Huhtikuun höpötykset

Tsempitykset huomiselle Morkai! Ihanaa, kohta siellä on kaksi vauvaa sylissäemoticon .

Närästyksestä sen verran vinkkiä, että juokaa vichyä, jos ette oo jo kokeilleet! Mulla ainakin pitää närästyksen aika hyvin poissa, kun hapot alkaa röyhtäyttää. Välillä jos närästää, niin ei edes tarvi välttämättä rennietä ottaa ollenkaan, kun lasillinen vichyä helpottaa. Ehkä kerran viikossa, jos sitäkään, joudun rennien ottamaan. Meillä on nykyään aina jääkaapissa reilusti vichyä, kun litkin sitä aina syömisten jälkeen ikään kuin ennalta ehkäisevästiemoticon .

Ja Minisanni, kyselit nännien arkuudesta..Täällä kans! Aamulla kun heräsin, oli nännit tosi aran tuntuiset ja tissitkin kai vähän kasvaneetemoticon . Maitoa ei kyllä edelleenkään näy, eikä kuulu...
 
Saiskohan sitä ny näiden pyhien aikana mitään tapahtumaan.. Alkaa taas niin turhauttamaan koko raskaus! Lenkillä koiran kans niin kovaa vihlontaa tuola alakerras ja niitä liitoskipuja. huh! Ihmiset varmaan ihmettelee mun kävelytyyliäki ku tiukka takakeno :) Pientäkin liikettä tänään taas niin johan alkaa tuntumaan tuola alhaalla.. Kauhee paineen tunne koko ajan liikkuessa, ehkäpä se vois jo enteillä jotain oikeasti tapahtuvaksi. Niinku jotkut kuvailee keilapalloa jalkovälis, mulla on just sellanen olo! 

Toiveena olis saada oma trulli maailmaan pääsiäiseksi <3 Ehkäpä sais vauhtia tähän hommaan kun huomenna aletaan pyhien kunniaksi aidottamaan tonttia, saan ainaki siinä touhuta ja tehä pihalla hommia, kyykkiä ja nousta :) Jos tuo mies vaan malttaa alottaa sen, on meinaan menos tänään katsomaan meille moottoripyörää ja jos hyvä on, hieroo kauppoja emoticon
 
Taas yks helvetillinen yö takana ja ei tää tunnu loppua näkyvän... Sattuu ja vihloo ja ärsyttää.. Taitaa tämä mamma olla känkkäränkkä tänään.. Onneks esikoinen saa mennä viettään pääsiäistä isänsä luo niin on varmaan mukavempaa ku maata tälläsen rampan kans kotosalla....

Mutta toivotan kaikille mammoille tasapuolisesti erittäin hyvää pääsiäistä... Jännä nähä kuinka moni pääsiäistipunen sieltä syntyy viikonlopun aikaan vai tulee ko ollenkaan...

Niin no morkai saa tietenkin omat pääsiäiskäärönsä.. Paljon onnea sinulle jo etukäteen <3
 
Tää on jotain ihan kauheeta tää turvotus jaloissa... Sääret ja nilkat on NIIN paksut (melkeinpä yhtä paksut) ja toi jalkapöytä on varmasti kaksi kertaa normaalia paksumpi... Istuessa ja seistessä vaan pahenee, niin on pitänyt aina välillä maata kyljellään jalat vähän koholla. Selällään ei pysty makaamaan :S Kuulemma ihan normaalia tää, kun pissa ok ja verenpaine enemmänkin vähän alarajoilla. Mulla mahtuu enää vaan kumpparit ja reinot jalkaan :D

Hyvää pääsiäistä kaikille täältäkin!
 
