Huhtikuun höpötykset

Jos yhtään lohduttaa niin mä en kykene oikeen nyt riitelyyn kun on niin älkö ja voimaton olo, ja täytyy pitää välit hyvänä että tuo mies jaksaa passata mua :sorry: tosin samaan aikaan en myöskään ole viehättävimmilläni kun haisee oksennus ympärilläni :wtf: joten täytyy todella palkita parisuhdekin kunhan tässä jossain kohtaa vähän voimia tulee takas!

Tsemppiä sullekin oloihin :Heartpink Mikä rv sulla olikaa nyt menossa? Toivottavasti helpottaa viikkojen edetessä!
 
Olin esikoisen kanssa ulkoilemassa ja kävin ostamassa sille viskipullon kotiin tullessa, että saa ottaa hermoryypyt :p
 
Millon teillä on ensimmäinen neuvolakäynti? Mulla on kahdessa ekassa ollut viikolla 6-7. Nyt sanottiin että eka kerta on viikolla 9, mutta koska aikoja ei ollut JUST sille neuvolatädille joka mulla olisi, niin meni vasta viikolle 11. Tuntuu että meni niin kauas että pitäisiköhän mun soittaa ja kysyä voiko se edes mennä noin kauas.. meillä normaalisti ultrataan kyllä joka neuvola käynnillä, mut haluaisin kyllä aikasemmin päästä neuvolaan ku vasta 11 viikolla.
 
Aika pitkälle kyllä meni! Mä en oo vielä soittanut ja varannut, en jotenkin uskalla vielä, kun viikkoja vasta se 5+0.
 
Millon teillä on ensimmäinen neuvolakäynti? Mulla on kahdessa ekassa ollut viikolla 6-7. Nyt sanottiin että eka kerta on viikolla 9, mutta koska aikoja ei ollut JUST sille neuvolatädille joka mulla olisi, niin meni vasta viikolle 11. Tuntuu että meni niin kauas että pitäisiköhän mun soittaa ja kysyä voiko se edes mennä noin kauas.. meillä normaalisti ultrataan kyllä joka neuvola käynnillä, mut haluaisin kyllä aikasemmin päästä neuvolaan ku vasta 11 viikolla.

Mulle se on katsottu aina viikolle 8-9. Yleensä siihen 8 viikolle. Viikko 11 kuulostaa aika kaukaiselta, menee sit aika kauan et saat lähetteen ultraankin. Toki jos teillä ultrataan neuvolassa ni en tiedä onko sit eri. Voisitkohan sä soittaa ja kysyä jos saisit ajan jollekin toisen terveydenhoitajalle? Jos se sulle sopii.
 
Täällä pyritään eka käynti saamaan kans viikoille 8-9. Musta toi Mariannen käynti on aika myöhään kun silloin on jo ekat nt-uä yleensä monella ja sitä ennen pitää käydä niissä seulontaverikokeissa viikkojen 9-11 aikana jos siis osallistuu seulontoihin ja niihin saadaan lähete neuvolasta.
 
Tsemppiä sullekin oloihin :Heartpink Mikä rv sulla olikaa nyt menossa? Toivottavasti helpottaa viikkojen edetessä!

Kiitos! 7+ viikko menossa ja nää pahat olot alkoi viikko sitten. Haluan uskoa että hellittää vähän lähiviikkojen aikana :happy3 jotain pysyy onneksi sisällä. Toivon että kukaan teistä ei joutuisi ihan näin tiiviiseen suhteeseen ämpärin/pöntön kanssa! Mut jos niin käy nii täällä on kohtalontoveri.
 
