Huhtikuiset

Mä taas pähkäilen sitä synnytyssairaalaa... et kumman valitsen Hyvinkään vai kätilöopiston. Mä en tiedä. Se pitää olla pian päätetty. Ekassa neuvolassa täytyy tietää.

Hyvinkään erot:
-lähempänä kotia
-autolla noin 20min
-ei niin ruuhkaisa reitti
-ihan eri suunnassa kun esikoisen hoitopaikka tai miehen työt
-pienempi ja saa henkiläkohtaisempaa hoitoa
-saattaa ruuhkaantua helpommin jolloin henkilökuntaa liian vähän.
-Onko niin osaava henkilökunta?
-imetysmyönteinen
-pitempi matka lastenklinikalle jos vauvalle sattuisi jotain
-tuttu kun käyty kaavinnassa. Eli ikäviä muistoja mutta henkilökunta ollut mukavaa.

Kätilöopiston erot:
-kauempana kotia
-ajo noin 30-40min
-ruuhkaisa reitti
-lähellä esikoisen hoitopaikkaa ja miehen työpaikkaa
-iso sairaala, olet yksi monesta äidistä
-osaavampaa porukkaa varmasti erikoislääkäreitä
-lyhyt matka lastenklinikalle.
-tuttu paikka. Kerran ollut siellä synnyttämässä. Vaikka synnytys olikin vaikea henkilökunta oli mukavaa.

Vaikee ois valita.. Mutta ihan varmasti, valitsetpa kumman tahansa, on paikalla sellaiset ihmiset että kyllä ne lapset syntymään saadaan.. Mä valkkaisin ihan vaan intuitiolla, koska molemmissa on omat hyvät puolensa.. :)

Mulla vaihtuu sairaala nyt.. Kaks edellistä syntyneet Kokkolassa. Nyt pitäis suunnata Seinäjoelle eikä oo mitään hajua minne pitäis mennä ku ei oo tarvinu koskaan käydä koko laitoksessa.. En taida ees tietää missä koko sairaala on.. Sius tiedän mistä lähtee opasteet keskustan suuntaan, mut ei oo tarvi sinne asti mennä.

Babuu, seinäjoen keskussairaala on ihana sokkelo. Siellä on kyllä opasteet synnytyspuolelle.

En muista millaset kyltit sairaalalle muuten on..

Täytyy kyllä käydä sit oikeen kunnolla kiertämässä ja ihmettelemässä ku sinne tulee aika.. :D

Joo kannattaa käydä! :) Joupiskan lähellä ihan on toi sairaala. Ja tosi mukavia siellä oli kaikki :'D

Kiitos kaikille :) ehkä uskallan siis luottaa siihen että mulle ois erikseen mainittu jos tarvis mennä pissimään ennen varsinaista aikaa :) Jollain tavalla jännittää ensimmäinen neuvola, vaikka tiedän ettei siellä mitään jännittävää tuu tapahtumaan :D

Möykkynen esikoista odottaessa ekassa neuvolassa oli täti unohtanut käskeä jättää ekana pissanäytteen, kävin sitten siinä hetken rupattelun jälkeen tiristää tipat sille :) Ei se niin justiinsa oo :) Varaudut pienellä hädällä jos tarviikin näyte jättää. :)

Mä sain ekan neuvolan yhteydessä pissapurkin kotiin, vein näytteen samalla kun kävin labroilla eilen. Eli käytännöt vaihtelee kunnittain ja ehkä myös neuvoloittain. Luota siihen että sua kyllä ohjeistetaan neuvolassa siitä, mitä pitää milloinkin tehdä ja toimittaa. :)

On kyllä tosi tyhmää miten eri puolilla Suomea voi terveydenhoito vaihdella rajustikin :o Mun mielestä olis parempi yhtenäistää hoitotavat yms, ettei joka kunnassa olis eri.

Paljolti varmaan myös resurssikysymys. Ylempänä joku kertoi, että pitää omat näytteet stiksata ja verenpaineetkin mitata omatoimisesti. Mun korvaan kuulostaa siltä, että ei riitä työntekijöiden aika kaikille asiakkaille ja toimintoja on tehostettu niin paljon kuin laillisesti on mahdollista. Toisaalta on hyvä asia, että kunnilla on vielä liikkumavaraa palvelujen järjestämisessä, kohta voi käydä niin, että jotkut palvelut loppuvat kokonaan kun yksinkertaisesti pakko säästää sieltä mistä voi (tarkoitan näillä siis vapaaehtoisesti tarjottavia, lakisääteiset palvelut on pakko toki järjestää ja ne sitten siinä laajuudessa kuin kunnan rahapussin nyörit antavat myöten).

Onko kenelläkään kokemusta hampaanpoistosta alkuraskauden aikana? Mulla ois aika Viikon päästä ja vähän ehkä jänskättää. Soitin hl:lle ja nyt mietitään et onko se järkevää tässä vaiheessa vai ei. Ku mulla tuo vika viisuri vaivannut jo keväästä asti ja tekee märkää, ni ei sekään hyvä :(

Mulle sanottiin lekurissa että mielellään tossa keskiraskaudessa tehdään isommat hammasjutut, kyllä mulla viel loppuvaiheessakin porattiin pari hammasta, parempi hoitaa niin ei tuu infektioita yms, huonosti hoidetuilla hampailla yhteyttä vaikka mihin raskauden ajan komplikaatioon, voisin kaivaa sen artikkelin jonka luin joskus :) Eli siis parempi hoitaa mitä pystytään Ku jättää menemättä.

En tiä miten teillä on mut me saatii neuvolasta ilmanen hampaitten tarkastus. Mulla on muutenki hampaat tosi kuluneet narskuttelusta ja nyt sit vielä toi jatkuva oksentaminen. Ennen en juonut mehujakaan sen takia kun hammaslääkäristä "kiellettiin" ne. Mulla ei varmaa oo loppuraskaudesta hampaita enää jäljellä. :/

Kyllä mulla viime raskaudessa paikkailtiin hampaita ihan normaalisti koko raskauden ajan. Poistoa vain välttävät raskauden aikana, mut joku mulle sanoi, että sekin voidaan tehdä jos on pakko :)

Mulla tehtiin keskivaiheilla ja lopussa vaan siks et sais pahimmat reijät pois, loput jätettiin synnytyksen jälkeen :) Ja tietty jossain vaihees on paha maata selällään eikä saisikaan pitkiä aikoja niin siksi varmaan loppuvaiheessa ei kauheasti tehdä pidempiä hoitoja.

Soitin vielä neuvolaan, josta sanottiin et kyllä voidaan poistaa. Pitää vaan mainita et on raskaana, ni osaavat käyttää sellasia aineita mitkä sopii. Eli enköhän mä uskalla nyt sitte mennä operaatioon. :) Kiitos Jannski, lupasin tuon läpi.

Takaisin