Onpas täälä hiljentynyt, väki vissiin lähteny viettämään pääsiäistä reissuilleen :) 

Ääh, pakko tulla vähä purkamaan tänne.. Eilen illalla alkoi armoton vihlominen tuola alakerras ja vauva pönki itteänsä niiiiiiiin kovaa alaspäin ettei tienny miten päin olisi. Tein eilen 3 45min lenkkiäkin josko saisi jotain tapahtumaan ja viimeisen jälkeen saunaan kuuuuumiin löylyihin. Sen jälkeen alkoi tuo vihlonta. Ei kävelläkään saattanut. Nooh, nyt aamulla kun heräsin, tuntui tuo keilapallo vielä raskaammalta tuola alakerras ja välillä koiran kanssa ulkona tuli niiiiin kovaa jomotusta tuonne alas ja tunnustelin mahaa, vauva ei juurikaan liikuskellut sielä. Ihana taas oli yöllä valvoa reilu tunnin kun niiin sattui mahaan ja takapuoleen ja joka paikkaan.. Oiskohan se meijän pikkutrulli tulis ulkomaailmaan jo pikkuhiljaa.. Sen verran sietämätöntä kipua tuntuu ilman että liikkuukaan kumpikaan meistä.. Kumpa osais itse katsoa tilannetta mikä tuola alakerras on :D
 
Joval: Joo hiljaista täällä on, me ollaan kotona ja käyn vähän väliä kurkkimassa oisko uutisia ;-) Jaksamisia sinne loppumetreille, ihan OIKEESTI ei mee enää kauan :) Mä tuun täällä kaukana perässä... Mulla on kaksikin kätilöystävää joista toinen asuu jopa samassa kaupungissa, mutta en taida kehdata pyytää katsomaan. Mä viime raskaudessa sen pyysin kun terkkarilekuri väitti että mulla on kohdunkaula hävinny ja tää ystävä sano että sä oisit jo synnärillä siinä tapauksessa. Kävi sit ite tutkiin ja pari senttiä sitä kanavaa tais olla jäljellä ja olin pari senttiä auki. Puoltoista viikkoa siitä sit meni kun synty, samana iltana läks meinaan limatulppa eli ronkkimisesta oli hyötyä, ees vähän :)
 
Kyllä täs olis toivottavaa että neiti alkais tulemaan pian pihalle. Keilapallo se vaan "kasvaa" aina vaan.. Liikkuminen alkaa olemaan nyt niin hankalaa ja muutaman supistuksenki sain jo aikaseksi tuos ruokaa laittaessa, ei tosin hirvittävän kipeitä.. Saa nähdä minne tämä menee tästä. Mun tuurilla olo pysyy ihan tälläsenä vaan vielä kauan.. 

Limatulppa tuli viime sunnuntaina, vissiin lauantainen ronkkiminen polilla vähän sitäki avitti. Että auki ollaan jo ja semmosta.. Täytyyki varmaan lähteä lenkkeilemään tuon koiran ja miehen kans, yksin ei enää uskalla tällä hetkellä, ihmisetki varmaa ajattelee että mikä pingviini tuo on ja mahaaki hinkkaa välillä :D Kaikkia sitä kans mielessään pyörittelee ;D Ens yön aikana sais tulla maailmaan nii vois maanantaina päästä jo kotiinki :) Jos täälä päin olis vaikka vähän ruuhkaaki näin pääsiäisenä :D Toivossa on hyvä elää että ihmiset olis ollu heinä-elokuus yhtä aktiivisia ku me muutki ;D
 
Mulla ei oo vielä mitään kiirettä. Mutta toisaalta, onhan laskettuun aikaankin vielä yli 4 viikkoa. Harjoitussuppareita on päivittäin, puolentoista viikon päästä sitten neuvolalääkäri. Sinällään mun mielestä hölmöä, että ens pe mulla on neuvola ja seuraava ti neuvolalääkäri. Kauheen tiheesti, ei nappais siellä niin usein rampata.

Nyt on palannut ihan järkky väsymys. Nukuttaa koko ajan. Iltaisin nukkumaan siinä klo 23, aamuherätys 7.30, eikä silloin väsytä. Mutta päivällä alkaa väsyttää. Tänäänkin nukuin 1,5 h päikkärit ja nyt väsyttäisi taas.

