituoli olisi varastossa mutta en sitä kyllä jaksa hakea.

Mieti miten mahan kans uppoaa siihen säkkituoliin! Oih! Eihän siitä sitten enää liikuisi loppu päivänä mihinkään.

En usko, että tuo kunnioituksen puute johtuu siitä, että liian aikaisin on laitettu hoitoon. Mä oon ollu 1v, kun oon päiväkotiin menny ja mielestäni kunnioitan vanhempaa sukupolvea. Se on kyllä ihan kotikasvatuksesta johtuvaa. Kotona on jo valmiiks auktoriteettiongelmaa lapsen/ nuoren omia vanhempia kohtaan. Joissain perheissä läsnäolo korvataan rahalla.

On paljon fiksuja nuoria, mutta valitettavasti ne muutamat idioottiyksilöt pilaavat kaikkien maineen.

En tarkottanu että kaikki ketkä päiväkotiin pienenä laitetaan on "ongelma"tapauksia, niinkö mainihin ni riippuu myös lapsen luonteesta. Enkä yleistäny että koko nuoriso on rupusakkia, niinkö senki jo mainihin, on fiksujakin. Mut nykyään JOTKUT päiväkotiryhmät on liian isoja. Kaikessa pitää säästää ja niin myös päiväkodin työntekijöissä. Ei se "huomio" riitä mitenkää jokaiselle lapselle. Mut kotoahan se kasvatus lähtee, ei sieltä päiväkodista. Vanhemmilla on ehkä ennen ollu enemmän aikaa lapsille kun otetaan huomioon et kaikki kallistuu mut palkat ei nouse ja pitäs elättää se perhekki. Jos miehellä ois samanlaiset tulot ku mulla niin ei meidän taloudessa ois ees mahollista ajatella hoitovapaalle jäämistä, mies tienaa 3kertaa paremmin ku minä. Menee asian vierestä enkä jaksa paremmin selittää mut pointti nyt vaa oli se että monessaki taloudessa on pakko olla molempien töissä ja painaa sitä pitkää päivää niin jaksaako siinä sit sille lapselleen antaa sitä huomioo ja pitää sitä kuria niin paljo ku se lapsi sitä oikeesti tarttis. Kyllä meijänki lapsi hoitoon menee mut kumpikaan meistä ei taho niin pientä hoitoon laittaa, en siis tarkota että hoidossa niistä tulee raggareita.

Totta turiset lyyti. Mun kaveri on ope Helsingissä ala-asteella ja se on kertonu, että monesti se kasvatusvastuu lykätään sinne päiväkotiin ja kouluun. Kotona ei sitten jatketa sitä kasvatusta. Kyllä vanhemman pitää olla vanhempi eikä niinkään kaveri. ja nimenomaan se auktoriteetti, jota lapsi kuuntelee ja tottelee.

Kyllä se lapsi kannattaa pitää kotona kauan, minä kaduin kun jouduin laittamaan 1,2 veen hoitoon, muttei yh:n rahoilla elänyt, ei ollut tukiverkostoja.
Joskus joutuu tekemään inhottavia päätöksiä, mun poika ois kärsinyt stressaantuneesta äidistä enemmän kuin sellaisesta, jonka ei tarvi 24/7 miettimään rahaa :/
Tiedän niitäkin äitejä, jotka vaan tylsistyy kotona ja lähtee heti töihin, kai sekin on parempi kuin vasten tahtoaan kotona oleva äiti!

Nyt toivoisin että voisin olla 3 vuotta kotona kun on mies vierellä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mielenkiintoisesta aiheesta täällä turisette ja olen lyytin kanssa aika samoilla linjoilla! Harmi vaan että ei ehdi itse kirjoittaa omaa näkökantaansa sen enempää mutta että näin.
Ja päiväkodeilla sekä kouluissa avustajana työtä tehneenä voi sanoa että liika on liikaa, siis ryhmä koossa!

Ja oma rakas hallituksemmekin pelaa aika rankkaa peliä tulevaiauudella eli lastemme kustannuksella! Ei muuta kun lapsiperheet ahdinkoon ja pienet koulut alas! Se on se millä tääki maa pelastetaan!

Surkia käyä kännykällä kirjotteleen

mä oon sitäkin mieltä että riippuu myös ihan hoitopaikastakin... päiväkoti on ihan eri asia kuin esim perhepäivähoito tai pienryhmä päiväkoti.... sekään ei aina välttämättä ole lapselle paras, että elää sen ekat 3vuotta kotona... riippuu niin perheestä ja lapsesta ja perheen tilanteesta ja monesta muustakin tekijästä....

mut siis joo....... en muista koska viimeks olisin syöny suklaata... siis ihan suklaata suklaata ja äsken sit vedin fazerin levyä kaksin käsin niin et meinasin tukehtua :confused: oli muuten ihan sika hyvääää...!!!!!! ja hirvee möyryyminen alko mahassa... tais tulla sokeriöverit kersallekin kerrasta :grin

siiiis oikeesti!!!! tuol vau.fi etusivulla on joku juttu tytöstä joka synnytti vauvan 12vuotiaana :eek::eek::eek::eek::eek: anteeks, mut jotain rajaa....?!

Noi artikkelit onnistuu lyömään kerta kerralta enemmän ällikällä..

Takaisin