Ymmärrän @Miljamilja ihan liian hyvin. Miksi sen ajan pitää liikkua niin hitaasti! :mad:

Mää helpotin elämää ja tein itselleni välitavotteita:
  • Ensimmäinen piti olla nyt tuleva maanantai (5+0) ja soittaa neuvolaan + varata varhaisultra.
No tunnustan, LINTSASIN! Varhaisultran varasin eilen ja neuvolaan soitin tänään. :grin:grin
  • Seuraavaan onki sitte vielä 2,5vko, eli 5.5. varhaisultra (7+1), sitä ei pysty luisteleen etukäteen vaan pakko odottaa! :wtf:
Onneksi neuvolasta antoivat "kotitehtäviä", niin on jotain tekemistä tässä odotellessa.
  • 19.5. ensimmäinen aika neuvolaan.
Sain onneksi paikan päälle ajan, koska en varmasti etäajassa tajua kysyä kaikkia mieltä painavia kysymyksiä. Ja kyllähän kaikki konkretisoituu paremmin kun saa henkilökohtaisesti keskustella ammattilaisen kanssa. :happy: Harmi kun mies ei pääse neuvolaan, mutta onneksi varhaisultraan pääsee mukaan. Toivottavasti tilanteet ehtii muuttumaan tässä matkan varrella joulua kohti. :)

Onpa kyllä outoa miten eri käytännöt kaikkialla... Itse varasin (Helsingissä) neuvola-ajan tossa aiemmin viikolla, ja täällä puoliso saa tulla mukaan neuvolakäynnille (oli jopa suositeltavaa), mut ei esim. sinne nt-ultraan. Yksityiselle kun mennään varhaisultraan niin sinne onneks saa puolison mukaan :Heartred

Pohdin kyllä, että selvittäisin voisiko sen nt-ultran käydä myös yksityisellä, tai sit jos kävisi erikseen jossain yksityisellä ihan lähellä sitä nt-ultran aikaa... Se on itselle sellanen kipeä rajapyykki, kun silloin viimeksi saatiin yllättäen järkyttävän huonoja uutisia... Vaikka nyt onkin henkisesti eri tavalla varautunut, en silti tosiaankaan haluaisi mennä sinne yksin :confused005
 
Onpa kyllä outoa miten eri käytännöt kaikkialla... Itse varasin (Helsingissä) neuvola-ajan tossa aiemmin viikolla, ja täällä puoliso saa tulla mukaan neuvolakäynnille (oli jopa suositeltavaa), mut ei esim. sinne nt-ultraan. Yksityiselle kun mennään varhaisultraan niin sinne onneks saa puolison mukaan :Heartred

Pohdin kyllä, että selvittäisin voisiko sen nt-ultran käydä myös yksityisellä, tai sit jos kävisi erikseen jossain yksityisellä ihan lähellä sitä nt-ultran aikaa... Se on itselle sellanen kipeä rajapyykki, kun silloin viimeksi saatiin yllättäen järkyttävän huonoja uutisia... Vaikka nyt onkin henkisesti eri tavalla varautunut, en silti tosiaankaan haluaisi mennä sinne yksin :confused005

Mulle sanoi jotenkin että "normaalitilanteessa puoliso on aina enemmän kuin tervetullut, ja saa tulla nytkin, mutta toivomme mahdollisimman vähän porukkaa jokaiselle käynnille ja käyttäkää harkintakykyä hyvin tarkkaan". En ihan sanamuotoja tarkkaan muista, mutta jäi hyvin sellainen kuva että saa tulla mutta ei kiitos.

Edellisessä raskaudessa ensimmäisellä käynnillä muistan miehen istuneen aika hiljaa, kun kyseltiin lähinnä mun vointia ja oloja. Toki kun parisuhteesta ja suvun terveydentiloista tuli kyse niin vastaili. Sanoikin jälkikäteen että oli tosi kiva olla mukana, mutta ei hänestä ollut raskauden kannalta 'tarvetta'.

En kyllä ymmärrä yhtään miksi noi ensimmäiset käynnit edes on olemassa ennen ensimmäistä kunnallista ultraa (pääkaupunkiseudulla), kun ei ole selvinnyt yhtään että onko siellä edes ketään. Niin paljon kuullut, että menehtynyt jo hyvin alussa, mutta pitkälle menty ennen kuin selvinnyt asia.
 