Sain yhdeltä työkaverilta valkoisia harsoja ja mulla oli itselläkin muutama niitä. Meillä on valkoiset harsot yleensä vaipanvaihtoalustana ja luonnonvalkoiset (=valkaisemattomat) kestovaippakäytössä. Värilliset sitten puklukäytössä. Joten värjäsin tuossa 14 kpl saatuja harsoja (tumman) lilaksi. Pohdin kaupassa, että ostanko vaaleaa vai tummaa lilaa, mutta päädyin tummaan - kun laskin, että mulla on niin paljon harsoja, että pelkäsin vaaleasta tulevan liian hailakan (ja kotona huomasin laskuvirheeni). No, tuli ainakin riittävän tummaa. Jos aika käy ens viikolla pitkäksi, niin painan ehkä valkoisella jotain kuvia noihin harsoihin. Täytyy katsoa jaksaako & ehtiikö.
 
Paljonko niitä harsoja yleisesti kannattaa olla? Ajattelin kokeilla kestovaippoja, mutta käyttää ainakin alussa kertisvaippoja, niin siihen en harsoja tarvitse, mutta mites muuten?

Eilinen oli ihan kauhea, kun Papu potki koko päivän kylkeen ja heilutteli peppuaan kylkiluiden välissä ja sitten pari tuntia ennen mun nukkumaanmenoa päätti sitten vielä alkaa puskemaan itseään alaspäin... Halusi ilmeisesti ulos :D Ihanaa, että ollaan molemmat samaa mieltä tästä asiasta, niin ehkä se tulee tässä joku päivä... LA:kin on jo puolentoista viikon päästä...

Turvotus vaan pahenee, vaikka oon vältellyt suolaa, juonut aivan törkeät määrät vettä, liikkunut, maannut jalat kohotettuina, käynyt kävelyllä... Eilen sitten hermostuin ja söin lehtipihvin maustevoilla ja pitsaa :P Ja sen näköiset on jalatkin nyt!
 
Se onki jännä että niin eri vaiheissa kuitenki kaikki ollaan vaikka samas kk laskettuaika :) Nyt alkaa tuntumaan vaan että aika ei mee minnekään ku vaan odottaa ja odottaa koska alkaa kunnolla tapahtumaan.

Viime yönä taas sai valvoa jonku aikaa kipujen kans mutta loppui ilmeisesti ku nukahdin uudestaan. Alkaa paikatki jo olemaan aika hellänä. Kävely sattuu ja pelkkä jalkojen liikuttaminen.. Ehkä mä pian voisin poksahtaa...

Täälä kans neuvola-ajat menee välillä hullusti. Pari viikkoa sitte olin to ja seuraava oli ti, nyt menee onneksi muutaman päivän pidemmäksi, to olis neuvola taas. Toivottavasti sinne ei tarvisi enää mennä sitte. Alkaa tuo autolla ajaminenki olemaan jo aika hankalaa ku pitää penkki ottaa ihan eteen että riittää jalat polkimille ja ratti sitte ottaa mahaan kiinni..Ei kauaa enää onneksi toivottavasti!
 
Nyt on kolme päivää lenkkeilty reippaasti ja valvottu kaksi yötä kun lantio niin kipeänä/polttaa...Tulis nyt vain ne saakutin supistukset kun on hieman rankaa tuollainen jomottava lantiopoltto/särky jonka takia valvoa, kun ei lähtöä näykkään :/ No eipä ne näköjään ulos tule millään ilveelläkään ennen kuin itse haluavat :D
 
pombomushu: Mulla tais olla viimeksi ens alkuun joku 15 (10 värillistä, 5 valkoista) harsoa... ja sitten ostin vielä lisää. Olis tuolla 15:llä varmaan pärjännyt, mutta kun mulla oli koko ajan hoitolaukussa vähintään 2 suht puhdasta harsoa (yks vaipanvaihtoalustan päälle ja 1-2 pukluräteiksi), yks kotona vaipanvaihtoalustan päällä, loput puklurätteinä & pesussa ja osa unohdettuina kyläpaikkoihin =) Et kaipa se on ihan mielipidekysymys, paljonko tarvii. Sitten ostin myöhemmin kestovaippakäyttöön vielä erikseen valkaisemattomat harsot.
 
