Täällä myös aiotaan opettaa lasta syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Itse syön ihan kaikkea, mies on nirsompi. Hänen kanssa ollaan jo puhuttu, että lapselle täytyy antaa hyvää esimerkkiä, ja ottaa kaikkea ruokaa lautaselle eikä ainakaan avoimesti näyttää inhoa joitain kasviksia kohtaan. Varmasti lapsen makupalettiin vaikuttaa se, mitä hän kohdussa ja myöskin imetyksen! ainaka maistaa äidin kautta. Yksi asia, mihin aion myös panostaa lapsen ruokailun kanssa, on yhteiset ruoka-ajat. Eli koko perhe syö yhdessä aina, kun se vain on mahdollista. Kun miehen kanssa syödään lounasta, niin siinähän on hyvä tilanne antaa lapsen totutella sormiruokaan ja samlla ruokailutapoihin. Ja yksi asia, jonka opin ravitsemusterapeutilta, on, että lapsi myös tarkkailee, mitä vanhemmat syövät siinä mielessä, että onko tämä turvallista. Jos äiti ei koskaan syö vaikkapa porkkanaa, niin lapsi alkaa miettimään, että miksi hänelle tätä sitten syötetään. Eli tässäkin omalla esimerkillä voi vaikuttaa siihen, miten lapsi alkaa suhtautumaan ruokaan.
Mää sairastin myöskin syömishäiriötä. Sitä ei kyllä koskaan diagnosoitu, mutta sitähän se oli. Pääsin itse siitä eroon häiden jälkeen, kun ryhdyttiin yrittämään lasta ja tiesin hyvin, että alipainoisilla on huonommat mahdollisuudet tulla raskaaksi. Käsitys omasta kehosta ei ole vielä ihan parantunut, mutta nyt raskausaikana olen osannut nauttia pyöristyväsyä masusta :)Tämän taustan takia tärkeintä mulle on opettaa lapselle terve suhtautuminen ruokaan. Meille ei tule täyttä sokerittomuutta, mutta karkkia annetaan vasta, kun lapsi on isompi ja silloinkin otetaan käyttöön karkkipäivä käytäntö. Ja välillä tehdään perheretkiä mäkkiin, pizzalle tms, kuten Kissankellokin tuossa edellisessä viestissä kirjoitti.
Näistä keskusteluissa tulee hyvin ilmi, että monet on miettineet omaa lapsuuttaan ja pohdiskelleet, mikä oli hyvin ja mitä tehdä paremmin oman lapsen kanssa. Niinkuin neuvolassa ainakin meille puhuttiin, että omien vahnempien antama kasvatus vaikuttaa, mutta heiltä opittuja kasvatusmalleja voi myös muuttaa. Eli kun pohtii omia kasvatustapoja, minkälaisen tulevaisuuden haluaa antaa lapselleen, jo nyt, niin eiköhön meistä tule aika hyviä äitejä! :)