  • Tykkään
Reaktiot: SP
Mä en kans oo varma, tuleeko puoliso nyt edes ekalle neuvolakäynnille mukaan, kun ei siitä viimeksi hänelle ehkä hirveästi ollut mitään hyötyä, kun siellä vaan höpöteltiin ja annettiin läjä papereita. Omalla kohdalla sen käynnin tärkein anti oli lähetteet verikokeisiin ja niiden ultra-aikojen varaamisen avaaminen. Nyt kyllä toivoisin vähän keskustelua myös henkisestä jaksamisesta raskaudessa näin kkm jälkeen...

Mua turhauttaisi käydä siellä neuvolassa jo ennen ultraa, siksi just varasin sen vasta varhaisultran jälkeen. Ymmärrän toki et resurssit on rajalliset, mut tuntuu se jotenkin hullulta, että normaalisti julkisella raskaana oleva ehtii noin viikolle 12 ennen kun kukaan varmistaa että on oikeasti edes raskaana, ja sitä ennen on jo istuttu helposti yli tunti neuvolassa juttelemassa ja otettu verikokeet ja virtsatestit (joiden tuloksia ei ainakaan mulle viimeksi avattu edes omakantaan ennen kun vasta nt-ultrapäivänä, enkä usko et kukaan niitä sitä ennen olisi neuvolankaan puolelta tulkinnut). Toki joissain kunnissa siinä ekalla neuvolakäynnillä ultrataan, mut näin Helsingissä :confused005
 
@MrsCherry(?) juuri näin minäkin ajattelen. Tuntuis, että olisi pitkällä juoksulla kannattavampaa hommata neuvolaan uä-laitteet ja kouluttaa henkilökunta peruskäyttöön, kuin tuhlata resursseja raskauden jatkumisella. Meilläkin kuitenkin ensimmäisessä käynnissä viimeksi etsittiin sydänääniä vaikka kuinka kauan (jostain syystä ei löytynyt), ja kun neuvolatäti näki että mua jäi stressaamaan ja harmittamaan, varasi viikon päästä mulle uuden, lyhyen ajan, jossa kävin vain sydänääniä kuuntelemassa. No ei kuulunut vieläkään :banghead: Sen jälkeen vasta varasin itse varhaisultraan ajan.

Varhaisultrassa vielä sain mielestäni huonoja neuvoja miten jatkaa (antoi vain yksityisen gynekologin yhteystiedot), että käy siellä tarkistamassa ja hän neuvoo eteenpäin. Plus pää oli niin sekaisin, ohjeita ei saanut kirjallisena (vain yhteystiedot), joten jes. Ja arvatkaa vaan kiinnostaako mennä keskeytystä tekemään vielä yksityiselle ja maksaa siitä omat kustannukset? No ei varmasti! Sitten taas soitella neuvolaan että mitä teen ja sieltäkin sanottiin vain että "no ei sun tänne olis pitänyt soitella". Itku kurkussa niin olipa kyllä niin hurraa kokemus.

No ompahan tähänkin nyt varauduttu, ei pitäisi olla yhtä shokeraavaa jos joutuu uusiksi kokemaan. Meni ehkä hieman raiteilta keskustelu, mutta pointtihan oli että ne UÄ-LAITTEET JOKAISELLE ENSIMMÄISELLE NEUVOLAKÄYNNILLE, KIITOS! :bounce:laughing002
 
Ihan totta @BabyMama. Juuri samoista syistä en ite oo vielä varannut ekaa neuvolaa. En haluu sitä liian aikasin enkä toisaalta vielä lukkoon lyötynä, koska jos tulisikin keskenmeno niin muistan sen edellisen puhelun kun peruin neuvolaa. Ei ollut helppo puhelu itselle eikä varmasti myöskään sille th:lle, joka asian otti vastaan ä.
 