Multa on nukkumatti karkuteillä. Koko pääsiäisen ajan oon heränny vähintään kolmesti yössä. Kinkeän puoliltaöin sänkyyn ja tänäänkin oon valvonu sit jo kuudesta. Ei vaan tule uni. Eilenkin oli sit pikkupäikkäreillä ulkoilun jälkeen jo klo 10.30 eli kyllähän se väsy jossain kohtaa päivää iskee sit ihan rotan lailla. Öisin mielestäni herään siihen tunteeseen että kevyesti tuntuu jotain kipua tuolla alaosastolla, että oisko jotain supistuksentynkää sitten. Vauva tuskin on vielä kiinnittynyt koska aamuisin tuntuu pylly nii kovin korkeella.

Mä voisin olla valmis synnyttämään tossa 37 viikon tienoossa, mutta eiköhän tää yli mene kuten veljensäkin. Tasan 37 mulla on lääkäri, että sit näkee kohdunsuuntilanteen kun se on viimeksi katsottu viikolla 27+.
 
Tatjuska, mulla sama homma nukkumisen kanssa. Tätä on tosin kestäny jo reilusti yli viikon. Tänään heräsin neljän aikaan, valvoin suunnilleen seitsemään ja siitä sit sain nukuttua vielä ysiin. Syyt vaihtelee pissahädästä, hikoilemiseen ja jalkakrampeista outoihin uniin, mutta suurin vaiva siis NÄLKÄ. Aina kun herään käymään vessassa, juon samalla lasin tuoremehua, joka aiemmin riitti pitämään nälän pois ja sain nukahdettua. Nyt ei riitä. Heti kun pääsen takaisin sänkyyn, alkaa maha kurnia. Sit on pakko jossain kohtaa nousta uudelleen syömään jotain pientä, keksiä yms. ja se syöminen taas siinä kohtaa virkistää sen verran, ettei enää nukuta. Aamuisin olo on kuin krapulaisella ja koko päivän väsyttääemoticon. Oon vielä tosi huono nukkumaan päikkäreitä, mut nyt ois kai pakko opetella pikkuhiljaa. Nukkumaan meno venyy miltei aina sinne puolen yön tienoille, eikä auta jos menisin aiemmin, koska sit vaan herään vastaavasti aiemmin...Mut jotta ei nyt kuulostaisi kauhealta valivalilta, niin pieni vaivahan tää loppujen lopuksi on ja hyvää valmentautumista siihen vauvan tuloonemoticon

Mä oon koittanu jutella vauvalle, että ois suotuisaa saapua tähän maailmaan siinä viikolla 39 suunnilleen,  mut jotenkin veikkaan, ettei se mun toivetta aio noudattaaemoticon
 
Sintura, mennään aika samoissa aikatauluissa, joten jospa tämä ois jotain "lopun alkua" sitten ;-) Mun on kyllä kans ihan turha mennä nukkumaan aikaisemmin, sohvalla torkahdan joskus 11 maissa ja kun siitä herään niin sit siirryn sänkyyn. Pissareissujen jälkeen ei enää uni tulekaan samanlailla uudestaan kuin ennen. Nyt menin puol ysin aikaan uudestaan sänkyyn ja nukuin puolitoista tuntia. Äsken käytiin reilulla tunnin kävelyllä ja aika tasan koko ajan oli maha tosi pinkeellä ja pää painaa lantiossa jossain. Jotain liivatelimaakin limottelee mutta en tiä onko limatulppaa vai jähmeetä valkkaria vaan.
 
Täälä taas täysin nukuttu yö takana, kerran joutui vessaan heräämään. Aika hyvin nyt ku pari viimestä yötä on menny vähä valvoessa. 

Mulla on tuo valkkari kans lisääntyny täs, en tiedä, enteiliskö jo jotain :D Täs on to asti tehty ja touhuttu niin paljon päivän aikana että ihme, että neiti on vielä kolossaan. Meinaan to ne pitkät lenkit, pe sama homma ja eilen tuli tuota takapihaa laitettua tuos, isoja kiviä nakellu pois talon reunoilta kun jotenki tylsän näköstä ku meillä koko piha on pelkkää kiveä vaan :/ Ajattelin nuoki lahjottaa äidilleni ja haen ne hienot puutikut vaan kukkapenkkien reunoiksi  :) Jahka löytäisin lapion niin saisin jo vähän alkaa kääntämäänki emoticon Hyvä kuitenki vielä että vauveli on mahas niin saa näitä hommia alkaa tekemään ja yrittää ainaki jouduttaa synnytystä. Meinaa vaan tuo alakerta tulemaan niin helläksi tuosta kyykkyyn ylös touhusta että vihlasee pahemman kerran aina kun nousee ylös. Jos mä vaikka saisin sitä vauvaa liikkeelle tällä työllä =)
 
Nukkumisvaikeudet ovat ilmeisesti vähän hakusessa rv 36 koska täällä myös sama homma kuin teil Tatjuska ja Sintura. Iltasin ei ihan heti nukuta eli nukahdan ehkä 23 - 00. Sitten vessassa saa rampata 3 x yössä ja uni ei tuu millään silmään vessassa käynnin jälkeen. Ja sittenhän siinä tulee jo nälkäkin. Sitten 7 aikaan ylös ku ei nukuta.

Viime yö oli kaikista oudoin koska tunsin ensimmäistä kertaa kun vauva paino päänsä alapäätä kohdin niin että ajattelin että tuleeko se läpi. Sitten aamulla se oli ihan pystysuorassa peppu ylhäällä ja alapäässä tuntui pää (normaalisti peppu ollut hieman kääntyneenä jompaan kumpaan suuntaan, yleensä oikealle päin). Lisäksi tuntui kuin vatsa olisi laskenut pari senttii?

RonjaM & "NaPPula" rv 35+4
 
 
Vihdoinkin kotiuduttu sairaalasta ihanan pienen prinsessan kanssa.emoticon  Kaikkien, ei vähiten itseni, yllätykseksi synnytys käynnistyi lähes kolme viikkoa etuajassa ilman minkäänlaisia ennakkovaroituksia. kirjoittelen synnytystarinaa, kunhan tässä on kotiuduttu.

Onnea synnyttäneille ja kovasti tsemppiä vuoroaan odotteleville!
 
Ilmeisesti joo siis kuuluu näille viikoille tuo unettomuus..Alan olla jo vähän katkera miehelle, kun nukkuu vapaapäivinä n.10 tunnin yöunia heräämättä kertaakaan ja ite sinnittelen parilla tunnilla per yö. No aina ei mee nallekarkit tasan jne.emoticon Ja sit toinen tuo lima! Tatjuskan mainitsema liivatelima on just oikea sana kuvaamaan sitä. Täälläkin siis bongattu samanlaista, mut se oli kyllä ihan kirkasta. Ei siis veriviiruja seassa tai muutakaan ja sitä tuli vaan kerran. Aattelin sit et kai sitä ois enemmän tullut, jos ois limatulpasta kyse? Valkkaria on tullut aika reilusti jo useemman viikon, mut tollasta limaa en oo ennen nähnyt.

Ihanaa Johi, että pääsitte kotiin ja saatte kunnolla viettää vauvantuoksuista arkeaemoticon . Kai se vuoro koittaa itellekin jossain vaiheessa..
 
Takaisin
Top