Mua ihan ärsyttää itseäkin kun oon niin herkillä ja kireenä koko ajan. Miehen kanssa tuli ihan tyhmästä asiasta riita, molemmat ollaan väsyneitä raskaan työviikon jäljiltä ja se lähti ovet paukkuen pois. Suututtaa ja surettaa samaan aikaan :hilarious:

Täällä ihan sama homma! Kaikki ärsyttää ja menee hermo mieheen. Itku tulee joka päivä jostain ja tänään se tuli kun oltiin lähdössä kauppaan. Kiva siinä sit lähtee kun olin just meikannu. Hetken vollotin sitä kun kaikki harmittaa ja sit aloin nauraa kun sanoin miehelle, että mieti nyt 9kk pms oireita :hilarious::hilarious:
Ei vitsi mitä mielialanvaihteluita, en kestä :woot:
 
  • Tykkään
Reaktiot: SP
Mä varovaisesti lueskelen teidän juttuja jo. Testit näyttää plussaa, mutta vielä en uskalla täysin innostua, koska dpo on vasta 11 tai 12. Kierto oli selvästi lyhyempi. La menisi tuonne 30.12, 28 kierron mukaan, mutta todellisuudessa on vähän aiemmin, kun testi on haamuillut useampana päivänä. Lisäksi jos tästä jotain tulee, niin olen kaikki 5 edelliset synnyttänyt 2-3 viikkoa ennen, joten voipi olla pieni jo jouluna maailmassa. Mutta jännittämään tästä vielä. Tänään aion hakea kasan testejä. Tämä on meidän viimeinen, ikää jo 38 reilusti päälle.
 
Ihan totta @BabyMama. Juuri samoista syistä en ite oo vielä varannut ekaa neuvolaa. En haluu sitä liian aikasin enkä toisaalta vielä lukkoon lyötynä, koska jos tulisikin keskenmeno niin muistan sen edellisen puhelun kun peruin neuvolaa. Ei ollut helppo puhelu itselle eikä varmasti myöskään sille th:lle, joka asian otti vastaan ä.

Itse olisin kans tahtonut varata vasta varhaisultran jälkeen, mutta itsellä tilanne että ei tiedä milloin palaan vuorotyöhöni, niin on vaikea saada sellaista aikaa lähempänä joka sopisi ja saattais mennä turhan pitkälle. Toki se jo-nyt-varattu aika on liioiteltua, mutta kun ei malta niin ei malta. :rolleyes::rolleyes:

Toivottavasti @LyytiManta pääset meidän joukkoon! :Heartred Hyvältä ainakin vaikuttaa sun tilanne :woot:
Itse kans plussasin jo dpo8 ja yllättävän paljon löyty itsehillintää että en olis suoraan joulukuisiin hypännyt :biggrin On vasta 4+5 joten vielä pitäisi malttaa olla innostumatta liikaa, vaikka oon tunkenut itseni jo tuonne salaiseenkin ryhmään, että rytistään sitten kunnolla alas jos rytistään :grin Tänään sen verran rauhoittumista näkynyt, että kun tein r-testin (vieläkin teen sen joka aamu:silent), niin en jaksanut katsoa loppuun asti kun näin heti että testi viiva on vahvepi kuin kontrolliviiva :grin
 
Alkoi huolettaa et onko kaikki hyvin, kun seksin jälkeen tuli vähän verta :sorry: Tästä ei ole kokemusta aijemmasta raskaudesta, että onko normaalia.
 
Alkoi huolettaa et onko kaikki hyvin, kun seksin jälkeen tuli vähän verta :sorry: Tästä ei ole kokemusta aijemmasta raskaudesta, että onko normaalia.

voi olla ihan täysin normaalia. Luin jostain että alkuraskaudessa voi etenkin seksin jälkeen tulla pientä vuotoa.
 
Alkoi huolettaa et onko kaikki hyvin, kun seksin jälkeen tuli vähän verta :sorry: Tästä ei ole kokemusta aijemmasta raskaudesta, että onko normaalia.

Todennäköisesti vain kuivat limakalvot. Eihän vuoda enää?
 
Takaisin
Top